2020-05-06, 13:15
Medlem
I Dalarna har antalet fall ökat men det beror på att man testat personal.

Inlagda på sjukhus är mindre idag än för en vecka sedan.
Citera
2020-05-06, 13:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Vet inte hur många som sitter i total lock down. Men är inte det hela poängen? Att vi vill undvika lock down? Så det är ju jättebra ifall världen börjar öppna upp igen.

Taiwan skötte det jättebra. De hade inte heller någon lock down. De stängde snabbt ner flygen från Kina och skötte smittspårning och satte individer i karantän etc.

Lockdown tar man till när man misslyckats, som världens sämsta pandemirotel på FHM gjort. Självklart kan man vänta tills man sitter med 13x fler döda än sitt grannland samtidigt som deras kurvor pekar nedåt också, men då förlorar man lite av poängen med det.

Viruset är helt enkelt inte så jäkla svårt att hålla på en låg nivå, har det visat sig.
Citera
2020-05-06, 13:17
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Testerna handlar också om om att sortera bort just de med psykopatoida tendenser, så nu har även du sällat dig till killtyckarna i tråden som inte har någon som helst aning om vad du pratar om, men ändå hindrar det inte dem att spruta ur sig tvärsäkra uttalanden. Om nåt, så är det lite psykopatiskt...

Detta är också en självmotsägelse Frank.

Jag vet att man inte skall mata trollen men jag kan inte låta bli.
Citera
2020-05-06, 13:19
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Eh, jo! Du har velat sätta Sveriges mest erfarna och meriterade på området i utvisningsbåset mitt under brinnande pandemi, nämligen Giesecke. Man uppfattas lätt lite korkad när man påstår saker för att lite senare hävda att man aldrig påstått det.

Som tur är är WHO klokare och har knutit honom till sig och gjort honom till deras rådgivare.

Vad tycker du själv då om att Tegnell och Giesecke tycker så olika om asymtomatisk smitta? Det gör då mig.. nästan... sugen på att GOOGLA vad andra experter utanför Sverige anser om saken Tycker det är lite trångsynt att hylla dessa två herrar bara för att de är svenskar som du verkar göra. Och Google-snacket du kör blir lite trångsynt eftersom det folk oftast läser från Google också kommer från experter.
Citera
2020-05-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Från Giesecke får man höra sanningen.... Han verkar inte helt i synk med Anders Tegnell:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/

Giesecke säger här bland annat:

Men det är nog så att man smittar ganska mycket även när man inte har några symtom.
Kommentar: Detta går ju precis tvärt emot Tegnell som upprepar om och om igen att det inte smittar utan symtom, alternativt om det gör det så är det så obetydligt så att det inte har någon betydelse för spridningen.

Johan Giesecke säger sig vara skeptisk till att ett vaccin som tas fram kan ha god effekt mot viruset Sars-CoV-2, då den naturliga immuniteten ser ut att vara kortvarig. Om den naturliga infektionen då ger lite tveksam immunitet, så är det inte säkert att vaccinet blir särskilt bra. Så man ska inte sätta allt sitt hopp till att det kommer ett bra vaccin.

Kommentar: Detta går också precis emot Tegnell, och även Wold, som envist hävdar att det inte finns någon som helst orsak till att man inte skulle bli immun på ett bra sätt.

Giesecke säger också att 98% kommer att få viruset. Om det nu är så att vi har ett virus som dödar tusentals personer i Sverige, och som dessutom bara ger tillfällig immunitet och sen kan smitta igen och inte finns något effektivt vaccin emot.
Ja, så låter det minst sagt dystert. Kanske måste vi vänja oss vid permanent högre dödlighet i samhället och därmed permanent kortare medellivslängd.
Det märkliga med Giesecke är att han, trots allt ovanstående, ändå tycker att man inte skall göra så mycket åt saken. Att det enda man kan göra är "tvätta händerna", men att nedstängningar "inte går" att genomföra och att de ändå inte hjälper.
Citera
2020-05-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men om det nu också gör det dödligare som normalt är en egenskap som inte favoriseras vid biologiskt urval. Man misstänker att hyperinflammationstillståndet som de oturliga smittade kan hamna i har att göra med att viruset formligen exploderar i replikationshastighet när det når lungorna.
Egentligen, om man ska hårddra det, så är inte dödligheten i sig något som påverkar mutationsriktning. Det är effekten av dödligheten som eventuellt gör det.

Säg att man garanterat dog 2 dagar efter smittotillfället, ja då hinner man dö innan man sprider det vidare. Virus med de egenskaperna kommer inte spridas vidare i hög grad. Om man istället garanterat dör efter 40 dagar, och man är smittsam under den tiden, då spelar det inte så stor roll. Du har redan hunnit smitta andra under 40 dagar. Om du sen dör eller ej i slutet är lite skitsamma.

Därmed, om viruset muterar så det blir dödligare i slutfasen fast man är smittsam precis lika länge, så påverkar det inte spridningsmöjligjeterna och därmed favoriseras varken ett snällare eller elakare virus av evolutionen. Det blir helt enkelt slump som styr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tuberkulos är ett problem i u-länder och främst Afrika. Det verkar som i-länderna prioriterar multisjuka åldringar på hemmaplan framför unga människor i södra Afrika, tänka sig.
Så det är i-länder som styr staterna i Afrika numera?

Kanske kan du vända dig till befolkning i länderna ifråga och fråga befolkning där - vem röstar du på?

Snacka om imperialist, du är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Lägg till en lockdown till den listan, och du är av med viruset på ca 6 veckor. De halvmesyrer som görs i länder med partiell nedstängning och brist på andra åtgärder är sämsta alternativet. Man skadar ekonomin OCH har viruset kvar i omlopp. Det bästa är att köra på fullt ut - ju hårdare åtgärder, ju snabbare minskar smittfallen, och ju större chans att bli av med skiten helt och hållet. Hade alla länder agerat gemensamt och kraftfullt så kunde det här viruset redan ha varit utrotat.

Som du säger så kräver det att alla länder agerar lika kraftfullt. Men vi har ställen som Iran där smittspridningen inte hölls under kontroll öht. Och en stor del av tredje världen. Därefter måste alltså alla länder som blivit av med smittan stänga av all flyg och stänga alla gränser till dessa länder. Lycka till. Folk kommer ta sig in i länder illegalt. Då har vi ingen koll alls. Smittspårning blir otroligt svårt.

Och återigen. SK, Taiwan, Singapore, Hong Kong hade ingen lockdown vad jag vet. De stängde ner flyg, smittspårade och satte folk i karantän. De har lyckats väldigt bra. Och den främsta kritiken jag ser i nyhetsrapportering runtom i världen är att Sverige kritiseras för att inte ha genomfört en lockdown. Det finns annat som de kunde ha gjort annorlunda som de inte talas mycket om. Till exempel stängt ner flygen från drabbade områden mycket tidigare. Fast det man sa var att folk kommer ta sig in iallafall så då blir det svårare att smittspåra. Kanske var rätt beslut det också.
Citera
2020-05-06, 13:24
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Vad tycker du själv då om att Tegnell och Giesecke tycker så olika om asymtomatisk smitta? Det gör då mig.. nästan... sugen på att GOOGLA vad andra experter utanför Sverige anser om saken Tycker det är lite trångsynt att hylla dessa två herrar bara för att de är svenskar som du verkar göra. Och Google-snacket du kör blir lite trångsynt eftersom det folk oftast läser från Google också kommer från experter.

Skillnaderna i vad epidemiologerna runt om i världen tycker är mycket mindre än vad somliga inbillar sig, men visst har även vetenskapen ett friktionsfält där det diskuteras vad som är bäst. En hel del av de olika åsikterna handlar också om olika förutsättningar som olika länder har.

Den största skillnaderna handlar om den politiska ledningen där man som i Ukraina sticker huvudet i sanden och inte ens tror på covid, medan man i somliga länder populistiskt och opportunt gör en hardcore lockdown, men kolossalt destruktiva och långsiktiga konsekvenser
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-06 kl. 13:39.
Citera
2020-05-06, 13:24
Medlem
Några pollenallergiker här som märkt någon skillnad i år?

Själv brukar jag ha besvär nu under björksäsongen, men i år har jag inte märkt av någonting alls.
Kanske är mitt immunsystem upptaget av viktigare saker
Citera
2020-05-06, 13:26
Medlem
Citat:
Nej!
De är komplett skitsnack att människor i ledande ställningar skulle vara mer psykopatiska än andra!
Det är tom så att det motsatta förhållandet gäller eftersom människor i ledande befattningar ofta personlighetstestas inför arbetsintervjuer, vilket inte tex brottslingar eller människor på lägre nivåer gör.

Föreliggande inlägg från dig vittnar om att du har en dålig kunskap på området, men att det inte hindrar dig från att påstå felaktigheter och sedan dra slutsatser utifrån detta grundfel. Vad skulle du säga att det säger om dig och din personlighetsstruktur? Ja, förutom att du inte är att lita på eftersom du kastar ur dig lögner.

I min värld lyssnar jag heller till folk som på området är kompetenta och erfarna, än charlataner om låtsas veta saker som de inte vet.

Jag tror inte du vet om det själv, men du gör bort dig väldigt mycket genom detta inlägg. Inte bara har du fel i sak - du kallar mig dessutom lögnare. Det är både otrevligt och osant. Men det börjar jag inse att det är ganska tydliga kännetecken för er "förnekare" här i tråden. Att vara så otrevliga som möjligt, så att andra inte skall våga prata eller säga emot.

Det är sedan länge välkänt att psykopater är överrepresenterade bland chefer och människor i ledande ställning. Det har skrivits otaliga artiklar i ämnet. Du är fri att förkovra dig mer o det men jag skall ge dig en till att börja med.

troubling research indicates that in the ranks of senior management, psychopathic behavior may be more common than we think – more prevalent in fact than the amount such seriously aberrant behavior occurs in the general population. https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2013/04/25/the-disturbing-link-between-psychopathy-and-leadership/#36e47c024104

Då jag nu börjat sortera bort och inte svara mot alla som använder rena oförskämdheter när man försöker diskutera seriöst, så får du inget mer svar från mig.
Citera
2020-05-06, 13:26
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Munskyddsdiskussionen tar retardism till oanade höjder.

Ett vanligt munskydd "hindrar" smitta att spridas på äldreboenden"

Svar : Nej.

Enda sättet att skydda äldre = endast låta testad personal som visar på immunitet -jobba samt bo på boendet månadsvis. Handling sker via matkasse / nätet.

Personal som vistas ute i samhället/rör/andas nära/samma luft som sköra gamla = omöjligt att hindra smitta.

Ett vanligt munskydd hindrar smittan i kollektivtrafiken

Svar : Nej.

Ett vanligt munskydd begränsar distributionen, med 20-50%.

Luften distribueras istället med ännu högre tryck åt sidorna, rakt mot andra passagerare som inte står framför, utan står "på sidan" där luftströmmen riktas.

Den fantastiska bra effekten är mumbo jumbo.

Stäng kollektivtrafiken.

Enda sättet att skydda passagerare i trånga utrymmen är genom helmask.

Assymptomatisk smitta är ett faktum.

Lägg ihop 1 +1 = 2.

Folk trängs i köer mataffärer, en sorts hederskultur att minsann inte bry sig sveper över Sverige.

Lägg ner diskussionen om enklare skydd.

Helmask eller avstånd på 5-10 meter.

Ventilerade/stängda utrymmen vevar runt aerosoler thats it.

Känns som du missuppfattat hela grejen. Munskydd är inte tänkta att helt hindra smitta. De är tänkta att minska den ungefär som förbudet med fler än ett visst antal personer samlade på en gång.

Kan man minska distributionen som du säger med 20-50% så minskar man även smittspridningen. Så det är lite samma princip som det jag nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in