2020-05-06, 13:01
Medlem
Den där skriften Gissicke skriver i The Lancet känns som något en random gymnasieelev hade kunnat slänga ihop med anledning av krisen. Med kasst betyg får tilläggas.
Citera
2020-05-06, 13:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kvinnan ifråga är inte bara gift utan bor tillsammans med sin make och sina barn.

Så alla som tror sig redan ha haft covid kan göra som han?

Hoppas UK känner sig grundlurade.

Speciellt som Ferguson, som låg bakom den rapport ifrån Imperial college som startade hela lookdown karusellen. Dessutom förklarade han sitt agerande med att han trodde han haft covid-19 och därför blivit immun.

https://omni.se/a/wP2x7n

Så tror Ferguson mer på den svenska modellen för egen privat del, samtidigt som den rapport han medverkade till nu kastat in världen i en ekonomisk, social och psykologi katastrof tack vare att väldigt många politiker i världen fallit offer för flockmentalitet snarare än för flockimmunitet?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nej!
De är komplett skitsnack att människor i ledande ställningar skulle vara mer psykopatiska än andra!
Det är tom så att det motsatta förhållandet gäller eftersom människor i ledande befattningar ofta personlighetstestas inför arbetsintervjuer, vilket inte tex brottslingar eller människor på lägre nivåer gör.

Föreliggande inlägg från dig vittnar om att du har en dålig kunskap på området, men att det inte hindrar dig från att påstå felaktigheter och sedan dra slutsatser utifrån detta grundfel. Vad skulle du säga att det säger om dig och din personlighetsstruktur? Ja, förutom att du inte är att lita på eftersom du kastar ur dig lögner.

I min värld lyssnar jag heller till folk som på området är kompetenta och erfarna, än charlataner om låtsas veta saker som de inte vet.
Och vad går personlighetstesterna ut på? Jo, att hitta den bästa ledaren. Även om det finns moment som mäter empatin så är prio att leverera vinst. En psykopat kan parera för empatirelaterade frågor, det räcker i stort sett med att ha läst igenom några värdegrunds- och policybeskrivningar för att veta vad man ska svara.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Hörde nyligen från Fauci tror jag det var. Hans mest entusiastiska prognos var att vi har ett färdigt vaccin Januari 2021. Lycka till med att hålla samhället stängt tills dess.

Alltså, var minimalt intellektuellt ärlig och tänk "sitter alla andra länder som inte har jättemånga döda verkligen i lockdown nu?"

Taiwan får Sverige att se ut som Wuhan samtidigt som de har sex döda och räknar med ekonomisk tillväxt. Vi suger.
Citera
2020-05-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Precis så. Man köper sig tid med lockdown, man skjuter viruset framför sig. Det kostar massor av pengar, så det man måste avgöra är om den ekonomiska kostnaden för att man kan nå andra fördelar.

Där finns det tre potentiella fördelar. För det första; man kan behöva tid att stärka/minska trycket på sjukvården. Då kan det vara värt att stänga ner ett tag så den kommer ikapp. Men där är inte Sverige i nuläget.

Det andra är om ett vaccin kommer snabbt. Då kan det vara värt att ha nerstängt i ett halvår för att kunna minska dödstalen och sedan vaccinera. Men ett vaccin kan likaväl ta 5 år, eller aldrig komma. I ett sånt läge blir den ekonomiska kraschen värre än viruset. Så det blir en enorm gamble.

Till sist; samma som ovan, fast byt ut vaccin mot medicin som lindrar sjukdomsförloppet.

Bra skrivet.
En ytterligare fördel med lockdown är att man får en bättre uppfattning och bild av hur farlig en smitta faktiskt är.

I sveriges fall har man gjort en chansning, som kanske går hem, men dom flesta tänkande människor förordar nog försiktighet och kompetens, vilket sveriges agerande är helt i avsaknad av.
Citera
2020-05-06, 13:04
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Om länder inte hade haft lockdowns så hade vi haft runt 40 miljoner döda.

Mer döda hade det garanterat varit just nu, men jag menar bara att vi inte kan säga med säkerhet hur pass stora de mer långvariga negativa effekterna av "sena" lockdowns även kan skapa. Därför vågar jag själv inte välja sida helt utan anser mest att ju tidigare lockdown man körde, desto större effekt tror jag man fått i antal färre döda.
Citera
2020-05-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Antalet IVA-patienter i Region Uppsala är nu nere på 12, jämfört med toppen på 25. Mer än en halvering på 17 dagar.

Antal inlagda på iva i Sverige är också nere under 500 för första gången på nästan en månad..
Hoppas detta håller i sig
Citera
2020-05-06, 13:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar om det är så med regeringar också, att de som går för långt i att plåga landet med drakonsisk lockdown och brutala straff inte kommer att överleva utan ersättas av varianter med mildare åtgärder som inte tar kål på allt.
Det verkar som att du argumenterar för argumenterandets skull. Sorry, men det känns mest som hittepå från din sida.

BTW, milda åtgärder, dvs att underlåta sig från att vidta åtgärder kan också ta kål på allt, har det inte slagit dig?
Citera
2020-05-06, 13:06
Medlem
urgts avatar
Eftersom så många verkar missa det: Taiwan räknar med ekonomisk tillväxt i år.

De smarta strategierna som inte förespråkas av glädjesiffre-Giesecke räddar både liv och ekonomi. Det är dåligt för ekonomin med en pest som härjar runt i landet, hur konstigt det än kan låta.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag anser inte att det tar bort allt annat han gjort i 40 år, men det sätter honom i utvisningsbåset under denna pandemi, enligt min mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
'

Du är i sanning en idiot,
jag har aldrig påstått att folk med meriter och erfarenhet inte ska lyssnas på.

Eh, jo! Du har velat sätta Sveriges mest erfarna och meriterade på området i utvisningsbåset mitt under brinnande pandemi, nämligen Giesecke. Man uppfattas lätt lite korkad när man påstår saker för att lite senare hävda att man aldrig påstått det.

Som tur är är WHO klokare och har knutit honom till sig och gjort honom till deras rådgivare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men du kan läsa rubriken eller? Det epidemiologexpert på Folkhälsomyndigheten som uttalat, deras track record är väldigt bra hittills, du kanske missat/inte fattat det ännu? men snart ramlar nog polletten ner även för dig.
Du kan ju alltid försöka hitta bättre/ mer pålitliga källor själv, jag känner mig dock nöjd. Du kan kanske testa med tråden, här finns ett stort antal outtröttliga skribenter som säkert kan ge dig mycket mer neutrala och pålitliga siffror.

FHM har haft fel om i princip allt sedan covid först uppstod i Kina. Så jag litar inte ett dugg på.vad de säger. Du kan förkovra dig i alla deras felbedömningar om du önskar och har ett sinne som är mottagligt för fakta.

Senast idag i DN finns en artikel om hur deras felbedömning om 2 dagar till smittfrihet, har bidragit till utbrotten av covidsmitta på äldreboenden. Men det kanske inte är intressant för dig, om FHM är ofelbara i dina ögon.

Jag litar på den siffran Socialstyrelsen anger om influensan som var betydligt lägre, 1100. Det är också missvisande av dig att jämföra med en hel influensasäsong medan vi fortfarande är mitt i en pandemi och folk kan fortsätta dö länge än, i covid.

Men jag förstår att ditt syfte är att förringa covid och upphöja FHM till gudar och att du därmed inte är intresserad av någon som helst fakta som motsäger det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
PS
FHM verkar ju anse att munskydd riskerar att öka spridningen.
Så de kanske inför munskydd för att spridningen skall ta fart igen

Är det samma fhm som anser att:
Resa till italien är riskfritt.
Smittan kan inte få fäste i sverige.
Barn kan inte smittas.
Asymptomatiska smittar inte.

Du är nog helt rätt ute.
Man skall lyssna på allt fhm säger och sedan inse att det är precis tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in