2020-05-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men nu var påståendet att Danmark, Finland och Norge inte hade någon anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda sina medborgare från att dö i Covid19. Vilket de har eftersom de tillhör världstoppen i antal döda.

Trollar du eller?

Ja, den initiala smittspridning är tveklöst ett paneuropeiskt haveri. Det finns mycket att anmärka på där.
Agerande efter detta haveri är däremot vad diskussionen brukar handla om.
Citera
2020-05-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Återigen, hur livskraftigt tror du viruset är? Du behöver inte låsa in människor som är på sin vakt, utrustade med relevanta skydd. Det är bara idioter som tvunget måste återgå till att smitta ner sina medmänniskor som bestämmer hur länge den här farsoten ska härja. Förstå att viruset försvinner om du inte lägger näsan i blöt i onödan. Behöver jag skriva det en gång till? Viruset försvinner när det inte finns fler att smitta.

Åter igen.
Du har inte minsta koll på detta virus.
Experterna själva kan inte säga med säkerhet om virusets egenskaper så du får ursäkta att jag inte tar en okänd på fb som intäkt för virusets möjligheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Haha ok.
Nej ibland är de svårt att få fram allt i text

Roligare att säga det skämtet live vid rätt tajming
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast de där siffrorna stämmer inte om man pratar dödsfall per faktiskt dag.

De korrekta siffrorna hittar du på FHMs hemsida:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

21/4 omkom 62st

Värsta dagen var 8/4 med 114 omkomna

Precis, och idag dog det 4 personer i corona i Sverige och igår 19. Och förrgår 31.

Not.
Citera
2020-05-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ja verkligen.
Norway wealth fund earned a record $180 billion in 2019

Last year’s return on investment amounted to almost $34,000 for each of the 5.3 million people living in Norway, and the overall value of the fund is now equivalent to about $207,000 for every man, woman and child.
https://www.cnbc.com/2020/02/27/norway-wealth-fund-earned-a-record-180-billion-in-2019.html

Sverige ha ju sina "pensionsräddare" som kostar i genomsnitt 70 000 kr per år resten av deras liv.

Vi är fan så smarta i det här landet?

Norges Oljefond är på 10,000 miljarder Norska (https://www.nbim.no/no/)

Norges statsbudget under en högkonjunktur (när utgifterna ska hållas nere) är på ca. 1,400 miljarder norska.

Oljekrisen, Corona krisen, massiv arbetslöshet etc. etc. kan ganska snabbt dränera den där fonden...
Citera
2020-05-05, 19:27
Avslutad
-

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nja
Orkar inte kommentera allt.
Men att säga till mig att du har empati när du samtidigt säger att du vill förinta de som inte tycker som du. 😃
Svårt att ta dig på allvar faktiskt.

Jag är inte så hjärntvättad ännu att jag inte kan stå på sidan och se hur två läger smutskastar och hotar varandra i sin egen övertygelse. Där du står på ena sidan och beter dig riktigt dåligt och hotfullt.
Precis så som man gjorde på forntiden för att få med sig andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det är inte folk som jag inte tycker om. Det är folk som begår brott. Det är två olika saker.
Personer som begår brott ska straffas. Att förinta de kan vara ett bra sätt.

Vem har begått ett brott och ska avrättas menar du?
Senast redigerad av text-tv-202 2020-05-05 kl. 19:33. Anledning: -
Citera
2020-05-05, 19:28
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Vi får se vad som ger bäst effekt på detta lite längre fram.
Finns en hel del förutom lockdown man kunde gjort fasligt mycket bättre.

Oavsett situation så ska man kunna bete sig. Och inte hota andra människor. Vare sig bildligt eller på riktigt.
Till sist så är det faktiskt olagligt att ”bildligt” komma med såna hot.
Det är ett egoistiskt jäkla ohyfsat sätt att uttrycka sig då man är frustrerad över att man inte får som man vill och när andra inte gör enligt sin egen övertygelse. Forntiden

Det är bara fascistoida element som tycker att det är bra att skaffa sig makt genom hot eller hot om våld. Vi andra konkurrerar på meriter.
Citera
2020-05-05, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I alla pandemier så finns det en eftersläpning och underrapportering. Därför tittar man totalt på antalet döda och jämför med normalåret. Ett normalt år dör strax under 250 personer per dag, men i mitten av April låg takten rätt stadigt runt 400.

För att få en bra uppfattning av omfattningen under pågående pandemi, så måste man ta hänsyn till sådan data, samt även kompensera för eftersläpningseffekter i denna. Så hamnar man närmast det tal som sen kommer att vara det slutliga.

Sen vet du kanske att många dör pga att dom inte vågar söka sjukvård? Tex folk som får hjärtinfarkt stroke osv.

Om du kollar på den statistiken så har det minskat med 40% kanske det var? Kommer inte ihåg utantill.

Så 40% mindre söker till akuten än vad som normalt görs. Därför dör många av det istället.
Citera
2020-05-05, 19:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu tänkte jag inte direkt bara på mig. Om jag bodde där vaccin kommer att ges först skulle jag oroa mig (=om jag så vore en annan). Vem ska vara först att ta detta i så fall hastigt framtagna vaccin? Bekymrar mig alltså om andra, människor i stort världen över.

Nej, tror inte på ett vaccin i år. Möjligtvis någon gång nästa år och då är det ändå snabbt marscherat.

Jag vet inte vad jag skall tro, det cirkulerar så mycket olika information allt från september till flera år.

Vaccinen är hastigt framtagna och det verkar som de hoppat över någon fas och gått direkt på att testa på människor. Tror det skrevs om att de skulle testa på 8000 sjukvårdsanställda i första omgången.

Starkt att ställa upp på detta, dels ta vaccinet och sedan frivilligt låta sig exponeras för viruset.
De som ställer upp får inte betalt alls, vilket jag tycker är bra
Citera
2020-05-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Rätt intressant att du tror på 0.6% Av befolkningen, Jag tror 5-10% Och vissa upp till 50%

Ja men du satt ju och skrev för två veckor sedan att Corona var på väg ner i världen, det påvisar ju vad lite du har innanför pannbenet.
Citera
2020-05-05, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I alla pandemier så finns det en eftersläpning och underrapportering. Därför tittar man totalt på antalet döda och jämför med normalåret. Ett normalt år dör strax under 250 personer per dag, men i mitten av April låg takten rätt stadigt runt 400.

För att få en bra uppfattning av omfattningen under pågående pandemi, så måste man ta hänsyn till sådan data, samt även kompensera för eftersläpningseffekter i denna. Så hamnar man närmast det tal som sen kommer att vara det slutliga.

Var inte sanningen (runt 350) illa nog? Var du tvungen att avrunda så kraftig uppåt? Fan, du kunde ju avrundat till första närmsta tusental så hade det låtit ännu värre!
Citera
2020-05-05, 19:30
Bannlyst
Någon som är mer påläst än mig i ämnet så vet lite information på en del av människorna som har dött mellan 20-39?

Det enda jag vet är 1 Down syndrome kille

2, En 39 åring som jobbade på Corona sjuka

Läst om en kille som har oupptäckt leukemi men kommer inte ihåg om det var Sverige. Finns det mer information om dom andra döda som tidningarna skrivit om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in