2020-05-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Antal inlagda på iva i Sverige är också nere under 500 för första gången på nästan en månad..
Hoppas detta håller i sig

Skåne är nere på 19, mot toppen på 25(23 april).

Uppsala och Skåne är två stora regioner som aldrig nått någon större pik och ändå vänder nedåt. Det är väldigt bra nyheter för övriga Sverige som inte drabbats särskilt hårt.
Citera
2020-05-06, 13:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Antalet IVA-patienter i Region Uppsala är nu nere på 12, jämfört med toppen på 25. Mer än en halvering på 17 dagar.

Region Uppsala ligger nu på en flockimmunitet på ca 20 procent enligt mina beräkningar.

Men det skall bli väldigt intressant när FHM kommer med resultat av sina egna immuniologiska undersökningar, så vi får veta hur det verkligen ser ut.
Citera
2020-05-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Man behöver bara testa och smittspåra och köra lite intelligent asiatiskt lir. Det är det grannländerna gör.

Wuhan stängdes ner exakt en gång, och det är en nedåtgående trend i Norge nu också, trots att de släppt på restriktioner. Länder som Sydkorea, Taiwan och Hongkong är lika öppna eller ännu öppnare än Sverige, samtidigt som t.ex. Taiwan har sex döda och räknar med ekonomisk tillväxt i år.

Jag tror missen man gjort är att man antagit att viruset sprider sig brett och diffust som ett influensavirus. Så verkar inte vara fallet. Det verkar inte ens vara speciellt svårt att stoppa om man lägger manken till.

Rekommenderar att läsa på om responsen i lite andra länder på Wikipedia (finns intressanta "Coronavirus pandemic in X"-artiklar för varje land). Blir väldigt skevt om man bara lyssnar på svenskar.

Jag förhåller mig väldigt tveksamt gentemot rapporter som kommer från Kina. Taiwan och Hong Kong är relativt pålitliga dock. Där finns ingen censur såvitt jag vet.

Det har sköts väldigt bra i Hong Kong, Taiwan, SK, Singapore etc. Det var väl inget av dessa länder som körde på lock down? De smittspårade, sa åt folk att sköta sig etc. som vi gjort i Sverige. Skillnaden är väl mest att de stängde ner flygen från Kina och körde stenhårt på smittspårning och satte individer i karrantän.
Citera
2020-05-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och när folk kom hem från de pestsmittade områdena i Italien och Österrike, var FHM tydliga med att de skulle gå till jobbet och skolan så länge som de var friska. "Friska barn ska vara i skolan." I det läget, när ingen visste något än, borde man självklart ha tagit det säkra före det osäkra, och satt dem allihopa i karantän i 14 dagar. Som andra länder gjorde. Men Sverige måste alltid vara konstigt och extremt.
Det är svårbegripligt. Finns knappt något land i världen som är så petigt med säkerheten i andra sammanhang. Alla som cyklar skall ha hjälm, barn skall ha reflexer så de syns i mörkret, varenda liten pryl skall säkerhetsklassas och för vägtrafiken har man en nollvision som gör att man kan lägga miljoner på att sätta upp ett mitträcke längs någon landsväg utanför Brunflo som kanske sparar 0,1 liv om året.

Men så, när det kommer ett nytt virus som snabbt sprider sig över världen, och inget riktigt vet något om; där vi fortfarande famlar efter data om dödligheten, om riskgrupper, om eventuell immunitet, om huruvida viruset kan ligga latent i kroppen och om man kan få bestående skador av en infektion. Då helt plötsligt är det inte försiktighetsprincipen som skall gälla i Sverige, utan plötsligt skall vi gå emot hela världen och ha de slappaste reglerna och minsta beredskapen. Helt plötsligt skall vi chansa på att folk kanske kan tänka sig att följa rekommendationer, att företag i äldrevårdsbranschen kanske kan tänka sig att skaka fram lite skyddsutrustning till sina anställda, och att folk kanske överlever infektionen och sedan blir immuna. Det ena kanske efter det andra, medan vi bara håller tummarna för att det nog fixar sig.

Vi tyckte det var okej att lagstifta om rökförbud på vissa offentliga platser, om tvång att bära bilbälte, om att föräldrar måste se till att deras barn har hjälm när de cyklar, osv, osv, men när det gäller en hotande pandemi som ingen på förhand visste hur många liv den skulle skörda, ja då var det jätteviktigt att bara nöja sig med rekommendationer, för att folk är ju så himla duktiga på att tänka själva och ta ansvar.

Det är så knasigt inkonsekvent att det blir skrattretande.
Citera
2020-05-06, 13:09
Medlem
Citat:

Uppsala och Skåne är två stora regioner som aldrig nått någon större pik och ändå vänder nedåt. Det är väldigt bra nyheter för övriga Sverige som inte drabbats särskilt hårt.

Som skåning så vågar jag absolut inte andas ut än. (Och absolut inte andas in heller) Speciellt med tanke på att rörelsen på stan verkar vara nära nog helt normal.
Det har pendlat i Skåne mellan 18-25 i en månad nu. Dock har antalet inlagda på infektionsavdelning ökat lite smått sista tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Håller med! Riktigt bra och kul skrivet av dessa två!

Här håller jag inte med dock. Tycker man ska vara försiktig med att förvänta sig de värsta närmsta månaderna eftersom vi hela tiden lär oss om viruset, mediciner och vaccin kan komma, OCH viruset kan mutera sig svagare så det lugnar ner sig betydligt. Känns det nästan inte som det redan hänt när man tittar på siffrorna världen över?

Alla dessa saker är samma skäl till varför jag är skeptisk mot de som sågar lockdowns eftersom de är så säkra på att de kommer få ta smällen senare. Och då är inte ens jag helt för lockdowns om de inte sker tidigt. Länderna Italien, Spanien, Frankrike, UK som folk älskar att nämna för att såga lockdowns körde inte tidiga lockdowns enligt mig. De hade redan en stor smittspridning då, men samtidigt så vet man ju inte hur mkt dödsfall de hade haft annars, eller vad som blev bäst i längden.

Tycker vi ska försöka vara försiktigt positiva till hur utvecklingen sett ut på senaste! Utan att för den skull slappna av för mycket såklart.

Ja du ha rätt i det. Mycket görs ju runt om i världen för att få kontroll på detta. Och visst kommer man att lyckas. Människan har en otrolig förmåga att överleva.
Sen allt som pandemin ställt till med på olika områden kommer ta tid att reparera. Men det fixar vi säkert också! Si så där ja, det var mitt vetenskapliga inlägg i debatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Bra skrivet.
En ytterligare fördel med lockdown är att man får en bättre uppfattning och bild av hur farlig en smitta faktiskt är.

I sveriges fall har man gjort en chansning, som kanske går hem, men dom flesta tänkande människor förordar nog försiktighet och kompetens, vilket sveriges agerande är helt i avsaknad av.
Jag står nog på andra sidan åsiktskorridoren än dig och tror att Sverige agerat rätt, eftersom det inte verkar som att vaccin eller väl fungerande medicin (som påverkar sjukdomen mer än bara några dagars kortare sjuktid, som remdesivir verkar göra) kommer komma inom kort, och då tror jag att den ekonomiska kraschen blir mer förödande än viruset.

Jag inser att det finns fördelar även med en lockdown, men tror inte dessa överväger nackdelarna. Uppskattar dock alltid meddebattörer som kan resonera utanför sin egen bubbla och som inser att allt inte är svart vitt
Citera
2020-05-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Eftersom så många verkar missa det: Taiwan räknar med ekonomisk tillväxt i år.

De smarta strategierna som inte förespråkas av glädjesiffre-Giesecke räddar både liv och ekonomi. Det är dåligt för ekonomin med en pest som härjar runt i landet, hur konstigt det än kan låta.
En lockdown under väldigt kort tid innan utbrottet ens har hunnit ta fart är en sak, speciellt om det är en ö-nation utan utländska åkare som står för transporterna på vägarna.

En lockdown under andra omständigheter, speciellt Sveriges rådande, är en helt annan sak!

Ingen lockdown i Sverige!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Ok fast jag ställde bara en enkel fråga, kan du inte svara så är det la bättre att bara hålla käften istället?

Jag vet att ni förnekare gärna vill tysta oss, få oss att flytta ut ur landet, eller vill bli av med oss på olika sätt. Det har ni tydligt och genomgående visat i tråden. Men så lätt går det inte.

Att säga att det är bättre att hålla käft är synnerligen otrevligt, anser jag. Det sänker kvaliteten på inläggen betydligt. Då du beter dig så är det en för låg nivå för mig att fortsätta diskutera på, med dig.
Citera
Medlem
Citat:

Nja Uppsala län eller uppland är väl inte så stort.. 400k invånare

Det är väl Västra Götaland/Göteborg och Skåne snarare efter Sthlm
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Virusringen, och så har vi den virusfria unionen som startats av Österrike. Tyvärr har Sverige blivit de landet där man experimenterar med flockimmunitetsideologin. Den hejas på av en massa folk som har ekonomiska intressen i det hela och som ser hellre att de äldre dör än att de själva ska förlora en spänn. Vi skulle ha fått en helt annan strategi om det hade varit 20-30 åringar som hade dött.
Precis! Har också funderat över den ännu inte peer-reviewed studien som kom nu om mutationer i COVID19-viruset som potentiellt kan utgöra hinder för att få fram ett vaccin eller ens immunitet:

Spike mutation pipeline reveals the emergence of a more transmissible form of SARS-CoV-2

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04321096

Det är alltså "spikarna" man ser på viruset och som hakar på ACE2-receptorerna hos människan som genom mutationer förändras. Förändringar i genomet skulle bl.a. till svårighet för immunförsvaret även om nu studie mest fått uppmärksamhet angående replikationshastigheten.

Vad är det för jävla virus som drabbat oss egentligen? Ja, det biologiska urvalet favoriserar de virusvarianter som lyckas sprida sig mest så hypotesen som presenteras i studien har alltså bäring. Men om det nu också gör det dödligare som normalt är en egenskap som inte favoriseras vid biologiskt urval. Man misstänker att hyperinflammationstillståndet som de oturliga smittade kan hamna i har att göra med att viruset formligen exploderar i replikationshastighet när det når lungorna.

Ännu mer oroad blir jag när jag sedan läser om OC43, ett av de mer beskedligare coronavirus som drabbar människan, och hur det lyckas runda immunförsvaret och bli kvar bland oss för evigt som det ser ut. Det gör det genom mutationer i sitt spike gene:

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution

https://www.nature.com/articles/srep11451

Man säger:
/.../These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.
Framtiden tycks mer och mer te sig osäker.
Citera
2020-05-06, 13:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är svårbegripligt. Finns knappt något land i världen som är så petigt med säkerheten i andra sammanhang.
Mycket bra summerat.
Det är faktiskt svårbegripligt.
Enda förklaringen jag kan se är att man insåg att vi var så dåligt förberedda så man beslöt sig för att "chansa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in