2020-05-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det kunde ganska enkelt tolkas som om du tyckte att man vill ha lockdown pga egna psykologiska faktorer, då du tolkade det som det hos honom.

Jag ville bara påtala att man gör det i resten av världen för att rädda liv och för att det är den mest effektiva metoden att bekämpa smittan. Inget att hetsa upp sig för, bara ett klargörande helt enkelt.

Den biten hade du ändå förstått rätt. Jag tror absolut att de som förespråkar en hårdare linje, ett mer auktoritärt styre, en lockdown här och nu samt att Tegnell ska skjutas - de bor företrädelsevis på landsbygden och hade antagligen en frånvarande farsa eller en som pekade med hela handen och tog fram rottingen när ungjäveln inte ville lyssna.
Och vad gäller övriga världen och dess medborgare så tror jag nog att majoriteten uppskattar frihet.
Citera
Medlem
”Up to 6.3 million more people are predicted to develop TB between now and 2025 and 1.4 million more people are expected to die as cases go undiagnosed and untreated during lockdown. This will set back global efforts to end TB by five to eight years.”

Covid-19-lockdowns gör att 1,4 miljoner fler kommer att dö i tuberkulos. Bitter ironi.

https://www.theguardian.com/global-development/2020/may/06/millions-develop-tuberculosis-tb-covid-19-lockdown
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag är tveksam till det resonemanget. Man kommer behöva stänga ner samhället om och om igen. I slutändan kostar det massa pengar. När man återigen öppnar upp så kommer smittan som är utbredd i hela världen att komma tillbaks på ett eller annat sätt ifall man inte redan har en befolkning som kan hantera den. Det kanske inte stämmer men verkar logiskt för mig i alla fall.

Man behöver bara testa och smittspåra och köra lite intelligent asiatiskt lir. Det är det grannländerna gör.

Wuhan stängdes ner exakt en gång, och det är en nedåtgående trend i Norge nu också, trots att de släppt på restriktioner. Länder som Sydkorea, Taiwan och Hongkong är lika öppna eller ännu öppnare än Sverige, samtidigt som t.ex. Taiwan har sex döda och räknar med ekonomisk tillväxt i år.

Jag tror missen man gjort är att man antagit att viruset sprider sig brett och diffust som ett influensavirus. Så verkar inte vara fallet. Det verkar inte ens vara speciellt svårt att stoppa om man lägger manken till.

Rekommenderar att läsa på om responsen i lite andra länder på Wikipedia (finns intressanta "Coronavirus pandemic in X"-artiklar för varje land). Blir väldigt skevt om man bara lyssnar på svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hittade en guldbit när jag letade efter prognoser i tråden. Kanske ska vara försiktig med att kalla folk dum i huvudet framöver?

Siffrorna är lägre än det folkbögsmyndigenheten säger. Precis som ni säger att dem är högre. Jag vet dem e lägre
Citera
2020-05-06, 12:57
Medlem
Antalet IVA-patienter i Region Uppsala är nu nere på 12, jämfört med toppen på 25. Mer än en halvering på 17 dagar.
Citera
2020-05-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Håller med! Riktigt bra och kul skrivet av dessa två!

Här håller jag inte med dock. Tycker man ska vara försiktig med att förvänta sig de värsta närmsta månaderna eftersom vi hela tiden lär oss om viruset, mediciner och vaccin kan komma, OCH viruset kan mutera sig svagare så det lugnar ner sig betydligt. Känns det nästan inte som det redan hänt när man tittar på siffrorna världen över?

Alla dessa saker är samma skäl till varför jag är skeptisk mot de som sågar lockdowns eftersom de är så säkra på att de kommer få ta smällen senare. Och då är inte ens jag helt för lockdowns om de inte sker tidigt. Länderna Italien, Spanien, Frankrike, UK som folk älskar att nämna för att såga lockdowns körde inte tidiga lockdowns enligt mig. De hade redan en stor smittspridning då, men samtidigt så vet man ju inte hur mkt dödsfall de hade haft annars, eller vad som blev bäst i längden.

Tycker vi ska försöka vara försiktigt positiva till hur utvecklingen sett ut på senaste! Utan att för den skull slappna av för mycket såklart.
Om länder inte hade haft lockdowns så hade vi haft runt 40 miljoner döda.
Citera
2020-05-06, 12:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Har skrivit det innan, att vi i sverige sitter i ring och kliar varandra på ryggen och skickar runt pengar som ersättning för detta påverkar inte vår ekonomi som land det minsta i förhållande till de länder som tryckte på pausknappen när allt väl öppnas upp igen, de enda som påverkas är enskilda individer och då de som kan jobba fullt, de som blir friställda eller uppsagda påverkas endast negativt och kommer ha ett sämre läge än om vi med bara tryckt på paus.

Att världen kommer se rejält annorlunda ut när detta är över är även det ett incitament att släppa tanken på att rädda ekonomin, är inte säkert att den ekonomi vi idag känner är något vi kommer eller ens ska försöka rädda och absolut inte med tanke på priset.

Priset jag tänker på är inte människoliven som offrats utan att vi offrat samvetet och vår medmänsklighet.

Men detta är OT här...

...
Ekonomin är definitivt inte OT. Det är bara att lyssna till alla nybakade nationalekonomer här som spelar floskelbingo så det står härliga till.

Visst, det kan vara en vits att rädda restauranger etc sett till dominoeffekten. Går de omkull så får det såväl direkta som indirekta konsekvenser.
Men vad hjälper det när resten av världen sitter i skiten. Vad hjälper det - sett ur det perspektivet - att vi håller Volvo igång?
- Är en ny bil det första folk behöver?
- Och varför just en Volvo när man har egna bilindustrier?

Om man har Andra Världskriget i bakhuvudet så var situationen annorlunda: Då behövde hela städer byggas upp igen. Vad finns det nu att bygga upp?
Vad har vi att exportera? Spotify, men det har ju folk redan ... Och har folk inte pengar till mat och tak så drar man in på det och vänder sig till gratisalternativen.

En sak som har slagit mig med att ha krogarna öppna är att det ger sken av att livet pågår som vanligt, en fasad. Och nåt som får folk att koppla av och roa sig ist för att bry sig.
Romarna sa ju ”bröd och skådespel åt folket” ...
Citera
2020-05-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Precis så. Man köper sig tid med lockdown, man skjuter viruset framför sig. Det kostar massor av pengar, så det man måste avgöra är om den ekonomiska kostnaden för att man kan nå andra fördelar.

Där finns det tre potentiella fördelar. För det första; man kan behöva tid att stärka/minska trycket på sjukvården. Då kan det vara värt att stänga ner ett tag så den kommer ikapp. Men där är inte Sverige i nuläget.

Det andra är om ett vaccin kommer snabbt. Då kan det vara värt att ha nerstängt i ett halvår för att kunna minska dödstalen och sedan vaccinera. Men ett vaccin kan likaväl ta 5 år, eller aldrig komma. I ett sånt läge blir den ekonomiska kraschen värre än viruset. Så det blir en enorm gamble.

Till sist; samma som ovan, fast byt ut vaccin mot medicin som lindrar sjukdomsförloppet.

Hörde nyligen från Fauci tror jag det var. Hans mest entusiastiska prognos var att vi har ett färdigt vaccin Januari 2021. Lycka till med att hålla samhället stängt tills dess.
Citera
2020-05-06, 13:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe, för då tar det död på värddjuren, och då kan det själv inte fortleva.
Virus är ena riktigt luriga rackare, det måste handla om naturlagen att det är den ”livskraftiga” som överlever. Dvs den som ”skonar” människor har ”mat” kvar, mens den som tar död på människor kan inte överleva.
Ja de kan få tugga i sig lite från mig så de blir något så när nöjda.
Har de gjort också. Men tji fick de..

Träffade en personalgrupp igår på ett äldreboende där fem utav sju i personalgruppen varit sjuka. Två utav dem kan ha haft utan symtom.
En utav personalen hade haft lukt/ smak bortfall.
En hög feber, huvudvärk, ont i kroppen.
En hade blivit riktigt dålig. Hostat, fått lite andtäppa osv.
De andra magproblem, allmän sjukdomskänsla, huvudvärk osv.
Tre boende hade dött. En överlevt. En gammal dam på 85 år.

Jag reagerade på att chefen tagit bort måstet att bära munskydd samt visir.
Skall diskutera den saken med honom i morgon. Förstår att det handlar om det där j....a rekommendationsskitet.
Skall fråga honom hur han tänker och varför han bestämt det.
Ge honom en knäpp på nästippen också
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En fråga till er som tror er förstå FHM:s strategi.
Som jag förstår det vill man ha en så stor spridning som möjligt utan att sjukvården överbelastas?!
Nu säger man att sjukvården har mer kapacitet och spridningen minskar.

Så varför ser man då inte till att minska restriktionerna för att öka spridningen igen?
Eller har man bytt strategi i smyg?
PS
FHM verkar ju anse att munskydd riskerar att öka spridningen.
Så de kanske inför munskydd för att spridningen skall ta fart igen
Citera
Medlem
Citat:
Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.

Citat:
Jag citerade bara vad jag såg på Expressen rakt som det stod, inget fult med det alls.

Det är mkt möjligt att Sverige klarat sig bäst just nu.

Det var inte det jag pratade om. Jag menar, och har menat hela tiden, att det finns en otroligt stor risk att Sverige klarar sig väldigt dåligt ekonomiskt på sikt. Detta pga Sveriges utdragna förlopp. Detta anser jag stämmer väl med de dystra prognoser jag sett för framtiden.

Enligt SEBs prognos, om du hade läst den, så klarar sig Sverige bättre såväl idag som i framtiden. Många länder är på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, det är Sverige inte ens nära. SEB skriver också uttryckligen att nerstängning är förödande för ekonomin och att Sveriges mjukare nerstängning skonat ekonomin jämfört med grannarna. Vilket går rätt emot ditt första uttalande "Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt." är odiskutabelt fel. Vi räddar ekonomin från ett än större förfall, kolla våra grannar. Allt detta enligt SEB, en källa som du själv bedömde så trovärdig att du valde att framföra den.

Men du svarade på en post som motbevisade dig, det ger dig heder. Många flyr hellre än att fäkta illa.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Antalet IVA-patienter i Region Uppsala är nu nere på 12, jämfört med toppen på 25. Mer än en halvering på 17 dagar.
Kan ju enbart vara pga att man nu bara tillåter de som är fysiskt aktiva och yngre än 40 plats, resten blir bortrensade i traige? Så vi snyggar till siffrorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in