2020-05-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tappade du en nolla och menade 425k? Det skulle ändå betyda att 20-30% av sthlm redan har haft det. Vilket låter väldigt mycket för mig. s-Korea var väldigt flitiga med att testa. Samma sak på Island. Dödligheten är förstås väldigt trubbig som referens. Det beror till så stor del på vem som får smittan.

Ja jag tappade en nolla. FHM har utfört statistiska undersökningar. De släppte en rapport i slutet av april där prognosen var att 26% av alla stockholmare kommer ha varit/är infekterade i början av maj vilket är förbi nu. Men man kan ju ha tveksamheter kring hur pålitliga deras statiska undersökningar är. Men jag vet inte ifall de skulle gå så långt att de felrapporterar då det enkelt skulle upptäckas av SCB till exempel. Här är sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Citera
2020-05-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Va? Vad yrar du om? Jag snackade om honom, till honom. Vad har resten av världen med det jag skrev att göra?

Det kunde ganska enkelt tolkas som om du tyckte att man vill ha lockdown pga egna psykologiska faktorer, då du tolkade det som det hos honom.

Jag ville bara påtala att man gör det i resten av världen för att rädda liv och för att det är den mest effektiva metoden att bekämpa smittan. Inget att hetsa upp sig för, bara ett klargörande helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Du får svara på hur siffrorna hade sett ut om vi stängt ner hela samhället annars finns det ju ingenting att jämföra med.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Lockdownmotståndarna har nog redan räknat på det.

Annars skulle de ju inte riskerat att låta tusentals människor dö. Om de inte visste exakt hur många kronor som skulle sparas in. Förutsätter jag. Så som lockdownmotståndare om du är det, så kan du nog enkelt plocka fram de kalkylerna.
Jag har svarat på det redan åt Maharajah, här: https://www.flashback.org/sp71471796

Tvekar dock på att hen kommer bemöta det, eftersom länken visar på att de länder som stängt ner helt åker på en betydligt hårdare ekonomisk käftsmäll än Sverige kommer göra. Det är inte roligt när man har fel.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Härligt med lite satirisk humor så här denna onsdag anno pestens år 2020. 👍

Håller med!

Det här fattar jag inte heller, att när det gäller allt annat så är vi så himla noga med säkerheten här i Sverige. Vi har regler för precis allting, helst ska vi ha både hängslen och livrem, och omvärlden skrattar åt oss. Ett exempel på detta är våra hårda regler kring alkoholförsäljning. I andra länder kan man köpa vin och sprit i vanliga livsmedelsbutiken, vinodlare slår upp små serveringar där de serverar sitt eget vin och även säljer det buteljvis, åldersgränsen för att få dricka på krogen är ofta 16 år i stället för vårt 18, och 18 för att få köpa i butik i stället för vårt 20. Vår nästan-nolltolerans för alkohol i blodet vid bilkörning är också nästan helt unik, i de flesta länder kan man dricka ett glas vin i alla fall.

Men när coronan kom, så skulle vi plötsligt vara slappast med säkerheten i hela världen..?
Citera
Medlem
Wajis avatar
En timme och 20 min kvar till dagens pressträff. Idag gissar jag på att vi får en bit över 100 nya döda.

Men jag tror vi får höra det vanliga.

- Kurvorna pekar neråt
- Positiva IVA siffror
- Stockholm minskar
- Mer tester på äldreboende.

Frågestunden

På frågor om varför det dör 1-3 st per dag i Norge vs Sverige så anser man som vanligt att det är journalister och Tegnell hatar som har fel.
Att WHO kritiserar Sverige fnyser man bort idag.
Att länder nu går samman och öppnar för varandra för rädda turismen (där Sverige inte ingår) förstår man inte.

Sammanfattning

Det går bra nu och vi gör rätt är Massmördaren Tegnell och Co budskap
Citera
2020-05-06, 12:46
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Kan du vara så vänlig att byta avatarbild, han måste väl rotera i sin grav....du är i princip den totala motsatsen till bilden.

Absolut! Men bara om du är insiktsfull nog att ändra nick till Pussycat och välja en mer passande avatar till det nya nicket.

Jag kommer dock även framgent fortsätta hävda att människors förtjänster meriter, erfarenheter och utbildning väger tyngre än sturska och framåtlutade charlataner som sitter och killtycker utifrån en enkel googlesökning.
Citera
2020-05-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
De ligger inte efter Sverige. De ser en helt annan utveckling. Hela alla-är-lika-körda-på-sikt-tänket var fel från början, vilket Wuhan borde gjort det tydligt för folk, speciellt nu när det är klart att de aldrig uppnådde någon flockimmunitet (vilket de flesta iofs fattade ändå).

Jag är tveksam till det resonemanget. Man kommer behöva stänga ner samhället om och om igen. I slutändan kostar det massa pengar. När man återigen öppnar upp så kommer smittan som är utbredd i hela världen att komma tillbaks på ett eller annat sätt ifall man inte redan har en befolkning som kan hantera den. Det kanske inte stämmer men verkar logiskt för mig i alla fall.
Citera
2020-05-06, 12:47
Medlem
Citat:
Betalvägg så går inte att läsa.

Dessutom är det enligt en person på FHM som verkar gjort ngn uppskattning, deras track record är inte så pålitligt just nu. Skulle gärna sett andra, mer neutrala källor.
Men du kan läsa rubriken eller? Det epidemiologexpert på Folkhälsomyndigheten som uttalat, deras track record är väldigt bra hittills, du kanske missat/inte fattat det ännu? men snart ramlar nog polletten ner även för dig.
Du kan ju alltid försöka hitta bättre/ mer pålitliga källor själv, jag känner mig dock nöjd. Du kan kanske testa med tråden, här finns ett stort antal outtröttliga skribenter som säkert kan ge dig mycket mer neutrala och pålitliga siffror.
Citera
Medlem
Citat:

Annars skulle de ju inte riskerat att låta tusentals människor dö. Om de inte visste exakt hur många kronor som skulle sparas in. Förutsätter jag. Så som lockdownmotståndare om du är det, så kan du nog enkelt plocka fram de kalkylerna.

Ok fast jag ställde bara en enkel fråga, kan du inte svara så är det la bättre att bara hålla käften istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Sen när har vi lyckats tagit igenom oss krisen? Den har bara börjat, min vän!

Vad får dig att tro det? Antalet döda peakade för ett par veckor sedan. En fjärdedel av Stockholms befolkning sägs redan ha varit smittade vilket man kommit fram till genom statistiska undersökningar, om man kan lita på den dvs https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe, för då tar det död på värddjuren, och då kan det själv inte fortleva.
Virus är ena riktigt luriga rackare, det måste handla om naturlagen att det är den ”livskraftiga” som överlever. Dvs den som ”skonar” människor har ”mat” kvar, mens den som tar död på människor kan inte överleva.
Undrar om det är så med regeringar också, att de som går för långt i att plåga landet med drakonsisk lockdown och brutala straff inte kommer att överleva utan ersättas av varianter med mildare åtgärder som inte tar kål på allt.
Citera
2020-05-06, 12:49
Medlem
Citat:

Men vafan! Sitter ni här fortfarande och tjatar om motståndare/förnekare bla bla bla.....? Hur kan man ens få upp en tanke på lockdown i det här skedet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in