2020-05-06, 00:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Nja så högt som över 2% är det nog inte. Vi vet inte hur många som är smittade.
Kollar man Hopkins just nu är 3 646 206 smittade varav 255 486 har avlidit. Det ger en dödlighet på 7%. Räkna med att långt många fler är smittade än vad som är känt. Bara tio ggr så många så är du nere på 0,7%.

Och ja vi skyddar oss i bilen med bälte, hastighetsbegränsningar m.m men vi kör inte i 5 km/h. Och jag håller med dig att vi borde göra mycket mer m.a.p skyddsutrustning (och utbildning) i äldrevården, beredskap inför nästa pandemi osv. Men lockdown är enligt mig = 5 km/h på motorvägen.

Jo men vi vet ju inte. Det som sagts är runt 2% om sjukvården pallar med. Om sjukvården inte gör det går det upp till 5%. Men detta måste man ju se till det totala antalet smittade. Som vi inte vet ännu. Då kan man få en rättmätig siffra.

Svininfluensan t.ex var ju tänkt att ha extrema nummer. Blev 0,3%. Även om det kan varit högre.
Citat:
Dödsfallen i svininfluensa betydligt fler än man tidigare trott
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/juni/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/

Det är väl samma för denna smitta. Det handlar ju mest om att testa.
Citera
2020-05-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Sverige 2854 döda
Mexiko 2271 döda
Indien 1693 döda

Har du varit i Indien och försökt få ditt visum förlängt någongång? Det kan ta åtta timmar bara att få en stämpel på ett papper.
Jag har jävligt svårt att tro att de skulle ha superkoll på alla som dör i covid.
Citera
2020-05-06, 00:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men smittar verkligen barn då? Var det fel av FHM att säga att barn troligen inte smittar? Det var ju nån unge med viruset som träffat 127(?) människor och ingen av dom hade blivit sjuk.
172, inte 127
Citera
2020-05-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Synd att medellivslängden bara är 69 då. 62 miljoner som dör en alldeles för tidig död jämfört med svenskarna. Men det är klart, de slipper ju covid och åldersdemens. Ytterligare ett område som Sverige suger på - demens - opropotioneligt många med åldersdemens i Sverige jämfört med föregångslandet Indien.

Poängen var att Sverige inte hanterat detta speciellt bra i jämförelse. Ska man upprätthålla vår nationella självgodhet krävs långt mer.
Citera
2020-05-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Där fick han gå...

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/05/exclusive-government-scientist-neil-ferguson-resigns-breaking/
Folk är asförbannade på Ferguson och Boris som lyssnat på denne idiot.
Citera
2020-05-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Har du varit i Indien och försökt få ditt visum förlängt någongång? Det kan ta åtta timmar bara att få en stämpel på ett papper.
Jag har jävligt svårt att tro att de skulle ha superkoll på alla som dör i covid.

Det är möjligt. Hur bra är vi på dödssiffrorna?
Citera
2020-05-06, 00:07
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men smittar verkligen barn då? Var det fel av FHM att säga att barn troligen inte smittar? Det var ju nån unge med viruset som träffat 127(?) människor och ingen av dom hade blivit sjuk.
Alla som är sjuka KAN smitta men barn driver knappast smittan. Alla med mer än en hjärncell förstår att om så vore fallet skulle lärare och småbarnsföräldrar vara extremt överrepresenterade( eftersom småbarn fortfarande går i skolan). Det brukar vara fallet i alla andra sjukodmar där barn driver smittan (och det är ganska många).
Räkna inte med att fb:s begåvningsreserv ska förstå det. Däremot kan de se en artikel om EN lärare som blivit smittad som ett bevis på att en sjukdom med 100 000-tals smittade drivs av barnsmitta.
Citera
2020-05-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
FHM har fortfarande inte sagt att barn inte smittar och ej heller sagt att personer utan symptom inte smittar. Antagligen gör du dig dummare än du är eller så är du dummare än du verkar.

Att personer utan symptom smittar räknar FHM i alla fall med i sin modell.

Dock får jag medge att de underligt nog kommer fram till att smittsamheten av det otroligt stora mörkertalet inte alls påverkar slutresultatet. De räknar med att mörkertalet är alltifrån 10% till 100% lika smittsamma som de rapporterade fallen. Ändå fås samma slutresultat. Väldigt orimligt. (Mörkertalet uppges vara 77 gånger större än antalet rapporterade fall.)
Citera
2020-05-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nä du dumförklarar ingen trots att du skrev det där kort innan och pratar i en sådan ton i typ varenda inlägg jag sett från dig nu.

Jag tror själv ansiktsmasker skulle göra skillnad. Hur stor skillnad vet jag inte, men varje liten skillnad räknas. Finns risker i allt och jag tror fördelarna överväger nackdelarna i detta fall.

Jaha ok du tycker det. Jag tycker tvärt om nackdelarna överväger fördelarna

>ton< pratar< jag i

Haha. Roligaste på länge

Du är ung och jag förstår att du blir störd av att jag skriver exakt rakt ut. Helt ok att du tycker så för du har rätt att tycka precis som du vill. Men fortfarande dumförklarar jag ingen. Jag liksom du säger precis som jag tycker
Citera
2020-05-06, 00:09
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo jag märker att han är något av en idol för dig. Idealiseringen verkar närmast total.

För mig finns det 2854 anledningar att ej gilla honom eller FHM. Imorgon blir det.nog några till. Och nästa dag. Och nästa...

Du måste verkligen hata all sjukvårdspersonal som låter folk dö varje dag året runt, före och efter covid.
Citera
2020-05-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hittade en artikel från Expressen för några veckor sedan som verkligen innehåller lite intressanta uttalanden från kungen Tegnell.
Läs och begrunda:

Tegnell: ”Vi hade gjort det vi normalt gör”

"När statsepidemiolog Anders Tegnell i Expressen TV får frågan om man inte borde ha gjort mer för att skydda de äldre, säger han att frågan ”inte är okomplicerad” och fortsätter:

– Vi var väldigt tydliga med att det här är en riskgrupp som skulle behöva skyddas på olika sätt, sedan är det diverse olika myndigheter som driver verksamheterna som kan göra något åt det. Vi hade verkligen gjort det vi normalt gör, gjort en analys och pekat på risker och vikten av att hantera dom. Vi har inget mandat att gå ut med något tvingande, det är andra myndigheter som har den rollen.

Borde ni inte ha rekommenderat att all personal skulle ha skyddsutrustning?

– Det är ingen okomplicerad fråga. Det är viktigt att man har en bra basal hygien, en välutbildad personal, en personal som kan stanna hemma när man är sjuk. Det finns många olika aspekter och det är hela paketet som ska slå i äldreboendet, inte bara biten som handlar om skyddsutrustning. Den måste vara adekvat för deras arbete. Man löser ingen komplex fråga genom att peka på ena många åtgärder, säger Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kraftig-okning-av-dodsfall-nar-aldreboenden-raknas-in/

Så vad hände?
Fanns det välutbildad personal? Fanns det skyddsutrustning? Stannade sjuk personal hemma?
Svaren verkar vara nej, nej och nej.
Resultat ser vi i dödstalen.
Men han passar ibvanlig ordning även där på att skicka över ansvaret om det går dåligt till andra.
Citera
2020-05-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är möjligt. Hur bra är vi på dödssiffrorna?

Tror nog att vi är rätt så generösa med att föra in döda i covid-statistiken. Kanske till och med i överkant.
Testar du positiv för covid idag men dör om en månad av vad fan som helst så blir det en pinne till i statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in