2020-05-06, 12:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Absolut! Men bara om du är insiktsfull nog att ändra nick till Pussycat och välja en mer passande avatar till det nya nicket.

Jag kommer dock även framgent fortsätta hävda att människors förtjänster meriter, erfarenheter och utbildning väger tyngre än sturska och framåtlutade charlataner som sitter och killtycker utifrån en enkel googlesökning.
'

Du är i sanning en idiot,
jag har aldrig påstått att folk med meriter och erfarenhet inte ska lyssnas på.
Citera
2020-05-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Fan va du citerar fult. Men jag gissar att det är för att du måste göra det för att ens ha en poäng. Om du hade citerat lite mer av SEBs prognos hade du visat att Sverige klarat sig klart bäst av all länder i hela Norden. Men varför var ärlig när man kan ljuga.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2020/seb-nordic-outlook-historisk-tvarnit-trots-rekordstora-stimulanser--

Jag citerade bara vad jag såg på Expressen rakt som det stod, inget fult med det alls.

Det är mkt möjligt att Sverige klarat sig bäst just nu.

Det var inte det jag pratade om. Jag menar, och har menat hela tiden, att det finns en otroligt stor risk att Sverige klarar sig väldigt dåligt ekonomiskt på sikt. Detta pga Sveriges utdragna förlopp. Detta anser jag stämmer väl med de dystra prognoser jag sett för framtiden.
Citera
2020-05-06, 12:51
Medlem
Draken55s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/viruset-verkar-vara-mindre-aggressivt-nu/

Det är sån här rapporter, som de facto överensstämmer med flera andra pandemier,
får en att bli lite upprörd över FHMs strategi, nu sitter vi här med höga dödstal och spridd smitta och kan inte vrida klockan tillbaks.
Citera
2020-05-06, 12:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Från Giesecke får man höra sanningen.... Han verkar inte helt i synk med Anders Tegnell:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/

Giesecke säger här bland annat:

Men det är nog så att man smittar ganska mycket även när man inte har några symtom.
Kommentar: Detta går ju precis tvärt emot Tegnell som upprepar om och om igen att det inte smittar utan symtom, alternativt om det gör det så är det så obetydligt så att det inte har någon betydelse för spridningen.

Johan Giesecke säger sig vara skeptisk till att ett vaccin som tas fram kan ha god effekt mot viruset Sars-CoV-2, då den naturliga immuniteten ser ut att vara kortvarig. Om den naturliga infektionen då ger lite tveksam immunitet, så är det inte säkert att vaccinet blir särskilt bra. Så man ska inte sätta allt sitt hopp till att det kommer ett bra vaccin.

Kommentar: Detta går också precis emot Tegnell, och även Wold, som envist hävdar att det inte finns någon som helst orsak till att man inte skulle bli immun på ett bra sätt.

Giesecke säger också att 98% kommer att få viruset. Om det nu är så att vi har ett virus som dödar tusentals personer i Sverige, och som dessutom bara ger tillfällig immunitet och sen kan smitta igen och inte finns något effektivt vaccin emot.
Ja, så låter det minst sagt dystert. Kanske måste vi vänja oss vid permanent högre dödlighet i samhället och därmed permanent kortare medellivslängd.
Citera
2020-05-06, 12:52
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Absolut! Men bara om du är insiktsfull nog att ändra nick till Pussycat och välja en mer passande avatar till det nya nicket.

Jag kommer dock även framgent fortsätta hävda att människors förtjänster meriter, erfarenheter och utbildning väger tyngre än sturska och framåtlutade charlataner som sitter och killtycker utifrån en enkel googlesökning.

Är du medeveten om att detta är en självmotsägelse?
Citera
2020-05-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fantastiskt goda nyheter för alla semestefirare! Länder som bekämpat coronaviruset bildar allians för ekonomiskt samarbete och kommer öppna gränser mellan varandra för turism och semsterfirande!

Danmark statsminister Mette Frederiksen hyllar alliansen som förenar alla länder i världen som lyckats bekämpa viruset.

Sverige då? Sverige vill bilda en Pest-allians med länder som kör flockimmunitetstrategin och full smittspridning. Dock så vill inget annat land vara med.

Svenska semesterfirare får stanna hemma i sin pesthärd. Medborgare i länder som sköts sig får nu sin belöning. En riktigt skön semester i sommar. Grattis!

https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Countries That Kept a Lid on Coronavirus Look to Each Other to Revive Their Economies

Ingen danske nyhedsmedier har rapporteret denne nyhed.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Länder i virusfriablocket kommer inte drabbas hur mycket än pajasen Giesecke försöker underminera Sveriges misslyckande.

Det här är inte Sveriges fel, varken utbrottet eller vår strategi. Inom en månad eller två kommer vi att se ett tiotal länder som agerar precis som Sverige gör, det är det enda långsiktigt hållbara att göra. Misslyckandet var att låta viruset lämna Kina från första början. Men Kina kommer att få sin sluträkning för det här.
Citera
Medlem
Citat:
Giesecke ”Inte säkert att ett vaccin kommer vara effektivt”
https://omni.se/inte-sakert-att-ett-vaccin-kommer-vara-effektivt/a/rA29vA
Citera
2020-05-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag är tveksam till det resonemanget. Man kommer behöva stänga ner samhället om och om igen. I slutändan kostar det massa pengar. När man återigen öppnar upp så kommer smittan som är utbredd i hela världen att komma tillbaks på ett eller annat sätt ifall man inte redan har en befolkning som kan hantera den. Det kanske inte stämmer men verkar logiskt för mig i alla fall.
Precis så. Man köper sig tid med lockdown, man skjuter viruset framför sig. Det kostar massor av pengar, så det man måste avgöra är om den ekonomiska kostnaden gör att man kan nå andra fördelar, och i så fall om det är värt det.

Där finns det tre potentiella fördelar. För det första; man kan behöva tid att stärka/minska trycket på sjukvården. Då kan det vara värt att stänga ner ett tag så den kommer ikapp. Men där är inte Sverige i nuläget.

Det andra är om ett vaccin kommer snabbt. Då kan det vara värt att ha nerstängt i ett halvår för att kunna minska dödstalen och sedan vaccinera. Men ett vaccin kan likaväl ta 5 år, eller aldrig komma. I ett sånt läge blir den ekonomiska kraschen värre än viruset. Så det blir en enorm gamble.

Till sist; samma som ovan, fast byt ut vaccin mot medicin som lindrar sjukdomsförloppet.
Senast redigerad av zorigo 2020-05-06 kl. 13:05.
Citera
2020-05-06, 12:55
Medlem
DikTs avatar
En fråga till er som tror er förstå FHM:s strategi.
Som jag förstår det vill man ha en så stor spridning som möjligt utan att sjukvården överbelastas?!
Nu säger man att sjukvården har mer kapacitet och spridningen minskar.

Så varför ser man då inte till att minska restriktionerna för att öka spridningen igen?
Eller har man bytt strategi i smyg?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Kina: Vil ikke invitere internasjonale eksperter før etter pandemien

Kina vil ikke prioritere å invitere internasjonale eksperter til landet for å undersøke kilden til coronaviruset før etter pandemien er slått ned.

Det sier landets FN-ambassadør ifølge nyhetsbyrået AFP.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eb28cc15969390018550bed?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet

Alltså denna kroniska kinesiska ovilja att ta emot utländska experter.., nog är det något som man vill dölja..
Citera
Medlem
C19.se säger just nu 0 döda och 0 fall
det brukar betyda att det kommer vara lite döda, fall idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in