2020-05-06, 12:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Forskare i Italien säger nu att viruset verkar ha blivit mindre aggresivt( expressen)

Det sägs ju att mycket aggresiva virus tar död på sig själv. Viruset får inte vara för farligt.
Kan inte förklara det här proffsigt, men unger så.
Citera
2020-05-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Upplever inte att folk är skraja. Upplever att folk har fått upp ögonen för hur trevligt det är att vara ute i solen och promenera. Inte för att det skulle innebära en ökad risk dock så länge man bara håller avstånd.

Norges grafer ser bra ut. Ligger lite efter Sverige men så har de ju fått mindre dödsfall. Men sedan är frågan till vilket pris. Man vill tro att vi inte kan sätta ett pengavärde på människoliv men det görs implicit hela tiden även om vi vill tro att det inte är så samhället fungerar.

Jag vet inte ifall FHM har skött det fenomenalt. Jag tycker AT har sagt mycket knasiga saker. Men jag tror också att det skadar samhället mycket att tvinga folk att stanna hemma och stänga ner hela städer. Vi har lyckats ta oss igenom krisen utan att göra det. Vilket har sina fördelar.

Sen när har vi lyckats tagit igenom oss krisen? Den har bara börjat, min vän!
Citera
2020-05-06, 12:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Givet SCBs statistik har idag den 6 maj, 3887 dött i Sverige i Covid 19 - och inte 1000 färre döda som FHM rapporterat.

Här är uträkningen (Skottdagen den 29 februari plockas bort):

1. SCBs statistik på överdödlighet för 2020 jämfört med åren 2015 - 2019, slår igenom från och med den 20 mars och visar sig fram till den 23 april. Dödligheten efter den 23 april har inte slagit igenom i statistiken.

2. Under perioden 1/1 - 19/3 år 2020, dör 20076 i Sverige.

3. Under perioden 1/1 - 19/3 åren 2015 - 2019, dör i snitt 21562/år i Sverige

4. Punkt 2 och 3 visar att dödligheten i Sverige år 2020 fram till den 19 mars var 6.9% lägre (1486 personer färre döda) än genomsnittet 2015-2019.

5. År 2020 dör 11400 personer mellan den 20 mars och den 23 april.

6. År 2015 - 2019 dör i snitt 8908/år mellan den 20 mars och den 23 april.

7. Givet att dödligheten 1/1 - 19/3 var 6,9% lägre för år 2020, borde antalet döda utan Covid 19 hamnat på 8293 personer under perioden 20 mars till den 23 april år 2020.

8. Eftersom antalet döda mellan den 20 mars och den 23 april är 3107 personer fler än den borde ha varit givet trenden för år 2020, finns det skäl hävda att detta är (lågt räknat, se punkt 12) överdödlighet vi har pga Covid 19.

9. Ca 89 personer/dag dör i Covid 19.

10. Även om Toppen anses ha nåtts vecka 15, finns det inget som tyder på ett brant fall av antalet döda. Därför bör vi, konservativt, räkna med att antalet döda är minst 60/dag från den 24 april till den 6 maj. Detta ger ytterligare 780 döda.

11. 3107 + 780 ger att vi idag har 3887 döda i Covid 19.

12. Märk väl, denna uträkning gör ingen skattning om att dödligheten kan ha minskat i andra sjukdomar, influensa etc, pga av de sociala restriktioner som har företagits. Ska vi skatta detta, då blir antalet döda i Covid 19 än högre.

Källa (kolla excel filen på sidan):
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ingen-synlig-okning-av-antalet-doda/
Du resonerar som så att dödsfall alltid fördelar sig på samma sätt över året. Stämmer det?
Citera
2020-05-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Härligt med lite satirisk humor så här denna onsdag anno pestens år 2020. 👍

Ja detta är inte det roligaste året som vi alla upplevt. Oavsett vad man tycker och tror om karantän, skyddsutrustning och allt annat runt corona så kan vi alla vara överens om att detta år inte kommer ses tillbaka på med saknad och nostalgi. Ett riktigt skitår som man egentligen bara kan skratta åt. Eller gråta.

Och än är det inte slut på långa vägar.
Citera
2020-05-06, 12:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jaja, Giesecke har nu publicerat sina tankar på the Lancet.

Saxar lite här och var.

Severe critics have described it as Sweden sacrificing its (elderly) citizens to quickly reach herd immunity.
The death toll has surpassed our three closest neighbours, Denmark, Norway, and Finland, but the mortality remains lower than in the UK, Spain, and Belgium.

Min kommentar: Ja. De äldre har definitivt offrats. Det kanske t o m var strategin. Och så verkar G blanda äpplen och päron genom att jämföra antalet döda i Norden med mortality (death rate) i andra hårt drabbade länder. Känns inte kosher.

PCR testing and some straightforward assumptions indicate that, as of April 29, 2020, more than half a million people in Stockholm county, Sweden, which is about 20–25% of the population, have been infected (Hansson D, Swedish Public Health Agency, personal communication). 98–99% of these people are probably unaware or uncertain of having had the infection; they either had symptoms that were severe, but not severe enough for them to go to a hospital and get tested, or no symptoms at all. Serology testing is now supporting these assumptions.
4
Min kommentar: Mycket gubbgissande här. (Det fetade)
Och vad gäller antikroppstester och immunitet i den sista meningen så är juryn fortfarande ute.

Gieseckes slutsats. Det går inte att stoppa smittan. Hmm. Det ser ut som att man till stor del lyckats i Sydkorea, Taiwan, NZ och Vietnam. Gs hela argumentation riktar sig mot lockdowns på ett oärligt sätt.

I många fall (Kina, Italien och Spanien) blev det lockdown för att situationen hade urartat och lockdown var ett sätt att återfå kontrollen. I samtliga länderna var det helt ohållbart att fortsätta med Gieseckes låt-gå-mentalitet.

Giesecke verkar bortse från alla misstag som FHM gjorde: ok att åka till Italien, inte sätta hemresenärer i karantän etc, kräva munskydd av taxiresenärer och chaffisar. Det hade säkert sparat en del liv. För vi har oförsvarligt många döda. Nu visar det sig dessutom att man antagligen velat ha det så genom att låta folk halvdö hemma innan de togs in på sjukhus.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext
Jag tycker det är viktigt att syna nätverket bakom dessa flockimmunitetsteorier som uppenbarligen låg bakom besluten hos FHM och som Giesecke tydligen fortfarande implicit försvarar med tanke på vad han säger i intervjuer. Det handlar alltså om

Johan Giesecke
Chris Whitty
Anders Tegnell
Mika Salminen

och antagligen några fler.
Citera
2020-05-06, 12:20
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Länder i virusfriablocket kommer inte drabbas hur mycket än pajasen Giesecke försöker underminera Sveriges misslyckande.

Jo, Giesecke tål verkligen inte att ha käpprätt fel (vilket måste vara jobbigt för en person med hans siffersinne). Han kommer aldrig att ge med sig.
Citera
2020-05-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, Giesecke tål verkligen inte att ha käpprätt fel (vilket måste vara jobbigt för en person med hans siffersinne). Han kommer aldrig att ge med sig.
En pensionerad idiot som vill stå o rampljuset för under hans tid så fick han inte det. Nu har han chansen och tar den, ju extremare åsikter mer publicitet.
Citera
2020-05-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag accepterar och respekterar en svensk som säger att han är emot lockdown för svensken inte klarar av det psykologiskt.
För att svensken är för mjuk och konflikträdd.
Jag accepterar också att han säger att "Ja, vi vill helst undvika att vara rädda än att rädda livet på medmänniskor. Hade det varit för oss, skulle ingen dö. Men om det krävs att vi själva ska bli rädda för att rädda livet på okända människor, då måste vi tyvärr säga att vi inte kan gå med på det".

Den personen får all min respekt. Jag lider med honom. han vet att det är jobbigt att det dör människor som kunde räddats men det skulle krävas "för stora uppoffringar" av honom själv.

Men jag har ingen respekt för dem som antingen är oärliga och vill pusha för andra argument om varför man gör det man gör i Sverige. Eller de som blivit lurade att tro att detta är bra för folk.
Tyvärr går det också att säga "det är bra för folk". Då säkert 9 miljoner skonas.
Så folk som inser att det är bättre att det dör 1 miljon än 9 miljoner har ändå (enligt dem) ett argument.
Huruvida det argumentet är hållbart får var och en ta ställning till.

Ja precis.

Jag hade en gång argument för skojs skull med en person som var väldigt höger och inte ville se några skattefinansierade åtgärder såsom allmän vård osv. Den personen var väldigt öppen och sa; Jag sk1ter väl i andra, jag vill ha mina pengar själv, om andra dör är det inte mitt problem. (För övrigt en person som fick gratis utbildning, tandvård och vård hela sin uppväxt, pga skatterna ).

Men åtminstone är man ärlig då.

Jag respekterar de som säger rakt ut att de inte bryr sig om att andra människor dör i covid, i Sverige. Det är ärligt. Det är deras verkliga åsikt. Att trassla in sig i andra argument som är oärliga och manipulativa, för att försöka försvara icke-agerandet vi har nu i samhället, det är bara fånigt och genomskinligt.

Men det är märkligt att så många är rädda för att låta sin fasad av godhet falla.
Citera
2020-05-06, 12:26
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du resonerar som så att dödsfall alltid fördelar sig på samma sätt över året. Stämmer det?

Nej, så resonerar jag inte. Jag konstaterar att dödligheten år 2020 innan Covid 19 är 6.9% lägre än den är under 2015-2019. Denna trend måste beaktas då inget talar för att den plötsligt, utan Covid 19, skulle ha brutits.

Den verkliga dödligheten i Covid 19 måste således bedömas utifrån hur dödligheten hade varit utan Covid 19 och här finns ett statistiskt underlag för att göra det.
Citera
2020-05-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.

Har skrivit det innan, att vi i sverige sitter i ring och kliar varandra på ryggen och skickar runt pengar som ersättning för detta påverkar inte vår ekonomi som land det minsta i förhållande till de länder som tryckte på pausknappen när allt väl öppnas upp igen, de enda som påverkas är enskilda individer och då de som kan jobba fullt, de som blir friställda eller uppsagda påverkas endast negativt och kommer ha ett sämre läge än om vi med bara tryckt på paus.

Att världen kommer se rejält annorlunda ut när detta är över är även det ett incitament att släppa tanken på att rädda ekonomin, är inte säkert att den ekonomi vi idag känner är något vi kommer eller ens ska försöka rädda och absolut inte med tanke på priset.

Priset jag tänker på är inte människoliven som offrats utan att vi offrat samvetet och vår medmänsklighet.

Men detta är OT här...

För lite topic.

Testa
Spåra
Isolera

Isolera tills

Alla virus i värd har besegrats/värden avlidit
Alla virus utan värd har inaktiverats

Då kliver de isolerade ut i samhället som då är virusfritt, hade vi gjort så redan initialt hade vi varit klara nu, stängda gränser tills omvärlden sett att det gått och kommit ikapp men virusfritt och öppet på insidan.

Moraliskt och etiskt korrekt hanterande av en dödlig smitta, initialt kostsam men nu, när det visade sig att det var så illa som det var så inte ens dyrt.
Hade det visat sig att det inte varit så farligt så hade det kostat pengar men, vi hade med högburet huvud kunnat säga att vi tog beslutet för att rädda folkets liv.
Citera
2020-05-06, 12:27
Medlem
Corona appen testas nu på Isle of Wight, snart tillgänglig på Isle of White Walkers som druckit klor, thanks and praise to the Donald! Är inte livet underbart?
Citera
2020-05-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.

Du får svara på hur siffrorna hade sett ut om vi stängt ner hela samhället annars finns det ju ingenting att jämföra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in