Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
Nej, så resonerar jag inte. Jag konstaterar att dödligheten år 2020 innan Covid 19 är 6.9% lägre än den är under 2015-2019. Denna trend måste beaktas då inget talar för att den plötsligt, utan Covid 19, skulle ha brutits.
Den verkliga dödligheten i Covid 19 måste således bedömas utifrån hur dödligheten hade varit utan Covid 19 och här finns ett statistiskt underlag för att göra det.
Det var ungefär det jag menade. Du beräknar årets dödlighet i procent av tidigare medelvärde utifrån de första månaderna, fram till 19 mars, och antar att den utan covid borde gå hållit sig på samma nivå även efter 20 mars.
Jag ifrågasätter om dödligheten alltid fördelar sig på samma sätt över året.
Till exempel, ett år med en allvarlig influensa dör det kanske många sårbara tidigare under året eller till och med i slutet av föregående år, än under mitten av året.
Ett år med snäll influensa dör det kanske färre under just influensasäsongen men kanske lite mer senare under året.
Så det jag undrar är om du kollat i vilken utsträckning dödsfall fördelar sig enligt samma mönster varje år. Det kanske den gör, men om den inte gör det så fungerar inte riktigt din beräkning, IMHO.