2020-05-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

Betalvägg så går inte att läsa.

Dessutom är det enligt en person på FHM som verkar gjort ngn uppskattning, deras track record är inte så pålitligt just nu. Skulle gärna sett andra, mer neutrala källor.
Citera
2020-05-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, fascinerande.

Då måste resten av världen haft samma uppväxt som en som företräder lockdown, här i tråden....

Va? Vad yrar du om? Jag snackade om honom, till honom. Vad har resten av världen med det jag skrev att göra?
Citera
2020-05-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt dyster prognos från SEB:

Storbanken SEB:s ekonomer räknar med att landets BNP faller 6,5 procent under 2020, rapporterar TT. Arbetslösheten räknas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent. (Expressen idag)

Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt.
Fan va du citerar fult. Men jag gissar att det är för att du måste göra det för att ens ha en poäng. Om du hade citerat lite mer av SEBs prognos hade du visat att Sverige klarat sig klart bäst av all länder i hela Norden. Men varför var ärlig när man kan ljuga.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2020/seb-nordic-outlook-historisk-tvarnit-trots-rekordstora-stimulanser--

Citat:
Nedstängningar slår hårt mot Norden och Baltikum

Utbrottet i covid-19 i kombination med oljeprisfall slår hårt mot ekonomin i Norge. Fastlands-BNP krymper med 7,4 procent under 2020 följt av en uppgång på 5,2 procent 2021. Trots kraftfull policy*respons blir återhämtningen långsam och bromsas av fallande efterfrågan i oljesektorn och hög arbets*löshet. Nedstängningarna har lett till att Danmark undvikit ett större virusutbrott men för ekonomin är konsekvenserna allvarliga. BNP faller 10 procent 2020 följt av 9 procents uppgång 2021. Ned*stängningar och spridningseffekter förstärker en redan påbörjad nedgång i Finlands ekonomi. BNP faller 9 procent följt av en uppgång på 5 procent 2021. Mer åtgärder behövs för att undvika att finsk ekonomi åter hamnar på efterkälken i återhämtningsfasen. Coronaviruset leder till stora BNP-fall också i baltiska ekonomier men konsekvenserna är ändå mindre allvarliga än under finanskrisen 2008-2009. BNP faller med ca 9 procent i år i Litauen samt Lettland och nära 10 procent i Estland följt av uppgångar på mellan 5 (Lettland) och 6-6,5 procent (Litauen och Estland) 2021.

Sverige: Mjukare nedstängningsstrategi ger lägre BNP-fall

En mjukare nedstängningsstrategi dämpar fallet för svensk ekonomi jämfört med andra länder. BNP-fallet på 6,5 procent 2020 blir ändå det största i modern tid. BNP väntas därefter öka med 5 procent 2021. Nedgången i Sverige blir därmed mildare än i de grannländer som vidtagit mer omfattande nedstängningsåtgärder. I en särskild temaartikel undersöks skillnader i nedstängning mellan olika sektorer. Bedömningen är att ca 20 procent av svensk BNP föll bort under nedstängningarnas kulmen i april, jämfört med 30-35 procent i länder som Italien och Frankrike. Skillnaden gentemot Danmark och Norges bedöms utifrån kortdata vara likartad.
Citera
2020-05-06, 12:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Har de? Tycker båda pratar brett om flockimmunitet och att det är den enda möjliga vägen frammåt även om Giesecke är mer frispråkig än Tegnell. Båda två har ju också förminskat faran med sjukdomen konstant för att kunna argumentera för att fl8ckimunitet är enda vägen frammåt.
En motpol till dessa herrar skulle jag mer se Björn Olsen som förespråkar försiktighets principen, denna princip som verkar vara helt okänd för Tegnell och Giesecke.

Ja Tegnell har hävdat hela tiden att asymptomatiska personer inte smittar eller smittar i någon märkbar utsträckning, Giesecke säger tvärtom. Det är en ganska stor skillnad ur epidemiologisk synpunkt. Att de båda har andra liknande åsikter gällande flockimmunitet m.m är ju helt riktigt.
Citera
2020-05-06, 12:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Forskare i Italien säger nu att viruset verkar ha blivit mindre aggresivt( expressen)

Det sägs ju att mycket aggresiva virus tar död på sig själv. Viruset får inte vara för farligt.
Kan inte förklara det här proffsigt, men unger så.
Näe, för då tar det död på värddjuren, och då kan det själv inte fortleva.
Virus är ena riktigt luriga rackare, det måste handla om naturlagen att det är den ”livskraftiga” som överlever. Dvs den som ”skonar” människor har ”mat” kvar, mens den som tar död på människor kan inte överleva.
Citera
2020-05-06, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Nej, så resonerar jag inte. Jag konstaterar att dödligheten år 2020 innan Covid 19 är 6.9% lägre än den är under 2015-2019. Denna trend måste beaktas då inget talar för att den plötsligt, utan Covid 19, skulle ha brutits.

Den verkliga dödligheten i Covid 19 måste således bedömas utifrån hur dödligheten hade varit utan Covid 19 och här finns ett statistiskt underlag för att göra det.
Det var ungefär det jag menade. Du beräknar årets dödlighet i procent av tidigare medelvärde utifrån de första månaderna, fram till 19 mars, och antar att den utan covid borde gå hållit sig på samma nivå även efter 20 mars.

Jag ifrågasätter om dödligheten alltid fördelar sig på samma sätt över året.

Till exempel, ett år med en allvarlig influensa dör det kanske många sårbara tidigare under året eller till och med i slutet av föregående år, än under mitten av året.

Ett år med snäll influensa dör det kanske färre under just influensasäsongen men kanske lite mer senare under året.

Så det jag undrar är om du kollat i vilken utsträckning dödsfall fördelar sig enligt samma mönster varje år. Det kanske den gör, men om den inte gör det så fungerar inte riktigt din beräkning, IMHO.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-06 kl. 12:39.
Citera
2020-05-06, 12:37
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Härligt med lite satirisk humor så här denna onsdag anno pestens år 2020. 👍

Håller med! Riktigt bra och kul skrivet av dessa två!

Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Sen när har vi lyckats tagit igenom oss krisen? Den har bara börjat, min vän!

Här håller jag inte med dock. Tycker man ska vara försiktig med att förvänta sig de värsta närmsta månaderna eftersom vi hela tiden lär oss om viruset, mediciner och vaccin kan komma, OCH viruset kan mutera sig svagare så det lugnar ner sig betydligt. Känns det nästan inte som det redan hänt när man tittar på siffrorna världen över?

Alla dessa saker är samma skäl till varför jag är skeptisk mot de som sågar lockdowns eftersom de är så säkra på att de kommer få ta smällen senare. Och då är inte ens jag helt för lockdowns om de inte sker tidigt. Länderna Italien, Spanien, Frankrike, UK som folk älskar att nämna för att såga lockdowns körde inte tidiga lockdowns enligt mig. De hade redan en stor smittspridning då, men samtidigt så vet man ju inte hur mkt dödsfall de hade haft annars, eller vad som blev bäst i längden.

Tycker vi ska försöka vara försiktigt positiva till hur utvecklingen sett ut på senaste! Utan att för den skull slappna av för mycket såklart.
Citera
2020-05-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Du får svara på hur siffrorna hade sett ut om vi stängt ner hela samhället annars finns det ju ingenting att jämföra med.

Lockdownmotståndarna har nog redan räknat på det.

Annars skulle de ju inte riskerat att låta tusentals människor dö. Om de inte visste exakt hur många kronor som skulle sparas in. Förutsätter jag. Så som lockdownmotståndare om du är det, så kan du nog enkelt plocka fram de kalkylerna.
Citera
2020-05-06, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jaja, Giesecke har nu publicerat sina tankar på the Lancet.

Saxar lite här och var.

Severe critics have described it as Sweden sacrificing its (elderly) citizens to quickly reach herd immunity.
The death toll has surpassed our three closest neighbours, Denmark, Norway, and Finland, but the mortality remains lower than in the UK, Spain, and Belgium.

Min kommentar: Ja. De äldre har definitivt offrats. Det kanske t o m var strategin. Och så verkar G blanda äpplen och päron genom att jämföra antalet döda i Norden med mortality (death rate) i andra hårt drabbade länder. Känns inte kosher.

PCR testing and some straightforward assumptions indicate that, as of April 29, 2020, more than half a million people in Stockholm county, Sweden, which is about 20–25% of the population, have been infected (Hansson D, Swedish Public Health Agency, personal communication). 98–99% of these people are probably unaware or uncertain of having had the infection; they either had symptoms that were severe, but not severe enough for them to go to a hospital and get tested, or no symptoms at all. Serology testing is now supporting these assumptions.
4
Min kommentar: Mycket gubbgissande här. (Det fetade)
Och vad gäller antikroppstester och immunitet i den sista meningen så är juryn fortfarande ute.

Gieseckes slutsats. Det går inte att stoppa smittan. Hmm. Det ser ut som att man till stor del lyckats i Sydkorea, Taiwan, NZ och Vietnam. Gs hela argumentation riktar sig mot lockdowns på ett oärligt sätt.

I många fall (Kina, Italien och Spanien) blev det lockdown för att situationen hade urartat och lockdown var ett sätt att återfå kontrollen. I samtliga länderna var det helt ohållbart att fortsätta med Gieseckes låt-gå-mentalitet.

Giesecke verkar bortse från alla misstag som FHM gjorde: ok att åka till Italien, inte sätta hemresenärer i karantän etc, kräva munskydd av taxiresenärer och chaffisar. Det hade säkert sparat en del liv. För vi har oförsvarligt många döda. Nu visar det sig dessutom att man antagligen velat ha det så genom att låta folk halvdö hemma innan de togs in på sjukhus.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext

Usch då. Att The Lancet har tagit in artikeln överhuvudtaget, ger Giesecke - och FHM - cred...

Angående din sista mening: detta är också skandal. Inte med någon annan sjukdom, skulle man vara tvungen att stanna hemma med så svåra symptom. Det är hemskt att tänka på alla människor som har kvävningskänslor och ångest i sina egna hem, och inte får komma in på sjukhus och få i alla fall övervakning. Bara det skulle ju släppa på ångesten, att man kände sig omhändertagen och visste att man var i trygghet om man plötsligt inte skulle kunna andas... Ångest skadar kroppen i sig, eftersom kroppen och själen hör ihop.
Citera
2020-05-06, 12:40
Medlem
Rätt sjukt att Blekinge inte haft någon på IVA sedan 17 april.
Citera
2020-05-06, 12:43
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Enligt expertisen i denna tråden skulle ju Sverige klara sig mycket bättre ekonomiskt än alla andra. Att ekonomier som Grekland, Spanien och Italien kommer få det svårt var en självklarhet vilken väg de än hade valt att bekämpa detta.

Ja, vad hände där? Trodde att Borås skulle bli en textilstad igen och att vi skulle bygga bilar igen och industrialismen 2.0 skulle hända igen för alla hade stängt ned och det skulle bli som efter andra världskriget, för det hade Tegnells fanclub lovat. Tar dom ens ansvar för all skit man vräker ur sig?

Som det är nu staplar vi bara lik och räknar kylrum.
Senast redigerad av Krakem 2020-05-06 kl. 12:46.
Citera
2020-05-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker det är viktigt att syna nätverket bakom dessa flockimmunitetsteorier som uppenbarligen låg bakom besluten hos FHM och som Giesecke tydligen fortfarande implicit försvarar med tanke på vad han säger i intervjuer. Det handlar alltså om

Johan Giesecke
Chris Whitty
Anders Tegnell
Mika Salminen

och antagligen några fler.

Hehe. Virusringen, och så har vi den virusfria unionen som startats av Österrike. Tyvärr har Sverige blivit de landet där man experimenterar med flockimmunitetsideologin. Den hejas på av en massa folk som har ekonomiska intressen i det hela och som ser hellre att de äldre dör än att de själva ska förlora en spänn. Vi skulle ha fått en helt annan strategi om det hade varit 20-30 åringar som hade dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in