2020-05-06, 12:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Länder är inte ansvariga för vad deras medborgare har för sig utomlands, och Italien ansvarar för de båtar de låter lägga till.
Det är väl klart att man ansvarar för vad ens medborgare gör, definitivt i en sån här situation. Om Sverige på nåt sätt indirekt bidrar till att plocka upp flyktingar i Medelhavet så får man också se till att ta hand om dem, och inte vältra över det på Italien.
Hur lät det här när Salvini stängde hamnarna?

Hur skulle du reagera om portugisiska och grekiska båtar dumpade ryska flyktingar i parti och minut i Sverige. Och därtill under brinnande pandemi..?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-05-06 kl. 12:41.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En behandling är generellt bredare än ett vaccin. Behandlingar som testas idag är skapade för andra virussjukdomar i hopp om att det även funkar på Civid-19. Om det fungerar så kommer det troligen hjälpa mot de flesta corona virus.
Ja jag såg på en dokumentär på HBO om covid-19 och har läst lite olika experters uttalanden om saken.
Kan inte rabbla upp alla experters namn och forskning, då blir texten alldeles för lång här inne. Man orkar inte läsa jättelånga texter här inne. Inte jag i allafall.
Man har bra koll på olika virussjukdomar men inte på sjukdomen covid-19.
Den är helt ny.
Man har redan mediciner samt vaccin mot andra coronavirus och att man utgår från dessa virus. Man har den grunden att stå på.

Ungefär så, mycket enkel beskrivning utav mig.
Jag kan ha fattat allt fel också.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Giesecke på TV imorse: ”En del talar för att immuniteten efter covid-infektion är ganska dålig och ganska kortvarig – månader”.

Dra åt helvete...

Det här kommer vi att få tampas med länge. Herrejävlar.

Agnes Wold säger tvärtom, att det inte finns någon anledning att tro att man inte får om inte livslång immunitet, så i alla fall ganska lång. Man vet inte vem man ska tro på, bara tiden kan utvisa hur det verkligen förhåller sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Jag sa ju att det har med din uppväxt att göra. Jag läser dig som en öppen bok.

Ok, fascinerande.

Då måste resten av världen haft samma uppväxt som en som företräder lockdown, här i tråden....

Citera
2020-05-06, 12:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Din uträkning utgår från bekräftade fall inte från de statistiska undersökningar som utförts vilka indikerar på det faktiska antalet smittade och inte endast de som bekräftats ha varit smittade. Kollade igen nu och mitt antagande på 0.5% kan vara fel, https://www.businessinsider.com/south-korea-coronavirus-testing-death-rate-2020-3?r=US&IR=T denna artikel som jag inte har verifierat bara hittade den nu påstår att den slutliga siffran var 0.6% så lite högre. Om du multiplicerar antalet döda 255 med 100/0.6 så får du det antal smittade som de fick fram genom att slumpmässigt testa invånarna. Alltså 42500 smittade.

EDIT: Dock så vet vi inte ifall 255 faktiskt inkluderar alla som dog pga Covid19. Det kan finnas mörkertal där också.
Tappade du en nolla och menade 425k? Det skulle ändå betyda att 20-30% av sthlm redan har haft det. Vilket låter väldigt mycket för mig. s-Korea var väldigt flitiga med att testa. Samma sak på Island. Dödligheten är förstås väldigt trubbig som referens. Det beror till så stor del på vem som får smittan.
Citera
2020-05-06, 12:03
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Fantastiskt goda nyheter för alla semestefirare! Länder som bekämpat coronaviruset bildar allians för ekonomiskt samarbete och kommer öppna gränser mellan varandra för turism och semsterfirande!

Danmark statsminister Mette Frederiksen hyllar alliansen som förenar alla länder i världen som lyckats bekämpa viruset.

Sverige då? Sverige vill bilda en Pest-allians med länder som kör flockimmunitetstrategin och full smittspridning. Dock så vill inget annat land vara med.

Svenska semesterfirare får stanna hemma i sin pesthärd. Medborgare i länder som sköts sig får nu sin belöning. En riktigt skön semester i sommar. Grattis!

https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Countries That Kept a Lid on Coronavirus Look to Each Other to Revive Their Economies

Citat:
A group of countries that have made progress in containing the coronavirus pandemic but whose economies are suffering after a monthlong shutdown are banding together in a bid to rebuild business ties and tourism among themselves.
The group—Australia, Austria, Israel, the Czech Republic, Denmark, Greece and New Zealand—is made up mainly of midsize and smaller countries, some with large tourism industries that could face devastation if foreign tourists stay at home this year.
By eventually reopening their borders to citizens from other countries in the group, they hope to alleviate some of the economic pain caused by the recent confinement while limiting the risk of a rebound in infection.
“Our countries reacted early and forcefully and now we are in a better position,” said Austria’s Chancellor Sebastian Kurz, who initiated the alliance, last week after the group’s first—virtual—meeting. Members will meet every two weeks in videoconferences.
In a first step, the seven members want to harmonize policies aimed at preventing a relapse.
As a condition to opening trade and travel among them, the members could agree that all will adopt measures such as mandatory wearing of masks, mass testing, social distancing, and keeping borders closed to countries where the virus is still spreading rapidly, according to officials from several of the governments involved.
The bloc is working on a road map to reopen internal borders, in practice, this could make travel between Israel and Greece easier than between Greece and Italy, at least for a while, a Greek government official said.
Mette Frederiksen, prime minister of Denmark, said last week the EU was a “very important framework, but I think this global alliance is very appealing because it brings together countries from all over the world.”
While a timetable for the reopening of borders between members of the group isn’t set, officials said some could start welcoming travelers in the coming weeks. Accompanying measures could include common hygiene standards for airlines and airports, officials from several of the countries said. One suggestion would see travelers tested for Covid-19 infections before boarding.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-05-06 kl. 12:05.
Citera
2020-05-06, 12:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Agnes Wold säger tvärtom, att det inte finns någon anledning att tro att man inte får om inte livslång immunitet, så i alla fall ganska lång. Man vet inte vem man ska tro på, bara tiden kan utvisa hur det verkligen förhåller sig.
Ja, just detta coronavirus ger alltså livslång immunitet. Vilken tur vi har!

Hon är bakteriolog förresten.
Citera
2020-05-06, 12:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja eventuellt kommer man att få fram medicin först, men idag blev jag lite rädd när de började prata om mutationer.
Tar de fram en medicin så verkar ju inte den på nästa mutation osv.
J...a otäckt allt.
Det här viruset är " smartare" än de vetande ser det ut som och dessutom liknar de mest ett virus en annan smartskalle hittat på med sin vetskap om virus och mutationer.

jag tror mutationerna är värre för vaccin, man behöver ta fram nya vaccin som med influensa. En effektiv antiviral medicin slår nog lite bredare. Man provar ju mediciner mot Ebola och HIV så funkar någon så kommer den nog ta olika mutationer också.
Citera
2020-05-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Idag slutade jag bära säkerhetsbälte i bilen. Detta då AT och FHM fått mig att inse att säkerhetsbältet förmodligen ger mig en falsk trygghet så att jag kör mer riskfyllt med högre risk för att dö.

Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Och statistiskt sett är det fullständigt osannolikt att du drabbas av en trafikolycka. På gränsen till vansinne att använda säkerhetsbälte. Både för att det är helt onödigt då du nästan aldrig krockar, samt att du såklart som du säger kör dubbelt så fort och lever rövare på landsvägen med den typen av skyddsutrustning applicerad.

Härligt med lite satirisk humor så här denna onsdag anno pestens år 2020. 👍
Citera
2020-05-06, 12:07
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
jag tror mutationerna är värre för vaccin, man behöver ta fram nya vaccin som med influensa. En effektiv antiviral medicin slår nog lite bredare. Man provar ju mediciner mot Ebola och HIV så funkar någon så kommer den nog ta olika mutationer också.
Jag får hoppas det. Otäckt, och jag tycker att man från första början agerade som att ett gift figurerade. Kanske blir sådan hysteri vid pandemier men jag har aldrig sett detta agerande annat än vid ebolautbrott
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Håller med om väldigt mycket då mina föräldrar kom i början på 70 talet och jag är född och uppvuxen här.
De är greker men de säger exakt samma sak.
Medelsvensson är ett fegt folk och har inte upplevt krig fattigdom osv osv de är inte härdade.
De förstår Sveriges strategi för de vet inte om svenskar hade kunnat hantera en lockdown.
Nu jämför man med Grekland som har samma folkmängd och tog andra åtgärder och snabba åtgärder, lockdown när det var under 100 smittade men de är härdade och kunde göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med.

Alla dödsfallen hade fortfarande varit lika sorgliga, men ändå lättare att uthärda, om man hade sett att vi som samhälle hade gjort allt i vår makt för att rädda dessa människor. Jag hade inte haft någon kritik alls då. Så dessa Tegnell fans som utmålar en som bitter och myndighetshatande, de har totalt fel. Det handlar inte om det överhuvudtaget.

Det är det att samhället inte agerar sitt yttersta för att stoppa pandemin, som gör dödsfallen totalt outhärdliga. Det är som att se får ledas till en slaktbänk, av herden som var satt att skydda dem.

Jag accepterar och respekterar en svensk som säger att han är emot lockdown för svensken inte klarar av det psykologiskt.
För att svensken är för mjuk och konflikträdd.
Jag accepterar också att han säger att "Ja, vi vill helst undvika att vara rädda än att rädda livet på medmänniskor. Hade det varit för oss, skulle ingen dö. Men om det krävs att vi själva ska bli rädda för att rädda livet på okända människor, då måste vi tyvärr säga att vi inte kan gå med på det".

Den personen får all min respekt. Jag lider med honom. han vet att det är jobbigt att det dör människor som kunde räddats men det skulle krävas "för stora uppoffringar" av honom själv.

Men jag har ingen respekt för dem som antingen är oärliga och vill pusha för andra argument om varför man gör det man gör i Sverige. Eller de som blivit lurade att tro att detta är bra för folk.
Tyvärr går det också att säga "det är bra för folk". Då säkert 9 miljoner skonas.
Så folk som inser att det är bättre att det dör 1 miljon än 9 miljoner har ändå (enligt dem) ett argument.
Huruvida det argumentet är hållbart får var och en ta ställning till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Var hittar du den statistiken enl. FHM så dog 1017 personer säsongen 17/18 och det var en hög överdödlighet den säsongen
https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in