Citat:
Ursprungligen postat av
TJABAXXX
Håller med om väldigt mycket då mina föräldrar kom i början på 70 talet och jag är född och uppvuxen här.
De är greker men de säger exakt samma sak.
Medelsvensson är ett fegt folk och har inte upplevt krig fattigdom osv osv de är inte härdade.
De förstår Sveriges strategi för de vet inte om svenskar hade kunnat hantera en lockdown.
Nu jämför man med Grekland som har samma folkmängd och tog andra åtgärder och snabba åtgärder, lockdown när det var under 100 smittade men de är härdade och kunde göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Håller med.
Alla dödsfallen hade fortfarande varit lika sorgliga, men ändå lättare att uthärda, om man hade sett att vi som samhälle hade gjort allt i vår makt för att rädda dessa människor. Jag hade inte haft någon kritik alls då. Så dessa Tegnell fans som utmålar en som bitter och myndighetshatande, de har totalt fel. Det handlar inte om det överhuvudtaget.
Det är det att samhället inte agerar sitt yttersta för att stoppa pandemin, som gör dödsfallen totalt outhärdliga. Det är som att se får ledas till en slaktbänk, av herden som var satt att skydda dem.
Jag accepterar och respekterar en svensk som säger att han är emot lockdown för svensken inte klarar av det psykologiskt.
För att svensken är för mjuk och konflikträdd.
Jag accepterar också att han säger att "Ja, vi vill helst undvika att vara rädda än att rädda livet på medmänniskor. Hade det varit för oss, skulle ingen dö. Men om det krävs att vi själva ska bli rädda för att rädda livet på okända människor, då måste vi tyvärr säga att vi inte kan gå med på det".
Den personen får all min respekt. Jag lider med honom. han vet att det är jobbigt att det dör människor som kunde räddats men det skulle krävas "för stora uppoffringar" av honom själv.
Men jag har ingen respekt för dem som antingen är oärliga och vill pusha för andra argument om varför man gör det man gör i Sverige. Eller de som blivit lurade att tro att detta är bra för folk.
Tyvärr går det också att säga "det är bra för folk". Då säkert 9 miljoner skonas.
Så folk som inser att det är bättre att det dör 1 miljon än 9 miljoner har ändå (enligt dem) ett argument.
Huruvida det argumentet är hållbart får var och en ta ställning till.