2020-05-06, 11:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo man undrar ju vad det beror på. Visst om vi säger riktigt gamla. De har dels sämre immunförsvar, sedan är riktigt sköra. De klarar oftast inte ens en vanlig influensa. Även om den här skiten ju är mycket värre.

Men för yngre verkar det ju som ett lotteri mera. Det går från inga symptom alls hos väldigt många, sedan uppåt med värre förkylning till ja döden. Det händer ju även helt till synes friska personer.

Sedan vet man ju inte heller när de säger helt friska. Tror inte det sker någon obduktion. Kan ju vara att de haft medfött hjärtfel eller något annat. Men som sagt jävligt lömskt virus sett till att det skiljer så mycket. Man får hoppas att de reder ut detta varför vissa drabbas så mycket hårdare. Kan ju ja vara något i generna. Så man sedan kan testa vilka som är i riskzonen även som yngre och får vaccin den dag det förhoppningsvis finns tillgängligt.
Ja det är ju så att all kunskap om det här virusets framfart och påverkan på olika personer blir blottat efteråt.
Lite som en riskanalys, efteråt vet man vad som kan påverka vem och varför och man har då något att mota Olle i grind med, om inte det här fanskapet till virus muterar hej vilt och blir värre än värst.Besegrar all vetskap.
Citera
2020-05-06, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ett generellt problem med karantäner av den typen är att man inte bara måste vara inlåst utan att man måste hållas isär från från senare anlända, men även då kan man bli smittad mitt i karantänen och alla på just karantänen får förlängd inlåsning okänt antal veckor.

Jo, det blir bökigt. Men som jag sa, nu kommer ju snabbtesterna i stor skala. Så det finns ingen anledning längre att hålla folk i karantän i flera veckor, det räcker att de väntar i något rum/bås på flygplatsen i tre timmar. Är testet positivt, så får man väl desinficera det, eller låsa det i tre dagar innan man släpper in någon där.
Citera
2020-05-06, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du någon länk, jag måste ha missat det?

Står i tidningarna var och varannan dag

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakar-roboten-stor-hjalp-pa-coronasjukhus/
Citera
2020-05-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja. Det kan jag säga med säkerhet. Och det kan jag säga då jag har andra hälften av mitt liv i ett annat land som blivit drabbat rejält och som gått i lockdown. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle skylla på staten eller nån epidemiolog för att så många människor dör varje dag.
Samma inställning som jag har har även alla andra jag känner.

Detta betyder förstås inte att i varje land man gjort mer eller mindre stora tabbar.
I alla länder finns något som inte funkat riktigt.

Men överlag, de länder som vidtagit drakoniska åtgärder kan inte anklagas för samma sak om Sveriges anklagas för.
De har ju agerat på ett sätt som tyder på att man givit alla chansen att bli skonade.
Att det inte skett har noll att göra med principen.

För det är det det handlar om. Principen.
Alla lädner har haft som princip att ge möjligheten till varje enskild individ att bli skonad.
Detta har inte hänt i Sverige.

Det är dit man riktar sin kritik mot.

Ang det här med hårda nypor etc:
Har svårt att hålla med.
Är helt övertygad att det har att göra med personens uppväxt.

I Sverige, folk som är födda här, är man väldigt olik resten av världen när det gäller kriser.
Sverige har inte deltagit i nåt krig. Medelsvensson är konflikträdd.
Så medelsvensson motsätter sej lockdown, oavsett om han bor i stan eller på landet.
Det är för att han är rädd. Han är inte van med hårda tag.
Något man är van i resten av världen.

Det är vad jag tror på. Sen får du tro på din teori om folk från landet eller staden.

Ja, jag är inte uppväxt i Sverige men bor i storstad.
Att jag är för lockdown har troligtvis att göra att jag inte är nån fegis.
Håller med om väldigt mycket då mina föräldrar kom i början på 70 talet och jag är född och uppvuxen här.
De är greker men de säger exakt samma sak.
Medelsvensson är ett fegt folk och har inte upplevt krig fattigdom osv osv de är inte härdade.
De förstår Sveriges strategi för de vet inte om svenskar hade kunnat hantera en lockdown.
Nu jämför man med Grekland som har samma folkmängd och tog andra åtgärder och snabba åtgärder, lockdown när det var under 100 smittade men de är härdade och kunde göra det.
Citera
2020-05-06, 11:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
...

Sedan vet man ju inte heller när de säger helt friska. Tror inte det sker någon obduktion. Kan ju vara att de haft medfött hjärtfel eller något annat. Men som sagt jävligt lömskt virus sett till att det skiljer så mycket. Man får hoppas att de reder ut detta varför vissa drabbas så mycket hårdare. Kan ju ja vara något i generna. Så man sedan kan testa vilka som är i riskzonen även som yngre och får vaccin den dag det förhoppningsvis finns tillgängligt.
Det här med ”underliggande” verkar bli nåt slags mantra (eller hur man nu ska uttrycka det).

Från att ha rapporterats som ”ung med underliggande x” så kan det nu låta ”ung som faktiskt var hur frisk som helst och bla-bla-bla”.

Finns det egentligen nån som man inte kan hitta nåt ”fel” på? Visst finns det riskgrupper, och visst finns det de som inte behöver oroa sig särskilt mycket. Men det viktigaste vore väl att göra klart att alla kan bli smittade och då också drabbas. Och blir man inte drabbad så kan man i varje fall föra smittan vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Flockimmunitet har med all sannolikhet inte speciellt mycket med det att göra. Mer sannolikt är att folk blivit skraja av att över 1400 döda i Stockholmsområdet.

Norges grafer är också rätt vackra förresten, trots att de släppt på restriktionerna. Kan även vara relaterat till vädret i alla länder.

Förstår inte var er iver att försvara FHM kommer ifrån, när det så uppenbart var deras tidiga miss ligger. Det är ingen lagsport.

Upplever inte att folk är skraja. Upplever att folk har fått upp ögonen för hur trevligt det är att vara ute i solen och promenera. Inte för att det skulle innebära en ökad risk dock så länge man bara håller avstånd.

Norges grafer ser bra ut. Ligger lite efter Sverige men så har de ju fått mindre dödsfall. Men sedan är frågan till vilket pris. Man vill tro att vi inte kan sätta ett pengavärde på människoliv men det görs implicit hela tiden även om vi vill tro att det inte är så samhället fungerar.

Jag vet inte ifall FHM har skött det fenomenalt. Jag tycker AT har sagt mycket knasiga saker. Men jag tror också att det skadar samhället mycket att tvinga folk att stanna hemma och stänga ner hela städer. Vi har lyckats ta oss igenom krisen utan att göra det. Vilket har sina fördelar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja. Det kan jag säga med säkerhet. Och det kan jag säga då jag har andra hälften av mitt liv i ett annat land som blivit drabbat rejält och som gått i lockdown. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle skylla på staten eller nån epidemiolog för att så många människor dör varje dag.
Samma inställning som jag har har även alla andra jag känner.

Detta betyder förstås inte att i varje land man gjort mer eller mindre stora tabbar.
I alla länder finns något som inte funkat riktigt.

Men överlag, de länder som vidtagit drakoniska åtgärder kan inte anklagas för samma sak om Sveriges anklagas för.
De har ju agerat på ett sätt som tyder på att man givit alla chansen att bli skonade.
Att det inte skett har noll att göra med principen.

För det är det det handlar om. Principen.
Alla lädner har haft som princip att ge möjligheten till varje enskild individ att bli skonad.
Detta har inte hänt i Sverige.

Det är dit man riktar sin kritik mot.

Ang det här med hårda nypor etc:
Har svårt att hålla med.
Är helt övertygad att det har att göra med personens uppväxt.

I Sverige, folk som är födda här, är man väldigt olik resten av världen när det gäller kriser.
Sverige har inte deltagit i nåt krig. Medelsvensson är konflikträdd.
Så medelsvensson motsätter sej lockdown, oavsett om han bor i stan eller på landet.
Det är för att han är rädd. Han är inte van med hårda tag.
Något man är van i resten av världen.

Det är vad jag tror på. Sen får du tro på din teori om folk från landet eller staden.

Ja, jag är inte uppväxt i Sverige men bor i storstad.
Att jag är för lockdown har troligtvis att göra att jag inte är nån fegis.

Håller med.

Alla dödsfallen hade fortfarande varit lika sorgliga, men ändå lättare att uthärda, om man hade sett att vi som samhälle hade gjort allt i vår makt för att rädda dessa människor. Jag hade inte haft någon kritik alls då. Så dessa Tegnell fans som utmålar en som bitter och myndighetshatande, de har totalt fel. Det handlar inte om det överhuvudtaget.

Det är det att samhället inte agerar sitt yttersta för att stoppa pandemin, som gör dödsfallen totalt outhärdliga. Det är som att se får ledas till en slaktbänk, av herden som var satt att skydda dem.
Citera
2020-05-06, 11:58
Medlem
Giesecke på TV imorse: ”En del talar för att immuniteten efter covid-infektion är ganska dålig och ganska kortvarig – månader”.

Dra åt helvete...

Det här kommer vi att få tampas med länge. Herrejävlar.
Citera
2020-05-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Giesecke på TV imorse: ”En del talar för att immuniteten efter covid-infektion är ganska dålig och ganska kortvarig – månader”.

Dra åt helvete...

Det här kommer vi att få tampas med länge. Herrejävlar.

Kan ett vaccin lösa det här då?
Citera
2020-05-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tegnell och Giesecke är nationalklenoder, och kan flytta ihop med Jan Björklund, Maud Olofsson och liknande varelser, som varken har kompetens eller förmågan att hålla käften. Och att en enkel gräsrot (tex jag) enkelt kan kritisera FHM och ha rätt, det är skrämmande. Borde de inte vara waay over my level?

Jag tror du förstår lika mycket som mig. Vi har uppfattat att Corona drabbar olika människor olika, och att de flesta som smittas kommer undan lindrigt.

Det spelar ingen roll vilken strategi som används om man skyddar de gamla och sjuka, och andra sköra människor som kan drabbas hårt av smittan. Det gäller att ha kapacitet att ta hand om alla enligt Giesecke och Tegnell, men det sker ju inte! Vi har kapacitet, massor med frivilliga, och trots det dör folk utan att få den vård som finns tillgänglig. Om det är ondska, likgiltighet, politik eller sedvanlig "naivitet" vet vi inte.

Att folk som själva har bakomliggande sjukdomar nu får jobb i vården av gamla och sköra, utan att de har relevant utbildning och skyddsutrustning talar för en rå hänsynslöshet bakom godhetsfasaden.

För att vi ska lita på svenska strategin måste alla som nu enligt Giesecke, Tegnell & co få ett lugnande besked om att sjukvården är till för oss alla. Det innebär att svenska läkare inte har rollen att agera dödsänglar. Jag vill höra dem säga att alla som insjuknar ska få hjälp utan att tillämpa Triage.

Indirekt skulle svenska folket lugnas i morse, när Owe 73 år var med i morgonstudion, efter att ha blivit räddad till livet. Sicken turgubbe tänkte jag. Att han hamnade med läkare som är goda människor, och som inte låter politik och privat tyckande avgöra folks öde inom svensk sjukvård.

Vi har all anledning att oroa oss för de stackare som råkat ut för att bli inlåsta på statens olika förvaringsplatser för de äldre. De lämnas att dö. Det kallar det för pallativvård, när ingen vård ges.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-05-06 kl. 12:02.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tegnell och Giesecke har ju två helt olika uppfattningar. Anmärkningsvärt är ju bara det iaf. Prestige i sitt ässe kanske.
Har de? Tycker båda pratar brett om flockimmunitet och att det är den enda möjliga vägen frammåt även om Giesecke är mer frispråkig än Tegnell. Båda två har ju också förminskat faran med sjukdomen konstant för att kunna argumentera för att fl8ckimunitet är enda vägen frammåt.
En motpol till dessa herrar skulle jag mer se Björn Olsen som förespråkar försiktighets principen, denna princip som verkar vara helt okänd för Tegnell och Giesecke.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja eventuellt kommer man att få fram medicin först, men idag blev jag lite rädd när de började prata om mutationer.
Tar de fram en medicin så verkar ju inte den på nästa mutation osv.
J...a otäckt allt.
Det här viruset är " smartare" än de vetande ser det ut som och dessutom liknar de mest ett virus en annan smartskalle hittat på med sin vetskap om virus och mutationer.
Nja, det finns lite problem med att angripa det med antivirala. Iaf med nukleosidanaloger. COVID19 har tyvärr en "korrekturläsningsmekanism" så den vägen är svår. Det är en av egenskaperna som gör detta virus "smart". Men kanske med hjälp av proteashämmare. Har läst lite om det och här finns en intressant kandidat som redan är godkänd för andra tillstånd:

Camostat

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04321096

Har sett trials med Boceprevir och Telaprevir också och det vore ju guld värt att någon av preparaten som redan är godkända läkemedel om de skulle funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in