2020-05-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det blir splittrat i en befolkning. Vissa sitter på uteservering, gymmar, lever som vanligt. Hostar rakt ut, osv.

Många håller sig hemma så mkt som möjligt, ofta på egen bekostnad, av rädsla, då samhället inte stoppar smittan.

Ungdomar som är bekymmerslösa går nästan rakt in i en, i affärer. 9/10 ungdomar gör detta, när jag handlar.

Det är väldigt knepigt i detta samhälle att vara en individ som vill skydda sig från smitta, det underlättas inte direkt. Det är fint att säga att riskgrupper skall skyddas, men hur länge skall de själva bekosta sin isolering t.ex. för att samhället vägrar bekämpa smittan.
Ja precis. Därför jag säger: det kan aldrig räcka med självreglering.
Det finns alledel för många som inte är "rädda". Och då utgör en fara för de som försöker självreglera sig.

Nästa steg är då rekommendationer. Vilket är lite mer effektiv än självreglering.
Men även här, då det ej handlar om lag och förbud, finsn fortfarande väldigt många som inte är "rädda" och som inte "lyssnar" på rekommendationer.

Därför är det drakoniska åtgärder som är enda vägen.

Men som sagt: drakoniska åtgärder krockar mot det Sverige vill göra. Låta folk smittas i lagom takt tills inga fler finns att smittas. Att det sen kan ta upp till ett par år är dock inte så bekymmersamt för de som besätmmer.
Det är vad de tror dock. Verkligheten kan vända sig mot dem helt.
Citera
2020-05-06, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan nog vara så att vissa yrkesgrupper av hemmasittare har lägre grad av immunitet. Där riskerar man ju ett utbrott när man öppnar upp, och alla på samma gång börjar umgås utanför sitt hushåll.

Du menar skyldighet? Jag skulle inte använda det epitetet eller utkräva det från andra, men på samhällsnivå så är det givetvis viktigt att riskgrupperna inte behöver bära någon immunitetsbörda.

I påsk hade ju Stockholmarna bara 10 % immunitet. Jag tror tyvärr att även de som fortsatta arbeta bland andra är långt ifrån någon flockimmunitet. Även bland dem kommer smittspridningen fortsätta även om den blir långsammare. Men som du säger om vi öppnar upp allt så ökar väl smitthastigheten igen.
Citera
2020-05-06, 11:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går att lösa med snabbtester redan på flygplatsen. Wiens internationella flygplats har ett labb på själva flygplatsen. Resenärerna som kommer till ankomsthallen svabbas i näsan och svalget, sedan får de vänta där i tre timmar tills testet är klart, och är det negativt så släpps de ut i Wien! (Är det positivt, så kopplas sjukvårdssystemet in - vet inte vad de gör faktiskt, de kan ju knappast sätta en sjuk person på ett flygplan hem igen. Kanske blir någon tvångskarantän som de själva får betala?) Detta handlar alltså om tester som kollar om man är sjuk just nu och har viruset i de övre luftvägarna, det är inte antikroppstester.

NZ pratar om speciella karantän-resorter, som ska vara typ superexklusiva all inclusive-anläggningar. Dock med låsta grindar. Efter två veckor släpps folk ut att upptäcka öriket. (Men VARFÖR egentligen, när det FINNS snabbtester?)
Ett generellt problem med karantäner av den typen är att man inte bara måste vara inlåst utan att man måste hållas isär från från senare anlända, men även då kan man bli smittad mitt i karantänen och alla på just karantänen får förlängd inlåsning okänt antal veckor.
Citera
2020-05-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Synd att pandemiroteln här är rent ärkeinkompetent dock, och dessutom inte styr om efter de insett att de skitit i det blå skåpet.

Kurvan har dock vänt, peaken var för ett par veckor sedan. Inte så tidigt som AT sade men den kom tillslut iallafall. Kanske beror på att hans antagande var att så många som 90% inte visar upp symptom medan den faktiska siffran verkar vara någonstans mellan 25-50%. Sedan bör vi ha i åtanke att dödssiffran är mindre än 0.5%. Så om vi räknar med 0.5% vilket är mer än den faktiska siffran så får vi fram att minst 575000 av Sveriges befolkning redan burit eller nu bär på smittan. Trots detta så har sjukvården inte brutit samman såvitt jag vet. De hade det tufft kring peaken. Men nu har det lugnat ner sig igen. Så det är inte riktigt så bra som AT hoppades men inte så hemskt som många ger uttryck för.
Citera
2020-05-06, 11:13
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Den här sjukdomen är lurig. En del känner inget men är smittade, en del blir sjuka någon dag, en del blir sjuka några veckor. En del dör.

Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.

Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.

Du, och typ 95% i den här tråden gör ett generalfel, ni tror att FHM och typer som Giesecka har koll på grejerna.
Faktum är att de famlar i blindo, nästan i alla fall.

Nu har det ex uppmärksammats att smittan troligen var i Europa redan i December, kanske tidigare?

Det förklarar ju sannerligen exempelvis de höga tal vi har i Tensta och alla liknande osvenska områden, de har troligen haft smittan där väldigt länge, jag ifrågasatte redan i början hur smitta från Italienska skidorter kunde ha spritt sig till dessa områden, de åker ju inte skidor...
Citera
2020-05-06, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja precis. Därför jag säger: det kan aldrig räcka med självreglering.
Det finns alledel för många som inte är "rädda". Och då utgör en fara för de som försöker självreglera sig.

Nästa steg är då rekommendationer. Vilket är lite mer effektiv än självreglering.
Men även här, då det ej handlar om lag och förbud, finsn fortfarande väldigt många som inte är "rädda" och som inte "lyssnar" på rekommendationer.

Därför är det drakoniska åtgärder som är enda vägen.

Men som sagt: drakoniska åtgärder krockar mot det Sverige vill göra. Låta folk smittas i lagom takt tills inga fler finns att smittas. Att det sen kan ta upp till ett par år är dock inte så bekymmersamt för de som besätmmer.
Det är vad de tror dock. Verkligheten kan vända sig mot dem helt.

Men jag undrar om drakoniska åtgärder hjälper nu när det är så spritt? I februari hade det räckt med en metod som Taiwan men stängda gränser, smittspårning, ansiktsmasker, karantän för alla misstänkt smittade. Men samhället helt öppet. I mars hade det kanske gått med Nya Zeelands metod med det ovan plus total nedstängning av samhället. Men nu? Går det att göra med den smittspridning vi har nu? 10 % i Stockholm har eller har haft smittan; över 200 000 personer som man inte vet hurvida de smittar eller inte, eller i vilken grad de är immuna. Jag tror tåget för lockdown har gått för Stockholm och vissa andra län. Men delar av Sverige skulle kunna göra det.
Citera
2020-05-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Det fanns inget vaccin till spanska sjukan och därav flockimmunitet, vilket är det sätt alla tidigare pandemier hanterats på. Du hade alltså helt fel i det första du skrev.

Jag tycker vi borde ha gjort som t ex Norge då jag tror på ett vaccin inom rimlig tid.

Städer med lockdownliknande strategi klarade sig oerhört mycket bättre under Spanskan;

Philadelphia’s response was too little, too late. Dr. Wilmer Krusen, director of Public Health and Charities for the city, insisted mounting fatalities were not the “Spanish flu,” but rather just the normal flu. So on September 28, the city went forward with a Liberty Loan parade attended by tens of thousands of Philadelphians, spreading the disease like wildfire. In just 10 days, over 1,000 Philadelphians were dead, with another 200,000 sick. Only then did the city close saloons and theaters. By March 1919, over 15,000 citizens of Philadelphia had lost their lives.

St. Louis, Missouri, was different: Schools and movie theaters closed and public gatherings were banned. Consequently, the peak mortality rate in St. Louis was just one-eighth of Philadelphia’s death rate during the peak of the pandemic.

https://www.history.com/topics/world-war-i/1918-flu-pandemic#section_12
Citera
2020-05-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Du har en mcyket konstig bild av vekrligheten.
Lockdown ger mig gåshus? Kan säga då samma till dej: lockdown ger dej mardrömmar.

I mitt fall får jag inga gåshud av lockdown. Men då jag anser vara det bäst man kan göra i en sån situation hade jag förstås varit glad. Varför inte? Det handlar ju bara om att det sker något som man tycker är rätt och rättvist.
Vill du kalla gåshud får du kalla det så.
Det låter dock tyvärr som att jag skulle få lockdown av några sadiska skäl. Att jag skulle vara glad att folk måste vara instängda. Men det har förstås inget med det att göra. Varför skulle jag bryr mig allmänt att folk bli instängda hemma?
Elelr du kanske tro som vissa andra att jag är en sån som är rädd för att gå utanför dörren och då vill jag att alla också ska stanna hemma?
En vädligt märklig resonemang i så fall. Men det finns ju märkliga personer.

Nu med facit i handen (där facit är hur det gått med länder som haft lockdown HITTILLS, bättre specificera för annars börjar mantra med framntiden och hur man ska klara sig efter lockdown) så hade jag förstås inte behvt kritisera vare sig staten eller statsepidemiologen. Och varför skulle jag göra det? Det går alltid att klara på dem som styr. Men inte i just detta fall.
Jag hade inte haft några belägg för att kritisera dem JUST gällande hur de agerat för att skydda sitt folk under pandemin.

Varför jag pekar på Tegnell är för att det är han som representerar FHM som i sin tur såtr bakom allt detta.
Att det finns andra han tar beslut med är jag medtveten om. Men han får förstås agera syndabock.

Du svarade egentligen inte på min fråga.
Ponera att vi hade haft lockdown sedan mars månad och ändå uppemot 3 000 döda så här långt i Sverige, hade du då suttit där i kalsongerna och varit nöjd och glad, inte haft det minsta behov av att kritisera vare sig staten eller statsepidemiologen?
Så länge de gör det DU tycker är ”rätt och rättvist” spelar dödssiffrorna ingen roll, eller?

Apropå din fäbless för hårda nypor, auktoritärt ledarskap och lockdowns (som säkert går att härleda till din uppväxt)...
Som jag skrivit tidigare: Det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm. Och det är lätt att skrika lockdown när man bor på landsbygden.
You can’t expect turkeys voting for Christmas, så att säga.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-06 kl. 11:23.
Citera
2020-05-06, 11:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du, och typ 95% i den här tråden gör ett generalfel, ni tror att FHM och typer som Giesecka har koll på grejerna.

Nu har det ex uppmärksammats att smittan troligen var i Europa redan i December, kanske tidigare?

Det förklarar ju sannerligen exempelvis de höga tal vi har i Tensta och alla liknande osvenska områden, de har troligen haft smittan där väldigt länge, jag ifrågasatte redan i början hur smitta från Italienska skidorter kunde ha spritt sig till dessa områden, de åker ju inte skidor...

Va? Är inte skidsemester i italienska alperna den somaliska diasporans traditionella sportlovsaktivitet?
Citera
2020-05-06, 11:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det blir splittrat i en befolkning. Vissa sitter på uteservering, gymmar, lever som vanligt. Hostar rakt ut, osv.

Många håller sig hemma så mkt som möjligt, ofta på egen bekostnad, av rädsla, då samhället inte stoppar smittan.

Ungdomar som är bekymmerslösa går nästan rakt in i en, i affärer. 9/10 ungdomar gör detta, när jag handlar.

Det är väldigt knepigt i detta samhälle att vara en individ som vill skydda sig från smitta, det underlättas inte direkt. Det är fint att säga att riskgrupper skall skyddas, men hur länge skall de själva bekosta sin isolering t.ex. för att samhället vägrar bekämpa smittan.

Det är 100 procent OMÖJLIGT att helt skydda dig mot virus oavsett vilka åtgärder stat, du själv eller andra medborgerliga tar till om du väljer att bo nära andra människor.

ENDA sättet att helt skydda sig mot virus är att flytta ut i skogen och leva som eremit.

Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt...
Citera
Bannlyst
Efter 8 veckor isolering börjar jag överväga att leva som vanligt. Och ta smällen om den kommer. Har ju ändå större risk att bara bli förkyld.

Men risken finns också att bli rejält sjuk i veckor. Liten risk

Det är stor risk att jag blir sjuk i huvudet om jag inte börjar leva normalt igen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Du gör som 95% utav alla " förklarare", tror att jag bland annat tror att Tegnell och Giesecke "vet" och har koll på allt vad gäller viruset.
Jag har inte påstått det.
Jag liksom de spekulerar hej vilt. De har något bättre spekulationsspråk än vad jag har.

Jag skrev om vad jag tänker om viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in