2020-05-06, 11:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan se vilka stadsdelar som är hårt drabbade i Sthlm, man kan ju om man vill karantäna dessa så mkt det bara går, för att minimera risken att det sprids och att andra stadsdelar får massiva utbrott. Samt begränsa resandet in och ut från Stockholm, för att hindra ytterligare spridning ut i landet. Men det finns ingen vilja.

Ja Gotland skulle man kunna isolera och sedan öppna upp helt inom Gotland. Även andra platser i Sverige. Man skulle också kunna flytta de på äldreboenden till dessa områden efter två veckors karantän. Men som du säger viljan att göra något annat än att klaga på uteserveringar och på hur dåligt det är man ansiktsmask finns inte.
Citera
2020-05-06, 11:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men 8000- 20000 är inte så konstigt, bara 10 % i Stockholm har blivit smittade och 1500 har dött. 7 promille. om alla i Sverige smittas blir det 70 000. Alla kommer ju inte smittas och skyddet för riskgrupperna kommer nog förbättras efter kritiken i Stockholm. Men 20 000 är nog i underkant. Men jag tror det kommer effektiva mediciner som sänker dödligheten innan dess.
Det får man hoppas på. Men det får inte bli ett panikvaccin och dylikt. Skadligt även det och kan i sig skapa onödiga biverkningar.
Citera
2020-05-06, 11:29
Medlem
Dbloodss avatar
Extremt luddiga påståenden:

"Även symtomfria personer med covid-19 "smittar ganska mycket", tror Sveriges tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke, när han blir intervjuad av SVT:s Morgonstudio.

Han säger också att alla kommer att bli smittade förr eller senare.

– Några kommer bli sjuka, men den glada nyheten är att 98 procent av alla som smittas och insjuknar inte ens kommer märka att de har sjukdomen."
Citera
2020-05-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Efter 8 veckor isolering börjar jag överväga att leva som vanligt. Och ta smällen om den kommer. Har ju ändå större risk att bara bli förkyld.

Men risken finns också att bli rejält sjuk i veckor. Liten risk

Det är stor risk att jag blir sjuk i huvudet om jag inte börjar leva normalt igen.

Grejen är ju bara att man inte på egen hand bara kan börja leva vanligt. Jag kan inte bjuda in polarna på grillfest för typ ingen skulle komma. Gå ut och klubba är knappast kul då det är 10% folk på många ställen, inget barhäng och inget dansgolv. Jäkligt svårt att resa någonstans då flygen inte går, dom flesta länder är nerslängda. Man kan inte kolla på fotboll ens på tv. Inget är fan kul nu mera.

Allt beror ju på vad man ser som normalt liv. Men om man helt isolerat sig i hemmet är det nog läge att börja vidga sina vyer lite. Men leva normalt är nog svårt för dom flesta.
Citera
2020-05-06, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag förstår inte riktigt resonemanget med: är inte det för sent?

Det beror helt på vad man har för avsikt.
Har man för avsikt att främst rädda liv och då man kanske har 10 eller 20 eller 30 procent som är smittade, då är svaret ja.
Varför inte?
Det finns fortfarande flera miljoner man kan undvika ska smittas och leda till andra tusentals som dör.

Hade det varit så att vi hade 50% som var smittade (tror det är omöjligt, men vi har inga bevis, varken för det ena eller det andra) kunde man fortfarande samma sak. Den cyniske skulle i en sån situation säga: "Men va fan, vi kommer ändå inte rädda livet på så många".

Så till slut har allting att göra med inställningen.

Visst, har du redan gjort fel och har sett till att 20-30-40 tusen dör, så känns det "mindre viktigt" att rädda de andra 10-20 tusen extra som kommer att dö. Och då kan du göra ytterligare ett cyniskt resonemang.

Jag säger allt detta inte för att jag tror på något. Dvs, jag har inte längre hopp om att Sverige kommer göra nånting. Så alla lättskrämda kan känna sig ganska lugna. Sverige kommer inte vidta några speciella åtgärder. Skolor fortsätter vara öppna, munskydd är inget måste, restaurang öppna etc.

Men att det skulle hjälpt även nu? Ja. Återigen beror på vad man har för inställning.
Tänker man som Stalin att "One death is a tragedy, a million deaths a statistic" så tänker man: "men vafan, va spelar det för roll om det dör 50 tusen eller 80 tusen"?

I det fallet finns ingen vits med att införa någon som helst restriktion. Man har redan övergivit en massa okända människor. Vad spelar det för roll om det är 80 tusen eller 100 tusen? Man känner ändå ingen av dem för det mesta.
Welcome to Sweden.

Jag grundar det på att de som lyckats stoppa smittan gick in hårt i ett tidigt skede: Nya Zeeland, Sydkorea, Taiwan etc. Italien, Spanien, Storbritannien t.ex. som gjorde det i ett skede där Sverige är nu har inte lyckats stoppa smittan. Men det kanske är som du säger, jag jämförde bara med andra länder.
Citera
2020-05-06, 11:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Du gör som 95% utav alla " förklarare", tror att jag bland annat tror att Tegnell och Giesecke "vet" och har koll på allt vad gäller viruset.
Jag har inte påstått det.
Jag liksom de spekulerar hej vilt. De har något bättre spekulationsspråk än vad jag har.

Jag skrev om vad jag tänker om viruset.

Sorry, men dina inlägg ger ändå sken av att du faktiskt tror och vill tro på att "nån däruppe" sitter med mer svar än du själv kan ta reda på.

Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.

Så skrev du och 1000 andra, ni vill tro att det sitter nån AT där och faktiskt ska ha koll på läget...
det MÅSTE ju ha en grund.... eller?
Citera
2020-05-06, 11:33
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
KAN det vara så att Sverige gör rätt utifrån våra förutsättningar? Det är sån massiv kritik kring varför vi inte genomför det ena eller det andra. Masstester, kräva ansiktsmasker, spårningsappar mm. Mycket av denna kritik är ju ganska logisk och befogad då dessa insatser högst sannolikt skulle bidra till minskad smittspridning. Men trots det så väljer man att inte spela dessa kort.

Min teori är att det helt enkelt råder resursbrist. Vi har helt enkelt inte tillräcklig kapacitet för att testa i tillräcklig stor utsträckning. Det skulle tarva så mycket resurser från en alltför hårt belastad sjukapparat, som i nuläget har fullt fokus på att hålla näsan över vattenytan. Likaså vad gäller masker. En rekommendation från FHM om att bära mask skulle ju skapa oro och panik när folk inte får tag på dessa.
Utifrån denna teori så kan man inte inta någon annan ståndpunkt än den man gör i nuläget.

Orsaken till varför vi har resursbrist kan man diskutera i någon annan tråd. Det är ju riktigt uselt, tycker jag, men det är samtidigt ett faktum som i nuläget är väldigt svårt att lösa.

Vi får inte det resultat vi hade förväntat oss i alla fall.

Med tanke på att regeringen gett FHM i uppdrag att snabbt utöka testkapaciteten så vette fasen när det gäller resursbrist.
Citera
2020-05-06, 11:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det får man hoppas på. Men det får inte bli ett panikvaccin och dylikt. Skadligt även det och kan i sig skapa onödiga biverkningar.

Jag tror medicisk behandling kommer tidigare än vaccin. Kan sjukdomen behandlas så att mycket färre dör och sjukhustiden förkortas drastiskt så blir situationen mer hanterbar. Men när det sker kommer Sverige ha flera tusen döda redan med vår strategi. Varav de flesta då dött i onödan.
Citera
2020-05-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Du svarade egentligen inte på min fråga.
Ponera att vi hade haft lockdown sedan mars månad och ändå uppemot 3 000 döda så här långt i Sverige, hade du då suttit där i kalsongerna och varit nöjd och glad, inte haft det minsta behov av att kritisera vare sig staten eller statsepidemiologen?
Så länge de gör det DU tycker är ”rätt och rättvist” spelar dödssiffrorna ingen roll, eller?

Apropå din fäbless för hårda nypor, auktoritärt ledarskap och lockdowns (som säkert går att härleda till din uppväxt)...
Som jag skrivit tidigare: Det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm. Och det är lätt att skrika lockdown när man bor på landsbygden.
You can’t expect turkeys voting for Christmas, så att säga.

Ja. Det kan jag säga med säkerhet. Och det kan jag säga då jag har andra hälften av mitt liv i ett annat land som blivit drabbat rejält och som gått i lockdown. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle skylla på staten eller nån epidemiolog för att så många människor dör varje dag.
Samma inställning som jag har har även alla andra jag känner.

Detta betyder förstås inte att i varje land man gjort mer eller mindre stora tabbar.
I alla länder finns något som inte funkat riktigt.

Men överlag, de länder som vidtagit drakoniska åtgärder kan inte anklagas för samma sak om Sveriges anklagas för.
De har ju agerat på ett sätt som tyder på att man givit alla chansen att bli skonade.
Att det inte skett har noll att göra med principen.

För det är det det handlar om. Principen.
Alla lädner har haft som princip att ge möjligheten till varje enskild individ att bli skonad.
Detta har inte hänt i Sverige.

Det är dit man riktar sin kritik mot.

Ang det här med hårda nypor etc:
Har svårt att hålla med.
Är helt övertygad att det har att göra med personens uppväxt.

I Sverige, folk som är födda här, är man väldigt olik resten av världen när det gäller kriser.
Sverige har inte deltagit i nåt krig. Medelsvensson är konflikträdd.
Så medelsvensson motsätter sej lockdown, oavsett om han bor i stan eller på landet.
Det är för att han är rädd. Han är inte van med hårda tag.
Något man är van i resten av världen.

Det är vad jag tror på. Sen får du tro på din teori om folk från landet eller staden.

Ja, jag är inte uppväxt i Sverige men bor i storstad.
Att jag är för lockdown har troligtvis att göra att jag inte är nån fegis.
Citera
2020-05-06, 11:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Verkar som att Giesecke höftar rätt ofta, han pratade ju 21 april om att 600.000 Stockholmare hade haft smittan, vilket låter väldigt fantasifullt om man tittar på antikroppstesterna som finns...
Ja han har ingen koll, finns inga studier som stödjer hans påståenden utan ett flertal visar motsatsen så ingen ide att lyssna på honom.
Tyvärr är han rådgivare till FHM och kan misstänka att mycket av de tokigheterna vi ser nu har han varit med och bidragit till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Extremt luddiga påståenden:

"Även symtomfria personer med covid-19 "smittar ganska mycket", tror Sveriges tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke, när han blir intervjuad av SVT:s Morgonstudio.

Han säger också att alla kommer att bli smittade förr eller senare.

– Några kommer bli sjuka, men den glada nyheten är att 98 procent av alla som smittas och insjuknar inte ens kommer märka att de har sjukdomen."

Tegnell och Giesecke är nationalklenoder, och kan flytta ihop med Jan Björklund, Maud Olofsson och liknande varelser, som varken har kompetens eller förmågan att hålla käften. Och att en enkel gräsrot (tex jag) enkelt kan kritisera FHM och ha rätt, det är skrämmande. Borde de inte vara waay over my level?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Du tror på riktigt att jag tänker sitta i karantän i 19 månader - resten av livet?

Vem har sagt att det ska ta så lång tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in