Citat:
Ursprungligen postat av
Promeneramera
Du svarade egentligen inte på min fråga.
Ponera att vi hade haft lockdown sedan mars månad och ändå uppemot 3 000 döda så här långt i Sverige, hade du då suttit där i kalsongerna och varit nöjd och glad, inte haft det minsta behov av att kritisera vare sig staten eller statsepidemiologen?
Så länge de gör det DU tycker är ”rätt och rättvist” spelar dödssiffrorna ingen roll, eller?
Apropå din fäbless för hårda nypor, auktoritärt ledarskap och lockdowns (som säkert går att härleda till din uppväxt)...
Som jag skrivit tidigare: Det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm. Och det är lätt att skrika lockdown när man bor på landsbygden.
You can’t expect turkeys voting for Christmas, så att säga.
Ja. Det kan jag säga med säkerhet. Och det kan jag säga då jag har andra hälften av mitt liv i ett annat land som blivit drabbat rejält och som gått i lockdown. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle skylla på staten eller nån epidemiolog för att så många människor dör varje dag.
Samma inställning som jag har har även alla andra jag känner.
Detta betyder förstås inte att i varje land man gjort mer eller mindre stora tabbar.
I alla länder finns något som inte funkat riktigt.
Men överlag, de länder som vidtagit drakoniska åtgärder kan inte anklagas för samma sak om Sveriges anklagas för.
De har ju agerat på ett sätt som tyder på att man givit alla chansen att bli skonade.
Att det inte skett har noll att göra med principen.
För det är det det handlar om. Principen.
Alla lädner har haft som princip att ge möjligheten till varje enskild individ att bli skonad.
Detta har inte hänt i Sverige.
Det är dit man riktar sin kritik mot.
Ang det här med hårda nypor etc:
Har svårt att hålla med.
Är helt övertygad att det har att göra med personens uppväxt.
I Sverige, folk som är födda här, är man väldigt olik resten av världen när det gäller kriser.
Sverige har inte deltagit i nåt krig. Medelsvensson är konflikträdd.
Så medelsvensson motsätter sej lockdown, oavsett om han bor i stan eller på landet.
Det är för att han är rädd. Han är inte van med hårda tag.
Något man är van i resten av världen.
Det är vad jag tror på. Sen får du tro på din teori om folk från landet eller staden.
Ja, jag är inte uppväxt i Sverige men bor i storstad.
Att jag är för lockdown har troligtvis att göra att jag inte är nån fegis.