Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Hmmm. Men varifrån kommer då de rektangulära märkena i trädstammen från(med strimmor av Lenas blod i)? Det är därför jag envisas med att det är en hammare. I ansiktet och resten av huvudet hade Lena "cylinderformade" märken. Det tolkar jag som runda.
En cylinder har ju en volym, en rund form i ändarna och en höjd. En smal cylinder kan se ut som ett rör.
Jag kan tänka mig att änden på ett rör eller en helgjuten stång, mycket väl kan ge denna skada på trädet.
Om man tänker sig att trädstammen är rundad, då kommer inte att slagytan bli exakt lika där den träffar och där den lämnar ytan. Om man dessutom tänker sig att om en person svingar ett rörformigt föremål, en stång, kommer även den rörelsen att vara cirkelformad.
Jag kan tänka mig at när ett rör under dessa förutsättningar träffar barken i trädet först kommer en större yta av änden på stången att träffa först, och när det lämnar trädet blir träffytan mindre.
Jag kan tänka mig att någon slags hammare skulle kunna ge samma typ av märken.
Men för att kunna dra några större slutsatser behöver man veta mer. Exakt position av kroppen, stänken och vilken vinkel syrenträdet stod i förhållande till allt.
Om inte ens obducenten, forensikerna har kunnat fastställa vilket mordredskap som använts så är det nog inte så lätt. Om forensikern titta på hammare, så litar jag på dom att det kan vara ett tillhygge som liknar en hammare. De linjära avtrycken man har sett kan ju komma från typ skaftet?