2020-05-05, 23:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte HR får läsa nån fup, lika lite som tingsrätten. De får däremot allt inspelat material och alla andra handlingar som tillhör målet.

Just det, så var det. Tack.
Kanske kan starta tidigare då...

Överklagande till HR är väl det enda man kan vara riktigt säker på just nu.
Citera
2020-05-05, 23:46
Medlem
kungenslillapigas avatar
Intressant att två så omdiskuterade mord där gärningsmannen blivit friad, firar de misstänkta mördarna födelsedag nästan samtidigt:
Stefan Davidsson 740505
Mats Ahlm 750506
Citera
2020-05-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här hittade jag inlägget:

Hmmm. Men varifrån kommer då de rektangulära märkena i trädstammen från(med strimmor av Lenas blod i)? Det är därför jag envisas med att det är en hammare. I ansiktet och resten av huvudet hade Lena "cylinderformade" märken. Det tolkar jag som runda.
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-06 kl. 00:35.
Citera
2020-05-06, 00:09
Medlem
Citat:
Jag fick intrycket att hon tog den temporärt kring häktningen. Eller har jag missuppfattat?

Jag tror detsamma.

Jag har fått för mig att jag läst någonstans att HD tidigare drabbats av psykos/er och kvetiapin är också ett läkemedel som sätts in tidigt då man bedömer risk för återkommande psykos.
Citera
2020-05-06, 00:16
Medlem
Är det någon som begärt ut domen och har tänkt dela med sig här imorgon?
Citera
2020-05-06, 00:35
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är underligt att SD ofta tangerar det som har hänt i verkligheten på det här viset. Eftersom jag uppfattar honom som gm, tänker jag att han njuter av att vara så nära sanningen, men ändå ha en känsla av att ha allt under kontroll.

Visserligen har väl även sådana tankar om sparkar kommit upp i tråden när det blev känt att L*ena utsatts för grov våld mot kroppen. Men här blir det ganska specifikt. Inte en undran.

Under rättegångens första dagar (sakframställan) tog åklagaren upp detta också som en teori de har.

Från NAs direktrapportering:
"26 feb 2020 11:14
– Lena har knuffats eller sparkats ned. Hon har sedan legat ned i buskaget där hon utsatts för kraftigt trubbigt våld mot huvudet, Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-finns-ingen-grund-misstanka-nagra-andra-personer-for-brott-folj-rapporteringen-fran-rattegan gen-om-hjarstamordet

Det finns ju också avtryck på L*enas kläder; kjol och även hennes gröna fleece, vilket blir rätt obehagligt nära sanningen. Särskilt obehagligt när han säger "grova kängor tränga in i hennes bröstkorg".

Jag förundras alltid över han konstiga repliker:
(från din citering ovan)

"Näe .. och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och .. och .. haft sex med .. en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j ...." säger SD.

Det vet jag, säger han. Att han inte haft sex med L*ena när hon var död. Men det andra?
Varför säger han inte bara att han inte har dödat henne och att han aldrig i livet skulle kunna göra något sådant som de anklagar honom för nu?

Att han svarar som han gör visar med all önskvärd tydlighet att han vet hur mordet gått till.
Hans bortförklaringar om hur han "tänker sig" att det gått till är minst sagt genomskinliga...
Citera
2020-05-06, 00:51
Medlem
Citat:
Vet inte när HR, vid ev överklagan, tar upp målet. Men överklagan skall vara inlämnad inom 3 veckor fr o m imorgon.
Nej, SD kommer gå alldeles fri tills dom faller i HR.

Blir han frikänd i HR så kan han ansöka om skadestånd. Men inte förrän dess. Frågan är vad som händer med det eventuellt utbetalda skadeståndet om det så småningom blir resning och han fälls pga nya bevis.

Kl 11.00 prick meddelas domen.
Njae, så enkelt förhåller det sig inte. Eftersom:

En väl skriven dom
+
En klok åklagare
=>
Att det blir inget överklagande

SD kan allltså om ca tre veckor mycket väl ansöka om skadestånd, när tingsrättens friande dom vunnit laga kraft -givet att min "ekvation" ovan uppstår.
Citera
2020-05-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Just det, så var det. Tack.
Kanske kan starta tidigare då...

Överklagande till HR är väl det enda man kan vara riktigt säker på just nu.
Tvärtom skulle jag vilja säga.
Se ovan vad jag skrev till Picasso2
Citera
2020-05-06, 02:52
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag fick intrycket att hon tog den temporärt kring häktningen. Eller har jag missuppfattat?

Nej, hon åt den under flera (många?) år, men hade fått en ökad styrka då. Det är ingen medicin man äter kortsiktigt. Det är en medicin du äter under lång tid, ibland livet ut, under läkarkontroll.

Citat:
För att förhindra återfall i maniska, depressiva eller blandade episoder ska patienter, som svarat på behandling med kvetiapin vid akut behandling av bipolär sjukdom, fortsätta behandling med samma dos. Beroende på den enskilda patientens terapisvar och tolerans kan dosen justeras mellan 300 och 800 mg/dag, administrerat två gånger dagligen. Det är viktigt att den lägsta effektiva dosen används för underhållsbehandling.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20071105000015
Citera
2020-05-06, 03:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du skriver att Lena ska skämmas. Men hon är ju död! Men innan hon mördades delgav hon sin väninna att hon skämdes djupt.

Att HD ska skämmas gäller väl bara om hon sitter inne med graverade upplysningar eller själv är inblandad. Kan jag tycka.

Men varken du, jag eller nån annan kan bestämma vad andra ska känna.

Nej jag skriver inte att Lena ska skämmas. Tvärtom. Tycker varken att Lena och HD ska behöva skämmas för någonting de inte kunde hjälpa. De har båda blivit djupt störda av relationen med SD tyvärr. När man är störd följer beteenden som inte är sunda.
Citera
2020-05-06, 03:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det är ju ovanligt att resning beviljas. Och att resning beviljas på åklagarsidans begäran är än mer ovanligt.
Men det kan ju hända.
Ett krav är nog då i praktiken att något synnerligen graverande gentemot den friade har inkommit.
Att mordvapnet med spår av GM som ej går att förklara bort påträffas, eller nåt ditåt.

Hur aktivt kommer polisen leta efter ett mordvapen då? Har man sådana resurser att lägga ner i åratal? Att det skulle råka hittas av någon random person är osannolikt efter så här lång tid.
Citera
2020-05-06, 03:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han kan aldrig känna sig säker hur det än går i HR senare. Tror verkligen att en inlåsning skulle vara bättre för honom själv än att han går lös i samhället som en provocerande måltavla.

Du säger det men ingen lär förstöra sitt eget liv bara för att hämnas på SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in