2020-05-06, 10:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja om det håller jag helt med. Har aldrig påstått nåt annat. Som jag tidigare skrivit är ju resningsärenden initierade från åklagarhåll mycket ovanliga.

Nej du har inte påstått det. Var jag som trodde att det kunde gå i det här fallet men efter du förklarade mer att det ska krävas att mordvapnet hittas med tydliga spår så förstår jag nu att en resning känns i praktiken omöjlig.
Citera
2020-05-06, 10:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[...]
"Vitsen med ett oberoende rättsväsende är just att domstolarna ska titta på bevismaterialet och inte ge efter för krav från en förargad allmänhet eller upprörda debattartiklar. "

[...]
"De fall som beskrivs ovan visar att det kan vara svårt stå emot en tidsanda och en högljudd opinion även i en fungerande rättsstat. Just när det stormar som värst gäller det att stå fast vid principen "oskyldig tills motsatsen är bevisad"."

[...]
"Sannolikheten är stor att domen överklagas."

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital
Framgår det av texten varför Lars Ströman tror att domen kommer att överklagas?
Citera
2020-05-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och så älgen då, både som GM och vapen...

Ja givetvis älgen, alltid älgen. Icke att förglömmas.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej du har inte påstått det. Var jag som trodde att det kunde gå i det här fallet men efter du förklarade mer att det ska krävas att mordvapnet hittas med tydliga spår så förstår jag nu att en resning känns i praktiken omöjlig.

Nja, jag menar inte att det är ett absolut krav att mordvapnet hittas för att åkl i framtiden skall kunna begära resning hos HD.
Det var ju bara ett exempel på något som skulle kunna förändra allt. Annan bevisning skulle ju också kunna duga gott.
Säg att någon tex filmat mordet och filmen hamnar på Hidings bord. Inte sannolikt alls iofs.

Edit: över 10 miljoner visningar nu. Och troligen kommer aldrig någon GM att dömas.
Senast redigerad av Rubar 2020-05-06 kl. 10:30.
Citera
2020-05-06, 10:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, något i klass med daCosta-domen lär inte Björn Lindén försöka sig på. Han vill nog knappast bli ihågkommen som en 2000-talets motsvarighet till Carl-Anton Spak. Dock kan det ju vara ett dilemma för Lindén nu att den myndighet han själv är chef över fattade beslutet om häktning på sannolika skäl i fjol, och det beslutet kan han naturligtvis ha en önskan om att få att framstå som inte helt obefogat.

När man ser på indicierna i FUP finns det tillräckligt för sannolika skäl kan jag tycka. Häktningsbeslutet var väl knappast obefogat? Men sedan från sannolika skäl till fällande dom krävs betydligt mer bevisning.
Citera
2020-05-06, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hmmm. Men varifrån kommer då de rektangulära märkena i trädstammen från(med strimmor av Lenas blod i)? Det är därför jag envisas med att det är en hammare. I ansiktet och resten av huvudet hade Lena "cylinderformade" märken. Det tolkar jag som runda.

En cylinder har ju en volym, en rund form i ändarna och en höjd. En smal cylinder kan se ut som ett rör.

Jag kan tänka mig att änden på ett rör eller en helgjuten stång, mycket väl kan ge denna skada på trädet.

Om man tänker sig att trädstammen är rundad, då kommer inte att slagytan bli exakt lika där den träffar och där den lämnar ytan. Om man dessutom tänker sig att om en person svingar ett rörformigt föremål, en stång, kommer även den rörelsen att vara cirkelformad.

Jag kan tänka mig at när ett rör under dessa förutsättningar träffar barken i trädet först kommer en större yta av änden på stången att träffa först, och när det lämnar trädet blir träffytan mindre.

Jag kan tänka mig att någon slags hammare skulle kunna ge samma typ av märken.

Men för att kunna dra några större slutsatser behöver man veta mer. Exakt position av kroppen, stänken och vilken vinkel syrenträdet stod i förhållande till allt.

Om inte ens obducenten, forensikerna har kunnat fastställa vilket mordredskap som använts så är det nog inte så lätt. Om forensikern titta på hammare, så litar jag på dom att det kan vara ett tillhygge som liknar en hammare. De linjära avtrycken man har sett kan ju komma från typ skaftet?
Citera
2020-05-06, 10:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja givetvis älgen, alltid älgen. Icke att förglömmas.

Nja, jag menar inte att det är ett absolut krav att mordvapnet hittas för att åkl i framtiden skall kunna begära resning hos HD.
Det var ju bara ett exempel på något som skulle kunna förändra allt. Annan bevisning skulle ju också kunna duga gott.
Säg att någon tex filmat mordet och filmen hamnar på Hidings bord. Inte sannolikt alls iofs.

Edit: över 10 miljoner visningar nu. Och troligen kommer aldrig någon GM att dömas.

Ja jag förstår att annan lika graverande bevisning som mordvapnet också skulle duga 👍 men kan inte se att något sådant kan existera i det här fallet. Enda hoppet är nog att hitta det försvunna mordvapnet.
Citera
2020-05-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När man ser på indicierna i FUP finns det tillräckligt för sannolika skäl kan jag tycka. Häktningsbeslutet var väl knappast obefogat? Men sedan från sannolika skäl till fällande dom krävs betydligt mer bevisning.
Hade rätten fått läsa förundersökningsprotokollet hade SD blivit fälld utom rimligt tvivel. Nu fick den inte det, utan kan enbart lita till åklagarens skicklighet att lägga fram bevisning. Och tyvärr nådde hon inte hela vägen fram i denna instans. Vi får se om det blir en nästa instans och vad tre juridiska domare kanske kan få ut av materialet.
Citera
2020-05-06, 10:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Att han svarar som han gör visar med all önskvärd tydlighet att han vet hur mordet gått till.
Hans bortförklaringar om hur han "tänker sig" att det gått till är minst sagt genomskinliga...

Man kan ju bara titta hur vi i tråden spekulerar när åklagaren gick ut med att det var grovt våld mot kroppen.
Alla frågade sig, vad kunde det betyda, och alla gissade. Var det hela kroppen, var huvudet skadat också, vad hade hänt. Det var nog ingen som utgick från att det borde ha varit på ett sätt bara.
Citera
2020-05-06, 10:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade rätten fått läsa förundersökningsprotokollet hade SD blivit fälld utom rimligt tvivel. Nu fick den inte det, utan kan enbart lita till åklagarens skicklighet att lägga fram bevisning. Och tyvärr nådde hon inte hela vägen fram i denna instans. Vi får se om det blir en nästa instans och vad tre juridiska domare kanske kan få ut av materialet.

Tre juridiska domare kräver ännu mer bevisning. Det är väl snarare nämndemännen om några som har en tendens att fälla på enbart indicier?

Domare följer lagen strikt som kräver solid bevisning bortom rimligt tvivel. I detta fall finns tvivel tyvärr, i lagens mening alltså.
Citera
2020-05-06, 10:50
Medlem
Enorms avatar
Här faller domen! DIREKT från na.se (provläs fram till kl.11.44)

https://www.na.se/artikel/just-nu-har-faller-domen-i-hjarstafallet-beskedet-na-sander-direkt
Citera
2020-05-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Poliserna jag har varit i kontakt med tror inte att bevisningen räcker för att få SD fälld för mord. Återstår att se dock!

Tyvärr stämde det..
Citera
2020-05-06, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Detta har jag inte riktigt kläm på. Någon som vet? Vore mycket intressant att lyssna på henne.

Förövrigt är det mycket givande att lyssna på vittnesmål.
De som raljerar över att många här i tråden gör det borde sannerligen själva ta en stund och lyssna på åtminstone något från rättegången. UW, eller varför inte NW. Eller för all del SD:s kompis som jobbar med it inom polisen.

Det är en helt annan femma att lyssna i stället för att "bara" läsa FUP.
När man hör någon prata och berätta ger det en fullödigare bild än om man bara läser.
Man kan med fördel även lyssna på inspelade samtal mellan LW och kompisar. När man läser en utskrift rakt upp och ned så får man inte med tonfall och annat som bygger en bild av en människa. Lyssnar man så blir det personligt och begripligt på ett helt annat plan.

Förhöret på YT med SOA:s ger också väldigt mycket. Han låter arrogant, överlägsen, hånfull, spydig, förminskande och svarar som en riktig slingerbult. Men, nån gång händer det att även han snubblar till, och det märks väldigt tydligt när han kommer av sej.

Tycker man att det är slöseri med ens värdefulla tid att läsa FUP, och under ens värdighet att lyssna på inspelningarna så är det ju en bedömning man gör. Då får man också acceptera att man ligger efter många andra tråddeltagare som gör sej besvär att åtminstone försöka sätta sej in i fakta.

Å andra sidan kanske ens huvudsyfte i denna tråd inte är att försöka komma fram till vem som är GM - och att GM kan dömas. Man kanske har fokus någon annanstans.

MT är inte med på schemat för vittnesförhören i rättegången. Det beror nog på att hennes vittnesmål har mest betydelse för HD och hennes vetskap om försvinnandet och mordet, mående och göromål före och efter försvinnandet den 15 maj-18.

Om HD hade kunnat knytas till mordet på något sätt, då hade kanske MT vittnesmål kunnat vara av betydelse även för att kunna visa att HDs vetskap kan ha koppling till SDs delaktighet i mordet.

Nu blir det väldigt lösa boliner, med ett vittnesmål (MT)där det inte går att bevisa vad som sagts (ord mot ord). Kanske inte ens tidpunkten är riktig, även om rutinerna för medicinutdelning var med vagn enbart under morgon och kvälls medicineringen och övriga tidpunkter direkt från medicinskåpet. Men kanske HD gjorde ett feltänk där, stressad som hon var, eller kanske hon gjorde ett undantag just den dagen för att det var många utdelningar, kanske flera dropp och vagnen passade bra. Det går helt enkelt inte att bevisa.

Om det hade gått att bevisa, då hade det kanske pekat på HD också vilket kanske komplicerar det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in