Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Yep, tror ingen sund människa tycker att dessa siffror är speciellt imponerande. Med det sagt så trodde jag på i det närmaste en kollapsad sjukvård och dödstal på över 200 i början av Maj. Att region Stockholm går ut och säger att vinden bedarrat lite försiktigt gör mig så otroligt glad. Att dem lyckats tredubbla IVA platserna är helt jävla otroligt också. De människor i fronten som arbetar med alla dessa sjuka förtjänar alla pengar i världen, inte bara på personalen på sjukhus utan även dem inom äldreomsorgen som möter dessa sjuka äldre varje dag. De glöms lätt bort. Hoppas allt lägger sig snart så de får ta semester o vila upp sig ett halvår. Minst.
Min ena dotter är sjuksköterska..
Första två veckorna hoppade hon in som extra på ett större äldreboende.
Fanns inte munskydd och inte heller långärmat. De använde allt ifrån halsdukar till kaffefilter..
Så för mej är det inte speciellt svårt att förstå varför smittan tagit så många äldres liv.
Det finns även boende där man skyllde bristen på munskydd var för att det kunde få de äldre att känna rädsla..
Det är ju så man tar sej för pannan..
Det som oroar mej mest just nu är att om antalet smittade och döda går ner, kommer många börja återgå till normalt liv, vilket kan få förödande konsekvenser..