2020-05-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det har att göra med att vi tillbringar mer tid ute på sommaren, vi får högre D-vitamin nivåer och skolorna är naturligt stängda under sommaren.

Samtidigt som det är klarlagt att UV och 20° "dödar" viruset på 2 minuter. Men det är ju inte kontakt med föremål som sprider det allra värst. Dock skadar det inte med mer UV.

Hela vårt levnadssätt ändras under sommaren och därför avtar influensan då också.

Med tanke på detta vore det ännu mer konstigt att tvinga folk bära ansiktsmask utomhus..

D-vitamin går att köpa på hälsokost och apoteket.

Och skolorna har ju som sagt inte varit några smitthärdar.
Citera
2020-05-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vad menar du med "resistens"?
Att folk blir immuna?

Jag tror det är ganska tydligt det som sker just nu i Sverige.
Det finns många smittade. Man har ju inte stängt ner landet.
Men inte för många heller.
Hade det funnits för många smittade hade siffrorna fuckats upp totalt.
För många smittade samtidigt leder till många sjuka samtidigt. Med ett av Europas sämsta vård, med minst antal platser per capita, hade det idag funnit många gånger mer döda.

Så antal smittade idag, bortsett från va andra säger, då de säger emot varandra, vissa 3%, vissa 10%, vissa 50% osv, så tror jag är relativt lågt. Det kan troligtvis inte vara mer än spannet 5-10% av befolkningen.

Eftersom man låter smittan härja fritt, ser jag som att det kontinuerligt finsn folk som smittas. I lagom mängd.
Där är det enda Tegnell har mer eller mindre lyckats med. Inte för få inte för många.

Men slutsatsen är då att det tar väldigt lång tid tills det inte längre finns folk som kan smittas.
Flockimmunitet är bara teorier. Det är inte riktigt något beprövat.
Så som jag ser på det, smittan fortsätter i en lång period, kanske i ett år.

När denna tid har gått över är det bara att räkna hur många som dog. Och det kommer bli väldigt många.
Vet inte varför folk skulle sluta dö. Finns inget som talar för det.
Förstår inte riktigt va du menar med resistens.

De andra länder följer inte en väg där det är OK att folk ska smittas lite i taget.
Så jag är ganska övertygad om att de lyckas hålla ner spridningen. Det är för att deras approach är just att se till att det inte ska spridas (via restriktioner).

Medan allt detta pågår kommer man med största sannolikhet att hitta läkemedel och vaccin.
Och då är det ett helt annat scenario.
Det kommer inte längre behövas lockdown. Livet kan så småningom gå tillbaka som under 2019.

Men när länderna räknar på antal döda, då finns många som har förlorat väldigt många liv.

Det som dock kommer vara gemensamt är att alla kommer inse att det var bra att ha stängt ner landet. Det hade kunna sluta 10-100-1000 gånger värre.
Och i Sverige kommer man säga samma sak.
Vi borde ha stängt ner landet. Men man har inte gjort det.
Det kan inte vara så jävla kul att få höra att man varit sämst i världen.

Jag anser till skillnad från dig att ett samhälle i stort sett aldrig ska stängas ned.
Och ska det ändå göras anser jag att det bör vara större katastrofer än Corona.
Detta är inte sagt av bristande respekt mot anhöriga som förlorat någon.
Men jag anser att historien visar att katastrofer, mindre eller större sker. Likväl behöver man som samhälle gå vidare i största möjliga mån.
Och här är vi inte sams i vårt synsätt helt enkelt.
Citera
2020-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
One case in late December out of hundreds of blood samples in France. But the FHM believes this was spreading in Sweden since November?

Do they mean community-spread or just one-off cases that didn’t spark a transmission?

Dom säger att det inte är omöjligt att vi hade något enstaka fall redan då, men att de isåfall inte spred det vidare.
Citera
2020-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det var enstaka fall och han sa november-december, sen har alla media hakat på värsta läget och rapporterat november.

I can see one-off cases happening around December. But I don’t think we had early community spread at all.
Citera
2020-05-05, 22:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Det du inte fattar är att skolan och socialen hotar med anmälan och alla möjliga hemska saker om du inte skickar dina barn till skolan. Vafan ska de göra? Detta är helt klart en avsiktlig plan. Barnen och de unga ska smittas ner för att påskynda flockimunitet.

Varför tror du vi är så ofantligt sämst på att testa? Danmark med halva befolkningen testar mer. Det finns länder i Afrika som testar mer. Detta kan inte vara en tillfällighet....

Fast det är ju bra att man väntar tills testerna är 100 procent tillförlitliga. Det har ju visat sig att många som testat positivt har varit osmittade och tvärtom. Man kan inte bara testa för sakens skull. Det måste leda till någonting också.
Citera
2020-05-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Hur menar din fru att de flesta är inhyrda här?
Känns som en generalisering helt utan substans vilket spiller över på hennes åsikter när man är så fel ute initialt.

Paranoian har spridit sig i hela samhället. Även vårdpersonalen drabbas av det ibland. De är ju bara människor de med.
Citera
2020-05-05, 22:45
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ganska tydligt att det utförs damage control i den här tråden.

Att du försöker förneka det spiller över på resten av dina åsikter när man är så fel ute initialt.

Jag tycker det mest är ett tiotal på varje "sida" som matar sina åsikter i tråden.

Jag har gått från kanske 20 inlägg per dag till typ 3. Blir rätt enformigt att bara prata i samma spår. Förstår inte hur folk orkar faktiskt. Inte så här länge i alla fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom säger att det inte är omöjligt att vi hade något enstaka fall redan då, men att de isåfall inte spred det vidare.

I can agree that it might be possible. We found our first case in January, right? Likely a handful before that in December that never spread.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Yep, tror ingen sund människa tycker att dessa siffror är speciellt imponerande. Med det sagt så trodde jag på i det närmaste en kollapsad sjukvård och dödstal på över 200 i början av Maj. Att region Stockholm går ut och säger att vinden bedarrat lite försiktigt gör mig så otroligt glad. Att dem lyckats tredubbla IVA platserna är helt jävla otroligt också. De människor i fronten som arbetar med alla dessa sjuka förtjänar alla pengar i världen, inte bara på personalen på sjukhus utan även dem inom äldreomsorgen som möter dessa sjuka äldre varje dag. De glöms lätt bort. Hoppas allt lägger sig snart så de får ta semester o vila upp sig ett halvår. Minst.
Min ena dotter är sjuksköterska..
Första två veckorna hoppade hon in som extra på ett större äldreboende.
Fanns inte munskydd och inte heller långärmat. De använde allt ifrån halsdukar till kaffefilter..
Så för mej är det inte speciellt svårt att förstå varför smittan tagit så många äldres liv.
Det finns även boende där man skyllde bristen på munskydd var för att det kunde få de äldre att känna rädsla..
Det är ju så man tar sej för pannan..
Det som oroar mej mest just nu är att om antalet smittade och döda går ner, kommer många börja återgå till normalt liv, vilket kan få förödande konsekvenser..
Citera
2020-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Paranoian har spridit sig i hela samhället. Även vårdpersonalen drabbas av det ibland. De är ju bara människor de med.

Jo men helt ärligt.
Det får ju finnas gränser. Tror man att vi har en regering som hyr in personer att skriva på Flashback bör man nog sjukskriva sig ett tag som läkare.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag tycker det mest är ett tiotal på varje "sida" som matar sina åsikter i tråden.

Jag har gått från kanske 20 inlägg per dag till typ 3. Blir rätt enformigt att bara prata i samma spår. Förstår inte hur folk orkar faktiskt. Inte så här länge i alla fall

Somliga kanske varierar sig mer än du och skriver olika saker?
Det blir inte lika enformigt.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I can see one-off cases happening around December. But I don’t think we had early community spread at all.
Då tycker du som Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in