Citat:
Ursprungligen postat av
wakkawalla
Om vi nu hypotetiskt leker med en alternativ framtida sanning.
Vi i Sverige har initialt många död, samtidigt bygger vi upp en generellt sett hyfsad resistens.
Andra länder stänger ner, få döda initialt, men ingen resistens.
I höst sker det otänkbara, viruset muteras till något mångfalt värre.
Sverige klarar det bra då vi har ett grundskydd.
I andra länder död kvinnor och barn som flugor.
Länderna har två val. Acceptera massdöd av unga eller återgå till lockdown och ekonomisk kollaps.
Helt plötsligt går Tegnell från folkmördare till kandidat för Nobelpriset.
Orealistiskt?
Ja förmodligen.
Totalt uteslutet?
Det kan ingen idag utesluta då vetskapen är för liten av viruset.
Detta bara som en alternativ sanning som kan förändra hela spelplanen.
Men givetvis kan det sluta med att Sverige har en tätplats i antal döda.
Men vi vet i dagsläget inte vidare mycket.
Vad menar du med "resistens"?
Att folk blir immuna?
Jag tror det är ganska tydligt det som sker just nu i Sverige.
Det finns många smittade. Man har ju inte stängt ner landet.
Men inte för många heller.
Hade det funnits för många smittade hade siffrorna fuckats upp totalt.
För många smittade samtidigt leder till många sjuka samtidigt. Med ett av Europas sämsta vård, med minst antal platser per capita, hade det idag funnit många gånger mer döda.
Så antal smittade idag, bortsett från va andra säger, då de säger emot varandra, vissa 3%, vissa 10%, vissa 50% osv, så tror jag är relativt lågt. Det kan troligtvis inte vara mer än spannet 5-10% av befolkningen.
Eftersom man låter smittan härja fritt, ser jag som att det kontinuerligt finsn folk som smittas. I lagom mängd.
Där är det enda Tegnell har mer eller mindre lyckats med. Inte för få inte för många.
Men slutsatsen är då att det tar väldigt lång tid tills det inte längre finns folk som kan smittas.
Flockimmunitet är bara teorier. Det är inte riktigt något beprövat.
Så som jag ser på det, smittan fortsätter i en lång period, kanske i ett år.
När denna tid har gått över är det bara att räkna hur många som dog. Och det kommer bli väldigt många.
Vet inte varför folk skulle sluta dö. Finns inget som talar för det.
Förstår inte riktigt va du menar med resistens.
De andra länder följer inte en väg där det är OK att folk ska smittas lite i taget.
Så jag är ganska övertygad om att de lyckas hålla ner spridningen. Det är för att deras approach är just att se till att det inte ska spridas (via restriktioner).
Medan allt detta pågår kommer man med största sannolikhet att hitta läkemedel och vaccin.
Och då är det ett helt annat scenario.
Det kommer inte längre behövas lockdown. Livet kan så småningom gå tillbaka som under 2019.
Men när länderna räknar på antal döda, då finns många som har förlorat väldigt många liv.
Det som dock kommer vara gemensamt är att alla kommer inse att det var bra att ha stängt ner landet. Det hade kunna sluta 10-100-1000 gånger värre.
Och i Sverige kommer man säga samma sak.
Vi borde ha stängt ner landet. Men man har inte gjort det.
Det kan inte vara så jävla kul att få höra att man varit sämst i världen.