2020-05-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Om man tittar på grafen så har Norge haft stora framgångar med sin strategi. Jag måste även berömma Sveriges smått overkliga kurva, vi har verkligen lyckats hålla siffrorna nere enligt Tegnell, dvs när man jämför med Belgien.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+FIN+NOR+SWE

Vi har alldeles fantastiska förutsättningar och åtgärderna kan egentligen vara en separat diskussion.
Strategin utgör det faktiska haveriet; Trots våra fantastiska förutsättningar har FHM/Regeringen bestämt sig för att smittan är ostoppbar, det är helt befängt och vi vet nu bättre.

Även finjusteringar av åtgärderna hade kunnat leda till kraftigt minskad död om man utgått från smittobekämpning som mål. En extrem psykologisk skillnad mellan att faktiskt bekämpa en smitta och att defaitistiskt fördröja den.
Citera
2020-05-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Det fanns inget vaccin till spanska sjukan och därav flockimmunitet, vilket är det sätt alla tidigare pandemier hanterats på. Du hade alltså helt fel i det första du skrev.

Jag tycker vi borde ha gjort som t ex Norge då jag tror på ett vaccin inom rimlig tid.
Hur vet du det? Det beräknades att som högst var det 25% av befolkningen som smittades.
Folk som pratar om flockimmunitet brukar snacka om 60-70-80% som krävs.
Citera
2020-05-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Andas frisk luft genom påtvingade munskydd, hur tänker du människa? Det måste ju vara som att dricka sitt eget snor.

Nejdå, munskydd har inte varit så farligt som man kan tro faktiskt. Jag trodde också så, att det skulle bli blött och äckligt t.ex. Men det var det inte, kändes helt okej, ingen märkbar försämring av luften, andningen eller något ovälkommet "snor".
Citera
2020-05-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
New York hade ju lockdown och 20%. Vi har ingen lockdown och kanske 7.5% eller 13%, ingen verkar veta.

Det mest rimliga som jag ser det är att invånarna i Rinkeby på egen hand till stor del vidtagit lockdownliknande åtgärder som bromsar smittan, såsom att isolera sig och använda munskydd.

Men det blir intressant att se vad forskningen säger i ett senare skede.

Jag tror smittspridningen i Rinkeby-kista liknar den i new York i sin helhet. I Stockholm som helhet är det dock naturligtvis mycket lägre.
Citera
2020-05-06, 10:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja tyvärr tyder mycket på att du har rätt. Jag har märk också att FHM har inte lyft fram flockimunitet som en strategi på de senaste presskonferanserna, vågar man hoppas att de tänker om...
Men - de har aldrig lyft fram flockimmunitet på pressträffarna, var får du det ifrån att de där någonsin skulle ha gjort det? Flockimmunitet är inte ens en strategi från deras sida har de sagt ett antal gånger på direkt fråga. Det skulle däremot eventuellt kunna bli en konsekvens av den förda svenska strategin (att hålla nere smittspridningstakten så att sjukvården hänger med, om än med stor ansträngning tyvärr).

Envis "sanning" det där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Om man tittar på grafen så har Norge haft stora framgångar med sin strategi. Jag måste även berömma Sveriges smått overkliga kurva, vi har verkligen lyckats hålla siffrorna nere enligt Tegnell, dvs när man jämför med Belgien.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+FIN+NOR+SWE

Ja den där bilden är väldigt deprimerande att se, som svensk.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nejdå, munskydd har inte varit så farligt som man kan tro faktiskt. Jag trodde också så, att det skulle bli blött och äckligt t.ex. Men det var det inte, kändes helt okej, ingen märkbar försämring av luften, andningen eller något ovälkommet "snor".
Då läckte det på sidorna, antar jag?
Citera
2020-05-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Inte en chans att Norge kan bli kvitt smittan. Det försöker dom inte ens. Då skulle det inte öppna skolor m m med allmän smittspridning i landet.

De har ingen intention att släppa smittetalet över 1, det leder enbart åt ett håll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Hur vet du det? Det beräknades att som högst var det 25% av befolkningen som smittades.
Folk som pratar om flockimmunitet brukar snacka om 60-70-80% som krävs.

Hur tror du annars den försvann? Gick upp i rök? Problemet med flockimmunitet är att smittan fortsatt kommer finnas kvar bland oss. Tegnell har ju rätt i att det, oavsett vaccin, är en sjukdom som vi kommer få lära oss leva med, precis som spanska sjukan. I den akuta fasen kanske det räcker med 30 % smittade även denna gång?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan chillaxa i din karantän, men knulla inte runt, det kan riskera många. Håll dig ett tag till, sen är det hyfsat safe, Så jävla viktigt är det inte!

Du tror på riktigt att jag tänker sitta i karantän i 19 månader - resten av livet?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den där Giesecke är ju inte klok han heller. Påstår att 98% inte kommer "märka" att man har sjukdomen. Sen förtydligade han sig att man såklart kan bli rätt rejält sjuk men klara sig från sjukhusvård. Ja, men visst fan kommer man märka av det i dom allra flesta fall och ofta rätt så jävla rejält.

Ja han tog i lite väl va? 98 % som inte märker nåt, nja. Och att precis ALLA kommer att få sjukdomen? Han är inte direkt underdriftens man.
Citera
2020-05-06, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast i Sverige har man väl valt att hålla nere smittorisken på en låg nivå, inte att försöka strypa den till noll. Stanna hemma två dar utan symptom i kombination med social distansering gör förmodligen smittorisken tillräckligt låg. Det är inte det som driver smittan. Epidemin skapas sannolikt inte av den typen av fall, för med låg smittrisk får man ner R under 1. Epidemier dör ut utan att man får ner smittspridningen till noll. Det är det som är det finurliga.

Och om en samhällshotande epidemi kan stävjas utan att helt förhindra smitta, då kan man undra om myndigheterna verkligen har stöd att försöka dra ner smittorisken på en extremt låg nivå, dvs gå OCD och försöka utrota den omedelbart, när man sett att det inte verkar gå, ens i de länder som försökt,och allt kommer att dö ut av sig självt bara man får ner spridningen till låg, dvs under 1.

Det fungerar inte att uppvisa nolltolerans mot dödsfall när man inte gör det för andra smittor som influensor. För influensor gör man "vad man kan" och vaccinerar med vad man gissar kommer att visa sig effektivt. Det funkar sådär. Men det får duga. Det blir inga stora rubriker över säsongens första dödsfall i influensa, inga aggressiva hot och manifestationer mot FHM för att de lät någon dö. Ingen kräver nedstängning av hela länder. Inga gränser stängs. Det finns ingen nolltolerans där.
Fortsätt du med din influensa-analogi

Jag tror jag avstår från fortsatt utbyte. Bestämde mig igår för att hålla mig borta från pseudodebatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in