2020-05-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur länge då?

Tills vi uppnått flockimmunitet.
En lockdown kan inte användas för att få bort smittan helt, bara för att trycka ner den.
Då pratar jag om länder som redan har stor samhällsspridning.
Det kommer alltid finnas folk som måste få röra sig i samhället.
Polis, sjukvård, sophämtning, eldistribution, matbutiker osv osv.
Därför kan man inte stänga ett land helt..
Citera
2020-05-05, 21:50
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Coronasiffrorna för Skåne sticker ut. Hittills har bara 78 dödsfall registrerats, varav en tredjedel i äldrevården. I dagsläget är bara 26 av 312 äldreboenden i Skåne drabbade av smittan.
Det är betydligt lägre siffror än för Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-05/de-aldre-har-klarat-sig-fran-smittan-darfor-sticker-skanes

Det var fan, inte ens corona vill ha skåningarna.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tror en starkt bidragande orsak till att FHM och regeringen vägrar att införa någon form av tvingande åtgärder som munskydd eller karantän i de värst drabbade områdena är att det kommer att bli helt omöjligt att upprätthålla denna ordning i exempelvis bostadsområdena på Järvafältet.

Säg att man går ut med att: Nu ska alla använda munskydd för att minska smittspridningen. Inte en kotte på Järvafältet följer uppmaningen. Vad händer då? Jo krav från övriga befolkningen att man ska ta i med hårdhandskarna och se till att uppmaningen följs. Och då står regeringen med två val:
1. Antingen göra detta, och så blir det massiva upplopp och våld mellan polis och utanförskapsgrupperna
2. Inte göra detta, och visa hela befolkningen att man inte har kontroll över dessa områden

Faktum är att detta kan vara en starkt bidragande orsak till den extrema försiktigheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Coronasiffrorna för Skåne sticker ut. Hittills har bara 78 dödsfall registrerats, varav en tredjedel i äldrevården. I dagsläget är bara 26 av 312 äldreboenden i Skåne drabbade av smittan.
Det är betydligt lägre siffror än för Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-05/de-aldre-har-klarat-sig-fran-smittan-darfor-sticker-skanes
Precis som för 2 veckor sedan så ligger Skåne 2 veckor efter Stockholm 🙄
Citera
Bannlyst
Citat:
Promillenivå... Om det vore du som låg med ett plaströr i halsen skulle du nog inte låta så nonchalant.

Min värsta mardröm är att ha dubbelpipig lunginflammation och samtidigt ha andnöd och dödsångest. Samt bli ventilerad me järnlunga och bli väckt en gång per dygn, å sen bli sövd igen med djur-propofyll.

Men hursomhaver, vi är på väg bort från detta nu.

Crisis Over.
Citera
2020-05-05, 21:51
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är en pandemi. Dvs riktigt kris. Sedan dödligt. Ja det verkar extremt mycket dödligare än en influensa. 2 av 100 som drabbas dör. Sedan kommer extremt många bli extremt sjuka för en längre tid vilket ju är allvarligt. De dör inte men de är rejält sjuka i flera veckor.

Så istället för att tona ner detta bör man ju se allvaret. Hur kul är det om du själv drabbas dör kanske rentav eller någon nära och kär gör det?

Vet inte var du får dödligheten ifrån men jag kan trösta dig med att den är mycket lägre. Så nu kan du bli glad igen!
Två av mina bästa vänner har dött i bilolyckor, tror du jag tycker man ska förbjuda bilar efter det?
Citera
2020-05-05, 21:51
Medlem
Man vet inte vem man ska tro på angående covid, lyssnar man på vissa som jobbar inom sjukvården så är det tydligt att detta inte är likt något annat, jag hade fått intrycket från media av att det primärt är en lungsjukdom men har hört från flera håll att det tydligen är ett större problem med blodproppar än lungfunktionen, medan det nu börjar framgå att i stort sett alla organ kan drabbas även hud och hjärna och det kan så klart vara en effekt av blodproppar men det verkar inte finnas tydliga tecken på att det är så.
Citera
2020-05-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Inte dödlig?

Du menar att ingen har dött?
Jo ungefär 0,25 promille har dött med virus i kroppen. Majoriteten av dem hade dött i närtid ändå.
Citera
2020-05-05, 21:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ett samhälle kan aldrig vara helt nedstängt.
Måste vara en rätt stor del människor som rör sig ute.
Men du måste väl ändå acceptera att människor ändrar sitt beteende beroende på allvarets art? Skulle inte du göra det om du blev testad som Covidpositiv? Stanna hemma frivilligt? Undvika att hosta på första bästa människa du stöter på?
Citera
2020-05-05, 21:53
Medlem
Citat:
Duh. Den är dödlig och kommer att döda många fler innan detta är slut. Trygghetsskadade svensson, låt dig inte luras av att du får vara ute i lekparken varje dag. Omvärlden har rejäla problem med dödligheten, det kommer även att drabba dig på ett eller annat sätt. Var så säker.
Nej jag är inte säker.
Citera
2020-05-05, 21:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tills vi uppnått flockimmunitet.
En lockdown kan inte användas för att få bort smittan helt, bara för att trycka ner den.
Då pratar jag om länder som redan har stor samhällsspridning.
Det kommer alltid finnas folk som måste få röra sig i samhället.
Polis, sjukvård, sophämtning, eldistribution, matbutiker osv osv.
Därför kan man inte stänga ett land helt..
Man behöver inte stänga ner landet överhuvudtaget om alla anstränger sig för att utrota viruset. Vi är dock inte där än och kommer förmodligen aldrig dit heller.
Citera
2020-05-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
FHM gör rekommendationer och riktlinjer. Sen är det upp till de ansvariga att erfterleva detta. De ansvariga i det här fallet är aktörerna själva.

Men i grunden är det regeringens ansvar att äldrevården ser ut som den gjort de senaste 20 åren.
Där är det riktiga ansvaret.
FHM måste begrunda sina beslut i hur verkligheten ser ut.

Eller menar du något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in