2020-05-05, 16:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag hoppas det kommer minska mer allmänt över sommaren, vilket den här studien pekar mot.

Det skulle kunna ge sjukvården andrum och vinna oss lite tid.

Skulle ju också innebära att vi kunde leva som vanligt igen och slippa känna oro för dödsskuggan över våra axlar.
Citera
2020-05-05, 16:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ponera att man öppnar uteserveringar i Köpenhamn. Inom 2 veckor märker man att smittspridningen ökar igen till farliga nivåer. Stänger man i det läget ner uteserveringarna igen eller gör man som Sverige och låter smittan ha sin gång? OM (vilket inte är säkert) det visar sig att smittspridningen tar fart igen, kommer det väl vara extremt svårt att stänga ner igen? Och då är man ju tillbaka på ruta ett igen.

Man måste inte stänga ner helt, men man kan skruva ner NÅGON variabel, så att det blir hanterliga bördor för sjukvården igen. Alltså t.ex. ANTINGEN skolor ELLER butiker utom livsmedelsaffärer och apotek, ELLER kollektivtrafiken, ELLER "kroppsverksamheter" som massagesalonger, bordeller (lagligt i Danmark), frisörsalonger, solarier och tatueringsstudios, ELLER... o.s.v.. Eller så minskar man ner hur många som får mötas igen. Det finns ett brett register att arbeta med.
Citera
2020-05-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt! Dessutom tror jag att Ferguson på Imperial college, och nuvarande chef för UK:s smittspridning, samt hans medarbetare bakom den fabulösa 30 sidiga sk "forskningsrapport", kommer att få löpa gatlopp när politiker i lockdown länderna skall försöka förklara varför de föll offer, inte för flockimmunitet, utan för flocktänkande

I’m pretty sure he was correct in his judgements, even if his 1% IFR was a little on the low side.
Citera
2020-05-05, 16:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja där ser du.

Men du höll ju just med om att båda sidorna borde avvakta i sina prognoser men verkar basera hela ditt tänk på en prognos att detta ska bli bäst i slutändan. Du svarade aldrig heller på om vad du skulle tycka om viruset började dö ut nu och vi stannar på denna massiva övervikt av döda i Sverige jämfört med övriga Norden.

Att släppa in ett virus man knappt vet något om i landet utan att ens försöka hindra det, och snarare förneka att spridning skulle ske när det kommit in i landet osv osv - det är att spela Rysk Roulette med befolkningen och jag förstår att många är irriterade och att du därför ser det här.

Om covid försvann i morgon skulle jag säga att Sveriges strategi var mindre lyckad.
Nu tror inte jag att det kommer att ske och grundar mycket riktigt min framtidsprognos på det.
Däremot vet jag inte, liksom man aldrig vet något vid prognoser. Man gör mer eller mindre avancerade gissningar. Svaren kommer vi att få först i efterhand och då är det mycket som ska räknas in.

Ja om Europas länder och USA hade haft ett facit redan från början, hade sannolikt flera av de tidiga åtgärderna eller frånvaro av desamma, sett annorlunda ut.
Citera
2020-05-05, 16:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det vara färre smittade i Kalifornien?
Jag tänker på klimatet, att många träffas utomhus osv. Många hemlösa/uteliggare söker sej till Kalifornien pga klimatet. Man kan vistas utomhus dygnet runt, året runt.

Självklart är det så. Men i officiella VM i Corona tar man ingen hänsyn till detta. Enbart döda idag räknas. Nordkorea är världsmästare.
Citera
2020-05-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hur många tror ni är smittade/ Har varit smittade i %

Idag, Nu är det bara vad ni tror. Precis som myndigheterna gör. Jag gissar på 5-10% Utspritt i Hela sverige. Om det är 30% I stockholm och 1 % I lund är skitsamma utan vad tror du totalt i hela landet?

500k-1 miljon är det Fantasi siffror? Med tanke på hur alla lever? Jag vet flertal som är väldigt sjuka hostar tappat lukt/Smak osv.

Det är nog ruggigt svårt att gissa, men säg runt 30.000-50.000 kan ju vara en rimlig gissning enligt mig.
Citera
2020-05-05, 16:44
Medlem
HGs avatar
När det gäller avloppsvatten varnade Kineserna redan i februari och mars för att smittan fanns i dessa system.
Ibland verkar det som att svenska myndighets personer ansvariga för bekämpning av COVID-19 inte läser utländska tidningar eller medicinska rapporter........
Citera
2020-05-05, 16:46
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Italien hade väl högre siffror än 500-600 rapporterade dödsfall när de hade det som värst. Vi har ännu inte kommit upp i lika många per capita som deras värsta, även om det är väldigt illa som vi har det ska sägas.

Om man nu ska jämföra.

Italien hade 895 inrapporterade på ett dygn som mest. De har 5,85x högre befolkning än oss. Vår högsta dagssiffra rapporterad var 185. 185 x 5,85 = drygt 1082. Om man ska jämföra per capita då.

Sedan tycker jag såna här siffror är svåra att jämföra eftersom vi sägs ha en stor eftersläpning och inte vet Italiens eftersläpning, samt att vi kanske är bättre på att hitta dödsfall än dem m.m.
Citera
2020-05-05, 16:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hade säkert varit bättre om man tagit vid olika pumpstationer om man ville undersöka spridningen. Vilket man ville. Nu kan man bara dra slutsatsen att det var mer covid i Brommaverket än i dito Henriksdal. Säger inte så mycket.

Men menar du att Huddinge sjukhus är kopplat mot Henriksdal? Långa ledningar i så fall.

Motivet till studien är istället att få tidiga varningar på att OM ett virus har börjat sprida sig. ( Inte primärt för att kunna lokalisera var det härjar).

Det enligt nyare uppgifter
https://mitti.se/toppnyheter/forskare-stockholms-avloppsvatten/?omrade=sodermalm&view=app

Lite lugnare i tråden nu. Dom värsta är avstängda såg jag.
Senast redigerad av Jof 2020-05-05 kl. 16:53.
Citera
2020-05-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaQoB
Från DN:s rapportering:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

"På dagens myndighetsgemensamma pressträff berättar biträdande statsepidemolog Anders Wallensten att samtliga 85 dödsfall är kvinnor. Generellt är män något överrepresenterade bland de som dött i sjukdomen, och den överrepresentationen kvarstår även efter dagens inrapportering."

Chansen att 85 kvinnor och ingen man skulle ha dött under en viss period är så försumbart liten att den inte finns. Antingen sa de fel, eller så förstod DN fel, eller har det något väldigt märkligt med sin statistikinsamling...

Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Vad grundar du det på? Är det din åsikt, gissning eller har du fakta som andra inte känner till?

Citat:
Ursprungligen postat av JaQoB
Gissning. Men en ganska kvalificerad sådan. Chansen att 85 kvinnor och ingen man dör, om vi säger att risken att dö är lika stor för båda grupperna, är (1/2)^85. 0.000000000000000000000026. Om jag nu inte fick en nolla fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men TÄNK lite nu. Om det skulle vara lika många män som kvinnor som dör i corona, så skulle könsfördelningen, av rena sannolikhetsskäl, bland 85 döda vara ungefär 42 män och 43 kvinnor, eller ungefär 43 män och 42 kvinnor. Nu vet vi att fler män dör, så ett resultat på cirka 48 män och 37 kvinnor hade varit mest troligt. Runt däromkring. Nu var det i stället BARA KVINNOR. Det förstår du väl själv att det inte kan hända - har du aldrig spelat krona och klave t.ex.? Har det i så fall någonsin hänt att du kastat myntet 85 gånger i sträck, och samma sida kommit upp alla gångerna?

...och att Wallensten, Tegnell och gänget som ska vara utbildade på statistik inte ser orimligheten, är helt obegripligt. Nu måste väl Löfven ge FHM kicken ifrån hela coronahanteringen? Och tänka själv, med stöd i WHO:s rekommendationer, och kanske en konsult från Kina.

Jag kunde inte höra att Anders Wallensten sade att det var enbart kvinnor bland de 85 dödsfallen. Jag såg att DN skrev det men kunde inte uppfatta att Wallensten sade det på pressträffen idag. Jag har lyssnat igenom två gånger men inte kunnat höra honom säga det. Hur kan Katarina Lagerwall och Amanda Dahl som står som författare till den texten på DN.se kunnat höra det? Jag tar inte parti för FHM överhuvudtaget men viktigt att information som går ut är rätt och riktig.
Citera
2020-05-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så kan det gå när man killgissar friskt.

När ska Svensson fatta att ingen är expert?
Ingen på FHM har en susning. De gissar friskt.
Och fel. Det kommer att komma coronaexperter, visst, men inte nu. Det tar tid att greppa detta jävla virus.
Citera
2020-05-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Folk verkar inte fatta detta att man måste skjuta på smittan när man har att göra med en helt ny pandemi. Tyvärr förstod inte heller vår kändis epidemiolog Corona-Bob Tegnell detta när smittan drabbade Sverige.
Man måste naturligtvis frysa smittan så att man kan forska och se vad man har att göra och hitta eventuella botemedel.

Tegnell senaste är ju att han tror smittan vart i Sverige redan i november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in