2020-05-05, 19:00
Avslutad
10 patienter färre på IVA i Stockholm jämfört med igår. 47 färre som vårdas på IVA just nu jämfört med den högsta dagliga noteringen på 229 st den 20/4.
Citera
2020-05-05, 19:00
Medlem
Adiemuss avatar
Trump har ju sedan ungefär en vecka tillbaka börjat pressa kina lite extra. Lite skumt att vänstern tar kina i försvar och hoppar på Trump och säger ”han gör bara detta för att skylla ifrån sig för att han har skött detta så extremt dåligt”.

Jag gillar inte Trump, men vafan det är väl bra om någon vågar pressa kina gällande allt eftersom det är väl mer eller mindre bevisat att dom har förstört bevis, mörkat saker osv.
Citera
2020-05-05, 19:01
Medlem
Kvantskallens avatar
Genetic Study Shows COVID-19 Was in France Weeks Before The First Case Was Reported

https://www.sciencealert.com/genetic-investigation-reveals-covid-19-was-circulating-in-europe-before-cases-were-reported

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920301643

Stay smart, Stay safe, Stay alive
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vad går inte bra för dom?
Det är ju det de ska fundera på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det beror på situationen. Det är helt OK att experimentera i en fluid situation så länge man gör det förnuftigt och med säkerhetsmarginaler. Sverige experimenterar oförnuftigt och på fel sida om säkerhetsmarginalen. Polisbilar får köra för fort men polisbilar får fortfarande inte köra utan säkerhetsbälte.

Vet man att smittan minskar och man har kontroll över situationen kan man lätta på åtgärderna såtillvida att man gör det stegvis och ser att det inte går åt fel håll, vilket inte sker direkt samma dag. Du kommer säkert ihåg när Tegnell sa att det var säkert att sticka ut och resa i Europa för "det inte fanns någon spridning". Epidemiologer ska fatta att det inte fungerar så. Försiktighetsprincipen gäller, snabb nedstängning och långsam öppning. Om öppningen inte fungerar så stänger man igen. Inte rocket science som sagt.

Försiktighetsprincipen ska gälla, absolut. Det håller jag med om. Jag tror dock inte att det är realistiskt att försiktighetsprincipen går att använda sig av fler än en enstaka gång när det kommer till att stänga ner olika sektorer i samhället. Skruvar man lite lätt på åtstramningarna så kommer "frihetens sötma" göra det svårare att stänga samhället igen. Att stänga olika typer av verksamheter, även om slutmålet är gott, dvs att rädda människor, blir enligt mig väldigt mycket svårare en andra gång. Framförallt om man vill ha någonting som liknar det samhälle man hade innan C19 slog till i rent ekonomiska ordalag.
Angående Tegnell så är det bara att ta motsatsen till vad han säger för att få facit på vad som faktiskt sker i realiteten.
Citera
2020-05-05, 19:02
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiemus
Trump har ju sedan ungefär en vecka tillbaka börjat pressa kina lite extra. Lite skumt att vänstern tar kina i försvar och hoppar på Trump och säger ”han gör bara detta för att skylla ifrån sig för att han har skött detta så extremt dåligt”.

Jag gillar inte Trump, men vafan det är väl bra om någon vågar pressa kina gällande allt eftersom det är väl mer eller mindre bevisat att dom har förstört bevis, mörkat saker osv.

Edit: Med ”vänstern” så menar jag inte typ kommunister utan jag syftar på Aftonbladet, CNN bland annat.
Citera
2020-05-05, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jaså?
Nix. 14, 20 och 21 plats på listan över flest dödsfall I VÄRLDEN.

För en glesbefolkad avlägsen avkrok i utkanten av världen.
Citera
2020-05-05, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du verkar gilla Ad hominem. Sällan effektivt i en diskussion, man förlöjligar bara sig själv.

Men visst. 7200 döda och i början av maj. Vi har nog lyckats platta till kurvan något jämfört med om vi inte hade gjort någoting alls. Men antalet nya fall ökar ständigt. Det är inte som i de flesta andra europeiska länder som har lyckats pressa tillbaka viruset och nu kan öppna upp med liten smittspridning.

Läget för Sverige är i det närmaste värre än man kunde tro för 3-4 veckor sedan, för nu har vi stor allmän smittspridning och några hundra döda per dag, men en mycket mer utdragen process.

Och nu ljuger du igen. Vi har inte ”några hundra döda per dag” som du så nonchalant skriver. Toppen var 8e april med 115 döda. Eftersom du är ett ljugande svin passar ad hominem.
Citera
2020-05-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Du får se det positivt vettja. Bättre att falla ihop snabbt och effektivt utan att lida än att ligga och kippa efter andan liksom.

Alla de där filmklippen från i Kina i början av epidemien där folk plötsligt faller ihop knall fall kanske inte var falska ändå?

Fanns inga filmklipp där man faller ihop knall och fall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag har hela tiden försökt prata om Sveriges dödstal i förhållande till våra grannländer. Du vill bara pratar om nordiska ländernas dödstal i förhållande till omvärlden. Möt mig i min fråga ist svamla om Syd-Korea etc..
Du sa att Danmark, Norge och Finland inte hade någon anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö. De har all anledning att fundera på vad de kunde gjort för att förhindra att hamna i världstoppen över döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vi tar om det.
Sverige, alltså staten, har valt en linje under denna pandemi där man nedprioriterat en del av sitt folk.
Denna delen av sitt folk är de svaga.
Huruvida jag ingår i de svaga eller inte är inte relevant.
Ja har i alla fall tullräckligt med empati för mina medmänniskor för att påverkas av detta. Därför kan vi säga att jag blir drabbad.

Att nedprioritera just den delen av sitt folk som är svagast är kriminellt. Är äckligt. Är inhumant.
Och därför har Sverige GJORT något dåligt mot mig. Och många andra.

Sverige är dessutom girigt. Att man nedprioriterat sina svaga är just för att man är girigt. Hade man inte varit girigt så hade man försökt rädda dem. Men det har man inte gjort. Av girighet.

Sverige är de styrande och majoriteten av befolkningen.
Det är dem som finns bakom den vägen Sverige valt att gå.

Sverige är INTE vårt och vi alla tillsammans.
Sverige är just nu de starka mot de svaga.

Som du ser har jag inte hakat upp mig på nåt.
Jag bara konstaterar situationen.
Det är hemskt situation där giriga skitstövlar försöka få att verka precis som vardagslivet ser ut idag: vilken dag som helst under 2019.
Det är fruktansvärt att man är en sån hycklare att man förutom att agera kriminellt man även vill få det att verka so allt går bra.
Så man är alltså en äcklig girig hycklare.

I ljus av allt detta känns det helt ovidkommande om att prata om att rycka upp sig och komma in i matchen.
Å andra sidan finns det chansen att du tillhör den delen som blivit totalt hjärntvättad och har ingen aning om vad som händer.
Dessa är då de värsta typer. De är så pass korkade att de lyckats bli lurade om att det är bra som det är.

Nja
Orkar inte kommentera allt.
Men att säga till mig att du har empati när du samtidigt säger att du vill förinta de som inte tycker som du. 😃
Svårt att ta dig på allvar faktiskt.

Jag är inte så hjärntvättad ännu att jag inte kan stå på sidan och se hur två läger smutskastar och hotar varandra i sin egen övertygelse. Där du står på ena sidan och beter dig riktigt dåligt och hotfullt.
Precis så som man gjorde på forntiden för att få med sig andra människor.
Citera
2020-05-05, 19:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Det är väl oerhört enkelt att mäta syrebrist? Om bara vården vore rationell så skulle de kunna mäta folk utomhus på löpande band, på liknande sätt som man under en kort tid hade test-tält.

Ja, det är ett oerhört enkelt test att mäta syresättningen i blodet. Det tar några sekunder så man skulle utan problem kunna göra sådana masstester om man ville, och på vem som helst som vill. Men Sverige verkar ha bestämt sig för att inte göra något storskaligt och inte göra något kraftfullt. Det är som Tegnell liksom vill "tänka bort" sjukdomen eller så är man rädd för att någon ordentlig åtgärd skulle se ut som man "ger efter".

Sveriges taktik är faktiskt inte helt olik Turkmeninstans, att helt enkelt förbjuda ordet "corona". Då är problemet borta....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in