Citat:
Jag varken jobbar eller går speciellt ofta på krogen längre. Sorry. Restaurangbranschen var bara ett exempel. Men låt oss använda skolan istället då. Om smittspridningen ökar när skolorna öppnar i Köpenhamn, ska dem då stängas igen? Nu är det sommarlov snart vilket dock underlättar.
Detsamma gäller om branch X öppnar i Köpenhamn och dem visar sig att smittspridningen i det läget ökar. Ska man då stänga X? Jag tror att lockdown länderna har målat in sig i ett hörn om det visar sig att smittspridningen ökar i takt med att samhället öppnar. Med det sagt är jag inte alls övertygad om att smittspridningen faktiskt kommer öka speciellt mycket när samhällets öppnar. Åtminstone inte denna vår/sommar. Hösten blir en annan femma.
Detsamma gäller om branch X öppnar i Köpenhamn och dem visar sig att smittspridningen i det läget ökar. Ska man då stänga X? Jag tror att lockdown länderna har målat in sig i ett hörn om det visar sig att smittspridningen ökar i takt med att samhället öppnar. Med det sagt är jag inte alls övertygad om att smittspridningen faktiskt kommer öka speciellt mycket när samhällets öppnar. Åtminstone inte denna vår/sommar. Hösten blir en annan femma.
Det beror på situationen. Det är helt OK att experimentera i en fluid situation så länge man gör det förnuftigt och med säkerhetsmarginaler. Sverige experimenterar oförnuftigt och på fel sida om säkerhetsmarginalen. Polisbilar får köra för fort men polisbilar får fortfarande inte köra utan säkerhetsbälte.
Vet man att smittan minskar och man har kontroll över situationen kan man lätta på åtgärderna såtillvida att man gör det stegvis och ser att det inte går åt fel håll, vilket inte sker direkt samma dag. Du kommer säkert ihåg när Tegnell sa att det var säkert att sticka ut och resa i Europa för "det inte fanns någon spridning". Epidemiologer ska fatta att det inte fungerar så. Försiktighetsprincipen gäller, snabb nedstängning och långsam öppning. Om öppningen inte fungerar så stänger man igen. Inte rocket science som sagt.