2020-05-05, 17:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det här med munskydd och hanteringen.

Här är en bild från dagens presskonferens där en journalist pillar på munskyddet när hon pratar.
Nu är det visserligen en liten del av Sveriges journalister som kan ses som särskilt skärpta individer. Men nog finns det gott om människor som faktiskt är ännu dummare.

https://imgur.com/a/MlSpUWy

Ingen skillnad ta på sitt munskydd eller ett dörrhandtag eller en kundkorg eller ett handtag i lokaltrafiken,

handen bör ses som kontaminerad när man tar i sin ytterdörrs handtag och går ut,

bättre hon tar på munskyddet än pillar sig i ansiktet utan munskydd,

det viktiga är att det går rätt till när man tar av munskyddet och tvättat händerna, då ska man inte ta på munskyddet igen.
Citera
2020-05-05, 17:24
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
En detalj som ger mig ångest är detta med "falsk/dold syrebrist" (tyst hypoxi). Kroppen kan alltså få för lite syre utan att man själv märker det. Syrebrist utan symtom. Och pågår detta under längre tid orkar inte hjärtat med och man riskerar att dö. Stämmer detta är det ju fruktansvärt obehagligt. Jag kan alltså vara bärare av Corona-virus och enda symtom på Covid-19 är denna falska syrebristen. Jag får nu ångest!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-larmet-om-syrebrist

Du får se det positivt vettja. Bättre att falla ihop snabbt och effektivt utan att lida än att ligga och kippa efter andan liksom.

Alla de där filmklippen från i Kina i början av epidemien där folk plötsligt faller ihop knall fall kanske inte var falska ändå?
Citera
2020-05-05, 17:25
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför ska du bara jämföra Danmark, Norge och Sverige med de relativt få länder som har högre dödstal och inte alla de andra som har lägre? Du menar alltså att Danmark har skyddat sin befolkning på ett bra sätt bara för att det finns 13 länder har skyddat sin sämre?

De länder som är mest likt Sverige i många avseende är våra grannländer. Ex. Italien och Spanien är inte så lika. Jag hoppas du har varit utomlands och sett skillnaden mellan olika länder.
Att jämföra sig med liknande länder visar då hur stor skillnad olika åtgärder som ex en lockdown gör.

Det kan ju så himla svårt och begripa, eller hur?
Citera
2020-05-05, 17:25
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ja jag såg det. Hon drog ner och drog upp sitt skydd flera gånger och gned sig på halsen.
Så ska man göra om garanterat vill bli smittad mina vänner!

Hahaha... Rita på TV4, finns det skydd för korkade personer....?
Noterar att FHM fortfarande sitter i källaren från förra veckans "flytt" nedåt...
Citera
2020-05-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Du får se det positivt vettja. Bättre att falla ihop snabbt och effektivt utan att lida än att ligga och kippa efter andan liksom.

Alla de där filmklippen från i Kina i början av epidemien där folk plötsligt faller ihop knall fall kanske inte var falska ändå?

Äh, lyckas man komma över en rulla med nån person som svimmar eller för epilepsi så är det bara döpa skiten till "covid 19 blabla" och Twittra lite så börjar folk runka ikapp om att folk dör på stan.
Citera
2020-05-05, 17:27
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, när domaren blåser så är tävlingen slut. Detta motsvaras här av vaccinet. Och det kommer snart att komma. Vi hade bara behövt hålla ut så länge. Det kommer våra grannländer att göra...
Jag tror inte att ett vaccin kommer snart, även om det pratas om så tidigt som september bl a. Om det alls kommer ett vaccin men det får vi hoppas på.

Är absolut ingen vaccinmotståndare men ett vaccin klart att distribueras redan i september kommer jag inte att ta. De får testa det kliniskt betydligt längre än så om jag ska våga mig på det.
Citera
2020-05-05, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ingen skillnad ta på sitt munskydd eller ett dörrhandtag eller en kundkorg eller ett handtag i lokaltrafiken,

handen bör ses som kontaminerad när man tar i sin ytterdörrs handtag och går ut,

bättre hon tar på munskyddet än pillar sig i ansiktet utan munskydd,

det viktiga är att det går rätt till när man tar av munskyddet och tvättat händerna, då ska man inte ta på munskyddet igen.

Fast för det mesta har man inget val när det gäller dörrhandtag osv. Det är sällan man pillar på dörrhandtag för skojs skull? När det gäller att pilla på utsidan av ett munskydd så är det däremot helt onödigt och om man inte kan hålla sig från det så lär man absolut inte kunna låta bli att pilla sig i ansiktet. Helst om det dessutom skulle klia lite någonstans.
Citera
2020-05-05, 17:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
En detalj som ger mig ångest är detta med "falsk/dold syrebrist" (tyst hypoxi). Kroppen kan alltså få för lite syre utan att man själv märker det. Syrebrist utan symtom. Och pågår detta under längre tid orkar inte hjärtat med och man riskerar att dö. Stämmer detta är det ju fruktansvärt obehagligt. Jag kan alltså vara bärare av Corona-virus och enda symtom på Covid-19 är denna falska syrebristen. Jag får nu ångest!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-larmet-om-syrebrist

Risken för det är så liten att det är ingenting som du behöver fundera på och vara orolig över.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hahaha... Rita på TV4, finns det skydd för korkade personer....?
Noterar att FHM fortfarande sitter i källaren från förra veckans "flytt" nedåt...

Kanske hon, Ritva Rönnberg inte beter sig så klokt men hon ställer väldigt relevanta frågor. Till skillnad från en del andra sopprötter i journalistkåren. Man undrar i bland om det är amatörer, men det vräks ju ut folk som gått olika medialinjer.
Citera
Medlem
Undra hur det ligger till med luftburen smitta. Grannen röker och det skiljer 3 meter mellan våra uteplatser från där hen står och där jag befinner mig. Jag kan ju känna röklukten genom träplanket som skiljer uteplatserna åt. Nu undrar jag om röken rör sig obehindrat genom luften kan den då innehålla även virus? Eller luften som hen andas ut när hen hostar till vilket hen ofta gör pga rökhosta. .? Börjar kännas läskigt att sitta på uteplatsen...
Senast redigerad av Schwedenland 2020-05-05 kl. 17:41.
Citera
2020-05-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Mahajra79 med loser-anhang kommer att snart tvingas ut till fälten för att rädda skörden. Arbetsskygga sjukpensionärer och dylikt pack skriker efter lockdown får nu ut och slita i fälten. Det vore ödets ironi.

Anmält för personangrepp. Vänligen håll er till trådens ämne och diskutera inte mig som person i tråden, tack. Mvh
Citera
2020-05-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden

Det bästa är nog att dö när man sover. Eftersom andningsfrekvensen sjunker och man samtidigt har tyst hypoxi pga Covid-19 så löper man väl störst risk att dö i sömnen? Skönt, då somnar man bara in utan attt man märker det. Skulle jag föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in