2020-05-05, 17:42
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
En detalj som ger mig ångest är detta med "falsk/dold syrebrist" (tyst hypoxi). Kroppen kan alltså få för lite syre utan att man själv märker det. Syrebrist utan symtom. Och pågår detta under längre tid orkar inte hjärtat med och man riskerar att dö. Stämmer detta är det ju fruktansvärt obehagligt. Jag kan alltså vara bärare av Corona-virus och enda symtom på Covid-19 är denna falska syrebristen. Jag får nu ångest!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-larmet-om-syrebrist

Wow, den där kommer att generera mången panikångestattacker hos folk som tror att de inte får tillräckligt med luft.
Citera
2020-05-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Det finns inte tillräckligt många munskydd i Sverige. Där för avråder dem....🙄 Annars gäller ett större avstånd än 2 meter. Skulle säga upp till 8-11 meter till personer som joggar, cyklar, pratar...I Frankrike får cyklister inte cykla närmare än 10 meter till andra människor.
Myndighetsskandal kallar fackförbundet Kommunal det för, när Folkhäsomydigheten, Socialstyrelsen och SKR efter att skyddstopp gjorts på en avdelning på äldreboende pga bristande skyddsutrustning till personal, snabbt gick samman och sänkte kraven på skyddsutrustning till personalen. Det gjorde de pga att landsting och kommuner inte skaffat tillräckligt med skyddsutrustning. (Se länkar nedan).

Vem kan ha förtroende för myndigheter som helt åsidosätter riskerna för både personalens och patienternas hälsa?! Tegnell motiverade sänkningen av kraven med att "de lärt sig mer om viruset". De har fortfarande inte kunnat visa upp evidens eller nya rön som skulle kunna motivera en sänkning av kraven på skyddsutrustning. Det finns inga. Folkhälsomyndighetens rekommendationer om skyddsutrustning till vårdpersonal följer inte WHO:s riktlinjer för skyddsutrustning för vårdpersonal.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-arbetsmiljoverket-ville-se-skarpare-rekommendationer-om-skyddsklader

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-rejal-myndighetsskandal-kommunal-rasar-efter-svt-s-avslojande

Nyligen sa Tegnell att enklare munskydd inte har någon funktion varken för bärare eller patient. Detta pga att de inte sluter tätt mot ansiktet och inte filtrerar luften. Då är det ytterst märkligt att vårdpersonal på äldreboenden enligt nya riktlinjer ska använda endast ett skyddsvisir vid vård av Covidpatienter. Där är det helt öppet både nedtill och längs sidorna, och fritt fram för viruset.

Det är verkligen skandal att Tegnell kan med att stå där och hävda att vi ska skydda våra äldre, samt hävda att vårdpersonalen är hjältar. Mår illa bara av att se honom och ännu mer av att höra hans ständiga bortförklaringar och lögner. De som saknar medicinsk utbildning verkar inte förstå hur han är en mästare på att avleda och inte besvara frågor. Tyvärr. Saknar journalister som kan ställa de naturliga följdfrågorna. I nuläget blir de helt bortdribblade, men de saknar kunskap för att inse det.
Citera
2020-05-05, 17:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Alarmister eller inte när ska ni som håller på Tegnell och hans flockimmunitet erkänna att han har gjort fel och att många människor har dött i onödan.
Hade Sverige agerat snabbt och haft lockdown och rustat upp sjukvård och säbo så hade vi haft max 300 döda och öppnat upp igen med bra skydd inom sjukvård och säbo. De har misslyckats och därför heter det flockimmunitet nu. My ass. Klappa er själva på bröstet och säg att vi har gjort rätt,när ni innerst inne vet att vi har misslyckats. Jag hoppas att de döda börjar bli riktigt få framöver men det betyder inte att vi har lyckats utan att vi har misslyckats skydda de äldre.

Ja men hur tror du det blir med dom länderna som har haft det så populära "lockdown" när dom öppnar upp? Då kommer dom få exakt samma smittspridning som vi i Sverige har haft.

Vi i Sverige har stängt ner precis det som har behövs för att sjukvården ska klara av att ta hand om dom smittade.

Att köra en lockdown som ni alarmister så ivrigt förespråkar ger ingenting eftersom Corona kommer finnas hos oss nu och kommer återkomma som en vanliga influensa. Anders har gjort helt rätt.
Citera
2020-05-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi i Sverige behöver nog inte oroa oss. Många länder har tydligen redan lagt beställningar men inte Sverige så om och när det blir tillgängligt i Sverige så är det väl beprövat

Lägger man beställning hos alla som forskar/tillverkar eller väljer man ett och hoppas på att det ska bli rätt?
Citera
2020-05-05, 17:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja om regeringen ger Google det uppdraget så skulle de nog gärna göra det. Med en app.
Alla dom som kör med regelbunden 24h eller 48h it-detox då? Ska de straffas för att de inte går att spåra 24/7?
Citera
2020-05-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Man får nog ta bilden av dold hypoxi som målas upp i media med en nypa salt. Personerna som beskrivs har uppenbarligen varit så påverkade att de sökt sig till sjukhus.

Ja det är knappast så att man går runt som ingenting har hänt fast man har 70% syresättning, eller vad det snackas om. Det är nog snarare folk som är riktigt sjuka hemma men inte fattar att dom är i riskzonen för att dö och borde ringa ambulans med en gång. Vilket väl är illa nog i för sig.
Citera
2020-05-05, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Om hon och andra undviker att slicka på fingrarna är det ingen fara. Tvätta händerna gäller.

Men som jag skrev i ett annat svar. Om hon inte ens klarar av att undvika att pilla på ett dött föremål i ansiktet, hur stor är chansen att hon undviker att pilla i ansiktet om det kliar då?
Citera
2020-05-05, 17:46
Medlem
Island verkar ha fått totalt stopp på smittspridningen. Hittills för maj månad har de identifierat ett enda nytt fall, den 2/5. Efter det - tre dagar på raken utan en enda ny konstaterad smittad.

De har bara 56 aktiva fall kvar. Av dessa är det bara 3 som ligger på sjukhus, ingen i intensivvård.

https://www.covid.is/data

Det har gått över två veckor sedan det senaste dödsfallet (den 20/4) så sannolikt blir det inte fler döda. Sammanfattningsvis skördade epidemin på Island därmed 10 liv. Det motsvarar 29 döda per miljon invånare, vilket kan jämföras med att Sverige ligger på 283 hittills, och inget slut i sikte på epidemin för Sveriges del.

Ekonomin då? Island lever huvudsakligen på export av fisk och aluminium - verksamheter som kan fortsätt ostört. Turismen är också viktig. Men varför åker turister till Island? Till stor del handlar det om naturturism, där man åker och tittar på glaciärer och jöklar, åker på valsafari och badar lite i någon lagun. Med andra ord utomhusaktiviteter som sker ute i den friska virusfria luften. Till skillnad från många andra länder, där turisterna trängs i inomhusluften på muséer eller packas ihop som sillar på stränderna och smittar både varandra och lokalbefolkningen. Att ordna exklusiva smittfria resor på Island för folk som kan visa att de testat negativt för corona eller har antikroppar och är immuna, det bör väl kunna gå? Och tänk vilka priser man kan ta ut för resorna när Island blir nästan det enda landet i världen man kan åka till som turist!
Citera
2020-05-05, 17:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla dom som kör med regelbunden 24h eller 48h it-detox då? Ska de straffas för att de inte går att spåra 24/7?

Ja, om man vill ha det så. Tror man får böter i Polen om man inte är med på noterna.

https://omni.se/polsk-app-larmar-polis-om-du-inte-tar-karantanselfie/a/1nbgyq
Citera
2020-05-05, 17:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
En detalj som ger mig ångest är detta med "falsk/dold syrebrist" (tyst hypoxi). Kroppen kan alltså få för lite syre utan att man själv märker det. Syrebrist utan symtom. Och pågår detta under längre tid orkar inte hjärtat med och man riskerar att dö. Stämmer detta är det ju fruktansvärt obehagligt. Jag kan alltså vara bärare av Corona-virus och enda symtom på Covid-19 är denna falska syrebristen. Jag får nu ångest!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-larmet-om-syrebrist

Det verkar som att många, (unga?), i tråden har svår ångest över covid-19. Du kan ju trösta dig med att du skall ha en jävla otur om du skulle få ett allvarligt sjukdomsförlopp. Jag är inte ung och jag fick tillbringa de avgörande dag 10 och 12 för om sjukdomen får ett milt eller allvarligt förlopp, sovande 18 av 24 timmar vardera dessa två dagar. Men det gick fint och nu känner jag mig allt mera pigg för varje dag som går Tidigare så var det mera som en ständig berg och dalbana.

Tänk dig covid-19 som en liten ettrig och envis knähund som bitit sig fast i ditt underben och som envist ligger och stirrar på dig. En sådan kan vara dödlig för en redan försvagad 80 åring, eller för den som har blödarsjuka. Men för de flesta gäller det bara att ha tålamod tills fanskapet självdör.

Får du ev. covid-19 men är orolig för att du hör till dem med dolt syrebrist, så är det enkelt att kolla den saken: gör en mycket lätt fysisk ansträngning som du normalt inte blir andfådd av, ring 1177 om du blir andfådd av detta och förklara situationen. Det är inte så att de som kommer in på sjukhus för covid-19 saknar andra symptom som t ex hosta, viss trötthet, dålig mage och/eller feber, annars så skulle de ju inte kontaktat kontakta sjukvården De känner sig bara piggare än de borde göra.

Och skulle du få covid-19 helt utan symptom , (vilket alltså inte inkluderar dold syrebrist), så är det bara att gratulera. Kom bara ihåg: När du är ute ibland folk så bör du agera som om du vore covid-19 smittad, fast du inte vet om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Går inte lägga in fler om det ej finns platser.

Sverige har en bråkdel IVA platser mot andra länder. Italien och Spanien fyllde sina.

Under hur lång tid har det stått i tidningarna att de behöver prioritera hårt.

Tror du att Sverige som enda land med sin "bäst i världen" skyddspolicy
inte har sjuk vårdpersonal.

Sluta vara så jävla naiv. Det enda det betyder är att personal/utr/mediciner börjar gå/ta slut.

Lyssna på vad han säger. 9.00 min Personalen kan ej längre jobba i motvind.

Jag har lyssnat! Men ingenstans säger han att det är fullt.
Det var det vi diskuterade. Just nu är det som sagt 183 på iva mot 238 som värst. Dessa platser finns såklart tillgängliga om det krävs. Men det är ju väldigt bra om de inte behöver användas..

Att de behöver komma ner mer, är väl självklart. Det finns normalt 90 ivaplatser i Stockholm. Nu är det 183 bara med covid-19.

Just därför måste folk ta detta på allvar och sluta slappna av. Är det något jag önskar just nu, så är det att sjukvårdspersonalen skall få det lite lugnare och kunna vara lite lediga i sommar.
Och att dödstalen minskar såklart.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
https://platz.se/coronavirus/?page=overview

Om man kollar här ser det ut att vara ett dödsfall vardera i åldersgruppen 0-9 respektive 10-19 år i Sverige. Det kan väl inte stämma, hoppas jag. 😢

Borde inte media ha snappat upp det isf?

Även FHM har 1 avliden i gruppen 0-9 år i den officiella statistiken. Men ingen i 10-19 år. Risken är liten, men den finns där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in