2020-05-05, 17:37
Medlem
Man får nog ta bilden av dold hypoxi som målas upp i media med en nypa salt. Personerna som beskrivs har uppenbarligen varit så påverkade att de sökt sig till sjukhus.
Citera
2020-05-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Karantäneffekten skulle jag snarare säga.

Även blinda har sett att lockdown lett till färre döda i Italien.
Enda som inte ser är de som ljuger. Oärliga förnekare med andra ord.
Citera
2020-05-05, 17:38
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det finns inget vetenskapligt konsensus kring att det dör 10 miljoner per år av klimatförändringar. WHO talar om cirka 250k som dör indirekt av det:

https://www.theguardian.com/environment/2019/jul/31/climate-crisis-already-causing-deaths-and-childhood-stunting-report-reveals

genom t.ex. malaria och undernäring, men de problemen löser man enklast med ekonomisk utveckling i drabbade länder.

Jämför det med att UNICEF räknar med att uppemot en miljon barn i tredje världen kommer dö av sidoeffekter av COVID-lockdown:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/konsekvenserna-av-corona-drabbar-de-redan-mest-utsatta-barnen-/

Ja, lite beroende på hur man räknar så blir det fler eller färre som dör, drabbas osv. Om du är insatt så vet du också att siffran 10 miljoner används ibland.

Jag går inte in i den här mer nu eftersom vi egentligen har precis samma poäng.
Citera
2020-05-05, 17:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag tror inte att ett vaccin kommer snart, även om det pratas om så tidigt som september bl a. Om det alls kommer ett vaccin men det får vi hoppas på.

Är absolut ingen vaccinmotståndare men ett vaccin klart att distribueras redan i september kommer jag inte att ta. De får testa det kliniskt betydligt längre än så om jag ska våga mig på det.

Vi i Sverige behöver nog inte oroa oss. Många länder har tydligen redan lagt beställningar men inte Sverige så om och när det blir tillgängligt i Sverige så är det väl beprövat
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du läser rapporten som jag länkade till:
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf

Så har inte alla vattenverk UV ljus mm. Det är olika för olika vattenverk. Det innebär att om det är bra i mälaren så får man i så fall köra med tankbil till staden X.

MSB bör räknat på det och insett att vi behöver ransonera. Men nu gjorde de inte det, utan sket i det.
Fördelen med UV är att det tar kål på virus. Nackdelen är att det får virus att mutera snabbare. Läste jag någonstans igår eller förrgår. Ids inte leta upp källan men se det som ett tips om någon är intresserad. Det kan alltså finnas en nackdel med att ta kål på viruset på just det sättet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jaha. Nu har det gått ”två veckor”.

Vi skulle få se något som skulle passera Italien i antalet döda per dag.
Eller är det ”om två veckor” nu oxå?

Sverige har passerat antal döda i Italien för länge sen.
I Sverige dör det 100 per per dag sedan flera veckor.
100 döda i Sverige motsvarar 600 döda i Italien.
italien har numera bara 200.
Egentligen 20 döda per dag, med svensk mått.
Men oärliga förnekare låtsas vara blinda.
Citera
2020-05-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Man får nog ta bilden av dold hypoxi som målas upp i media med en nypa salt. Personerna som beskrivs har uppenbarligen varit så påverkade att de sökt sig till sjukhus.

För oss yngre möjligen. Tänker främst att fenomenet är sjukt obehagligt för äldre som knappt rör på sig redan. Personalen måste verkligen ha koll på dem de vårdar.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor
Går inte lägga in fler om det ej finns platser.

Sverige har en bråkdel IVA platser mot andra länder. Italien och Spanien fyllde sina.

Under hur lång tid har det stått i tidningarna att de behöver prioritera hårt.

Tror du att Sverige som enda land med sin "bäst i världen" skyddspolicy
inte har sjuk vårdpersonal.

Sluta vara så jävla naiv. Det enda det betyder är att personal/utr/mediciner börjar gå/ta slut.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Föreslår att du kollar presskonferenser osv från region Stockholm. Där kan du få lite fakta.
Då slipper du sitta och gråtrunka till dina egenkomponerade fantasier kring kollapsad vård..

https://www.youtube.com/watch?v=-FV4p1x9vkA&feature=youtu.be

Lyssna på vad han säger. 9.00 min Personalen kan ej längre jobba i motvind.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det här med munskydd och hanteringen.

Här är en bild från dagens presskonferens där en journalist pillar på munskyddet när hon pratar.
Nu är det visserligen en liten del av Sveriges journalister som kan ses som särskilt skärpta individer. Men nog finns det gott om människor som faktiskt är ännu dummare.

https://imgur.com/a/MlSpUWy
Om hon och andra undviker att slicka på fingrarna är det ingen fara. Tvätta händerna gäller.
Citera
2020-05-05, 17:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jaha. Nu har det gått ”två veckor”.

Vi skulle få se något som skulle passera Italien i antalet döda per dag.
Eller är det ”om två veckor” nu oxå?

Om Sverige sett till par capita jämfört med Italien hade vi haft drygt 17000 döda. 12000 mindre än Italien men ändå höga siffror. Man får ju betänka de är 60 miljoner, vi är 10 mille på en yta 130000 km² större.

Återstår ju att se detta. När de nu öppnar upp om talen går upp igen. Man får ju hoppas inte men allt verkar ju osäkert med detta viruset. Det är ju ingen tävling mellan länder detta.
Citera
2020-05-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
https://platz.se/coronavirus/?page=overview

Om man kollar här ser det ut att vara ett dödsfall vardera i åldersgruppen 0-9 respektive 10-19 år i Sverige. Det kan väl inte stämma, hoppas jag. 😢

Borde inte media ha snappat upp det isf?

FHM har fortfarande 0 i de två åldersgrupperna. Borde vara en bugg då Platz tar sin data från FHM vad jag vet. Men man vet ju aldrig..
Citera
2020-05-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish

Det är sant. Som det stod i artikeln från DN så kan ju ont i magen, kräkningar och trötthet vara tecken på syrebrist, så det troligaste är ju att man får den typen av symtom snarare än inga alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in