2020-05-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Synd om det stackars Hongkongarna som kommer från en smittfri miljö och så hamnar här. Hoppas de vidtar nödvändiga skyddsåtgärder.
Men de kan ej åka hit är väl svenskar som varit där och som ska hem
Citera
2020-05-05, 16:50
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/

Interesting, this alongside with self-selection bias can help explain the 10% by Easter finding.
Citera
2020-05-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tegnell är läkare, dessutom, eller har jag fel?
Han startade väl som läkare... Han vet mycket väl hur tungt det är på golvet.

Vården är dessutom kvinnodominerad.

Det finns en absolut gräns för personalens styrka och hälsa. Det är ju långvariga helskötningar vi pratar om.

Det krävs armstyrka.

Immobiliserade patienter ska tvättas, vändas, flyttas osv. Vissa ligger tre veckor i respirator och är ibland överviktiga.

På de tyngsta avdelningarna ligger 15 orörliga patienter, med respiratorer eller bara trackar.

När en medelålders kvinna flyttat, medicinerat och skött om överviktiga coronapatienter i två månader, då är hon sliten.

Ja, i alla fall enligt Wikipedia så är han ju läkare, dock ju arbetat på myndighet nu i en herrans massa år. Så kanske förlorar kontakten med människorna "på golvet", det händer kanske lätt när man inte praktiserar yrket i vardagen. Min anhörige som arbetar inom vården säger att hon blir arg när hon ser AT på tv för att han inte tycks ha inblick i hur det är i vården och hur vår "linje" drabbar personalen.

Jo jag kan bara tänka mig hur det sliter på personalens hälsa, dels med tyngden i arbetet men också de extra långa passen som många nu har.

Vet inte hur man uppifrån har tänkt att vården kan fungera över sommaren, om det fortfarande är många covid-patienter och personalen är slut och behöver semester...

Jag håller verkligen alla tummar och tår att vi ser en riktig och stabil nedgång nu i den här smittan, så att vården och dess personal "överlever".
Citera
2020-05-05, 16:51
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Om covid försvann i morgon skulle jag säga att Sveriges strategi var mindre lyckad.
Nu tror inte jag att det kommer att ske och grundar mycket riktigt min framtidsprognos på det.
Däremot vet jag inte, liksom man aldrig vet något vid prognoser. Man gör mer eller mindre avancerade gissningar. Svaren kommer vi att få först i efterhand och då är det mycket som ska räknas in.

Ja om Europas länder och USA hade haft ett facit redan från början, hade sannolikt flera av de tidiga åtgärderna eller frånvaro av desamma, sett annorlunda ut.

OK, tack för ett bra svar! Vi får hoppas detta är över snart och att nedgången vi tyckts börja se nu håller i sig!
Citera
2020-05-05, 16:52
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
När det gäller avloppsvatten varnade Kineserna redan i februari och mars för att smittan fanns i dessa system.
Ibland verkar det som att svenska myndighets personer ansvariga för bekämpning av COVID-19 inte läser utländska tidningar eller medicinska rapporter........

Vi fick klara bevis idag att svenska läkare inte tar del av utländsk expertis och vad som forskas fram.
Idag den 5 Maj går en läkare ut med syresättningsproblemen hos patienterna, vilket amerikanska läkare gick ut med den 7 April, redan veckan efter hade jänkarna löst den ekvationen.
Hänvisar till tråden om ARDS för alla detaljer: (FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?
Läs och skäms: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi
Efter detta har sen svensk media hängt på, c:a 4 veckor senare.
Club Tegnell börjar bli väl stor nu, kan inte dessa muppar ta en kryssning någonstans-enkel resa...

SvT:s medicin-reporter sov också under stenen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi-radda-fler
Senast redigerad av vinland 2020-05-05 kl. 17:05.
Citera
2020-05-05, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Varför, i hela friden, skall man sluta tänka komplext för att lösa ett komplext problem? Bara för att du är oförmögen till ett sådant tänkande?
För att nu diskuterar vi om de som är på 14, 20 och 21 plats i världen i fråga om dödstal har lika stor anledning som de som är på 7 plats att fundera på om de kunde ha gjort något annorlunda eller inte.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag hoppas det kommer minska mer allmänt över sommaren, vilket den här studien pekar mot.

Det skulle kunna ge sjukvården andrum och vinna oss lite tid.

Jag hoppas verkligen det. Men i Indien har man haft sin största ökning av covid-19 fall någonsin igår. Men å andra sidan, i förhållande till sin enorma folkmängd så har Indien klarat sin bra hittills. Man har utökat lockdownen till två veckor till, (Indien har haft lockdown sedan dem 25 mars), men lättat något på den inom vissa områden i landet. Likt många större lockdown länder så gör sig indierna skyldig till misstaget att lätta på restriktionerna i de områden som haft lägst smittspridning. Dvs man öppnar upp nya jungfruliga områden för SARS-COV2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag kunde inte höra att Anders Wallensten sade att det var enbart kvinnor bland de 85 dödsfallen. Jag såg att DN skrev det men kunde inte uppfatta att Wallensten sade det på pressträffen idag. Jag har lyssnat igenom två gånger men inte kunnat höra honom säga det. Hur kan Katarina Lagerwall och Amanda Dahl som står som författare till den texten på DN.se kunnat höra det? Jag tar inte parti för FHM överhuvudtaget men viktigt att information som går ut är rätt och riktig.
Ja var säger han det?
Citera
2020-05-05, 16:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Italien hade 895 inrapporterade på ett dygn som mest. De har 5,85x högre befolkning än oss. Vår högsta dagssiffra rapporterad var 185. 185 x 5,85 = drygt 1082. Om man ska jämföra per capita då.

Sedan tycker jag såna här siffror är svåra att jämföra eftersom vi sägs ha en stor eftersläpning och inte vet Italiens eftersläpning, samt att vi kanske är bättre på att hitta dödsfall än dem m.m.
Ah, ok, tack för siffror. Och nej, inte helt lätt att jämföra när man inte vet hur underlaget ser ut. Våra siffror är i alla fall inga att skryta med.

Ett jäkla skitvirus världen har fått att tampas med. Hoppas verkligen att man kan komma fram till var och varför det uppstod från början (och redovisa ärligt för allmänheten). Man ska inte säga något förrän man säkert vet men Kina är inget land jag ser positivt på just nu.
Citera
2020-05-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför det är ett argument mot principen att vinna tid på sjukvårdskapacitet. Vad är det med kapacitetsbegreppet som är så svårt att fatta? Man tycker ju att just Milennial/iTard-generationen borde ha en naturlig förmåga att fatta kapacitetsbegrepp. Vilket är mest påfrestande för din bandbredd, att tanka 1 TB på en gång eller 50 GB varje dag i 20 dagar? Samma princip. Färre samtidigt på sjukhuset betyder mer sjukvårdskapacitet vilket betyder färre döda. Så svårt är det inte att fatta eller hur?

Sen när så många börjar dilla om att Sverige redan har "flockimmunitet" så borde det här dessutom vara ett ickeargument. Hur kan man öht tro på flockimmunitet och inte tro att flockimmuniteten fungerar tillsammans med en SEN lockdown?

Du svarar ju inte på frågeställningen, det enda du gör är att kasta ut liknelser som låter intelligenta i ditt eget huvud?
Jag har aldrig påstått att sjukvården inte skulle må bra av en lockdown. Rimligtvis hade den gjort det då arbetsbördan blir lättare för sjukhusen då färre smittas. Det jag spekulera i är huruvida det är möjligt att stänga ner igen om sjukvårdsfallen ökar när man öppnar upp. Jag tror inte det är möjligt.
Citera
2020-05-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vi fick klara bevis idag att svenska läkare inte tar del av utländsk expertis och vad som forskas fram.
Idag den 5 Maj går en läkare ut med syresättningsproblemen hos patienterna, vilket amerikanska läkare gick ut med den 7 April, redan veckan efter hade jänkarna löst den ekvationen.
Hänvisar till tråden om ARDS för alla detaljer: (FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?
Läs och skäms: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi
Efter detta har sen svensk media hängt på, c:a 4 veckor senare.
Club Tegnell börjar bli väl stor nu, kan inte dessa muppar ta en kryssning någonstans-enkel resa...
Eller läser vetenskapliga artiklar som publiceras i vetenskapliga journaler?
Citera
2020-05-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att man ökat sjukvårdskapaciteten genom att färre exponeras samtidigt. Inte rocket science att fatta att en lockdown betyder en långsammare transmissionshastighet. Har försökt att förklara det sen januari nu i den här tråden.

Men oavsett om det ger en långsammare spridning, vilket jag inte förstår. När lockdown upphör går det rimligen lika snabb spridning som innan.

Och vår sjukvård har med kraftig ansträngning förvisso klarat av antalet smittade.
Så jag övertygas inte av ditt argument.
Men det är bara att inse att här råder väldigt skilda uppfattningar mellan flera av oss i denna debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in