2020-05-05, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Minskar? Hur fan då? Återuppstår deras döda? Är zombieapokalypsen ett faktum?

Det minskar.
Dag 1 var +500 döda
Dag 2 var +400 döda
Dag 3 var +300 döda
Dag 4 var +200 döda
Dag 5 var +100 döda

Gått ut lågstadiet än?
Citera
2020-05-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.

Man vet fortfarande inte om man blir immun, kameleonten Tegnell uttalar sig ändå !

Anders Tegnell påminde dock om att flockimmunitet inte är en av- och på-knapp. Den följer en S-kurva.

Följer en S-kurva, vad f-n sluddrar han om ?

Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Är du obildad har du väl ändå google?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigmoid_funktion

Han kunde sagt tillväxt per tidsenhet, men föredrar att vara otydlig för svenska folket.
Citera
2020-05-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha ja, precis.

Det som jag tyckte var väldigt intressant var dock det han sa:

Vi är medvetna om att vi har ett pressat läge på IVA inom Säs, och vi har ungefär dubbelt så många patienter som vid vår vanliga maxkapacitet

Det är antagligen så man fått till så många "lediga platser", dvs att personalen måste ta hand om dubbelt så många patienter som vanligt.

Det blir ju ett väldigt generöst sätt att tolka "lediga platser", så att säga. Om jag är lärare och har 30 elever i en klass redan, kanske rektorn kan säga åt mig att vi visst har "30 lediga platser till", bara jag slänger in 30 bänkar till i klassrummet....

Precis, verkar som medlen helgar ändamålen i Svedala nuförtiden.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Vad grundar du det på? Är det din åsikt, gissning eller har du fakta som andra inte känner till?

Men TÄNK lite nu. Om det skulle vara lika många män som kvinnor som dör i corona, så skulle könsfördelningen, av rena sannolikhetsskäl, bland 85 döda vara ungefär 42 män och 43 kvinnor, eller ungefär 43 män och 42 kvinnor. Nu vet vi att fler män dör, så ett resultat på cirka 48 män och 37 kvinnor hade varit mest troligt. Runt däromkring. Nu var det i stället BARA KVINNOR. Det förstår du väl själv att det inte kan hända - har du aldrig spelat krona och klave t.ex.? Har det i så fall någonsin hänt att du kastat myntet 85 gånger i sträck, och samma sida kommit upp alla gångerna?

...och att Wallensten, Tegnell och gänget som ska vara utbildade på statistik inte ser orimligheten, är helt obegripligt. Nu måste väl Löfven ge FHM kicken ifrån hela coronahanteringen? Och tänka själv, med stöd i WHO:s rekommendationer, och kanske en konsult från Kina.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det går bra nu, döda per 1 miljon i befolkningen

1:San Marino
2:Vatican City
3: Andorra
4: Luxembourg
5: Qatar
6: Spain
7: Iceland
8: Ireland
9: Belgium
10: Gibraltar
11: Faeroe Islands
12: Isle of Man
13: Falkland Islands
14: USA
15: Italy
16: Switzerland
17: Singapore
18: Channel Islands
19: UK
20: France
21: Mayotte
22: Portugal
23: Monaco
24: Netherlands
25: Sweden
Ser att flera har sagt till dig men nu gör jag det också, trots det.

Du har sorterat på antal rapporterade smittfall per miljon inv, inte på antal rapporterade döda per miljon inv. Så rätt bra "glädje"kalkyl där. Lätt att göra fel. För sent att ändra (glömde kolla klockslaget på ditt inlägg)?
Citera
2020-05-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
De flesta tävlingar pågår till slutsignalen.
Att du enbart tävlar till några månader av en kanske 2 år lång tävling visar väl mest att du har uthållighet som en lungsjuk ansjovis.
Så tänker också de fanatiska supportrar när deras lag 5-0underläge förstå halvleken .
Även om underläge 10-0 tappar inte sin tro.
När matchen slutar de skyller på domaren.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
De pratade om någon icke märkbar syrebrist. Hörde inte så noga. Vad var det?

Det kallas för 'happy hypoxia' på engelska och innebär att syresättningen är väldigt låg utan att vissa märker det. Det beror kanske på att man fortsätter andas ut koldioxiden men blodet syresätts inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Lockdown i 1 månad hade räckt gott och väl om de hade infört det i mitten på mars. Nu hade vi haft lite döda och få nya fall och skyddat våra äldre. Lockdown betyder inte att man stänger ner i ett år. Sen att det är Kinas fel skiter jag i fullständigt, men vi har inte gjort vad vi hade kunnat göra.

En lockdown som öppnas upp medan viruset fortfarande finns kvar, hur ger det färre döda?
Man skjuter ju bara på dödandet enligt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag blir mycket glad det blir en dödsfall mindre och blir noll imorgon.
Jag är inte ute efter säga vad var det ja sa.
Jag ser risken att Sveriges strategi orsakar överdödlighet onödan. Jag kollar andra länders strategier och behandling metoder
räddar många liv. Att önska samma mänskligare är inte fel eller hur?
Kolla worldometer och fundera varför vissa länder har mycket mindre dödsfall än Sverige.
Ta Tyskland och övriga östeuropeisk EU medlemmar och Turkiets siffror.
Man ska inte ha panik men det är bra att vara realistiskt och lite oroligt .

Ja dessvärre kommer statistiken visa en överdödlighet i Sverige under flera månader 2020.
Och samtidigt kommer säkerligen kommande år visa färre dödsfall än genomsnittet. (Pga av dessa som nu dött i förtid)
Citera
2020-05-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Så tänker också de fanatiska supportrar när deras lag 5-0underläge förstå halvleken .
Även om underläge 10-0 tappar inte sin tro.
När matchen slutar de skyller på domaren.

Eller de fanatiska hysteriker som springer 100 procent i 100 meter under ett maraton och vinkar in i kameran och tror de är bäst för de leder efter 100 meter...
Citera
2020-05-05, 14:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vill man, så kan man kolla SVTs sammanställning. Där ser man tydligt den nedåtgående trenden för nyanlagda.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu så ligger Stockholm på ungefär 8 nya/dygn mot 19 per dygn för en månad sedan. Detta lär visa sig tydligt i antalet samtidigt inlagda de kommande veckorna, när folk blir utskrivna eller dör.

Kanske är smittan på väg att försvinna från det svenska samhället vilket skulle vara en gudagåva till sommaren. Jag hoppas och håller tummarna.
Citera
2020-05-05, 14:58
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nähä, o h varför ska vi inte jämföra de nordiska länderna med länder som har lyckats?

Det kan du göra om du vill. Vill du jämföra dödsfall/inv med Syd-Korea så gör det.

Jag tycker att det är mer rättvist att jämföra med våra grannländer då smittan kom till oss ungefär samtidigt, Vidare har viruset muterat några gånger sedan Korea fick smittan. Vad det nymuterade viruset har för egenskaper vet jag inte men vi och våra grannländer har säkert samma mutation av viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in