2020-05-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Förespråkar? I dessa tider finns väl inget alternativ. Alla länder i världen utför för tillfället de största experimenten på sin befolkning på evigheter.
Klart det finns alternativ.
I detta fallet är alternativet tex att tillämpa försiktighetsprincipen istället för att experimentera med våra barn.
Citera
2020-05-05, 13:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
När avloppsvattnet är rent släpps det tillbaka ut i sjöar och hav.
Vårt dricksvatten kommer ifrån ytvatten eller grundvatten, alltså från sjöar och åar eller från vatten som finns nere i marken.

Om det kommer från samma sjö man släpper ut renat avloppsvatten, så har ju personen inte helt fel eller hur?
Personen tror ju på fullt allvar att vi renar avloppsvatten direkt till dricksvatten. Personen "har ju sett det själv", suck.
Citera
2020-05-05, 13:17
Medlem
Det här har jag skrivit om tidigare för några veckor sedan.

Jag hade en väldigt konstig förkylning första veckan i februari. Var förkyld men hade inte ont i halsen eller öronen, ingen hosta men var typ golvad i soffan en hel vecka. Brukar aldrig vara så sjuk så länge utan att egentligen ha det vanliga som man då får penicillin för (halsfluss osv) Även vid sådan sjukdom brukar jag aldrig vara sjuk en hel vecka.

Minns att det gick bra att ligga och glo på tv men när jag ställde mig upp och gick kände jag mig genast sjukare igen.

Det var en annan sorts förkylning som satt i så länge, jag minns att jag tyckte den var väldigt konstig och att jag inte haft liknande förut.

Skulle vara intressant att se om det var covid-19

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP2n3n/franske-amirouche-43-smittades-av-coronaviruset--i-december
Citera
2020-05-05, 13:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, vad kan det bero på? Kanske något som börjar på "flock" och slutar på "immunitet" börjat verka redan. Och detta utan att vi behövt någon idiotiskt, extremt skadlig lookdown,, som bara inneburit att vi skjutit problemet framför oss.
Eller så kan man ta till sig det aktuella forskningsläget och sluta fabulera:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Vetenskapen??
Ha övriga länder ovetenskapliga metoder och endast Sverige vetenskapliga? Tillåt mig småle.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Märkligt att sjuklöverväljare tror på den svenska vetenskapen när vi är bland de länder i världen som har minst vetenskap om viruset.

Dunning-Kruger spöket.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Din efterblivna lilla råtta. Du har inte bidragit med något relevant i tråden. Idioterna på FHM har ett myndighetsjobb för att de inte klarar av att bedriva högklassig forskning. Att kritisera FHM är inte liktydigt med att kritisera vetenskapen.

Jag tycker inte att ni ska sörja eller bli arga över att många av er främlingsfientliga/nationella har ungefär samma vetenskapliga grundsyn som våra nysvenskar.

Se det istället som en möjlighet att få fram ert budskap tillsammans med en annan grupp och på kuppen inse att ni är mycket mer lika våra nya vänner från Nordafrika och Mellanöstern, sannolikt både vad beträffar status, utbildningsnivå, förhållande till fakta och värderingar.

Vi är många som har sett det här länge och jag kan inte se att det är nåt fel med att ni själva börjar få insikt om det. När nu fjällen faller för ögonen på er, kan jag se att ni kan börja hitta stöd och tröst hos varandra, istället för att fortsätta att bråka med varandra.

Jag kan hjälpa till att sätta igång er: Vad kan ni göra under rådande corona-kris, istället för att bara sprida hat utanför FHM? Finns det något mer konstruktivt ni kan samverka med i er nyvunna vänskap?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag tänker annorlunda. Vi har stor kunskap i våra epedemiologer osv. De hakar inte på den allmänna trenden. De kan anta att det kommer att bli på ett viss sätt.

Förutom att mängder av gamla människor har dött så har vi klarat oss bra.

Varför har de gamla dött? Kan det ha att göra med att regioner och kommuner har sagt att det är okej att jobba utan skyddsutrustning? Att anställda i hemtjänsten helt oskyddade besöker, vad vet jag men 6-18 gamla per dag? Utan utrustning så länge de är utan diagnos. Diagnos går bara de som tur eller otur att komma till lasarett. Personalen i boenden lever helt normala liv och går sen till jobbet. Utan skydd. Sen ska de duscha de gamla, byta blöjor, borsta tänder.

Oj, tror du råkade skicka samma svar igen. Har redan svarat på detta också, vill inte "spamma" och skicka samma långa svar igen men kika i listan på "mina citerade inlägg" (dvs dina citerade inlägg) så bör du se mitt svar.
Citera
2020-05-05, 13:19
Medlem
Om jag såg rätt som hastigast stod platz.se på 2789 döda vilket innebär en ökning på den platsen med 4 nya döda. Det verkar också vara som så att antalet på intensivvård har sjunkit sista veckan men det är svårtolkat.

Jag fortsätter tjatet här att det verkar som om dom förenade styrkorna med Tegnellister och Förnekare har stor vind i seglet i denna drabbning och Alarmisterna får erkänna sig besegrade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket agerande som helst hade blivit ett 'experiment'. Det finns inte direkt någon vana att hantera en sån här pandemi.
Jag håller inte med, att agera för att hindra spridning i ett osäkert läge är inte ett experiment.
Att medvetet sprida den i samma osäkra läge är ett experiment.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men faktum kvarstår att när Zhengli-Li Shi virolog vid laboratoriumet konfronterades om detta så förnekade hon att viruset skulle vara framställt i det laboratorium som hon arbetade i

Hela historien om Zhengli stinker. Det verkar dessutom inte bara vara slarviga kineser som leker med dessa domedagsvapen utan en hel liten subkultur bland virologer. Alltihop borde regleras minst lika hårt som kärnvapenforskning.
Citera
2020-05-05, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Man bör jämföra sig med liknande länder som de nordiska grannländerna är.

Att jämföra Sverige med Eritrea, Syd-Korea etc blir inte seriöst.
Nähä, o h varför ska vi inte jämföra de nordiska länderna med länder som har lyckats?
Citera
2020-05-05, 13:20
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Inte för att förstöra förhoppningarna men det är väl inte alla som kommer in på iva.. sollar de inte bort gamlingar t.ex. ?

Man prioriterar hårdare vid platsbrist. Därför synd inte alltid nedgång och uppgång fullt ut på beläggningen. Kurvorna är till viss del självutjämnande. Och när det sjunker än mer sätter man igång elektiv kirurgi som genererar nya IVA fall.
Citera
2020-05-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Exakt! Tror att många som inte reser med SL i Stockholm inte förstår vilken extrem trängsel det handlar om, i vanliga fall. Nu har det tillfälligtvis minskat en del under coronakrisen, då SL rekommenderar att man bara åker om man måste. Men hur länge håller det i sig... Folk kommer behöva börja åka igen. Och då ser det ut så här:

Varje dag reser närmare 800 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. källa SL.

Kollektivtrafiken har en otrolig potential för att vara smitthärd, dålig luft, människor ofta packade som sillar osv. Det borde införts lag om munskydd för länge sen i kollektivtrafiken.

Om de skall återgå till att rekommendera att vem som helst skall åka, igen, så är det ett absolut måste med munskydd. Annars kommer det bli som rena slakthuset med nya dödsfall i Stockholm.

Väl talat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in