2020-05-05, 13:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja FHM sa ju dessutom att vi skulle nysa och hosta i armvecket så att munskydd inte skulle hjälpa är ju lögn 😀

Bra observation där.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Kan man lite på Venezuela?
Dom har ju inte ens mat till sin befolkning och att då testa järnet känns lite som att dom kan ha plockat siffran ur luften bara för att dom kan

Kubanska läkare. Faktiskt ganska bra också. Om de sedan kör med testkit eller sållar grovt och går på symptom vet jag inte. Kubanska läkare är bättre än man tror och är en exportvara för Kuba
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Får lite löpande insider information från personer som jobbar på IVA.
Och i sthlm har det minskat antalet människor som ligger inlagda plus att tillströmningen minskat från sthlm.
Nu plockar man in sjuka från andra län.

Frågade också om man varit tvungen att aktivt välja bort sjuka människor pga platsbrist och det har man alltså inte behövt göra vid något tillfälle.
Man ökade konstant antalet IVA platser tills det inte behövdes ökas upp mer.

Det är inte sant. De förklarar alla som är 70+ som sådan som inte klarar respiratorvård. I början var det nog inte så, då ett antal gamlingar slank igenom spärren. Men nu har de dragit ned järnridån för alla vanliga gamla.
Citera
2020-05-05, 13:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Kan ju inte svara för hur det ser ut i hela landet men dricksvattnet här tas ifrån göta älv och avloppsvattnet släpps ut ett par km längre nedströms i älven.
Nu finns det ju andra kommuners vattenverk nedströms
Men mängden renat avloppsvatten i förhållande till mängd vatten i älven gör andelen försvinnande liten.

Kan ju tillägga att vatten som släpps ut ifrån avloppsreningsverk har sinnessjukt höga krav på sig och det kommer nya reningskrav hela tiden.
Tillstånd är begränsade och varje nytt tillstånd har hårdare krav.
Vattnet som vi släpper ut i älven är renare än det vi tar in i vattenreningsverket uppströms.

Ok tack då vet vi det. Alltid intressant att lära sig mer. Sen kanske vi kan återgå till ämnet innan alla miljöpartister vaknar.
Citera
2020-05-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har faktiskt yttrandefrihet i Sverige men jag tycker att det sista de skrev i texten "pga FHM" borde inte stått med.

Så fruktansvärt smaklöst.

De gjorde bort sig totalt utan att fatta ett jota.

Men det är som på den här sidan också, men skäller på FHM oavsett att man sen visar att vederbörande egentligen pratade om Arbetsmiljöverket. Men det kvittar liksom enligt skribenten...
Citera
2020-05-05, 13:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

som jag tolkade informationen och svaren på frågorna,

Asymptomatisk smittspridning finns inte.
Immunitet finns sannolikt och flockimmunitet finns.
Det finns nackdelar med hårdare restriktioner.
Munskydd för befolkningen är fel fel fel.

Och de begriper inte hur smittan tog sig in på äldreboenden
för smittar asymptomatiskt gör man ju inte, utan det var
personalens fel som inte stannade hemma när de var sjuka.

Inget nytt under solen alltså,

FHM har inte lärt sig någonting nytt.

Avlidna i covid-19 per 1 miljon invånare kl 17:22

Sweden 274
Danmark 85
Finland 43
Norway 39
Iceland 29

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Oj hoppsan!

Först säger Olsen att det handlar om "klustersmitta" och därför tror han inte tror det blir någon flockimmunitet till hösten,

sen råkade nån visst bevisa att asymptomatiska infekterade finns på Karolinska,
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/drygt-sex-procent-utan-symtom-hade-corona-/

men det är nog ingen fara -de har inte bevisat att de asymptomatiska smittar än,

i Sverige alltså -så då har det inte hänt,

"Through studies from various countries like the US, China and South Korea,
we found out that during the incubation period before any symptoms start showing up,
you start being infectious 2 days before you, say, get a fever or other symptoms.
That was proven by research."

Professor Woo-Joo Kim from Korea University Guro Hospital
https://youtu.be/QwoNP9QWr4Y?t=81

och eftersom asymtomatiska inte smittar ifall de nu skulle existerat, vilket de ju inte gör, för studien är säkert fel fel fel på nåt sätt,

så är det fortfarande vårdpersonalens fel på äldreboendena, vems skulle det annars vara...

(obs inlägget innehåller ironi)
Citera
2020-05-05, 13:32
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det är cirka 3000 OFFICIELL.
Jag uppskattade 4000 döda 3 veckor sedan
då trodde de flesta 3000 döda .
Till mig känns mycket skönt när det blir noll döda. Min mening inte spela lotto och tävla med dig. Jag såg svenska strategin konsekvenser och ville varna. Jag visar empati till de drabbade och har civilkurage .
Vilken siffra är litet till dig och börjar visa empati?

Jaha Officiellt säger du? Är vi där igen nu att vi misstror dom uppgifter vi får ? Ska du inte säga nu att det blir ännu värre om 2 veckor som ni alarmister alltid brukar köra med också?
Citera
2020-05-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Björn Olsen väljer att kalla det för "klustersmitta". Jag tror att om han skulle kalla det ens "klusterimmunitet" då skulle han eventuellt behöva erkänna en viss immunitet - vilket bär emot..

Det var ändå ganska roligt när han sa att "inte en käft var positiv" på Östermalm. Tvärtom vad som kan sägas av folket på Järvafältet.. Kunde inte låta bli att skratta lite trots att vi pratade om Corona-smittan..

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/

Det finns väl ett par hundra bekräftade fall på Östermalm. Ta det × 70, så får du nog en rimlig siffra på smittläget i stadsdelen. Dock inga fall i Björns (som bor på Ömalm) utökade bekantskapskrets som var med i denna testning. Roligt citat dock 🙂
Citera
2020-05-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nähä, o h varför ska vi inte jämföra de nordiska länderna med länder som har lyckats?

Jag tycker man ska mäta mellan massor av olika länder.
Men vi ska mäta vid flera tillfällen.
Innan corona, nu, om 3 månader, 6 månader, om 2 år, om 5 år, om 10 år. Osv...
Plus att vi ska mäta flera olika detaljer vid dessa tillfällen.
Totalt antal döda oavsett dödsorsak
Antal döda i corona
Antal döda pga självmord
Antal psykiskt sjuka - depressioner etc
Fetma-övervikt
Antal som har diabetes
Antal som dör i diabetes
Fattigdom
Antal fall av hemmamisshandel och övergrepp
Antal arbetslösa
Totala kostnaderna och dess effekter
mm.

Om vi ska mäta med alla länder så behöver vi göra en väldigt stor och omfattande mätning för att se hur de totala effekterna blivit.
Citera
2020-05-05, 13:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Hur menar du då? Har han rätt i att han gissar att viruset troligen funnits i Sverige en hel månad innan man hittat ett enstaka fall i Frankrike?

Man har länge misstänkt att det funnits smittade i Sverige betydligt längre än officiellt. Det kanske till och med finns dödsfall som man missat och trott det vara något annat.

Var alla somalier i Rinkeby blev smittade redan i början av mars är fortfarande ett mysterium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vill man, så kan man kolla SVTs sammanställning. Där ser man tydligt den nedåtgående trenden för nyanlagda.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu så ligger Stockholm på ungefär 8 nya/dygn mot 19 per dygn för en månad sedan. Detta lär visa sig tydligt i antalet samtidigt inlagda de kommande veckorna, när folk blir utskrivna eller dör.

Exakt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
När kommer nån mindre förstående och meddelar att "ett j*vla gnäll från arbetsskygga"?

Haha ja, precis.

Det som jag tyckte var väldigt intressant var dock det han sa:

Vi är medvetna om att vi har ett pressat läge på IVA inom Säs, och vi har ungefär dubbelt så många patienter som vid vår vanliga maxkapacitet

Det är antagligen så man fått till så många "lediga platser", dvs att personalen måste ta hand om dubbelt så många patienter som vanligt.

Det blir ju ett väldigt generöst sätt att tolka "lediga platser", så att säga. Om jag är lärare och har 30 elever i en klass redan, kanske rektorn kan säga åt mig att vi visst har "30 lediga platser till", bara jag slänger in 30 bänkar till i klassrummet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in