2020-05-05, 09:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Invandrare och främlingsfientliga har äntligen förenats i en gemensam kamp mot vetenskapen. Ja, det är fint på nåt sätt när olyckliga i utanförskap hittar varandra.

Märkligt att sjuklöverväljare tror på den svenska vetenskapen när vi är bland de länder i världen som har minst vetenskap om viruset.

Dunning-Kruger spöket.
Citera
2020-05-05, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Sverige ligger högre upp i din "tabell". Drar du några slutsatser?
Eh, vilka slutsatser ska jag dra av att Norden innehar 7, 14, 20 och 21 platserna i dödssiffror I VÄRLDEN?

Att Norden utom Sverige gjort allt rätt?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Säger ordet per capita dig något?

Det är för att jämföra mellan olika stora länder som man räknar så.

"Länder" med mindre än 100 tusen invånare är insignifikanta.
Kollar man statistik på avlidna per 1M i världen, ser man denna topp 10:

San Marino
Belgium
Andorra
Spain
Italy
UK
France
Saint Merteen
Netherlands
Sweden

Hur många människor på jorden har under de senaste 2 månader hört talas om följande länder?

San Marino
Andorra
Saint Merteen

Ingen. Inte ens de som bor i dessa länder. Det är alldeles för få invånare för att man ska ta de seriöst i en beräkning per capita. Hade det dött 10 tusen i San Marino hade det varit en annan femma. Men de är inga länder. Det är byar.
Vill man ta med de i beräkningen för att ähhhhhhhhh rättfärdiga Sveriges idioti, får man väl göra det. Men ingen seriös människa räkna med dessa små byar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, den slutsatsen kan man inte dra faktiskt. Du har att fyra-femdubbla innan du kommer upp i en procent.

Edit:

3,5 x om jag tänker rätt.
Nu förstår jag inte ens vad du menar. Dessutom la jag till ett Edit i mitt inlägg.
Citera
2020-05-05, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Märkligt att sjuklöverväljare tror på den svenska vetenskapen när vi är bland de länder i världen som har minst vetenskap om viruset.

Dunning-Kruger spöket.
Och Tegnell är inte virolog.
Citera
2020-05-05, 09:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, vilka slutsatser ska jag dra av att Norden innehar 7, 14, 20 och 21 platserna i dödssiffror I VÄRLDEN?

Att Norden utom Sverige gjort allt rätt?

Att Sverige är sämst i Norden och ligger dåligt till i världen?
Citera
2020-05-05, 09:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tyvärr stämmer det inget vidare med dessa siffror publicerade 28 april:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/28-april-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Östermalm har 4,2 döda per 10 000 invånare, (33 totalt), vilket i alla fall ligger över det svenska genomsnittet. Och BO säger att de inte hittat någon alls som varit smittad? Jag undrar hur det går ihop.

Fast jag tog inte upp den biten eftersom det inte var det mest väsentliga här. Smittan har kommit in på äldreboenden på Östermalm och givet har andra nåtts också. (Det måste han förstås svara på) Men det har inte bildats stora kluster som i Järvaområdet. Sen är förvisso frågan när det går från fall fall till kluster till boom. Men det beror nog på befolkningstätheten och sociala distanseringen. Oavsett så bör man testa närliggande områden för att kunna varna i tid om fallen plötsligt ökar och närmar sig kluster. Blir intressant att dyka ner vidare lite i detta.
Citera
2020-05-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag har belyst det här innan. Många gör en direkt jämförelse med spanskan - covid-19 kommer tillbaka till hösten med högre dödlighet. Förutom spanskan finns det en enorm mängd virus som inte agerat på det här sättet.

Hej TemaSweg och stort tack för svaret Vad glad jag blir. Ska gärna gå tillbaka och läsa.

Det intrycket jag fick i början av pandemin var att bl.a Tegnell trodde på en avmattning över sommaren (pga jämförelser med andra virus, som influensa och vinterkräksjuka), varefter coronaviruset skulle ta fart igen när det blev svalare. Sen övergav man teorin om värmekänslighet men tycks ändå ha behållt den om ett uppsving till hösten.

Vore ju underbart om det bara är ytterligare en av många alarmistiska teorier som inte nödvändigtvis stämmer. I likhet med t.ex fördubbling av dödstalen var 3:e dag eller att Sverige var dömda att nå Lombardiets nivåer i mitten av april.
Citera
2020-05-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Invandrare och främlingsfientliga har äntligen förenats i en gemensam kamp mot vetenskapen. Ja, det är fint på nåt sätt när olyckliga i utanförskap hittar varandra.
Vetenskapen kan, likt många andra, liknas vid ett djur med många huvuden.
Citera
2020-05-05, 09:17
Medlem
urgts avatar
Om det stämmer som Björn Olsen tror att det är en "klustersmitta" med lokala utbrott så undrar jag om det kan förklara varför lockdownen i Wuhan var så framgångsrik (om ni inte tror att Kina lyckats mörka några extra Wuhan då... kan nog inte övertyga er i så fall).

Om smittan håller sig lokalt och "hoppar" till ett nytt område ibland så lär en lockdown vara synnerligen effektiv, så länge man lyckas pricka in alla kluster. Är det en smitta som snabbt sprider sig mer diffust över hela landet så blir det en mindre framgångsrik strategi.
Citera
2020-05-05, 09:17
Medlem
Nya Zeeland 20 dödsfall
Australien 96

Sammanlagt 25 milj inv.

Öppnar nu för iden om en trans-tasmansk resebubbla.
Citera
2020-05-05, 09:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Fast jag tog inte upp den biten eftersom det inte var det mest väsentliga här. Smittan har kommit in på äldreboenden på Östermalm och givet har andra nåtts också. (Det måste han förstås svara på) Men det har inte bildats stora kluster som i Järvaområdet. Sen är förvisso frågan när det går från fall fall till kluster till boom. Men det beror nog på befolkningstätheten och sociala distanseringen. Oavsett så bör man testa närliggande områden för att kunna varna i tid om fallen plötsligt ökar och närmar sig kluster. Blir intressant att dyka ner vidare lite i detta.
Så du menar att alla dödsfall på Östermalm kommer från äldreboenden och att ingen smitta finns bland andra som bor där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in