2020-05-05, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag noterar att dina argument är slut.
Jag vann !!
Jag förklarade för Stockholmslivet att nån visst hade kommit med påståendet att Danmark, Norge och Finland inte behövde fundera på vad de kunde ha gjort bättre.

Han kunde nämligen inte tänka sig att nån skulle ha sagt så överhuvudtaget, men nu vet han.
Citera
2020-05-05, 20:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
De har flertalet gånger nämnt vid deras presskonferenser att eftersläppet är upp till 9 dagar.

Jag är faktiskt helt ärlig när jag säger att om Folkhälsomyndigheten säger att eftersläpningen är 9 dagar, så är nog det enda vi vet att eftersläpningen inte är 9 dagar.

Så "träffsäkra" har de varit, och så stort förtroende har jag för den myndigheten. Minus 100 procent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
9 dagar stämmer inte med verkligheten , jag har tittat på folkhalsomyndigheten.se varje dag och kopierat antal döda på rätt datum.
Nästan alltid mycket mer än 9 dagar, idag jämfört med igår var eftersläpningen upp till 23 dagar.

Dom säger vad som helst på presskonferenserna så att det skall låta bra.

Skönt att någon hållt koll, för jag började fundera på om det var jag som hade uppfattat det fel... När jag hela tiden haft en känsla av att eftersläpningen varit bra mkt mer än de 9 dagar det pratas om, väldigt ofta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du sett något om överdödlighet för förra veckan?

Det är 3017 fler döda 1 jan-26 april 2020 jämfört med 2019 (som var ett låginfluensaår). Under 2018 som var ett höginfluensaår var differensen 3317 mot 2019.

Så Sverige närmar sig en dödlighet som motsvarar ett tuffare influensaår. Det kommer bli fler än 3000 men inte 96000 avlidna som hävdats...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så du drog alltså siffran 400 ur din bakdel? Brukar SCB ha runt en månads eftersläpning?

Nej det brukar de inte. De brukar ha ca 14 dagar. Brukar vi ha en pandemi också?
Citera
2020-05-05, 20:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
9 dagar stämmer inte med verkligheten , jag har tittat på folkhalsomyndigheten.se varje dag och kopierat antal döda på rätt datum.
Nästan alltid mycket mer än 9 dagar, idag jämfört med igår var eftersläpningen upp till 23 dagar.

Dom säger vad som helst på presskonferenserna så att det skall låta bra.

Nästan alltid mycket mer än 9 dagar?
Här är också en som fört bok på alla rapporteringar.
https://adamaltmejd.se/covid/

Tyvärr är dina 9 dagar mitt i en av grupperingarna. Men det är ytterst få dödsfall som rapporteras senare än 14 dagar efter inträffande. Det är långt ifrån nästan alltid mer än 9 dagars eftersläpning. 23 dagar förekommer bevisligen, jag säger inte emot dig där. Men andelen är försvinnande liten sett till totalen.
Att eftersläpningen är så enorm är bara bullshit.

Lite drygt 300 fall ligger nu i eftersläpningen enligt ovan länkad modell.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror också att en hård, men kort lockdown är att föredra. Det verkar också vara det som sker i de flesta länder.

Verkar som att flera länder framgångsrikt tillämpar denna strategi som kallas "Hammaren och dansen"

https://www.nyteknik.se/innovation/forskare-sverige-borde-byta-coronastrategi-6994673

Jag undrar hur det kommer se ut i Sverige genom att driva denna mellanmjölksstrategi som nu sker. Något säger mig att vi aldrig kommer kunna bli kvitt smittan, eller slappna av. Vi kommer få hejdlöst många döda och den rädsla denna sjukdom sprider är så förlamande för samhället.

Skulle hellre se att man tog i stenhårt, för att sedan öppna upp. De få fall som sedan dyker upp bekämpar man genom tester, utvidgade tester och smittspårning. Jag förstår inte hur Sverige ska kunna leva med det här under så lång tid annars. Jättemånga kommer dö och vården kan inte pressa sig så här hur länge som helst. Det känns inte uthålligt. Vad är liksom planen från FHM? Har de presenterat någon sådan, eller något tidsperspektiv? När ska en 70-åring, eller någon annan i riskgrupp kunna besöka en livsmedelsbutik, eller sina yngre släktingar igen? Vad ska vara uppfyllt?

Planen från FHM är supercyniskt. Vi etniska svenskar i medelklass/kreditsvängen drabbas ju ej av denna pandemi.

Det är planen från Wallengren och Tegnell. Vi kom undan skiten pga att vi mest troligt har DNA som skyddar oss.

Har inget att göra med att FHM är skickliga eller så.

Dock våra äldre äldre och våra blattar är ju inte lika lyckligt lottade. Ett under att det inte är kravaller i våra no go zoner.
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-05 kl. 20:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Exakt så. Smitta skall utrotas! Inte accepteras.

Nu lär ju inte bara viljan räcka för att knäcka covid 19.
Den kommer förmodligen finnas kvar över lång framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
En aning naivt att tro att ekonomin ska flyta fint med en pest som går relativt obehindrat genom samhället också. Det ändrar folks beteenden, och Handels-folk borde lärt sig att marknaden hatar ovisshet.

Taiwan räknar för övrigt med ekonomisk tillväxt i år.

Man känner sig smutsig som snackar ekonomi i rika länder i västvärlden i det här läget (vi har råd att hjälpa folk i knipa), men bara så att de får sitt.

Sverige kommer vara förföljd av viruset i många månader.
Det är inget jag hittar på eller hoppas på.
Det räcker med lite logiska slutsatser.

Inget land som Sverige tar lika lätt på viruset.
Allting tyder påa tt alla länder i världen har enorm respekt för viruset.
Förutom i dumma svärje.

Detta beteende gör att alla andra länder med deras hårdare restriktioner löper mindre risk att få spridningen igång ordentligt.

I svärje, där man blivit hjärntvättad med flockimmunitet, fortsätter man smittas lite i taget.
Det tar typ ett år innan hälften av landet är smittad.
varför? Jo man vill folk ska smittas men samtidigt inte.
Det går inte att styra exakt hur många som ska smittas.
Därav stänger man inte ner helt, utan man låter vissa smittkällor vara igång (munskydd, skolor, restauranger etc).
Och därav är restriktionerna aldrig så hårda som i andra länder.

Slutsumman är att i ca ett år kommer folk fortsätta smittas i lagom takt och flera tusen dör varje månad.

Till slut har man typ 50 tusen döda.
Samtidigt har man hela tiden ett halvöppet samhälle.
Ekonomin kommer aldrig i gång riktigt.

Detta medan andra länder som visar respekt för viruset öppnar mer och mer.
Då får mindre och mindre smittade. Och mindre och mindre döda.
Och döda spelar roll även i ekonomin.

Så till slut kommer Sverige bli mest drabbat i världen. Bara ur ekonomisk synpunkt (det som svenne enbart bryr sig om) och i form av folk som dör och alla anhöriga som blir drabbade.

Å andra sidan är straffen välförtjänt för ett folk som skitit i att hjälpa sitt eget folk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Du kan ju inte ens läsa en tabell Sverige ligger 7a minus tre mikrostater. Danmark som nästa Nordiska land ligger på plats 23.
Om du behåller mikrostaterna när du räknar Danmark ja.
Citera
2020-05-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det har varit en ganska bekväm resa för de flesta, och det är det man hänger upp sig på. Det är andra - och då äldre i riskgrupperna - som har dött, och de ska ju förr eller senare ändå dö, så att säga ...

Kollektivtrafiken har funkat (bättre än en ordinär vinterdag) och man har kunnat jobba (och sluppit ta hand om sina egna ungar). Mellofinal har det varit och Lets dance ha rullat på. RUT och ROT är inte avskaffat och staten har täckt upp för permitteringar och karens. Systemet är öppet och nu åker grillarna fram.
Tegnell har uttalat sig tillräckligt luddigt och lyfts fram som en mysig landsfader.

Men, å andra sidan hade regeringen kunnat göra vad som helst - hade man stängt ner så hade folk också förlikat sig med det ...
Det som dock skaver är just lättjan hos folk och den totala bristen på omtanke och känslor för andras lidande (å andra sidan så är vi den moraliska stormakten, så då är det väl inget fel på att inte oja sig över att folk dör ...).

Ja, just det, en sak till: Alla verkar ha blivit nationalekonomer och det man är mest rädd för är en ”kraschad ekonomi”.
Ja och hur just Tegnell kan framstå som mysig landsfader är för mig helt ofattbart, han har ju inte lyckats pricka bollen en enda gång. Jag tror dock pendeln svänger snart för stödet till byråkraterna och staten. När tillräckligt många förlorat nära och kära så kommer det till slut brista för någon eller några
Citera
2020-05-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte hur du kan jämföra liv med en ekonomisk prognos. Newsflash: Sveriges ekonomi kommer att krasha oavsett om Sverige stänger ner eller inte för att världsekonomin har redan krashat. Sveriges restauranter och gym är viktiga men de är närmast totalt irrelevanta i nationalekonomiska sammanhang. Man kan omöjligtvis argumentera om vikten att ha restauranter och gym öppna för ekonomins skull när det rör ett virus med över 1% dödlighet och okända långtidsskadeverkningar.

Om du på riktigt tror att det är viktigt att ha ett gym öppet under en pandemi, fundera över hur många personer det är i gym-Sverige som kanske inte kommer att kunna gymma mer i hela sina liv p.g.a myokardit eller lungskador från covid19?

Är du nationalekonom? Vilken bransch jobbar du i? Krogbranschen? Gymbranschen? Vilka andra branscher är det som skulle bli utsatta av en lockdown i Sverige?

Precis. Ekonomin påverkades negativt redan i slutet av januari då Kina stängdes och västvärlden inte kunde få sina produkter och industrikomponenter. Krashen kommer att fortsätta länge ännu..

En total lockdown är inte önskvärd, men med några restriktioner kan man åtminstone dämpa skadan en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in