2020-05-05, 08:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Från din andra länk:

Sverige befinner väl sig någonstans i mitten. Ingen full lockdown (som många här inne vill) men inte heller helt fritt.

Frågan är hur många länder som tagit i för hårt och på det sättet skadat ekonomin lika illa som om de inte skulle ha gjort något.

Sverige har ingen lockdown över huvud taget.

Bara en halvmesyr till social distansering.
Citera
2020-05-05, 08:52
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, de som har lett till att de ligger på plats 14, 20 och 21 över flest döda i Corona i världen?

Sverige ligger högre upp i din "tabell". Drar du några slutsatser?
Citera
2020-05-05, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja naturligtvis. De hade också kunnat rädda liv om de gjort annorlunda.
Det håller jag med om. Ett annat land som verkligen kunde ha gjort bättre ifrån sig är faktiskt Liechtenstein. Vette fan va som gick fel där. Men de hade säkert kunnat göra nåt för att rädda den där stackars tjommen.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Lovade en återkoppling om jag fick svar fån min kontakt med den tyske forskaren.
Min fråga gällde hur många som varit positiva i om de fann antikroppar på . Det var 18 av 24. Av de 4 som inte fick svar tror han en trolige kommer att utveckla med 3 ligger under detektionsgränsen. Talar för en stor överenstämmelse mellan svalgprov och utvecklingen av antikroppar.

Detta svar fick jag av Dr Gunther Hartman.

Fig. 2C: 4 out of the 22 which were officially reported positive in the past developed no Ab response, at least not with the threshold of the ELISA we used. 1 of the 4 was PCR positive tested by us, so very recent active infection. This one may have not developed Ab yet. The other three might be in a window where they might still develop antibodies, but more likely they didn´t develop titers above threshold.
Best, g
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Vad bra han är Björn Olsen. Att det är en klustersmitta skulle förklara mycket. Och då FHM fel ute igen. Eftersom vi nu måste testa så mycket som möjligt i alla kranskommuner för att få reda på var kluster finns. Sätt upp Drive in-testing-stationer i alla kommuner kring värst drabbade områden. Då kan vi begränsa smittan på alla vis.
Citera
2020-05-05, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket är det stora problemet inför en andra våg. Stora delar av Sthlms och Sveriges befolkning har inte haft Corona. Så nästa våg kan bli än värre med lite otur, flockimmunitet är långt borta.

Förstår inte varför alla talar så tvärsäkert om en andra våg (till hösten). Är det en naturlag att pandemier alltid återkommer snart därefter? Vad sägs t.ex. om Asiaten (1957 någonting) och Hongkonginfluensan (1968)? Hade de hunnit leda till någon flockimmunitet? Eller drar man för stora växlar på just spanska sjukan?

Hinner inte läsa så mycket som jag skulle önska men undrar om ”alla” är överens. Själv har jag ingen aning.

Dessutom har jag inte förstått pratet om att hela Sverige utanför Sthlm/Sörmland självklart måste drabbas mer eller mindre lika mycket, att det bara är en tidsfråga. I andra länder finns det ju specifika hårt drabbade ”hotspots” medan andra regioner kan vara ganska opåverkade.
Citera
2020-05-05, 08:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det bor över 70000 på Östermalm. Du kan ju själv räkna ut vad det är i procent och fundera på hur sannolikt det är att få napp vid ett riktig slumpvist urval.
Men de hade 4, 2 dödsfall per 10 000 invånare, dvs 0,42 promille, så nog borde ganska många ha varit smittade ändå. Annars är deras dödlighet extrem.

Enligt denna översikt är det inte alls så ojämnt fördelat i Stockholm, även om det finns värre respektive lindrigarr drabbade områden. Östermalm utmärker sig inte i någondera riktningen.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Invandrare och främlingsfientliga har äntligen förenats i en gemensam kamp mot vetenskapen. Ja, det är fint på nåt sätt när olyckliga i utanförskap hittar varandra.

Vetenskapen??
Ha övriga länder ovetenskapliga metoder och endast Sverige vetenskapliga? Tillåt mig småle.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Galet om bara 7,5% har antikroppar i Stockholm relativt med dödstalet och då bortsett från eftersläpningar och dylikt.

Hur många kommer dö i Sverige om man fortsätter på denna väg? Vem ska ställas till svars? Tegnell? Löfven? Båda tycker jag.

Nu är du två på bollen. Ditt tåg har redan gått. Det är återöppnade nu som gäller över hela världen. Det är bara grader av förnekande av virusets spridning av dödlighet. Jag tror det har gått ut ett budkavle att vi har en chans att ta dö på många oönskade grupper i samhället. (Läs överbefolkning). Nu har vi chansen att minska befolkningen drastiskt.
Citera
2020-05-05, 09:00
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Förstår inte varför alla talar så tvärsäkert om en andra våg (till hösten). Är det en naturlag att pandemier alltid återkommer snart därefter? Vad sägs t.ex. om Asiaten (1957 någonting) och Hongkonginfluensan (1968)? Hade de hunnit leda till någon flockimmunitet? Eller drar man för stora växlar på just spanska sjukan?

Hinner inte läsa så mycket som jag skulle önska men undrar om ”alla” är överens. Själv har jag ingen aning.

Dessutom har jag inte förstått pratet om att hela Sverige utanför Sthlm/Sörmland självklart måste drabbas mer eller mindre lika mycket, att det bara är en tidsfråga. I andra länder finns det ju specifika hårt drabbade ”hotspots” medan andra regioner kan vara ganska opåverkade.

Jag har belyst det här innan. Många gör en direkt jämförelse med spanskan - covid-19 kommer tillbaka till hösten med högre dödlighet. Förutom spanskan finns det en enorm mängd virus som inte agerat på det här sättet.
Citera
2020-05-05, 09:00
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ofredande

Nej, kritik mot FHM är att håna en ofelbar överhet. Det blir majestätsbrott.
Citera
2020-05-05, 09:01
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kul att se dessa unga tjejer som vågar ta initiativet!

Det tråkiga är att många av de som protesterar kommer förlora sina jobb. Speciellt timanställda kommer svartlistas från nya anställningar. Finns inget skydd för dessa alls i dagens Sverige. Inte ens facken kan göra något åt timanställnings maffian. Är som förr i tiden då folk fick bjuda under varandra för att få arbete för en dag. Arbetsgivaren går ut med en låg timlön. Om någon vill ha arbetet till den lönen så får de ta det..Om ingen bjuder under i lön och kan arbeta för en lägre lön..Då får den personen arbetet istället.

Vi får fler och fler sådana arbeten i Sverige och nu efter Corona komm er detta Öka lavinartet och många som nu mist sina fasta arbeten kommer få stå med mössan i handen och be om några dagars arbete för att få mat på bordet eller slippa att bli vräkta från sina bostäder.

Löner för tekniker, och ingenjörer sänks då man tar in utländska välutbildade från Indien och Kina. Dessa arbetar gärna för 20 000 i månaden och gör oftast ett bättre jobb än bortskämda Svenska ungdomar..Det märkliga är att många ungdomar röstar för den här typen av politik och otrygga anställningar..De inser nog inte hur påverkade de är och saknar förmåga till konsekvenstänkade och insikt om vad som kommer ske på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in