2020-05-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Han bodde i Härnösand och minnesord fanns i ST 10 november 2005.
Lars Sigvard Nilsson född 1943-01-08. Avliden 2005-10-28 och gravsatt på Härnösands kyrkogård.
Han har ju ett vanligt namn men det är väl troligen han.

https://www.st.nu/artikel/major-lars-nilsson-har-avlidit

Det är fel gubbe. Den riktiga Lars-Erik Nilsson tror jag är född 1946.
flyttade till Brasilien och dog väl antagligen där? 2005-2006 nån gång. Orkar inte gräva i mitt arkiv.
Citera
2020-05-04, 21:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
flyttade till Brasilien och dog väl antagligen där? 2005-2006 nån gång. Orkar inte gräva i mitt arkiv.

Lars, 43... I en artikel i GT 1988-11-21
https://tidningar.kb.se/2636667/1988-11-21/edition/156080/part/1/page/7.jpg
Citera
2020-05-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Okej, tack för det. Hade hämtat artikeln från ett äldre inlägg och trodde att den personen hade koll på saker och ting.
Citera
2020-05-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Är det någon som vet vilket år Lars "Jägarnisse" Nilsson var född?
Är det någon som vet vad han hette i andranamn?

Antar att du läser tråden men för säkerhets skull så har jag alltså blivit upplyst om att det var fel gubbe så du inte slösar tid på honom.
Citera
2020-05-04, 22:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske var annorlunda 1986, vilket jag betvivlar, men i skrivande stund är "nyheter" något man tjänar pengar på. Kan du komma på en enda anledning till varför SvD skulle berätta för Aftenposten att man har kontakt med ett mordplatsvittne och dessutom namnge SE för en konkurrent innan man ens har varit först med att publicera?

Jo, långsökt i min bok.
Någon på SvD som läckte kanske.
Citera
2020-05-04, 22:21
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Nu var jag lite snabb där, jag skrev ju ut födelse- och dödsdatum och det framgick ju av minnesorden att han blev 62 år så det vore ju mycket märkligt om det inte var han.

Tack! Uppskattar produktiva personer som ger en snabba svar.
Citera
2020-05-04, 22:22
Medlem
Citat:
Kanske var annorlunda 1986, vilket jag betvivlar, men i skrivande stund är "nyheter" något man tjänar pengar på. Kan du komma på en enda anledning till varför SvD skulle berätta för Aftenposten att man har kontakt med ett mordplatsvittne och dessutom namnge SE för en konkurrent innan man ens har varit först med att publicera?

Jo, långsökt i min bok.

Du kan få två anledningar.

För det första så var givetvis Svenska Dagbladet och Aftenposten inte konkurrenter och kunde utan vidare dela med sig av den här typen av information. Media är beroende av den här typen av samarbeten i sin utlandsbevakning. Tjänster och gentjänster. Engström kan ju knappast heller sägas vara något scoop där exklusivitet vägde tungt. SvD kunde dessutom vara förvissade om att publicera före norrmännen som inte hade någon utgåva söndagar.

Den andra anledningen är ju att det inte finns något som talar för att Engström ljuger här. Han är de facto intervjuad i Aftenposten på måndagen! Om han på lördagen hittar på att en tidning kontaktat honom från Oslo (varför han nu skulle göra det) så visar det sig alltså att en tidning från Oslo ringer honom på söndagen. Av vilken anledning ska vi spekulera i något sådant?
Citera
2020-05-04, 22:25
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Antar att du läser tråden men för säkerhets skull så har jag alltså blivit upplyst om att det var fel gubbe så du inte slösar tid på honom.

Jag försöker lista ut vem FN-mannen är/var i Aftonbladets artikelserie om AGAG Jämtland. Sitter, sedan länge, på en lista med över 500 personer som gjorde FN-tjänst på Cypern 1969. Men hittar ingen jag känner igen förutom Stig Bergling. Det fanns en L Nilsson, men han var född 1945.
Citera
2020-05-04, 22:27
Medlem
Funderat lite på SE som GM igen och det mest logiska för honom borde väl ändå varit att utföra dådet och sedan smyga in på Skandia för att kunna stämpla ut och få sitt alibi.
Eller var det det han gjorde. Den enda säkra tidsangivelser vid mordet är väl ändå SE:s utstämpling. Är det inte konstigt att alla andra klockor verka gå fel? Bankomater, Söderström och klockan uppe på åsen.
Citera
2020-05-04, 22:28
Medlem
OPK123s avatar
Någonting helt annat. Har polismannen Staffan Jönsson avlidit? I så fall något jag helt missat...

https://www.ltz.se/artikel/dodsfall-staffan-jonsson-saffle-och-ostersund
Citera
2020-05-04, 22:30
Medlem
Citat:

Jo, långsökt i min bok.
Som du säger, Pengar.
Några större summor tror jag inte på, men både poliser och journalister säljer information.
SvD var ju först med att publicera sitt ”scoop”, så värdet av själva nyheten måste väl ha varit begränsad.
Dessutom Norge.
Skulle svenskar springa och köpa Aftenposten i stället för SvD pga en liten kolumn med SE?
Tror att de vägt in risktagandet i kalkylen.
Citera
2020-05-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Funderat lite på SE som GM igen och det mest logiska för honom borde väl ändå varit att utföra dådet och sedan smyga in på Skandia för att kunna stämpla ut och få sitt alibi.
Eller var det det han gjorde. Den enda säkra tidsangivelser vid mordet är väl ändå SE:s utstämpling. Är det inte konstigt att alla andra klockor verka gå fel? Bankomater, Söderström och klockan uppe på åsen.

Det är tveklöst den minst säkra uppgiften att luta sig mot om man vill fastslå tidpunkten för mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in