Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Tror knappast att det är Skandiamannen som Utredarna kommer att presentera som GM.
Peterson antyder att de kommer presentera vilka som ”bär ansvaret” för dådet, jag uppfattar det som att han kommer lägga fram vem som ligger bakom mordet, inte nödvändigtvis vem som höll i vapnet.
De säger vidare att framgången beror på att de gått tillbaka till ruta 1 och börjat från mord platsen.
Låt säga att de är de funna kulorna man syftar på som de hittat ett matchande vapen till.
Kan det vara så att detta matchande vapnet lämnats över från utlandet, tex Sydafrika samtidigt som någon presenterat för utredarna vem som planerat de hela.
Återstår att se???

Är det verkligen så troligt att det fanns grupper utomlands t.ex i Sydafrika som var intresserade av att eliminera Palme i verkligheten? Sverige var förvisso en något större nation förr jämfört med idag sett till relativa ekonomiska och politiska parametrar, men ändå märkligt om en svensk statsminister ses om ett stort hot mot sydafrikanska intressen och det triggar igång en mordkonspiration i Sverige. Det var troligen kaos i Sydafrika i och med befolkningsökningen, fyrdubblad folkmängd på några årtionden, och politiska revolutioner. De hade enorma interna problem den saken är klar men problem hade det varit både med och utan Palme.

Det fanns troligen många svenskar som var missnöjda med den svenska politiken internt. T.ex. det faktum att det sades att kapitalismen helt skulle avskaffas i Sverige. En del svenska storstadsinvånare kanske även upplevde att det började bli stökigt i de svenska storstadsförorterna pga kriminalitet/invandring mm redan under Palmeåren? Ute i landet var problemen inte speciellt stora vid tidpunkten för palmemordet eller strax innan mordet dock som jag upplevde det, övriga landet ligger 30 år efter huvudstaden i utvecklingen.

Sammanfattningsvis tror jag att mördaren var svensk eller den grupp som var inblandad i mordet var svenskar pga motiv kopplade till det ovan nämnda. Tror till och med att vi kan ringa in huvudstaden och dess förorter, det var där motiven fanns.
Citera
2020-02-29, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så detta är logiken: de vi vet något om kan omöjligt vara mördaren, för då hade det varit sekretessbelagt?
Inte nödvändigtvis. I detta fall är det dock solklart.

Jämför det med att du t.ex. spelar ett spel (som Runescape) där du kan spela som gratismedlem och därför får tillgång till vanliga spelvärldar med en hel del standardiserade tjänster. Men köper man Member-medlemskap får du tillgång till mycket fler världar och fler intressanta vapen osv och kan utforska mer.

Sluta lägg energi på SE och CA. Lägg istället energi på hur man ska tolka KP uttalanden.
Citera
2020-02-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Man kan göra ett experiment själv när man är ute på stan nån kväll framöver: ställ er i en liknande situation som IM och försök kartlägga alla personer som befinner sig på en viss gata.
Titta bort under några sekunder för att simulera att ni tappar uppmärksamheten.
Observera sedan gatan igen och fundera på om ni nu med säkerhet kan redogöra exakt för var de personerna ni såg tidigare nu har förflyttat sig. Har det tillkommit nya personer? Har några personer bytt promenadriktning?

Jag har själv provat detta och insåg att jag inte alls kunde hålla reda på vem som var vem.
Först såg jag en grupp på 3 personer komma gående i riktning söderut, efter jag tittat bort en stund och återigen börjar observera ser jag nu att det är totalt 4 personer på gatan varav 2 går norrut, 1 står still och 1 går söderut.
Jag inser att jag inte kan vara säker på vilka av dessa som var den trio jag såg tidigare och vem som är nytillkommen.

Försök beskriva kännetecken på alla personer ni såg. Kön, kläder, ålder, annat.
Gärna 10 minuter efteråt.
Jag kunde inte vara säker på nånting... av de 3 personer jag såg gåendes söderut tror jag att det fanns en kvinna. Men jag minns inte heller om jag kan garantera att de 2 andra var män. Vad de hade på sig? Skulle gissa på "mörka, halvlånga jackor" - men har ärligt talat ingen susning.

Viktigt att komma ihåg oavsett vad man har för favoritteori. Detsamma gäller tidsuppskattningar.
Citera
2020-02-29, 23:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fanns betydligt färre laglösa vapen då än nu. Hörde att det 1986 bara förekom ett dussin skjutningar i Stockholm. Ett dussin på ett helt år.

Det finns en del indicier mot CA. Men inget påtagligt.

Han sågs på ett konditori med utsikt över mordplatsen på årsdagarna 1995 och 1996. Under åren gick han hundratals gånger på konditoriet, även efter att han flyttat ut i förorten.

Storyn om vapenförsäljning håller inte riktigt.

Han dök inte upp när han blev kallad till polisen.

Han hade en gång dragit av ett skott i sitt vardagsrum.

Han bor i området.

Enligt Åsgård som gjorde gärningsmannaprofilen så stämmer CA skrämmande bra på signalementet av mördaren. Åsgård har CA som sin enda misstänkte.

Han ska ha påstått han hade influensa, men det stämmer inte med anhöriga.
Jo, Sverige är ett betydligt våldsammare land idag. Jag har lite dålig koll på marknaden för papperslösa vapen i Stockholm 1986 för att kunna säga något vettigt, så jag drar mig ur den diskussionen.

Om jag får gissa på en gärningsman som KP kommer att presentera så gissar jag på CA. Om KP kan lägga fram bevis i form av att hans vapen är återfunnet och matchar kulorna på Sveavägen så har jag inga problem med det. Jag kommer dock inte att acceptera att man gör honom (eller SE för den delen) till en ny CP genom att lägga fram en indiciekedja liknande den som du nämner.
Citera
2020-02-29, 23:49
Medlem
Mycket intressant läsning i denna tråd. Har läst in mig den senaste veckan och är ödmjukt ny i detta forum. Reflekterar över att utredningen tycks ha accelererat efter L.P bortgång. Är detta en slump eller är det så att man väntat på denna faktor?
Personligen är jag övertygad om att lösningen ligger i Sydafrika spåret och det är det P.U kommer tillkännage.
Jag tror inte S.E haft det i sig att avrätta O.P på så nära håll med en ”kanon” till handeldvapen på ca 1,5 kilo och med en sådan rekylkraft. Detta har tror jag personligen gjorts av någon med långt mycket mer erfarenhet.
Citera
2020-02-29, 23:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Inte nödvändigtvis. I detta fall är det dock solklart.

Jämför det med att du t.ex. spelar ett spel (som Runescape) där du kan spela som gratismedlem och därför får tillgång till vanliga spelvärldar med en hel del standardiserade tjänster. Men köper man Member-medlemskap får du tillgång till mycket fler världar och fler intressanta vapen osv och kan utforska mer.

Sluta lägg energi på SE och CA. Lägg istället energi på hur man ska tolka KP uttalanden.

Visst, det kan komma en lösning som vi inte hade en aning om. Men jag är 99% säker på att vi kommer känna till den person som presenteras.

Hade det varit en vanlig utredning så jag kunnat hålla med dig. Men i en vanlig utredning hade vi inte känt till SE, CA, CP, AL, och massa andra namn och grupper.
Citera
2020-03-01, 00:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Finns det någon som kan gräva fram lite information om:

FASTIGHETS AB PAMINA
BOX 11912/W & H ADVOKATBYRÅ
404 39 GÖTEBORG

De existerade i slutet av 80-talet.

Jag kan ha hittat något av relevans.

Tyvärr inte. Däremot kan jag skjuta in att Pamina var en rollfigur i Mozarts opera Trollflöjten. Pamina kallades även Nattens drottning.

Samtidigt som operan sattes upp pågick en het diskussion om frimurarna i Österrike som misstänktes konspirera mot staten.

Vissa bedömare menade att figurerna i Mozarts opera motsvarade verkliga personer och att operan egentligen handlade om striden om frimurarna.

Vad nu detta har med någonting att göra. Det leder nog inte ner på Sveavägen.😊
Citera
2020-03-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean1
Mycket intressant läsning i denna tråd. Har läst in mig den senaste veckan och är ödmjukt ny i detta forum. Reflekterar över att utredningen tycks ha accelererat efter L.P bortgång. Är detta en slump eller är det så att man väntat på denna faktor?
Personligen är jag övertygad om att lösningen ligger i Sydafrika spåret och det är det P.U kommer tillkännage.
Jag tror inte S.E haft det i sig att avrätta O.P på så nära håll med en ”kanon” till handeldvapen på ca 1,5 kilo och med en sådan rekylkraft. Detta har tror jag personligen gjorts av någon med långt mycket mer erfarenhet.

Jo den tanken har slagit mig med. Har även haft mina funderingar om Lisbet lämnat efter sig några papper, dokument, dagböcker, brev osv som kunnat ge utredningen en puff framåt.
Citera
2020-03-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
För mig så känns CA helt klart hetast.

Det finns dock en sak som stör mig, och det är att man (både från polisen och privatspanarna) verkar utgå ifrån att vapnet inte är ett papperslöst vapen. Ok för att Sverige var en annan typ av samhälle 1986, men är det verkligen rimligt att anta att GM använde ett vapen som han hade licens på?

Beror på om man tror att det var planerat i förväg eller om det var ett resultat av att fel person råkade se LOP vid bion.
Är det planerat i förväg av några så använder man nog inte sitt egna vapen.
Däremot har folk blivit ursinniga och haft ihjäl grannen med sitt jaktvapen i alla tider. Eller använt familjens brödkniv etc.
Beror lite på hur konsekvenstänkandet ser ut i situationen.
Citera
2020-03-01, 00:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Någon som har en aning om vad LGWP syftar på när han säger att mordet är löst om man hittar "den"? Han syftar inte mordvapnet, utan på något som han inte vill berätta. Dagboken?
Citera
2020-03-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Någon som har en aning om vad LGWP syftar på när han säger att mordet är löst om man hittar "den"? Han syftar inte mordvapnet, utan på något som han inte vill berätta. Dagboken?
"den"=mördaren :-)
Citera
2020-03-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Intressant att folk endast pratar om SE och CA och rangordnar dessa som mest potentiella mördare.

Krister Petersson är nog glad över att se alla klåpare tjata om dessa personer som sannolikt inte har ett skit med mordet att göra. Ni bör istället sätta i perspektiv hur mycket utredningsmaterial utredarna har till förfogande medan vi bara har tillgång till runt 3 % av materialet som bara är gammal skåpmat i form av diverse vittnesförhör.

Ni borde inse hur meningslöst det är att snacka om SE och CA som tänkbara mördare när det finns betydligt hetare kandidater som vi inte kan ha det minsta aning om på grund av sekretess.

Visst men i det perspektivet är ju även ditt inlägg lite åt det meningslösa hållet.
Fan, låt folk spekulera bäst de vill. Det tjänar som ett tidsfördriv och skulle just ens egna pil råkat träffa Bulls eye, så är det ändå lite som en lottovinst.

Fast du kanske slänger lotten, eftersom det finns så många fler som har helt andra nummer som du inte ens känner till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in