2020-05-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag noterar att ni två är beredda att spekulera vilt och dra väldigt sliriga slutsatser för att rentvå Stig Engström. Det är förståeligt då han inte passar in i era häftiga konspirationsteorier. Men innan ni kritiserar Thomas Petterssons bok borde ni faktiskt läsa den och jag tror inte att någon av er har gjort det (MacMackay har definitivt inte gjort det).

Jag tror inte att en konspiration låg bakom mordet på Palme. Jag har läst Thomas Petterssons bok och troligtvis allt annat han skrivit i ärendet.
Citera
2020-05-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
För övrigt: Ordet "storhet" syftar i det här sammanhanget på någon som är berömd eller ansedd och Engström var definitivt inte någon berömd eller ansedd figur inom svensk massmedia under lördagen.

Skojar du nu? Det är ju Petterssons formulering. Engström har väl inte sagt sig vara denna mediala storhet. Bara att tidningar söker honom. Exakt hur han uttrycker sig vet väl ingen. Det är ju filtrerat ur Bergströms hågkomster långt senare.

Men det här är ju egentligen skitsamma. Pettersson redogör för det hela i sin bok. Att han sen lyckats förtränga det i debatt med Wall för att beslå Engström med lögn är en annan sak. Han ljuger så att säga både för läsaren och sig själv.
Citera
2020-05-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Allt emanerar ur att han påminner om vissa signalementsuppgifter, samt att han småljuger lite om sina insatser, men det finns fler som kanske gör, helt omedvetet.

Jag tror ju framförallt att det är när det kommer till hur långt han är ifrån mordplatsen när skotten faller och hur lång tid det tar för honom att själv komma dit som han har ett rätt rymligt förhållande till sanningen. Men när det gäller felaktiga uppskattningar av tid och sträcka är han inte ensam. Morelius, Lisbeth och Fauzzi är exempel på vittnen som också har påfallande svårt för tider och avstånd.
Citera
2020-05-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tror ju framförallt att det är när det kommer till hur långt han är ifrån mordplatsen när skotten faller och hur lång tid det tar för honom att själv komma dit som han har ett rätt rymligt förhållande till sanningen. Men när det gäller felaktiga uppskattningar av tid och sträcka är han inte ensam. Morelius, Lisbeth och Fauzzi är exempel på vittnen som också har påfallande svårt för tider och avstånd.
Där har jag också landat, samt att han redan då han stod vid fönstret sett att något hänt, och tagit det försiktigt.
Uppgiften att han nästan snubblade över Palme tror jag inte på.
Tror i stället att han stod kvar ett tag av ren självbevarelsedrift, men det ville han inte erkänna eftersom det kunnat tolkas som feghet. Därav det ologiska ”titta på klockan”.
Citera
2020-05-04, 20:15
Medlem
OPK123s avatar
Är det någon som vet vilket år Lars "Jägarnisse" Nilsson var född?
Är det någon som vet vad han hette i andranamn?
Citera
2020-05-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Han bodde i Härnösand och minnesord fanns i ST 10 november 2005.
Lars Sigvard Nilsson född 1943-01-08. Avliden 2005-10-28 och gravsatt på Härnösands kyrkogård.
Han har ju ett vanligt namn men det är väl troligen han.

https://www.st.nu/artikel/major-lars-nilsson-har-avlidit
Citera
2020-05-04, 20:39
Medlem
Jag tror mördaren trodde att Palme skulle åka hem från samma tunnelbanestation som han gick av vid innan bion började.

Men nu när Palmes började gå åt ett annan hållå så kanske mördaren fick för sig att Palmes skulle gå ner vid tunnelbanestationen vid Tunnelgatan och därför blev mordplatsen som den blev.

Hade mördaren vetat att han skulle gå till gamla stan så hade mördaren lika väl kunnat vänta tills de var närmare hemmet.

Nu blev platsen perfekt för mördare ändå. (tur ska man ha ibland) Men snart kommer sanningen fram.
Citera
2020-05-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Han bodde i Härnösand och minnesord fanns i ST 10 november 2005.
Lars Sigvard Nilsson född 1943-01-08. Avliden 2005-10-28 och gravsatt på Härnösands kyrkogård.
Han har ju ett vanligt namn men det är väl troligen han.

https://www.st.nu/artikel/major-lars-nilsson-har-avlidit

Han som skrivit minnesorden är Anders Sundström, är det inte Sossen som var chef för Folksam bl.a?
Citera
2020-05-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Han som skrivit minnesorden är Anders Sundström, är det inte Sossen som var chef för Folksam bl.a?

Har ingen som helst aning.
Citera
2020-05-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Nu var jag lite snabb där, jag skrev ju ut födelse- och dödsdatum och det framgick ju av minnesorden att han blev 62 år så det vore ju mycket märkligt om det inte var han.
Citera
2020-05-04, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Som jag skrev förut måste Stig Engström vara ofattbart kylig om han utan maskering dräper Sveriges statsminister och sedan figurer i pressen dryga dygnet efteråt. För mig är det så osannolikt att det närmast är omöjligt. SE har aldrig påträffats med ett vapen . Mördare som agerar spontant utmärks nästan alltid tillgång till vapen. Med den bakgrunden är teorin att SE skulle kommit ut på gatan , fått syn på paret Palme , och utfört dådet så osannolik att den är närmast försumbar.

Om SE är den som utfört MOP krävs att han ska veta när Palmes dyker upp. Då krävs det radiosamband och åtminstone passivt deltagande av väktarduon Henry Olofsson och Anette Kohut. Inget har framkommit som understödjer denna teori. Thomas Pettersson drar sig inte för att tänja på sanningen när han vill knyta SE till MOP. Anna-Lisa Gahn ör i förhör tydlig med att SE mordkvällen kommer in på Skandia 2010. TP har som en del i sin teori att SE ska ha sett paret palme vid Grand kl 21. Något vittnesmål för att backa upp har aldrig visats upp. Vid denna tidpunkt befinner sig SE arbetskamrat Hubert Falk utanför Grand, men ser ingen SE.

Åtskilliga vittnesmål har framkommit som beskriver Stig Engström som lite av en ”Liberace”-karaktär , en som vill synas. Hans medverkan i en livstilsserie i DN under början av 80-talet motsäger inte direkt detta. Här kan finnas en förklaring till hans olika presskontakter under lördagen. Men , det som är viktigt. Även om man ringer upp pressen och vill göra sig märkvärdig gör det inte en person till mördare. Till det krävs till att börja med vapen . Inget av det som framkommit hittills placerar SE i dekorimahörnan med en revolver i hand.

Det som inte syns finns inte, det som inte kan visas ha funnits kan inte ha existerat. Man ser det man vill se, och vill man inte se ser man inte.

Att misstänka, gräva och pröva hypoteser i syfte att hitta pusselbitar som passar i pusslet är tydligen inte ditt största intresse, jag respekterar det. Dock tråkigt att läsa argument som drar slutsatser med följande andemening --> "Hubert såg inte SE vid Grand, därför kan SE inte ha sett LOP vid Grand."

Om SE, så måste han ha haft radiosamband, ingen inom konspirationen har visat Polisen någon radio, ej heller vittnat om att det användes radio , därför kan det inte ha varit SE.

Jag håller med dig, har man inga bevis så har man inte, och då blir det svårt att döma någon som skyldig, dock diskuterar folk i tråden huruvida det är möjligt att SE faktiskt kan ha varit mördaren, låt vara att vissa nämnda förutsättningar måste ha förelegat. Argumenten emot SE som GM är i mitt tycke lama halmstrån. Finns ett antal omständigheter kring SE och Skandiahuset med personal som gör att SE inte bör avfärdas, åtminstone kan ingen avfärda SE med fakta såvitt jag kan se, enbart med argumentet att inget binder SE till mordplatsen när skotten avlossades.

SE kan ha varit beväpnad, haft radiosamband, understöd, etc., och i sakens natur ligger att samtliga bevis som kan visa vem som gjorde det och hur det gick till troligen har sopats bort så gott man har kunnat.
Senast redigerad av OY 2020-05-04 kl. 21:22.
Citera
2020-05-04, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Pettersson är rätt slirig.

I debatt med Gunnar Wall säger han som sagt följande om Engströms lördag:

"Ja, det börjar med en redan lögn redan på lördag förmiddag när han i sitt första samtal med Roland B hänvisar till att tidningar, bland annat från Oslo, låg på och ville veta vad han haft för sig. Vid den här tidpunkten var han dock en okänd storhet för media."

Det vet han ju att det inte stämmer eftersom han själv i sin bok redogör för hur Engström kontaktar Svenska Dagbladet på morgonen, blir intervjuad på förmiddagen och sedan kontaktar Roland B kring tolvrycket. Att det ska ha förmedlats en kontakt mellan SvD och Aftenposten däremellan är väl inte långsökt?

Han har lite som arbetssätt att skruva till fakta när det passar honom.

Som sagt samma med citatet om pulsen i norska tidningen. Varför lömskt påstå att Engström säger sig ha tagit pulsen på Palme när det står "vi". Pettersson vet rimligtvis att det här rymmer en stor betydelseskillnad men tänker antagligen att ingen ska syna honom.

Kanske var annorlunda 1986, vilket jag betvivlar, men i skrivande stund är "nyheter" något man tjänar pengar på. Kan du komma på en enda anledning till varför SvD skulle berätta för Aftenposten att man har kontakt med ett mordplatsvittne och dessutom namnge SE för en konkurrent innan man ens har varit först med att publicera?

Jo, långsökt i min bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in