Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”kill your darlings”?

Man har provskjutit vapnet. Matchar inte bomspår.
Man har jämfört ammunitionen. Matchar inte isotopsammansättningen.

Case closed. Det var inte han.

Jag har inte påstått att "det var han". Det är ett sk halmgubbeargument. Det som verkligen förbryllar mig är att isotopsammansättningen inte matchar med tanke på det du själv skriver om batchen.

Dvs 'analyskulorna' och CGÖ's kula kommer inte från samma batch. ???? Varför ???

Om mordkulorna har bytts ut på exv SKL mot andra kulor skjutna från ett annat vapen så är det "Case open".

Citat:
Tack för ett intressant inlägg.
Från detta kan vi dra slutsatsen att kulorna ( förmodligen) kommer från samma batch på 100,000.

Tänker man vidare här så inser man att detta motsvarar 100,000 x 10g = 1000 kg bly.

Det är inte mer än att det kan vara en enda leverans till fabriken från ett smältverk, så isotopsammansättningen kan ha varit samma i hela batchen. Vi kan alltså knappast ringa in det mer än så.

Not.: För tändsatsen är läget kanske ännu sämre; jag kan tänka mig att man gör många miljoner med samma kemikalier.
Citera
2020-04-17, 20:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har inte påstått att "det var han". Det är ett sk halmgubbeargument. Det som verkligen förbryllar mig är att isotopsammansättningen inte matchar med tanke på det du själv skriver om batchen.

Dvs 'analyskulorna' och CGÖ's kula kommer inte från samma batch. ???? Varför ???

Om mordkulorna har bytts ut på exv SKL mot andra kulor skjutna från ett annat vapen så är det "Case open".
Jag ber om ursäkt, jag måste ha missförstått dig. Många inlägg om kulorna.

Men sedan ställer du frågan varför ”CGÖs kula” inte matchar MP-kulorna m.a.p. Pb-isotoper. Denna fråga begriper jag inte; vad får dig att tro att de borde matcha?

Och varför spekulerar du om att SKL skulle bytt ut kulorna? Varför i hela friden tror du det? De matchar ju spåren i LOPs kläder så de är från samma batch.
Jag begriper faktiskt ingenting.
Citera
2020-04-17, 21:24
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag måste ha missförstått dig. Många inlägg om kulorna.

Men sedan ställer du frågan varför ”CGÖs kula” inte matchar MP-kulorna m.a.p. Pb-isotoper. Denna fråga begriper jag inte; vad får dig att tro att de borde matcha?

Och varför spekulerar du om att SKL skulle bytt ut kulorna? Varför i hela friden tror du det? De matchar ju spåren i LOPs kläder så de är från samma batch.
Jag begriper faktiskt ingenting.

Den ammunition som var i omlopp vid tiden för MOP, låt oss kalla den svenskbatchen har alla samma Pb-isotopsammansättning.

Eftersom det inte finns någon match mellan CGÖ-kulan och de två kulor som SKL publicerat bilder på så kommer de inte från samma batch.

Vilka som är från svenskbatchen vet jag inte men skulle gissa på CGÖ-kulan. Poliser är väl alltid laglydiga.

SKL-kulorna skulle då alltså inte vara från svenskbatchen utan antingen från ett äldre parti eller insmugglad ammunition.

Nu till det obehagliga.

Vi vet, som du själv skriver, att det finns en match mellan kulorna och fragment från OP's kläder.

Om kulor bytts ut på SKL så räcker det inte med random ammunition från svenskbatchen. Det måste vara samma ammunition som användes vid MOP och tar man tidsförhållande mellan fynden av kulorna fram till tvätten av kulorna så skulle det innebära att någon med direkt tillgång till mordvapnet och resterande kulor från MOP fabricerat "beviskulor" som tvättats och framställts som mordkulor.

En sådan operation fixar inte en lab.-assistent från SKL utan det bör ha varit Säpo/fd Säpo-folk alternativt SSI som klarat av det.

Och jo Säpo tycker om att fabricera både bevis och dokument exv när de vänder på en agent och använder honom för att skicka falsk information i syfte att aktivera dolda delar av ett nätverk som skall redas ut vilket kan ta lång tid. De är skickliga.

Jag spekulerar alltså inte att SKL-personal skulle bytt kulorna men det scenario jag håller fram är ett vapen som är spårbart och måste kunna avföras vid provskjutning vilket blir orsaken till fabricerade "beviskulor". Det räcker alltså inte att kasta den inte Östersjön och säga att man inte kan hitta den

Sedan är turerna kring Sucksdorf-revolvern märklig och då den kom till Sverige på 50-talet kanske med ammunition så var den ammunitionen med största säkerhet inte från "svenskbatchen 1986" då den stals 1977 enligt uppgift.
Citera
2020-04-17, 21:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Här är det jag skrev om Mockfjärd o kvinnan som gick ut i pressen med att hennes unge inte är Svartenbrandts. Om inte mitt förra inlägg tagits bort så kan man se samband med detta o tiden när Svarten sen blir tagen för bankrån i maj -86 o då erkänner Kungsgatan mfl rån. För att ta bort fokus från Palmemordet såklart.

https://tidningar.kb.se/4112678/1986-06-25/edition/10987/part/1/page/9/?q=Svartenbrandt%20Aftonbladet&from=1986-03-01&to=2004-06-21&sort=asc
Att Svartenbrandt eventuellt satt på nån kvinna tidigt 70-tal så hon blev gravid, hur spelar det in i mordet? Kvinnan flyttade förresten till mockfjärd 1985
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-04-17 kl. 21:49.
Citera
2020-04-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att Svartenbrandt eventuellt satt på nån kvinna tidigt 70-tal så hon blev gravid, hur spelar det in i mordet? Kvinnan flyttade förresten till mockfjärd 1985

Ja -85?
Det behöver inte betyda nåt men Svarten måste ju setts i krokarna om rykten uppstod. Får se sen om det hänger ihop.
Citera
2020-04-17, 22:12
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag rekommenderar ALLA oavsett vad man tror om Skandiamannen skuld att googla fram(jag försökte länka men det strulade) Tunnelgatan Palmemordet Skandiamannen ett detaljerat förlopp.

Signaturen Tunnelgatan har gjort en mycket grundlig genomgång av ALLA personer på och kring mordplatsen och deras rörelser med tidsangivelser.
Letade på signaturen Tunnelgatan.
Verkar inte finnas längre?
Citera
2020-04-17, 22:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag rekommenderar ALLA oavsett vad man tror om Skandiamannen skuld att googla fram(jag försökte länka men det strulade) Tunnelgatan Palmemordet Skandiamannen ett detaljerat förlopp.

Signaturen Tunnelgatan har gjort en mycket grundlig genomgång av ALLA personer på och kring mordplatsen och deras rörelser med tidsangivelser.

Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

"Svårt" att veta vad BHJS är ute efter.. en länk är inte svårt att posta.
Mitt tips är att det är BHJS egna sida som promote:as...

https://tunnelgatan.se/
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-17 kl. 22:34.
Citera
2020-04-17, 22:36
Medlem
Vad i hela ........ är We Got This! Är det verkligen på riktigt att SVT ska sända en komedi om mordet när det väl är dags för upplösningen?? Osmakligt eller baktanke?
Citera
2020-04-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Vad i hela ........ är We Got This! Är det verkligen på riktigt att SVT ska sända en komedi om mordet när det väl är dags för upplösningen?? Osmakligt eller baktanke?

Hade helt missat, googlade precis och måste säga att tajmingen känns riktigt klumpig och snudd på osmaklig.
Verkade inte speciellt rolig heller...
Citera
2020-04-17, 22:56
Medlem
Lennart Gustafsson som tidigare var med i Palmeutredningen skriver följande på Gunnar Wallls blogg.

"Så här var det på Sveavägen intill Beckers Dekorima den 28 februari 1986 ca 23.21. Olof Palme med hustru Lisbeth kom gående på Sveavägen i riktning söderut Kungsgatan. Som vanligt gick dom i så kallad armkrok med varandra Lisbeth närmast gatan. Gärningsman kliver fram bakom paret Palme och avlossar skott nr, ett mot Palmes övre ryggtavla, gärningsman avlossar inom en sekund senare skott nr 2 mot Lisbeth Palme. Lisbeth klarar livet tack vare att hon gick armkrok med sin man Olof. Lisbeth dras med Olof fall mot marken. Detta gör att Lisbeth klarar sig med enbart en lite skråma på sin rygg. Gärningsmannen tror dock han har tystnat vittnet och avviker från platsen.Så var det enligt undertecknad som varit utredare i Palmeutredningen i 32 år. Jag skriver detta för att jag är så jäkla trött på alla andra tokiga teorier. Vänligen f,d kriminalinspektör i Palmegruppen."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/04/06/har-lars-borgnas-ratt-nar-han-omtolkar-forloppet-pa-sveavagen/#comment-15179
Citera
2020-04-17, 23:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den ammunition som var i omlopp vid tiden för MOP, låt oss kalla den svenskbatchen har alla samma Pb-isotopsammansättning.

Eftersom det inte finns någon match mellan CGÖ-kulan och de två kulor som SKL publicerat bilder på så kommer de inte från samma batch.

Vilka som är från svenskbatchen vet jag inte men skulle gissa på CGÖ-kulan. Poliser är väl alltid laglydiga.

SKL-kulorna skulle då alltså inte vara från svenskbatchen utan antingen från ett äldre parti eller insmugglad ammunition.

Nu till det obehagliga.

Vi vet, som du själv skriver, att det finns en match mellan kulorna och fragment från OP's kläder.

Om kulor bytts ut på SKL så räcker det inte med random ammunition från svenskbatchen. Det måste vara samma ammunition som användes vid MOP och tar man tidsförhållande mellan fynden av kulorna fram till tvätten av kulorna så skulle det innebära att någon med direkt tillgång till mordvapnet och resterande kulor från MOP fabricerat "beviskulor" som tvättats och framställts som mordkulor.

En sådan operation fixar inte en lab.-assistent från SKL utan det bör ha varit Säpo/fd Säpo-folk alternativt SSI som klarat av det.

Och jo Säpo tycker om att fabricera både bevis och dokument exv när de vänder på en agent och använder honom för att skicka falsk information i syfte att aktivera dolda delar av ett nätverk som skall redas ut vilket kan ta lång tid. De är skickliga.

Jag spekulerar alltså inte att SKL-personal skulle bytt kulorna men det scenario jag håller fram är ett vapen som är spårbart och måste kunna avföras vid provskjutning vilket blir orsaken till fabricerade "beviskulor". Det räcker alltså inte att kasta den inte Östersjön och säga att man inte kan hitta den

Sedan är turerna kring Sucksdorf-revolvern märklig och då den kom till Sverige på 50-talet kanske med ammunition så var den ammunitionen med största säkerhet inte från "svenskbatchen 1986" då den stals 1977 enligt uppgift.
Men det här med att byta ut kulorna, när skulle det skett? De fotograferades av SKL redan 1986 (mars?) och skickades sedan till både BKA och FBI. BKAs foton finns i FUP. Kulorna skulle behövts bytas innan de fotograferades. Men av vem och varför då?

Jag är ledsen, men med all respekt, det här är stollerier. Jag får be att lämna denna diskussion.

Edit: Enligt FUP P-IV nådde kulorna nådde SKL 860305. Vi kan utgå från att de fotograferades senast då. Lange själv transporterade dem till BKA 860306 där de undersöktes och fotograferades. (ibid, pdf sidnr. 120-). 860308 transporterades de av Lange till USA och undersökningar hos FBI. Återigen kan vi anta att de fotograferades. Därefter har de fotograferats flera gånger för analys av kulbanor m.m. och man hade givetvis märkt om de bytts ut. Det har inte skett något byte av kulor efter 860305. Punkt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-17 kl. 23:56.
Citera
2020-04-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Det är detta:

https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Fullständigt bort i tok, där AB mot sitt eget medvetande stått och hängt en minut 60 meter norr om bankomaten för att plötsligt få för sig att gå hem i samma ögonblick makarna Palme osett passerat honom.
När de kommit några meter söderut kommer SE ut genom skandiaentrén och klämmmer sig in i tiometersluckan mellan AB och LOP.
AB har fortfarande inte sett något utan tror att han går ensam.
Efter 50 meter hör han plötsligt skotten, och SE har skjutit Palme.
SE springer sedan in i gränden och ser LJ bakvänt och ringer polisen dagen efter och berättar om hur LJ sett ut men från mordplatsperspektivet.

Jag undrar om personen som konstruerat detta scenario skämtar, eller egentligen har ett annat budskap?
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-17 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in