2020-05-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror de vet väsentligt mer än outbildade FBare i alla fall. Du riskerar att hamna i den kategorin då du inte heller tycks ha läst på om den forskning som finns om effekterna av maskanvändning av allmänheten.

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/04/commentary-masks-all-covid-19-not-based-sound-data
Läser du det du länkar till?

Tredje punkten i början av artikeln är :
We need to preserve the supply of surgical masks for at-risk healthcare worker
https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/04/commentary-masks-all-covid-19-not-based-sound-data

Så de maskanvändning skyddar de som arbetar inom vården i varje fall.
Citera
2020-05-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och varför skulle de göra det?

Varför ska folk nysa i armvecket?
Citera
2020-05-04, 18:50
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jaha, så ALLA restriktioner har effekt nu helt plötsligt??

Du sitter ju bara och fjantar dig. Lägg av.

Nej, alla restriktioner har verkligen inte effekt. Munskydd på stan har typ noll effekt. Karantänen runt Helsingfors hade noll effekt enligt Finland själva.

Hur fan kan du veta vad som haft effekt och inte när ingen annan i hela världen kan svara på det?

Alla de länder som överhuvudtaget inte hade särskilt stor smitta inom gränserna när detta uppdagades hade ju inte behövt gå så långt. Precis som många delstater i USA alltså.

Alla restriktioner har effekt. Punkt. Det är fjanteri att säga motsatsen
Sedan får man ta det till om restriktionerna har TILLRÄCKLIGT med effekt gentemot nackdelarna.
Munskydd är inte en restriktion utan ett påbud och 'ute på stan' kan betyda mycket. På tunnelbana och bussar har munskydd effekt. När du står i kö har det effekt. På promenad i en folktom park har det inte effekt. Men det blir väldigt krångligt att beskriva exakt när man ska ha det eller inte. Bättre då att folk vet att man alltid ska ha munskydd nuar man går ut. Sedan behöver man inte ha det över mun/näsa hela tiden om det inte är nödvändigt.

Karantänen runt helsingfors kom kanske för sent men ingen kan säga att den inte haft effekt. Möjligen inte den effekt man hoppats på. Kanske hade dom övertro på att dom kunde hindra smittan från att sprida sig? Effekt har den absolut haft.

Hur fan kan du veta vad som haft effekt och inte när ingen annan i hela världen kan svara på det? Den frågan kommer ju i retur till dig på studs. Det är du som säger att lockdown inte har någon effekt. Om folk inte träffar andra människor är det ju dock självklart att en smitta inte förs vidare.

'Alla de länder som överhuvudtaget inte hade särskilt stor smitta inom gränserna när detta uppdagades hade ju inte behövt gå så långt', Det här håller jag ju med om fullt ut. Men varför måste du envisas med att påstå att lockdown ALDRIG har effekt någonstans? Italien, frankrike och spaninen hade inget annat val. Det var bara att dra i nödbromsen och bromsa in smittan.
Citera
2020-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Lombardiet lär ju ha flockimmunitet i stora delar som sköter biffen där nu.

Källa på det vore intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför ljuger du om 98% av världens myndigheter?

Jag höftar till... du får gärna säga 90% om det känns bättre för dig.

I princip inget land har påbud för munskydd utomhus. Några få länder i asien och ett par i Europa.

Bara 11 av 49 länder i europa har nån som helst påbud om det och då har de flesta bara inomhus i trånga utrymmen och i tunnelbana o buss. Inte utomhus generellt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Läs igen.

Det som artiklen avfärdar är ett virus som modifierats eller skapats i ett labb.

Det är bra om man själv förstår det man kommer dragandes med.

Så för att sammanfatta - artikeln utesluter inte att virus-utbrottet kommer från labbet i Wuhan men det bevisar heller inte att virus-utbrottet kommer från labbet i Wuhan. Förstår du?
Har du inte fattat att det är enda möjligheten för en laboratoriehändelse är att man har modifierat viruset eller skapat det från scratch? Det fattas minst ett 20-40 årigt mutationsgap mellan COVID19 och dess motsvarighet i fladdermöss. Det vill till en mellanvärd som i fallet med SARS om det ska hoppa över till människan. Forskningen på coronavirus görs på celler från fladdermöss.

Det är därför helt enkelt inte sannolikt att detta handlar om en laboratorieincident enl. studien. Man kollar ändå då det finns dokumenterade läckage på andra laboratorier. Men hypotesen läckage har blivit falsifierad.
Citera
2020-05-04, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du är verkligen förbluffande korkad...

Berätta gärna hur noll är mer en ett? Låt mig ge dig ett exempel , om du har noll kronor kan du inte ha 50 öre. Har du problem med den ekvationen är du förbluffande svagt begåvad.
Citera
2020-05-04, 18:53
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Planen i USA skulle såklart varit som i Sverige. Dit man nu hamnat snabbare än tänkt...

Frågan var alltså vilken plan man hade men som du nu påstår att man övergivit.

Lockdown är ingen masterplan som man måste hålla fast vid vad som än händer.
Smittan kanske inte sprider sig som man fruktat. Det betyder inte att det var fel att dra i nödbromsen.
Citera
2020-05-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag har kollat, och det visar tydligt på att vi är bland dem som testar mest per capita, och dessutom så har vi en uppåtgående trend och är lite sena med att uppdatera den statistiken. Våran statistik där kommer ifrån 26 april, medens de flesta andras kommer ifrån runt 3 maj, så det kan göra stor skillnad. Så med andra ord så ligger vi högre än vad som visas där, men även om man ignorera det så ligger vi fortfarande bland dem som testar mest.

Det visar ju också tydligt att det främst är europa och västländerna som testar.
Vore tacksamt om du redovisade lite mer detaljer. Tittar vi verkligen på samma tabell? Den som börjar med att Färöarna har utfört 165.074 tester per miljon invånare? Såvitt jag kan se är det ett nästan oändligt antal länder att gå igenom innan man kommer ned till stackars Sverige. Såvitt jag kan se har t.ex. Cypern gjort 4-5 gånger fler tester per capita.

Jag vet inte var du ser att den svenska siffran är gammal, men okej, vad är den nya då? Och har vi kommit ikapp Kazakstan och Maldiverna nu?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Någon som vet vad medicinen heter? https://newsonthegotoday.com/tzpj5g

Remdesivir, står ju i rubriken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
KTHs coronatest visar 10% hade smittats av coronan. Om man nu vågar dra några slutsatser. De skickade ut 1000 tester, fick tillbaka 550, 446 var användbara, så det var 44-45 som hade viruset.

Pannkaka?

Nu ska 1000 nya tester iväg med önskan om bättre framgång denna gång. Folk får ju inte själva veta resultatet så det finns inte något större incitament att sticka sig i fingret eller vad det nu är man gör.

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727

TV4 har gjort habilt hantverk av sin nyhet om studien såg jag nu. Bl a frågades om dryga 400 är tillräckligt stort urval för att dra några slutsatser.

- Lite i underkant, sa docenten som jobbar med studien.

Docenten sa något annat intressant att 80% av de som skickade tillbaka (av ca 50% som fick provet hem) hade lyckats ta blodprovet korrekt. (Men 50% vågade inte sticka sig i fingret för att ta blodprov.)

Av detta drar jag nu slutsatsen att KTH och deras samarbetspartners ska kommersialisera provtagningen och erbjuda alla svenskar att få ta KTH-provet som sägs vara 100% säkert mot betalning. Skicka provkit hem bara. Många skulle få sin oro stillad om de fick bekräftelse om att snuvan de hade var covid, eller tvärtom.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12605271
Citera
2020-05-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det stämmer inte alls. Jag snackar absolut inte om troll till vem som helst.
Det är bara en person som jag anklagar för att vara troll.
Hade han inte varit troll hade han besvarat de 50 inlägg jag svarat på hans, där jag motbevisat honom och avslöjat att han ljugit.
Hade han inte ljugit, hade han besvarat dem.
Besvarar han inte det, är han en lögnare och ett troll.
Förvånar mig att du håller med honom då du verkar vara en av de få sansade "förnekare".

Handlar inte om att jag håller med honom om allt. Jag bara berättade vad jag läst angående de stängda gränserna.
Men jag förstår att det brinner till i skallen ibland, det gör det på mig också emellanåt. Vissa människor är ju verkligen idioter.
Önskar bara att vi kan försöka hålla en vettig debatt här inne.
Jag försöker ta till mig så mycket det går av allas åsikter. Ibland håller jag med, och ibland inte.
Blir bara svårt att ta till sig ibland när 90% av posterna är hat mot någon med avvikande åsikt.

Jag önskar er alla en trevlig kväll och en skön immunitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in