2020-05-04, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du några.....

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Att jämföra mot SARS 1:
Dödlighet räknas som under 1 % för personer yngre än 24 år, 6 % för de som är mellan 25 och 44 år,
15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.

Tack mycket bra information.
Citera
2020-05-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
Jag tycker Trump borde bjuda in Tegnell till vita huset.
"Här har vi en karl som har samma värderingar som jag!"

Trump har ju berömt Stefan Löfvén som en skicklig man. Så jag vill nog se fabolous four: Trump--Stefan--Tegnell--Kim Jong Un.
Citera
2020-05-04, 15:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
https://omni.se/var-tionde-stockholmare-var-coronasmittad-vid-pask/a/QozjMQ

10% Av stockholms län har Smittas av Corona. Det ger en dödlighet på 0.6% Mer än hälften har varit äldre på äldreboende.

Så för oss vanliga kriminella ligger alltså dödligheten på mindre än 0.3% känns som jag suttit i karantän helt i onödan. Är ju mer än 0.3% Risk att snubbla i Duschen,

Här finns lite mer info.

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727

Där framgår att utskicket gjordes före påsk (början av vecka 15, ca 6-8 april). Det anges inte vilket det effektiva testdatumet var för denna test, men en rubrik från KTH är formulerad så här:

"Så många hade covid-19 i påsk"

Påsken var 9e till 12e april. Det är kanske rimligt att uppskatta att motsvarande siffra nu, ca tre veckor senare, är ca 20%. Som en grov uppskattning kan man säga att med nuvarande takt förvärvar ca 20% av stockholmarna immunitet under en månad. Om trenden håller i sig kommer nya infektioner i Stockholm att klinga av under juni-juli. Det innebär inte att infektionsrisken då är borta, men det betyder att infektion då succesivt blir osannolik. Riksgrupper behöver troligen skyddas under ytteligare ett antal månader. Kanske under resten av året?

Nu gällde ju detta Stockholm. Huvuddelen av resten av Sverige ligger ju långt efter.

Även om mycket tyder på att det är så, så är det ännu inte belagt att förvärvad immunitet varar länge. Det finns belägg som tyder på att den varar tre månader, men det kommer att dröja innan vi kan säga något om immunitet efter sex eller tolv månader.

Under tiden tills vi har mer svar: Var försiktig i duschen!

Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Då är social distansering ett långt bättre alternativ enligt övriga Norden och Europa.

Bara 11 av 49 länder i Europa som har nån som helst påbud för munskydd. De flesta bara i vissa situationer, som kollektivtrafik och kanske butik. Annars inte.

Så nej, i princip ingen anser att det ger nånting alls att ha dem bara för att du går ut. Dessutom ska de bytas var 20:e minut för att ha effekt som sjukvården gör.

Fast 11 av 49 har då påbud om munskydd. Kan det bero på att man i dessa länder kan köpa munskydd vilket vi inte kan göra i Sverige.

Ni kommer nog att se att när munskydd blir tillgängliga till höst så kommer nog svenskar att börja bära munskydd, påbud eller inte.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Fattar jag rätt så svarade de nu under PK att de avlidna med symtom "inte" räknas med i statistiken ?
Alltså bara de som testats och avlidit räknas ?

Korrekt. Det är ju anledningen till varför de aldrig ville masstesta och har bara dragit ut på testandet hela tiden. På så sätt har de kunnat mörka 1000-1500 döda äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja vi hoppas det, Så det inte sprids ut så imorgon kommer 140 döda och 180 på onsdag sen 100 på tors sen till helgen blir det 5 döda

Förstår inte riktigt fäblessen till extremt höga eller löjligt låga dödstal. Dom säger ju ingenting.
Lika lite som 2 st förra söndagen visar på något, så gör ju inte 150 en onsdag det heller.
Det enda intressanta är väl ett snitt över många dagar. Platz har ju sin funktion med 7 dagars medel.
Där kan man ju se vart det pekar..
Citera
2020-05-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det känns inte långsökt att säga att 1/4 av Stockholm skulle vara smittad nu.

Eller kanske 30%.

Beror på om man vill vara optimistisk med att folk har följt myndigheternas råd med distansering osv eller om de bara sket i det (se barer, nattklubbar osv).

I think it would be. We have two tests around a week apart that point to around 10%. I think that’s where a third, more recent test would land too — maybe around 12.5%. Of course, neither antibody test has released their results for analysis — hopefully a third one will drop with a case study.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är snarare en konsekvens av att det muterar. De snällare varianterna har bättre överlevnadschanser så de profilerar mer än de sorter som antingen dödar populationen eller blir selektivt isolerade av människor.
De värsta muterade virusen dödar sin värd innan de hinner att smitta vidare.
Citera
Medlem
Idag kom KTH's Covid-19-test i brevlådan. Jag har blivit utvald!!
Men man ska visst sticka sig själv i fingret. Usch, det vettifan om jag vågar.
Nåja, det är bara att göra och skicka in.
Jag återkommer till er med resultatet. 🙂👍

https://imgur.com/a/NTl2sJk
Citera
Medlem
Tegnell verkar fortfarande inte riktigt förstått munskyddsfrågan, munskydden ska inte vara ett alternativ till att stanna hemma när man är sjuk utan ifall man inte vet om man är sjuk och därmed inte stannar hemma.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är snarare en konsekvens av att det muterar. De snällare varianterna har bättre överlevnadschanser så de profilerar mer än de sorter som antingen dödar populationen eller blir selektivt isolerade av människor.
Kan inte minnas att jag skrev något annat, men tack?
Citera
2020-05-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Fattar jag rätt så svarade de nu under PK att de avlidna med symtom "inte" räknas med i statistiken ?
Alltså bara de som testats och avlidit räknas ?

Du har fattat rätt. Det gäller den officiella statistiken från Regionerna och följaktligen också FHM.
Socialstyrelsen kommer väl med siffror som innefattar de som även dött med symptom.
Slutligen blir det ju SCBs siffror som verkligen berättar hur det ser ut. Men där kan vi ju inte dra några egentliga slutsatser förrän senare i år..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in