2020-05-04, 15:25
Medlem
Överdödlighet SCB perioden 1 jan-26 apr för åren 2015-2020. Referensår är 2019 som hade en mycket låg influensasäsong. Skottårsdag exluderad.

2015: 32046 (+2739)
2016: 30726 (+1176)
2017: 31622 (+2315)
2018: 32624 (+3317)
2019: 29307 (referensår)
2020: 32324 (+3017)

Överdödligheten 2020 ligger fortsatt under den tuffa influensan under vårvintern 2018 för perioden. Överdödligheten 2020 kan i princip helt tillskrivas Covid-19 då influensan likt 2019 var låg.

Veckovis från vecka 12 2020 vs 2019:
12: +184
13: +384
14: +647
15: +931
16: +720
17: +270

Toppen avlidna nåddes vecka 15-16.
Citera
2020-05-04, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Idag kom KTH's Covid-19-test i brevlådan. Jag har blivit utvald!!
Men man ska visst sticka sig själv i fingret. Usch, det vettifan om jag vågar.
Nåja, det är bara att göra och skicka in.
Jag återkommer till er med resultatet. 🙂👍

https://imgur.com/a/NTl2sJk

Spännande! Vad väntar du dig för svar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Skillnad på att va kinaexpert och kinavän..

Förstår inte riktigt vad du menar med Kinavän? Har du lyssnat på vad Fiskesjö säger? Han är kritisk både mot Kina och USA och efterfrågar bevis från båda länderna.
Kina döljer sanningen och tillåter inte insyn från WHO eller att forskare pratar med media vilket är skumt, men valåret i USA gör att Trump kanske fifflar med sanningen på sitt håll också för att se bättre ut. Resten av världen ska bara tolerera att bli manipulerade och förda bakom ljuset.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Enligt er experter här på Flashback skulle vi ha minst 300 döda per dag vid det här laget, eller till och med för ca 3 veckor sedan... Nu skulle vi väll ligga runt 1000 per dag? Men vad är det vi istället ser? Vi ser att fallen går ner och dödsfallen minskar, återigen har "genierna" på Flashback fel. Tillåt mig att skratta, ni är bra roliga ni hypokondriker.

Med det sagt all heder och respekt till de som har gått bort, gud välsigne er.

Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Haha! Psykopaten och massmördaren Tegnell hänvisar till att några högerextremistiska lirare stormade Washington med automatkarbiner och tar det som rättfärdigande för Folkhälsomyndighetens agerande.

https://www.svd.se/tegnell-mycket-av-det-vi-har-sett-ar-inte-hallbart

Man vet att man är psykopat när man saknar förmågan att differentiera vad som är rimligt och inte rimligt att säga.

En djupt störd och farlig människa som får hålla på.

Han måste rättfärdiga Folkhälsomyndighetens och sitt eget agerande till varje pris.

Tegnell har ju också hela tiden jämfört Sverige med länder som har värre situation än Sverige. Varför inte jämföra med våra grannländer istället?
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Det blir sedvanligt spam och svammel, felciterande från andra medlemmar på FB, länkade artiklar där någon professor i ett avlägset land tycker strategin Sverige för är klok och som löken på laxen så drar man gärna till med hånande "smileys" och använder härskartekniker. De drar gärna upp ett äldre citat från något "troll" i tråden som skrev i februari att tiotusentals / hundratusentals, rent av en miljon svenskar ska ha dött i April. Ingen tog det på allvar då, inte nu heller, förutom dessa skribenter.

Sällan svarar dessa användare på citeringar och fortsätter rabbla samma gamla skåpmat, ibland kommer det en ny krydda i grytan i form av ett nytt halmstrå som dessa personer greppar efter.

Jag börjar fan'i mig undra om dessa personer faktiskt får betalt och är anställda till att utföra det här "jobbet".

Njae, låter snarare som den typiska vänsterextremisten.

Härskartekniker. Check.
Emotionell. Check.
Klarar inte av att debattera sakligt. Check.
Flyttar fokus. Check.
Börjar debattera om dig som person. Check.
Känslor framför fakta. Check.

Naturligtvis kan dom vara avlönade men stalltipset är att det sitter en liten finnig kommunist i social karantän och lever på staten/pappa bakom Uffe och Franks skärmar. Du vet, det är ju alla andra som skall bli smittade så att bidragspengarna rullar in.
Senast redigerad av Krakem 2020-05-04 kl. 15:29.
Citera
2020-05-04, 15:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ursäkta, men DU har ingen expertis i saken, annars skulle väl det varit du som var med på TV4-nyheterna som Kinaexpert? Fiskesjö är tydligen expert på Kina på nåt universitet i New York och jag tror han vet mer än du gör.
Det är ju däremot INGEN som vet exakt hur Covid 19 uppstått så att forskarna skulle vara överens om att det inte är en labb-produkt vore ju konstigt - så länge vi inte har bevis för eller emot så kan vi inte vara övertygade om något alls. Kina kommer ju knappast erkänna att de ännu en gång brustit i säkerhetsrutinerna kring laboratorier.
Och ja, Sars kommer också från djur, det är ingen som har sagt något annat än att båda dessa likartade pandemier kommer från djurriket så jag vet inte varför du påstår att jag har sagt något annat? Bara det att "yet-uncertain animal reservoir" kan innebära både att det är en mutation som uppstått naturligt i miljön och djurriket runt Guangdong provinsen eller att det är en mutation som uppstått genom experiment med djur i laboratorier. Det sitter ju folk i fängelse i Kina för att ha sålt labbdjur på just en sådan köttmarknad som i Wuhan där pandemin startade så hur man kan påstå att detta omöjligt skulle ha kunnat ske igen verkar naivt.
Att Trump eller hans närmaste säger saker för att han ska framstå i bättre dager är jag fullständigt övertygad om men det betyder inte att Kina inte döljer något.
Du måste vara helt dum i huvudet om du tror Fiskesjö har den expertis som krävs för att uttala sig. Han är arkeolog. Och det år inte min expertis som jag hänvisar till utan till riktiga virologer vid universitet i USA som lämnat in peer-reviewed studier om detta. Om du nu känner till det begreppet. Och även om man inte vet exakt ursprunget för viruset går det genom att undersöka RNA:t bedöma sannolikheten för att det ska vara en labbprodukt:
/.../The genomic features described here may explain in part the infectiousness and transmissibility of SARS-CoV-2 in humans. Although the evidence shows that SARS-CoV-2 is not a purposefully manipulated virus, it is currently impossible to prove or disprove the other theories of its origin described here. However, since we observed all notable SARS-CoV-2 features, including the optimized RBD and polybasic cleavage site, in related coronaviruses in nature, we do not believe that any type of laboratory-based scenario is plausible.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9?sf231596998=1#Sec8

Samma gäller för SARS. För att man inte vet vilket djur som har varit mellanvärd för viruset kan man ändå säga att det inte var av människan fabricerat.

Och det var inte heller någon sådan kritik kineserna fick den gången. Man hade inte ens labb som hade kunnat göra något sådant. Det var att man då hade gjort allt för att mörklägga utbrottet vilket var helt berättigad kritik.

Det verkar dock som man har gjort läxan denna gång. Deras rapportering finns datumstämplad på WHO:s sida. Nu kommer du iofs säga att WHO är köpta av Kina men saken är den att många länder sitter med i deras panel för kvalitetssäkring inklusive USA. Det sista det mest märkliga i denna historia då de om några fick informationen i tid.

Verkar dock som att man hade somnat vid ratten som någon uttryckte det.
Citera
2020-05-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
Då får vi bli flockimmuna 35 gånger.
Varje gång får 20 tusen dö, inga konstigheter.

Håller med!
Ingen ska skonas!
Citera
2020-05-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell verkar fortfarande inte riktigt förstått munskyddsfrågan, munskydden ska inte vara ett alternativ till att stanna hemma när man är sjuk utan ifall man inte vet om man är sjuk och därmed inte stannar hemma.

Fast med tanke på intelligensnivån i detta land, så tror jag att han har en poäng.
Har du någon gång läst frågorna i chatten på Aftonbladet, så förstår du att folk absolut skulle kunna tro att de kan röra sig fritt trots sjukdom med munskydd.

Om bara 10% tror det, så lär ju hela nyttan med munskydd på resten av oss försvinna.

Detta är min känsla iaf..
Citera
2020-05-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men de gjorde de. Det finns datumstämplat och dokumenterat på WHO:s sida.

Ja och det blev världen friskare av?
Citera
2020-05-04, 15:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Fattar jag rätt så svarade de nu under PK att de avlidna med symtom "inte" räknas med i statistiken ?
Alltså bara de som testats och avlidit räknas ?

Hörde inte PK, men ja så är det. FHM:s statistik rör enbart provbekräftade fall och döda.

Socialstyrelsen gjorde för några veckor sedan en extra undersökning i dödsorsaksregistret för att få fram fall där läkare angett covid-19 som trolig dödsorsak. De fick fram att våra officiella dödstal då skulle öka med ca 10% (vid just det tillfället) om dessa räknades in, vilket de alltså inte gör.

Men bas av detta kan man säga att vårt mörkertal är runt 10%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag använder i alla fall mask när jag måste gå till någon lokal där det finns folk. Oavsett vad han säger. Har gjort det i två månader nu och tänker fortsätta.

Sverige verkar vara det enda landet som inte förespråkar munskydd för samhället.
Lite konstigt med tanke på vår öppna taktik.

Samtidigt är det inte konstigt då det inte finns munskydd ens tillgängliga för vården..
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Fattar jag rätt så svarade de nu under PK att de avlidna med symtom "inte" räknas med i statistiken ?
Alltså bara de som testats och avlidit räknas ?

Ja! Så har det varit under hela pandemin. De som inte testats men dör av covidliknande symptom räknas inte med alls. Det är huvudaanledningen till att de drar benen eftersig vad gäller testande. Ju färre som testas desto färre dödsoffer i Corona. Detta har varit strategin från start för att hålla dödssiffrorna "presentabla". Vi kan i efterskott möjligen räkna ut en mer riktig siffra på dödsoffer när det jämförs med dödsregistret. Men även där kan mycket gömmas i "Kreativa Dödsorsaker".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in