Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Ursäkta, men DU har ingen expertis i saken, annars skulle väl det varit du som var med på TV4-nyheterna som Kinaexpert? Fiskesjö är tydligen expert på Kina på nåt universitet i New York och jag tror han vet mer än du gör.
Det är ju däremot INGEN som vet exakt hur Covid 19 uppstått så att forskarna skulle vara överens om att det inte är en labb-produkt vore ju konstigt - så länge vi inte har bevis för eller emot så kan vi inte vara övertygade om något alls. Kina kommer ju knappast erkänna att de ännu en gång brustit i säkerhetsrutinerna kring laboratorier.
Och ja, Sars kommer också från djur, det är ingen som har sagt något annat än att båda dessa likartade pandemier kommer från djurriket så jag vet inte varför du påstår att jag har sagt något annat? Bara det att "yet-uncertain animal reservoir" kan innebära både att det är en mutation som uppstått naturligt i miljön och djurriket runt Guangdong provinsen eller att det är en mutation som uppstått genom experiment med djur i laboratorier. Det sitter ju folk i fängelse i Kina för att ha sålt labbdjur på just en sådan köttmarknad som i Wuhan där pandemin startade så hur man kan påstå att detta omöjligt skulle ha kunnat ske igen verkar naivt.
Att Trump eller hans närmaste säger saker för att han ska framstå i bättre dager är jag fullständigt övertygad om men det betyder inte att Kina inte döljer något.
Du måste vara helt dum i huvudet om du tror Fiskesjö har den expertis som krävs för att uttala sig. Han är arkeolog. Och det år inte min expertis som jag hänvisar till utan till riktiga virologer vid universitet i USA som lämnat in
peer-reviewed studier om detta. Om du nu känner till det begreppet. Och även om man inte vet exakt ursprunget för viruset går det genom att undersöka RNA:t bedöma sannolikheten för att det ska vara en labbprodukt:
/.../The genomic features described here may explain in part the infectiousness and transmissibility of SARS-CoV-2 in humans. Although the evidence shows that SARS-CoV-2 is not a purposefully manipulated virus, it is currently impossible to prove or disprove the other theories of its origin described here. However, since we observed all notable SARS-CoV-2 features, including the optimized RBD and polybasic cleavage site, in related coronaviruses in nature, we do not believe that any type of laboratory-based scenario is plausible.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9?sf231596998=1#Sec8
Samma gäller för SARS. För att man inte vet vilket djur som har varit mellanvärd för viruset kan man ändå säga att det inte var av människan fabricerat.
Och det var inte heller någon sådan kritik kineserna fick den gången. Man hade inte ens labb som hade kunnat göra något sådant. Det var att man då hade gjort allt för att mörklägga utbrottet vilket var helt berättigad kritik.
Det verkar dock som man har gjort läxan denna gång. Deras rapportering finns datumstämplad på WHO:s sida. Nu kommer du iofs säga att WHO är köpta av Kina men saken är den att många länder sitter med i deras panel för kvalitetssäkring
inklusive USA. Det sista det mest märkliga i denna historia då de om några fick informationen i tid.
Verkar dock som att man hade somnat vid ratten som någon uttryckte det.