2020-05-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Då har du slarvat när du läst igenom tråden.
Jag ser inga större fel bland citaten.

Citat:
Nu är det dags. Det här är världens undergång.
Vad ska man köpa? Drar och handlar allt som krävs imorgon.
Uppenbarligen lite smått melodramatiskt/ironiskt inlägg.

Citat:
jag tror att om detta fortsätter så kommer det om 4 veckor att vara ett rent helvete världen över.

antalet smittade fördubblas, eller har jag fel?

enligt grafen så ser det ut som exponentiellt tillväxt,
Vi har haft ett helvete på alla världens kontinenter och utan lockdown hade effekterna kunnat spilla över rejält i betydligt värre samhällskonsekvenser än bara mortalitet i covid-19. Och ja, tillväxten var exponentiell fram tills alla lockdowns.

Citat:
Men allvarligt. Hur tror du att detta plötsligt skall gå att stoppa? WHO har deklarerat globalt nödläge och då vet man att de är mest rädda att ekonomin skall kollapsa. Nej detta kommer bara att bli större och större tills att det inte finns så många människor kvar som kan bli sjuka.
Stämde och stämmer fortfarande till 100%.

Citat:
Du beskriver ANTIBODY DEPENDANT ENHANCEMENT.

Det innebär: 1a vågen tar gamla och sjuka. 2a vågen drabbar de som överlevde 1a vågen för där har antikroppar lämnat en liten signatur som hjälper viruset i cellen.

Om coronaviruset tar steget åt ADE så talar vi om civilisationens undergång. Vi får be om att det inte sker.

Köp 2 månader mat idag så ni slipper kriga mot alla andra om 1 vecka.
Läs på om vad ADE innebär. Om det föreligger vet vi tidigast om månader-år.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2020-05-04 kl. 14:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
...om smittspridningen dämpas vid 60-70% så att epidemin går mot sitt slut.
Men visst är det egendomligt att smittspridningen verkar dämpas mycket tidigare än så?

Hur många som dör verkar, som det ser ut idag, bero helt på hur stor andel av de 60-70 procenten som är över 60 år gamla.

Redan vid 20% brukar spridningen dämpas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Eftersläpningen är inte så lång som du antyder. Runt 70% av dödstalen är rapporterade inom en vecka och inom två veckor är 90-95 procent rapporterade. Senaste veckan ska man alltså inte dra särskilt stora slutsatser av.

Men inte ens den största domedagsprofeten kan längre förneka att vi sedan ett tag befinner oss på en platå som kanske kanske även börjat vända nedåt.

Som Dr Eriksson väldigt formulerade så går det dock inte att slappna av än i Stockholm och i andra delar, främst VGR så är det en möjlig skjuts uppåt på kurvan.

Du får dra vilka slutsatser du vill, jag föredrar dock att avvakta en vecka till åtminstone, innan jag ropar hej. Vad jag vet så är det fortfarande tillåtet att tänka själv och att vara avvaktande inför myndigheternas glädjekalkyler. Vi har hört dem några ggr förr, så att säga.
Citera
2020-05-04, 14:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag bytte kanal.

Du blundar för fakta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Om 10% var smittade och hade runt 800 döda under den veckan (har inte kollat exakta siffran), så borde det vara 5x så mer döda om 60% måste vara smittade.

800*6 = 4800 döda i Stockholm.

Det stämmer säkert. Jag tror att det kommer hamna där någonstans när vi blåst igenom hela befolkningen. Dock tror jag inte det kommer hända denna vågen. Min gissning är att när Stockholm är nere på riktigt låga nivåer någon gång i sommar, så ligger vi nog på 2000-3000 döda där.
Men bara en gissning från min sida såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är många som ej fått komma in till sjukhusvård, ja. Det har diskuterats i tråden mkt så ska inte samma citat men här är några länkar iaf.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ingen-intensivvard-for-personer-over-80/

https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan-trots-att-iva-platser-star-tomma/
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLel0E/seniorprofessor-manga-kommer-att-do-i-onodan
Det finns ännu platser kvar på sjukhusen och det har inte funnits och finns inte någon anledning att neka sjuka vård. Inte än. Varför har de blivit nekade och på uppdrag av vem har det skett? Vet man det?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
10 % var smittade i det ögonblicket under påskhelgen. Det innebär att en avsevärd mängd var smittade före det och ytterligare en mängd har smittats efter det.

Den totala andelen som har eller har haft covid-19 idag är alltså mycket högre än 10%. Kanske 20-30% av befolkningen?
(Det sista är min killgissning)

Det känns inte långsökt att säga att 1/4 av Stockholm skulle vara smittad nu.

Eller kanske 30%.

Beror på om man vill vara optimistisk med att folk har följt myndigheternas råd med distansering osv eller om de bara sket i det (se barer, nattklubbar osv).
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Blir så snurrig i huvudet. Ena dagen sägs det att man kan nå flockimmunitet. Dagen efter kan man inte uppnå det. Hur ska det vara?

Eller vet ingen utan man får helt enkelt chansa?
Vi lever i ett fritt samhälle!
Du får själv bestämma vem du vill tro på.

Även om FHM har haft fel om många helt grundläggande saker, så är nog ändå deras chansningar minst lika välgrundade som mina egna. Hur är det för dig?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Sverige följer ju kurvan väl. Vi blir värst i världen om ca 14 dar. Heil Tengele.
https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
2020-05-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Det tror jag inte, detta drabbar ju främst västvärlden, då vi har mycket fler äldre i befolkningen. Och hur många hade dött ändå? Bara att det nu vart Covid, istället för influensan, eller cancer.
Dött en kvarts miljon nu, hur många tror du det blir vid årsskiftet?
Citera
2020-05-04, 14:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det stämmer säkert. Jag tror att det kommer hamna där någonstans när vi blåst igenom hela befolkningen. Dock tror jag inte det kommer hända denna vågen. Min gissning är att när Stockholm är nere på riktigt låga nivåer någon gång i sommar, så ligger vi nog på 2000-3000 döda där.
Men bara en gissning från min sida såklart.

Hälften av alla Stockholms äldreboenden har Covid19 så ja.

Känns som att det kommer sluta som en mindre katastrof.
Citera
2020-05-04, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Tittat lite lätt på siffrorna på inlagda på IVA och andra avdelningar i Stockholm. Inga större förändringar faktiskt under den senaste veckan. Rör sig om 5-10% minskning. Högst marginellt i Sörmland också.

Däremot ser det ut att öka i resten av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in