2020-05-04, 14:57
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Han ligger alltså 2.5 månad efter mitt tänkande på det mesta Smart gubbe

Intervjun var konstig. Anders Tegnell var spänd och nästan rädd för CNN-reportern. Det var ju ingen svensk pajas-journalist utan deras medicin och vetenskapsreporter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur har vi låga siffror? Och nu har vi ju restriktioner eller har du missat det?

3000 är många i förhållande till hur litet Sverige är och den geografiska placeringen...
Puckon som du alltså.
Nu ska vi hylla Sverige igen va?
En av de värsta siffrorna i världen, då snackar vi mot länder och städer där flera miljoner flyger in och ut hela tiden...

Alltid dessa jävla påhopp. Jag har aldrig menar på att vi ska hylla Sverige. Det är ingen tävling.
Men bor du själv Stockholm förövrigt? Skillnaden pre corona och post corona är ytterst marginell. Kanske lite mer handsprit hemma och lite mer avstånd i matbutiken, men folk nyser varandra fortsatt i ansiktet, precis som alltid. Att vi med tanke på det har så pass "få" döda trots detta får åtminstone mig att tänka till.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att Sverige lyckas ha så "låga" dödssiffror trots öppna svängdörrar är helt otroligt baserat på de reaktioner världen haft på viruset. Vi borde, med tanke på hur jävla illa vi i Sverige sköter vår sociala distansering och framförallt vår allmänna slapphet inom äldreomsorgen, haft betydligt fler dödsfall än så här. 3000 är många. Dock inte så många som jag trodde på förhand med vår "strategi"
Sedan har vi i Sverige generellt en ganska bra grundhälsa får sägas, ser kanske annorlunda ut i andra länder.

Du blandar ihop Taiwan med Sverige.
Citera
2020-05-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sverige följer ju kurvan väl. Vi blir värst i världen om ca 14 dar. Heil Tengele.
https://covid19.healthdata.org/sweden

Skulle vilja se en jämförelse av projektioner den levererat dag för dag. Så man kan se hur domedagspuckeln hela tiden flyttas fram. Imorgon komemr puckeln, imorgon, okej inte idag men imorgon, kommer igen nu vafan aja imorgon.
Då skulle det nog framgå tydligt att det är fel på inställningarna för deras effekten av social distansering.

Om de itne uppdaterar så kommer vi ligga precis innan domedagspuckeln i juli också.
Citera
2020-05-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De lyckas ju förstöra hela ekonomin utan att få någon effekt av immunitet.
Nu är jag inget större fan av FHM, men det där är att ta i.
Citera
2020-05-04, 14:59
Bannlyst
Ett land i Europa som klarat Coronakrisen och där många rika sitter i karantän.

https://imgur.com/a/Z2U04vl
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ingen kommer att ropa hej förrän det finns mer tillförlitlig kunskap.
...och Blekinge och Skåne kan fortfarande drabbas.

Precis, nu pratade vi främst om Stockholm iofs och jag menade på att jag vill nog se ngn vecka till av nedgång innan jag vågar tro att det är en "verklig" och stabil nedgång.

När det gäller övriga regioner har jag en fortsatt oro för hur det skall gå men håller alla tummar att man lyckas hålla det i schack och inte får mer smitta i dessa.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
90 döda med eftersläpning och 4 dagars helgdagar.
Fan, det går bra nu!

Fredag-lördag-söndag-måndag mindre än 200 personer, alltså snitt 50/dag. En avsevärd förbättring och inte alls som alla hobby-modellerare förutsåg. Det kan vi åtminstone glädjas åt. Folk pratade på allvar om 200+/dag i maj, det kommer inte att ske. Mycket bra.
Citera
2020-05-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Alltid dessa jävla påhopp. Jag har aldrig menar på att vi ska hylla Sverige. Det är ingen tävling.
Men bor du själv Stockholm förövrigt? Skillnaden pre corona och post corona är ytterst marginell. Kanske lite mer handsprit hemma och lite mer avstånd i matbutiken, men folk nyser varandra fortsatt i ansiktet, precis som alltid. Att vi med tanke på det har så pass "få" döda trots detta får åtminstone mig att tänka till.

Den är inte marginell i förhållande till hur många som jobbar hemifrån och alla evenemang som stoppats.

Det är där det sprids som mest.

Sedan tittar vi idag, just nu, är den marginell.
För att folk är cp och det kommer visa i siffrorna om några veckor.

För vissa är det viktigare att ta en drink på Sturehof och riskera livet än att stanna hemma.
Men det är svensken i ett nötskal, och likaså anders tegnell. Efterklocka. "Man får se efter om det var rätt". Kör på!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Fast nu muterar den. Island hade 35 stycken olika mutationer.
Då får vi bli flockimmuna 35 gånger.
Varje gång får 20 tusen dö, inga konstigheter.
Citera
Bannlyst
Någon som vet vart man kan se dödsfall och ålder?

Hittade för ett tag sen men kommer inte ihåg vart, Och då menar jag inte den 4 månader gamla från kina, Sverige och man ser ålder och %
Citera
2020-05-04, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Uppdaterad 7 april 2020 Publicerad 5 april 2020
Folkhälsomyndigheten: “Kommer kunna testa 100 000 personer i veckan”

– Inom några veckor vill vi kunna testa 100 000 personer i veckan, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på folkhälsomyndigheten i SVT:s Agenda
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Uppdaterad idag 01:54 Publicerad idag 01:53
Nu finns laboratoriekapacitet att analysera 100 000 coronatest i veckan i Sverige, och det är upp till kommuner och regioner att se till att kapaciteten används. Det säger socialminister Lena Hallengren (S) till SVT:s Agenda.

Hallengren, som vill se 100 000 tester i veckan göras redan i mitten av maj.

Processen har dock gått långsammare än man hoppats; Förra veckan testades 24 000 personer i Sverige.

Sverige ligger också långt ned på listan bland EU-länderna när det gäller hur många som testats i procent av befolkningen. Bara sju av 27 länder har testat färre.

Enligt Lena Hallengren hänger det samman med att det har tagit mycket tid och kraft att hantera pandemin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-vi-ska-testa-100-000-i-veckan

Låt gå attityden till pandemin verkar ta "mycket tid och kraft" av regeringen.

Skall man skratta eller gråta, över det hela?

Ja, jag är så trött på - nu får vi se - nu får vi se, det känns som om de agerar efter faktum, inte före. De är inte särskilt proaktiva och gar, som du säger, en låt gå attityd till allting. Utom möjligen då till jämlikhet.
🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-04 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in