2020-05-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
I dagens presskonferens så får man veta att ca 1500 har vårdats på IVA och att ca 2800 har dött.

Spontant känns det som att många svårt sjuka aldrig har fått komma in i sjukvården. Tänker jag fel och kan det finnas någon annan orsak?

Jag mår illa av det faktum att det just nu ligger ensamma människor döda i sina lägenheter. Som inte har några släktningar, inga vänner, ingen social kontakt överhuvudtaget. Jag undrar hur stort mörkertalet är där?
Citera
2020-05-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Per vilken dag?

Räknar man bort plutt länderna så är vi n7 på totalen per kapita. Det är en bättre siffra att gå på.
Se bilden till höger
https://i.imgur.com/LDpIBwu.jpg
Citera
2020-05-04, 14:09
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Brasilien, den ort där de skrev om massgravar häromdan:

Because of Manaus' proximity to the equator, the seasons are difficult to distinguish temperature-wise, but can separated into wet and dry seasons. The dry season usually runs from June to October, and the wet season from December through to May, while the rest of the months are generally hot and humid. (Random resesajt)

Så det är wet season nu då, men brukar alltid va minst 30 grader verkar det som.. Lite knepigt är det, för det som ngn sa härinne förut, om att virusdropparna borde falla ner till marken snabbare när det är blötare i luften.. Och så ser man då att viruset ändå slagit så ruskigt hårt i Manaus fast det är deras wet season.. ja riktigt obehagligt virus.

Intressant observation och att viruset agerar så oberäkneligt. Lömskt virus. Försiktighetsprincipen borde givetvis gälla oberoende miljö, klimat och land.
Citera
Medlem
I skymundan, nästan i mikroskopisk skrift rapporteras det om den slumpvisa antikroppstestningens resultat. 10% av stockholmarna har varit smittade. Ja vad ska man säga? Bara sju gånger fler som behöver smittas då innan vi når immunitet (om det nu ens uppstår någon immunitet)? Vad var det FHM och Fisecke uppskattade det till, 30-50% smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tack!

Vad hade vi på tisdagen?
Tisdag förra veckan
+81 döda +695 fall
Citera
2020-05-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Förra veckan var tom onsdagen högre än tisdagen

Ja det beror på hur snabbt man hämtar in eftersläpningen. Men jag tror på att tisdagen är den dödligaste dagen, usch detta är makabert. 90 döda idag är ändå ganska "lite" om jag får säga så.
Citera
2020-05-04, 14:10
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I skymundan, nästan i mikroskopisk skrift rapporteras det om den slumpvisa antikroppstestningens resultat. 10% av stockholmarna har varit smittade. Ja vad ska man säga? Bara sju gånger fler som behöver smittas då innan vi når immunitet (om det nu ens uppstår någon immunitet)? Vad var det FHM och Fisecke uppskattade det till, 30-50% smittade?

Kom det fram på presskonferensen idag?
Citera
2020-05-04, 14:11
Medlem
aina08s avatar
Såg att Tegnell hade grafer på antal avlidna på äldreboenden i hela landet men missade siffrorna.
Är de någon som uppfattade detta?

Det tjatas ju hela tiden om att det är där den stora skillnaden är mellan oss i Sverige och övriga nordiska länder.
Vill se hur många som avlidit utanför äldreboendena.

Borde inte gå att skylla på de stora dödstalen med de längre.
Citera
2020-05-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Pengarna går redan till arbetslösa. Nu är det 40% av staten, 60% av företaget. Anledningen till att man inte säger upp är att man förväntar sig att volymerna kommer tillbaka. Jag tycker att företagen i Sverige tar ett jätteansvar i den här krisen. På många andra håll i Europa är det omedelbar uppsägning som gäller.

Volymerna kommer inte tillbaka på ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fick precis reda på att det är en ökning med 10. Följer det mönstret ser vi eftersläpningen först i morgon.

Men det finns alltid en ny eftersläpning, detta blir aldrig rätt, men jag skall studera siffrorna mer.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
90 döda med eftersläpning och 4 dagars helgdagar.
Fan, det går bra nu!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Såg att Tegnell hade grafer på antal avlidna på äldreboenden i hela landet men missade siffrorna.
Är de någon som uppfattade detta?

Det tjatas ju hela tiden om att det är där den stora skillnaden är mellan oss i Sverige och övriga nordiska länder.
Vill se hur många som avlidit utanför äldreboendena.

Borde inte gå att skylla på de stora dödstalen med de längre.

Såg någon siffra på 37% skulle vara de äldre och äldre äldre som avlidit i c19, förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in