2020-05-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Om man antar sådana extrema scenarior som diskuterades att ingen vare sig har råd att köpa eller hyra då har banken förstås problem hur de än gör. Varför skulle en investerare köpa om det inte går att hyra ut eller sälja? Nej då får banken vackert finna sig i att låta ägaren behålla bostaden även om denne inte kan betala räntorna ens.
Sant fast, jag tänker om priserna sjunker drastiskt på grund av att man inte kan betala räntorna, låt oss säga med 100-200%, antar att det sjönk mer drastiskt i 90-talet. Då kan man köpa diverse villor/bostäder för cirka 1-2 miljoner, sitter man på kapital bör det väll gå att göra utan banklån. Då slipper man räntekostnader, amorteringskrav mm och kan hyra ut till rimliga priser. Sen väntar man till bostadspriserna börjar öka igen. Är det inte lite det många svenskar gjorde med bostäder i spanien, när dom sjönk dratiskt i värde under krisen. Jag spekulerar såklart, har absolut inte lika mycket koll som er grabbar men tycker man är väldigt svart och vitt med sina tankebanor i dessa diskusioner.
Citera
2020-05-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Sant fast, jag tänker om priserna sjunker drastiskt på grund av att man inte kan betala räntorna, låt oss säga med 100-200%, antar att det sjönk mer drastiskt i 90-talet. Då kan man köpa diverse villor/bostäder för cirka 1-2 miljoner, sitter man på kapital bör det väll gå att göra utan banklån. Då slipper man räntekostnader, amorteringskrav mm och kan hyra ut till rimliga priser. Sen väntar man till bostadspriserna börjar öka igen. Är det inte lite det många svenskar gjorde med bostäder i spanien, när dom sjönk dratiskt i värde under krisen. Jag spekulerar såklart, har absolut inte lika mycket koll som er grabbar men tycker man är väldigt svart och vitt med sina tankebanor i dessa diskusioner.

Det skulle innebära att bankerna förlorar massor av pengar då ägaren aldrig kommer kunna återbetala lånet. Det ligger alltså inte i bankens intresse.
Citera
2020-05-04, 10:05
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Klart värda att lyssna på gällande krisen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1490810
https://sverigesradio.se/ekonomiekotextra

Tack för länkandet. Hade inte tid.

Här kommer Dystopia länkarna:
BONUSAVSNITT: Covid-19 och den ekonomiska krisen
https://sverigesradio.se/avsnitt/1490810

Efter pandemin
https://sverigesradio.se/avsnitt/1503580
Senast redigerad av Stone 2020-05-04 kl. 10:08.
Citera
2020-05-04, 10:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Den sista punkten är intressant. Det är ju fortfarande standard i t.ex. Kroatien och Bulgarien att sälja/köpa hus och bilar i euro. SEK är ju närmast en skräpvaluta som konstant sjunker i värde. Det finns ju knappt en endaste valuta i Europa som sjunkit så mycket som kronan. Både polska zloty och Tjeckiska koruna har ju legat stabilt eller till och med ökat något mot euro.

Jag tror att gemene man kommer dumpa kronan så fort de har en chans. Ingen vill sitta på en skräpvaluta som kontant sjunker i värde. Speciellt inte när det kommer till försäljning av större saker som hus.

Man kan väl konstatera att redan innan Covid-19 så stoppade man in så mycket man kunde i aktier o guld pga av att varje normalbegåvad person insåg att det här håller inte.

O det är därför vi inte ser någon större panik på börsen. Mycket har återhämtat sig.

Sveriges välsignelse är att USA har fått ordentligt corona problem där tidigare ekonomiska problem blir tydliga. Med följd att USD får stryk.

Likaså står EUR inför att Italien återinför Liren. Samt att så gott som alla EMU länder har problem.

Norge lider dessutom av lågt oljepris.

Så Sverige kan klara sig hyffsat igenom denna kris. Ty Sverige har inget annat val.

När det kommer till bostadspriserna så är det efterfrågan o utbud av objekt samt tillgång till billiga lån som avgör.

Så länge folk har råd o får låna 2 miljoner för att köpa en liten 1a, så kommer den vara värd två miljoner eller mer.

Sedan så ska man komma ihåg att det finns folk som har gott om pengar. Förmögenheter som skapats igenom företagande, höga löner o flitigt sparande o investerande. Dessa värden finns fortfarande kvar även om dagskursen går ned.

Det stora hotet just nu är INFLATION. En inflation som sedan borde driver upp räntorna. Höjda räntor kyler ned ekonomin ytterligare o staten måste trycka än mer pengar...

Frågan alla Svenskar måste ställa sig är om Steffe o Maggan kar koll på läget.

Svret tycks vara.. JA!!!
Citera
2020-05-04, 10:09
Medlem
Citat:
Det skulle innebära att bankerna förlorar massor av pengar då ägaren aldrig kommer kunna återbetala lånet. Det ligger alltså inte i bankens intresse.
Iförsig tror jag inte heller räntorna kommer stiga, då det ligger i bankernas intresse att ha kvar lånemarknaden, om jag förstår det rätt. Det enda scenariot som jag kan tänka egentligen leder till ränteökningar är väl om det blir en inflation, då måste väll RB öka Reporäntan. Inflation blir det väll oftas då efterfrågan av varor ökar mer än utbudet, samt produktionskostnader ökar mm. Vad kan egentligen leda till att vi får en inflation i denna kris?
Citera
2020-05-04, 10:18
Medlem
Citat:
Iförsig tror jag inte heller räntorna kommer stiga, då det ligger i bankernas intresse att ha kvar lånemarknaden, om jag förstår det rätt. Det enda scenariot som jag kan tänka egentligen leder till ränteökningar är väl om det blir en inflation, då måste väll RB öka Reporäntan. Inflation blir det väll oftas då efterfrågan av varor ökar mer än utbudet, samt produktionskostnader ökar mm. Vad kan egentligen leda till att vi får en inflation i denna kris?

Inflation behöver inte leda till högre räntor även om det är normalt. Om vi däremot tänker oss ett mer extremt scenario som vi redan kan se början på där kommuner går på knäna och behöver massiva stödpaket då behöver staten trycka mer pengar. Detta leder till inflation men krisläget kräver också stimulanser i form av låga räntor. Detta är ett guld-läge om man har belånade bostäder.

Men höga räntor finns det inte något som talar för.
Citera
2020-05-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det finns några skillnader jämfört med 90-talet. Den kanske viktigaste är att att etablissemanget har importerat ett stort antal pensionsräddare och tvingat kommunerna att ordna bostäder till dem. I princip är det omöjligt att få tag i en hyresrätt idag i bra läge även om man har stått i kö länge. Det är ett enormt underskott på lägenheter och Sverige skiljer sig från en del andra länder i det hänseendet. Det enda alternativet som finns för de allra flesta är att köpa en lägenhet. Det andra är att kronkursen inte är bunden. Man kan redan se att en stor del av uppgången i fastighetsmarknaden har neutraliserats av en fallande kronkurs. Ett annan viktig del som påverkar är ränteläget och det är extremt lågt och kommer att fortsätta att vara så så länge som det inte uppstår några stora problem med kreditinstitutens finansiering. Det som påverkat negativt är arbetsmarknaden och det är osäkerheten där som gjort att många köpare avvaktar. Marknaden kanske är ned 7-8%, men i princip gäller det bara lägenheter där säljaren behöver sälja.
Menar du att kommunernas utförsäljning av Bostadsrätter är invandringens fel?

Eller menar du att invandringen stoppat kommuner frän att bygga Hyresrätter?

Jag tror att det är ideologiska/politiska beslut där gemensamt ägande inte är tidsenligt längre i vår sköna nya värld och alla ska tvingas äga sin bostad, kosta vad det kosta vill.

Har SD någon annan åsikt i frågan? Då kan de ju driva detta tillsammans med Vänsterpartiet i kommunerna. Det gör de inte.
Citera
2020-05-04, 10:31
Medlem
Citat:
Inflation behöver inte leda till högre räntor även om det är normalt. Om vi däremot tänker oss ett mer extremt scenario som vi redan kan se början på där kommuner går på knäna och behöver massiva stödpaket då behöver staten trycka mer pengar. Detta leder till inflation men krisläget kräver också stimulanser i form av låga räntor. Detta är ett guld-läge om man har belånade bostäder.

Men höga räntor finns det inte något som talar för.

Känns som att det blir lite av en hävstångseffekt, stimulans behövs därmed låga räntor. Samtidigt finns det risk för inflation. Vad kan effekterna vara av ökad inflation samtidigt som räntan hålls låg?
Citera
2020-05-04, 10:34
Medlem
Citat:
Känns som att det blir lite av en hävstångseffekt, stimulans behövs därmed låga räntor. Samtidigt finns det risk för inflation. Vad kan effekterna vara av ökad inflation samtidigt som räntan hålls låg?

Kronkollaps om det krävs extrema stimulanser och massiva prisökningar
Citera
2020-05-04, 10:36
Medlem
Citat:
Kronkollaps om det krävs extrema stimulanser och massiva prisökningar
Aha då förstår jag intressant, man kanske inte ligger så bra till om man har besparingar i SEK. Då antar jag det är smartare att investera i guld.
Senast redigerad av nightwolfer 2020-05-04 kl. 10:44.
Citera
2020-05-04, 10:44
Medlem
Citat:
Aha då förstår intressant, kanske man inte ligger så bra till om man har besparingar i SEK. Då antar jag det är smartare att investera i guld.

Om man tror på ett scenario där många stater tvingas till extrema stimulanser bör man nog inte sitta med pengar på sparkontot i dessa staters valutor. Då bör man se till att äga verkliga tillgångar. Vilka tillgångar man tror mest på kan man förstås spekulera kring men det mesta kommer vara bättre än pengar i det läget.
Citera
2020-05-04, 11:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Aha då förstår jag intressant, man kanske inte ligger så bra till om man har besparingar i SEK. Då antar jag det är smartare att investera i guld.

Det finns det som säger att det finns i huvudsak tre olika typer av tillgångar som spelar roll.

- Fastigheter
- Värdepapper
- Ädelmetaller

Olika tider och olika scenarion gör att dessa tre tillgångar är bra respektive dåliga att inneha. Det gäller således att veta när man ska flytta runt sina "pengar" på dessa tre. Lyckas man knäcka den nöten så kommer man att ha framgång.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in