2020-05-04, 08:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Antar att du inte levde på nittiotalet. Många blev fast med just värdelösa bostäder.

Min mamma hade köpt en nybyggd "insatslägenhet" med lån. Två år senare kom kraschen. Det gick inte att bli av med den och hyrorna chockhöjdes. För att bli av med månadsavgiften hon inte hade råd med fick hon till sist sälja den för 1 krona.

Jodå, bostäder kam visst bli värdelösa för en andel av befolkningen. Om andelen är större än antalet objekt så finns det plötsligt saker som inte går att sälja fastän det borde finns en efterfrågan.

På 90-talet var jag i princip medelålders, och passade på att köpa fastigheter billigt. Men ditt övriga resonemang är helt korrekt.
Citera
2020-05-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vart tar bostadsägaren vägen sedan menar du? Till en ny bostad som också stigit i pris eller så får denne hyra.

Detta handlade frågeställningen inte om men det finns förstås alternativ.
Citera
2020-05-04, 08:19
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Sålde också nyss en bostadsrätt.

Var lite fundersam hur det skulle gå, och jag tror även mäklaren var det även om hon inte visade något.

Blev samma pris som hon uppgav i höstas att jag troligen skulle få.

Så ingen påverkan av någon ekonomi-pandemi-oro här heller.

Vasastan, Stockholm.
Trea. 6 miljoner.

Innanför Tullarna så är prisen i stort sätt orubbliga i alla konjunkturer.
Jag noterade det med en hyfsad förvåning vid de senaste två stor konjuntursvängningarna nedåt.

Ute på vischan så är det läget som avgör.
I attraktiva områden(se ej mångkulturberikade) så noterar jag med förvåning att husen/villorna fortfarande går iväg innan första visningen.

Intressant värre och det här blir något att studera även framåt.
Citera
2020-05-04, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Innanför Tullarna så är prisen i stort sätt orubbliga i alla konjunkturer.
Jag noterade det med en hyfsad förvåning vid de senaste två stor konjuntursvängningarna nedåt.

Ute på vischan så är det läget som avgör.
I attraktiva områden(se ej mångkulturberikade) så noterar jag med förvåning att husen/villorna fortfarande går iväg innan första visningen.

Intressant värre och det här blir något att studera även framåt.
Nej inte om det kommer en krasch som på 90 talet, då föll även attraktiva bostäder mitt i smeten kraftigt i pris.
Citera
2020-05-04, 08:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om inte ägaren kan betala sin ränta och amortering så tar banken över bostaden.
Banken kan hyra ut bostaden tills marknadsläget bli mer gynsamt för försäljning av objektet. Folk måste ha någonstans att bo.

Vid hög inflation skydda dina "pengar" genom att äga fasta objekt, deras pris/värde följer inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Som sagt banken tar över bostäderna där folk inte kan betala sina lån. Hyr ut dem tills marknaden blir mer gynnsam för försäljning.

Vad som drabbas framförallt vid kraftig konjukturnedgång är nyprodutionen av bostäder. Vilket är gynnsamt för de som redan äger sin bostad.

Om det blir hög inflation köp en bostad, inflationen på sikt äter upp lånen. Har du fast och säkert arbete så följer din lön med inflationen.

Jag gör andra bedömningar än det som du har skrivit i ovan.

Bankerna kommer inte att ta över bostäder och hyra ut dem. Bankerna kommer i första hand att sälja dem på auktion genom kronofogden. Bankerna har inget som helst intresse att äga en massa fastigheter. I en krasch av bostadsmarknaden kommer ekonomin rent generellt i Sverige att vara dålig. Vem ska hyra bostaden?

Som tidigare nämnts har vi ett system i Sverige där dina bolåneskulder följer med dig. Det gör att det ska till extremt mycket innan folk flyttar under dessa omständigheter. Men om de måste flytta? Då är min fråga till "vad"? Det är inte så att det idag är direkt billigt att hyra en bostad, om man ens hittar någon att hyra.

Det är inte omöjligt att vi kommer få några enstaka fall av det du beskriver men då talar vi om just "enstaka fall" och inget annat.

FETAT Det har du helt rätt i. Klarar man av att betala kostnaderna för fastigheten under hög inflation så är det bra.

// CC
Senast redigerad av CC75 2020-05-04 kl. 09:37.
Citera
2020-05-04, 08:44
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Går räntan upp till 3% så fördubblas utgifterna. Går de upp till 6% så fyrdubblas utgifterna. Jag har via bekant av bankekonom hört att det inte allas är ovanligt att två unga med relativt mediokra inkomster idag har boendeutgifter på 15-18.000/månad.

Det är ju absurt att ha 18k i månaden. Hur är det ens möjligt att få såna lån?

Man måste ju nästan ha köpt ett hus för 12 miljoner med endast kontantinsats och låg egen inkomst.
Citera
2020-05-04, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag gör andra bedömningar än det som du har skrivit i ovan.

Bankerna kommer inte att ta över bostäder och hyra ut dem. Bankerna kommer i första hand att sälja dem på auktion genom kronofogden. Bankerna har inget som helst intresse att äga en massa fastigheter. I en krasch av bostadsmarknaden kommer ekonomin rent generellt i Sverige att vara dålig. Vem ska hyra bostaden?

Som tidigare nämnts har vi ett system i Sverige där dina bolåneskulder följer med dig. Det gör att det ska till extremt mycket innan folk flyttar under dessa omständigheter. Men om de måste flytta? Då är min fråga till "vad"? Det är inte så att det idag är direkt billigt att hyra en bostad, om man ens hittar någon att hyra.

Det är inte omöjligt att vi kommer få några enstaka fall av det du beskriver men då talar vi om just "enstaka fall" och inget annat.

FETAT Det helt rätt i. Klarar man av att betala kostnaderna för fastigheten under hög inflation så är det bra.

// CC

Om scenariot är en massiv krasch och massarbetslöshet blir frågan vem som ska köpa om bankerna skulle tvinga låntagare att sälja. Då kan bankerna bli så illa tvungna att avstå från att tvinga fram försäljningar även om låntagaren inte kan betala räntorna.
Citera
2020-05-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Om scenariot är en massiv krasch och massarbetslöshet blir frågan vem som ska köpa om bankerna skulle tvinga låntagare att sälja. Då kan bankerna bli så illa tvungna att avstå från att tvinga fram försäljningar även om låntagaren inte kan betala räntorna.

Bara en tanke, kan inte externa investerare köpa bostäder? Folk med kapital, om nu prisett börjar sjunka.
Citera
2020-05-04, 09:21
Medlem
Bostadsrätter kommer inte att minska nämnvärt i pris så länge allmännyttan inte sänker sina hyror rejält.
Man jämför kostnader för olika slags boende.
Ex..allmännyttan har aldrig sänkt sina hyror vid någon tidigare kris.
Citera
2020-05-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Bara en tanke, kan inte externa investerare köpa bostäder? Folk med kapital, om nu prisett börjar sjunka.

Om man antar sådana extrema scenarior som diskuterades att ingen vare sig har råd att köpa eller hyra då har banken förstås problem hur de än gör. Varför skulle en investerare köpa om det inte går att hyra ut eller sälja? Nej då får banken vackert finna sig i att låta ägaren behålla bostaden även om denne inte kan betala räntorna ens.
Citera
2020-05-04, 09:35
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig

Ja, precis. Om det blir en stor krasch (vilket jag personligen inte tror) kan det vara bättre att sänka sina egna marginaler som bank och låta bostadsägaren bo kvar med villkor som denne klarar av. Sedan kan banken säkert ordna kompensation från staten för denna "snällhet" eller så går SBAB in och ordnar biffen.

// CC
Citera
2020-05-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Antar att du inte levde på nittiotalet. Många blev fast med just värdelösa bostäder.

Min mamma hade köpt en nybyggd "insatslägenhet" med lån. Två år senare kom kraschen. Det gick inte att bli av med den och hyrorna chockhöjdes. För att bli av med månadsavgiften hon inte hade råd med fick hon till sist sälja den för 1 krona.

Jodå, bostäder kam visst bli värdelösa för en andel av befolkningen. Om andelen är större än antalet objekt så finns det plötsligt saker som inte går att sälja fastän det borde finns en efterfrågan.
Det finns några skillnader jämfört med 90-talet. Den kanske viktigaste är att att etablissemanget har importerat ett stort antal pensionsräddare och tvingat kommunerna att ordna bostäder till dem. I princip är det omöjligt att få tag i en hyresrätt idag i bra läge även om man har stått i kö länge. Det är ett enormt underskott på lägenheter och Sverige skiljer sig från en del andra länder i det hänseendet. Det enda alternativet som finns för de allra flesta är att köpa en lägenhet. Det andra är att kronkursen inte är bunden. Man kan redan se att en stor del av uppgången i fastighetsmarknaden har neutraliserats av en fallande kronkurs. Ett annan viktig del som påverkar är ränteläget och det är extremt lågt och kommer att fortsätta att vara så så länge som det inte uppstår några stora problem med kreditinstitutens finansiering. Det som påverkat negativt är arbetsmarknaden och det är osäkerheten där som gjort att många köpare avvaktar. Marknaden kanske är ned 7-8%, men i princip gäller det bara lägenheter där säljaren behöver sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in