2020-05-04, 01:49
Medlem
p.norths avatar
PLO force 17
Veckan innan mordet på Palme träffades dr sami mussllam chefen för arafats kansli och PLOs Europa chef Hael Al-Fahoum, de träffade Bernt Karlsson och Pierre Schori bla..
PLO force 17 hade hotat Anita Gradin i hösten 1985, Olof hade blivit väldigt upprörd.
https://tidningar.kb.se/1767385/1986-03-02/edition/0/part/1/page/3/?q=Stig%20engstr%C3%B6m&from=1986-02-28&to=1986-03-07

Här finns en länk ifrån Finland en vecka efter mordet. https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/olof-palme-murhattiin-keskella-katua-lue-seuran-juttu-vuodelta-1986/
Senast redigerad av p.north 2020-05-04 kl. 02:27.
Citera
2020-05-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag delar din uppfattning. Jag har fått ett bra intryck av KP. Han vet givetvis att det är helt omöjligt att presentera någonting bräckligt som omedelbart kan genomskådas.

Att han trots den intensiva granskning som utredningen utsatts för genom åren vågar påstå att han har lösningen tyder på att han har hittat något substantiellt.

Vi har väl alla tänkt på DNA, mordvapnet eller något annat som utgör bindande bevisning. Kanske ett erkännande från någon som var inblandad, någon som lämnat över mordvapnet till PU?

Jag hoppas för KP:s skull och för allas vår skull att det han redovisar är solida bevis som innebär att fallet faktiskt är löst.

Vi närmar oss sanningens minut. Jag accepterar vilken lösning som helst bara den bevisligen är den rätta.

Hur kul och intressant det än är att diskutera teorier med kunniga och tänkande människor i den här tråden så finns det ett inte helt oangenämt liv att ägna sig åt.😊
Ja, det skall bli väldigt intressant att höra hans redogörelse. Bevisningen blir som du säger mkt spännande att få sig till lags. Om det är teknisk bevisning i form av vapen eller andra spår är jag inte helt säker på. Iaf inte som enda bevisning.

Ju mer jag funderat desto mer lutar jag åt att man fått en tydlig redogörelse från GM eller medhjälpare. Många gnäller om att detta inte skulle räcka, men det beror ju på vad som berättas. KP vet så oerhört mkt mer än vi om alla omständigheter, och det kan mycket väl tänkas att en berättelse som innehåller fakta som bara GM kan känna till räcker. Ponera att LP hörde exakt vad GM sa före skottet, eller att bara GM och PU vet exakt varför OP befann sig just där och då, men att man sparat denna godbit för just ett sådant här scenario. Det räcker knappast för en fällande dom, men ett erkännande som supportas av stödbevisning och en fullständig redogörelse för händelseförloppet med en efterföljande berättelse om vapnets öde skulle kunna ge ett avslut för de flesta.

Oavsett vad tror jag vi kommer få nöja oss med en redogörelse, något åtal känns oerhört långsiktigt att tro på. Tyvärr.
Citera
2020-05-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror SE sköt Palme ska sägas.

Vad gjorde Engström enligt dig tiden mellan att han lämnade kontoret och tills skotten föll?

Tycker Engström problematiseras på ett överdivet sätt. Varför måste just hans tidsschema fastställas på sekunden? Blir han intressant som gärningsman för att vi inte vet exakt vad han gör och befinner sig i varje enskilt ögonblick? Vad är särskilt krångligt eller motsägelsefullt i grundantagandet att han stämplar ut runt 23.19. Pratar med väktare i receptionen i nån minut eller två och kommer ut på gatan ungefär i den vevan skotten faller? Den hypotesen brister bara på en punkt: Engström påstår själv att han befinner sig närmare mordet när det sker. Men det mordet har han aldrig sett. Han kan så klart ha misstagit sig på när det ägt rum. Vittnen har inte alltid rätt.
Citera
2020-05-04, 10:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
PLO force 17
Veckan innan mordet på Palme träffades dr sami mussllam chefen för arafats kansli och PLOs Europa chef Hael Al-Fahoum, de träffade Bernt Karlsson och Pierre Schori bla..
PLO force 17 hade hotat Anita Gradin i hösten 1985, Olof hade blivit väldigt upprörd.
https://tidningar.kb.se/1767385/1986-03-02/edition/0/part/1/page/3/?q=Stig%20engstr%C3%B6m&from=1986-02-28&to=1986-03-07

Här finns en länk ifrån Finland en vecka efter mordet. https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/olof-palme-murhattiin-keskella-katua-lue-seuran-juttu-vuodelta-1986/

Intressanta länkar tack. Intressant att PLO-terroristerna får träffa SAPs mest KGB-anstrukna funktionärer i form av Bernt Karlsson och Pierre Schori.

Kan också konstatera att ärStig Engström mördaren så är han nästan ofattbart kylig. GM har visat sig för över ett tjog vittnen utan maskering , ändå ställer SE på stor bild i Sveriges näst största morgontidning . I min värld är sådan kyla osannolik gränsande till omöjlig.
Citera
2020-05-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Nu får fan Krister komma med sin presskonferens.

Ännu inget datum utsatt skrev de idag när jag frågade o jag fick en länk för att kunna se o prenumerera på senaste informationen. Hade jag inte tänkt på men då blir det iaf inget i morgon.

https://via.tt.se/pressrum/aklagarmyndigheten/r?publisherId=3235540
Citera
2020-05-04, 11:06
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kan också konstatera att ärStig Engström mördaren så är han nästan ofattbart kylig. GM har visat sig för över ett tjog vittnen utan maskering , ändå ställer SE på stor bild i Sveriges näst största morgontidning . I min värld är sådan kyla osannolik gränsande till omöjlig.

Ja, det är anmärkningsvärt. Det är bara med facit i hand som en sådan strategi kan framstå som klok ur en betraktares perspektiv. Tiden efter mordet, och ur mördarens perspektiv, vore det fullständigt idiotiskt att agera som SE gjorde om han var den skyldige. Det blir lite för mycket dåligt filmmanus av det hela.
Citera
2020-05-04, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ännu inget datum utsatt skrev de idag när jag frågade o jag fick en länk för att kunna se o prenumerera på senaste informationen. Hade jag inte tänkt på men då blir det iaf inget i morgon.

var frågade du
Citera
2020-05-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
var frågade du

Det stod i länken. Funkar inte den? Åklagarmyndigheten.
Citera
2020-05-04, 12:04
Medlem
Citat:

Har du nån information om att det är nära förestående eftersom du skriver "iaf inget i morgon"?
Citera
2020-05-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Ja, det skall bli väldigt intressant att höra hans redogörelse. Bevisningen blir som du säger mkt spännande att få sig till lags. Om det är teknisk bevisning i form av vapen eller andra spår är jag inte helt säker på. Iaf inte som enda bevisning.

Ju mer jag funderat desto mer lutar jag åt att man fått en tydlig redogörelse från GM eller medhjälpare. Många gnäller om att detta inte skulle räcka, men det beror ju på vad som berättas. KP vet så oerhört mkt mer än vi om alla omständigheter, och det kan mycket väl tänkas att en berättelse som innehåller fakta som bara GM kan känna till räcker. Ponera att LP hörde exakt vad GM sa före skottet, eller att bara GM och PU vet exakt varför OP befann sig just där och då, men att man sparat denna godbit för just ett sådant här scenario. Det räcker knappast för en fällande dom, men ett erkännande som supportas av stödbevisning och en fullständig redogörelse för händelseförloppet med en efterföljande berättelse om vapnets öde skulle kunna ge ett avslut för de flesta.

Oavsett vad tror jag vi kommer få nöja oss med en redogörelse, något åtal känns oerhört långsiktigt att tro på. Tyvärr.

Jag håller med i det mesta du skriver. Att utredningen har detaljer som aldrig blivit offentliga är jag övertygad om. Alltid kul att spekulera, men att vara absolut tvärsäker på nåt är ju farligt eftersom vi inte vet allt om alla detaljer. Min magkänsla har vart en längre tid nu att DNA tillsammans med andra detaljer har skapat något vattentätt. De intervjuer som PU har gjort senaste tiden ser jag inget tvivel eller ångest i ögonen. Snarare ett lite självbelåtet leende över att faktiskt löst knuten. Ska bli den mest förlösande och intressantaste pressträff man upplevt, förhoppningsvis 😬
Citera
2020-05-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Har du nån information om att det är nära förestående eftersom du skriver "iaf inget i morgon"?

Så skrev han idag:

"Hej,

Det är ännu inte bestämt något om när beslut fattas eller när det blir pressträff.

Prenumerera gärna på våra pressmeddelanden för att få den senaste informationen direkt:

https://via.tt.se/pressrum/aklagarmyndigheten?publisherId=3235540&subscribe

Med vänlig hälsning

Robin Simonsson"

Så då tänkte jag att någon sorts planering måste där ju va.
Citera
2020-05-04, 12:58
Medlem
Citat:
Så skrev han idag:

"Hej,

Det är ännu inte bestämt något om när beslut fattas eller när det blir pressträff.

Prenumerera gärna på våra pressmeddelanden för att få den senaste informationen direkt:

https://via.tt.se/pressrum/aklagarmyndigheten?publisherId=3235540&subscribe

Med vänlig hälsning

Robin Simonsson"

Så då tänkte jag att någon sorts planering måste där ju va.

Det är det säkert och man har ju tidigare sagt att inget har förändrats pga nuvarande situation. Bara att invänta mejl då, ska bli spännande att se hur dom formulerar rubriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in