2020-05-03, 21:50
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tja, vad vet man?
Han låg tydligen i sängen och åt tårta på morgonen.

Om man ska tro Anér.

http://runeberg.org/palmenytt/1996/0127.html
Tommy och Milan H skulle nog vara lite känsligt att ta upp.
Var inte Tommy chef för rikskriminalen?
Han har ju verkligen pendlat över gränserna för vad som är lagligt och olagligt i sin karriär.

Minns just nu en kollega till mig som en gång berättade ett finskt ordspråk:
"Vägen till tukthus löper parallellt med vägen till framgång"
Citera
2020-05-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Han har ju verkligen pendlat över gränserna för vad som är lagligt och olagligt i sin karriär.

F15 Tommy Lindström

"I Lingärdes PM står följande om F15:
I dagens palmegrupp finns fortfarande en mullvad F15. Jag har talat om för Ölvebro vem det är, men han kan inte göra så mycket åt det. Däremot har Ölvebro mycket väl begripit att något är sjukt på polissidan, och har
tillsatt en mycket diskret grupp som utreder "desinformation om polisens inblandning".
Tommy Lindström var chef för rikskriminalen vid tiden för mordet."

http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html
Citera
2020-05-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

Tommy tillhör en liten ståndaktig skara som är övertygade om att Christer Pettersson mördade Palme.
Han tycker också att utredningen varit av mycket hög kvalitet hela vägen från Hans Holmér och framåt.
Det enda problemet är att man inte lyckades leda till bevisning i skuldfrågan, men sådant händer de bästa utredningar.
Har inte hört att han jumpat vidare till nästa sjunkande isflak: SE.
Men så vitt jag vet: inte.
Hur ska det sluta för dessa, herrar, och vad händer om KP lanserar SE-lösningen?
Det kommer definitivt att ta hus i helvete.

Kanske man ändå börjar inse att ridån gått ner för denna dåliga fars?
Citera
2020-05-03, 22:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Kan bara hålla med. Vad var det de sa? ”Det var ingen antenn hon såg, det var en bandyklubba”...

Det blir så påtagligt med utredare från gamla skolan, så vana vid att kunna komma med goddag-yxskaft-förklaringar utan att bli synade. De var nog inte riktigt beredda på att något som heter internet skulle dyka upp mitt under utredningen och ställa till med jobbiga följdfrågor...

Holmér och Ölvebro var två representanter för maktens arrogans.

" Vi behöver inte förklara nåt. Vi mörklägger, vilseleder och ljuger hur mkt vi vill. Allt ligger under sekretess.

Har ni fräckheten att ställa kritiska frågor? Ja, då är ni foliehattar. Vi har kompisar i media som kan baktala er närsomhelst".
Citera
2020-05-03, 23:04
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Tommy tillhör en liten ståndaktig skara som är övertygade om att Christer Pettersson mördade Palme.
Han tycker också att utredningen varit av mycket hög kvalitet hela vägen från Hans Holmér och framåt.
Det enda problemet är att man inte lyckades leda till bevisning i skuldfrågan, men sådant händer de bästa utredningar.
Har inte hört att han jumpat vidare till nästa sjunkande isflak: SE.
Men så vitt jag vet: inte.
Hur ska det sluta för dessa, herrar, och vad händer om KP lanserar SE-lösningen?
Det kommer definitivt att ta hus i helvete.

Kanske man ändå börjar inse att ridån gått ner för denna dåliga fars?

Varje polis/utredare/åklagare med självaktning borde att efter ha läst hur gärningsmannen beskrivits av majoriteten av vittnena förstått att det inte kunde ha varit CP. Att CP skulle ha gått runt på stan (Grand-Tunnelgatan) i keps med eller utan uppslag, rock och springa så rappt - det säger väl rätt mycket om vilken kvalité vi har vad gäller ovanstående nämnda grupp (åtminstone en del av dom). O det råkar bli dem som skulle lösa detta mord. Dessa herrar var helt sonika oförmögna att lägga ihop 1+1.

Nog för att OP sköts vid Tunnelgatan men det betyder inte att man behöver applicera tänkandet efter sagda gatunamn.
Citera
2020-05-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Holmér och Ölvebro var två representanter för maktens arrogans.

" Vi behöver inte förklara nåt. Vi mörklägger, vilseleder och ljuger hur mkt vi vill. Allt ligger under sekretess.

Har ni fräckheten att ställa kritiska frågor? Ja, då är ni foliehattar. Vi har kompisar i media som kan baktala er närsomhelst".
Precis. Att sedan OP själv kan betraktas som som fadern till maktens arrogans gör inte saken bättre. ”Snus är snus och strunt är strunt”... Skulle inte förvåna om GM själv står att finna i ett liknande fack, vilket någonstans skulle sluta den arroganta cirkeln.

Nåväl, förhoppningsvis och troligtvis är faktiskt KP av annat virke. Det känns onekligen så. Ingen garanti för att vi kommer nöja oss med hans lösning, men något säger mig att han åtminstone kommer presentera vad han ärligen tror.
Citera
2020-05-03, 23:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Varje polis/utredare/åklagare med självaktning borde att efter ha läst hur gärningsmannen beskrivits av majoriteten av vittnena förstått att det inte kunde ha varit CP. Att CP skulle ha gått runt på stan (Grand-Tunnelgatan) i keps med eller utan uppslag, rock och springa så rappt - det säger väl rätt mycket om vilken kvalité vi har vad gäller ovanstående nämnda grupp (åtminstone en del av dom). O det råkar bli dem som skulle lösa detta mord. Dessa herrar var helt sonika oförmögna att lägga ihop 1+1.

Nog för att OP sköts vid Tunnelgatan men det betyder inte att man behöver applicera tänkandet efter sagda gatunamn.
Tycker nog du har lite för bestämd uppfattning om GMs ev. huvudbonad, rock-jacka och springstil. Inget av det du säger om detta tycker jag kan sägas vara 100%, dock kan man säkert få till den beskrivningen med utvalda vittnen. Det som kan påpekas är att iaf jag aldrig sett CP med varken mössa lr keps.
Citera
2020-05-03, 23:54
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tänker på LPs vittnesmål innan hon blev påverkad att ändra det:
Två män!

Grandmannen
Tensonmannen

Vilka de är vet är en annan femma, kan inte gissa.

Min bedömning (som jag sagt i flera års tid) är att Grandmannen och Tensonmannen är samma person, nämligen Eino Hiltunen. Och ju mer jag gräver i det desto mer övertygad blir jag.

Då jag tidigare gått igenom både polisutredningen och domen gällande Stegmordet (vilket jag tycker alla borde göra som är intresserad av MOP) kan man hitta många intressanta saker, som iaf jag tycker hänger ihop.

T.ex. så sa en av Einos närmaste vänner i polisförhör att Eino alltid gick omkring i en blå midjelång täckjacka och alltid bar stålbågade glasögon. Vad upptäcktes vid brottsplatsen i Steg? Kolla bilderna från utredningen.

Vittnesmålen på denna sajt beskriver Grandmannen (Eino) väl tycker jag:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2017/december/bla-ogon-och-intensiv-angestfylld-blick.html

Däremot så håller jag inte med om sajtens slutsats; att Grandmannen är gärningsmannen. Jag tror hans roll bara var att följa efter makarna Palme till det som kom att bli mordplatsen.

Eino var 47 år gammal vid Palmemordet.

Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär. Och detta efter att han dessutom köpt en ny stuga. Vart kom pengarna ifrån?

Läs gärna domen och polisutredningen i Stegmordet, därefter kan ni göra er egna bedömning.

Och sedan någonting helt annat. Hur säger man bil på finska?

Vid LP:s första (opåverkade) vittnesmål till Åke Rimborn nämnde hon två män på brottsplatsen, eventuellt från Ustasja-rörelsen (detta gick även ut i det första rikslarmet). Varför trodde hon att de var utlänningar och inte svenskar? Kanske för att hon hörde ett främmande språk mellan två personer på mordplatsen?
Senast redigerad av OPK123 2020-05-03 kl. 23:56.
Citera
2020-05-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

Ja och varje mordutredare med självaktning borde inse att Engsröm inte är rätt gubbe.
Han återger detaljerat händelserna på mordplatsen.
Det enda problemet är att hans belackare saknar förmågan att föreställa sig att kronologin i förloppet och att människorna har sina egna berättelser, och inte fokuserat på vilka i övrigt som varit närvarande i det sammelsurium som rådde.
SG säger ju att han var helt engagerad i Palme och tänkte inte på några övriga. De enda han kan säkert peka ut är ju Anna och Karin.
Samma sak gäller för Anna.

SE däremot hade ögon och öron på skaft, och registrerade omgivningen med bättre skärpa.
Intressant att han hörde LP säga ”Blå täckjacka”, och att hon använde ordet ”dom”
Skarpsynt av honom att se Lars J på den plats på Luntmakargatan där han stod då den riktige gärningsmannen var i trappen på väg upp.

Han berättade också för väktaren Olofsson då han kom tillbaka till Skandia att:
”han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning”.

Det har jag också svårt att tänka mig att SE kan ha sett från trappkrönet.
Kanske ska vi lägga till HO på mytomanlistan tillsammans med LL och JA?

Tunnelgatan kan associeras till tunnelseende, men Engströms Väg ligger i Madesjö Nybro, där han kommer i från.
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-04 kl. 00:10.
Citera
2020-05-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ja och varje mordutredare med självaktning borde inse att Engsröm inte är rätt gubbe.
Han återger detaljerat händelserna på mordplatsen.
Det enda problemet är att hans belackare saknar förmågan att föreställa sig att kronologin i förloppet och att människorna har sina egna berättelser, och inte fokuserat på vilka i övrigt som varit närvarande i det sammelsurium som rådde.
SG säger ju att han var helt engagerad i Palme och tänkte inte på några övriga. De enda han kan säkert peka ut är ju Anna och Karin.
Samma sak gäller för Anna.

SE däremot hade ögon och öron på skaft, och registrerade omgivningen med bättre skärpa.
Intressant att han hörde LP säga ”Blå täckjacka”, och att hon använde ordet ”dom”
Skarpsynt av honom att se Lars J på den plats på Luntmakargatan där han stod då den riktige gärningsmannen var i trappen på väg upp.

Han berättade också för väktaren Olofsson då han kom tillbaka till Skandia att:
”han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning”.

Det har jag också svårt att tänka mig att SE kan ha sett från trappkrönet.
Kanske ska vi lägga till HO på mytomanlistan tillsammans med LL och JA?

Tunnelgatan kan associeras till tunnelseende, men Engströms Väg ligger i Madesjö Nybro, där han kommer i från.

Jag tror SE sköt Palme ska sägas.

Vad gjorde Engström enligt dig tiden mellan att han lämnade kontoret och tills skotten föll?
Citera
2020-05-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror SE sköt Palme ska sägas.

Vad gjorde Engström enligt dig tiden mellan att han lämnade kontoret och tills skotten föll?
Han stämplade ut, pratade med väktaren och gick på trottoaren...😀
Citera
2020-05-04, 01:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Precis. Att sedan OP själv kan betraktas som som fadern till maktens arrogans gör inte saken bättre. ”Snus är snus och strunt är strunt”... Skulle inte förvåna om GM själv står att finna i ett liknande fack, vilket någonstans skulle sluta den arroganta cirkeln.

Nåväl, förhoppningsvis och troligtvis är faktiskt KP av annat virke. Det känns onekligen så. Ingen garanti för att vi kommer nöja oss med hans lösning, men något säger mig att han åtminstone kommer presentera vad han ärligen tror.

Jag delar din uppfattning. Jag har fått ett bra intryck av KP. Han vet givetvis att det är helt omöjligt att presentera någonting bräckligt som omedelbart kan genomskådas.

Att han trots den intensiva granskning som utredningen utsatts för genom åren vågar påstå att han har lösningen tyder på att han har hittat något substantiellt.

Vi har väl alla tänkt på DNA, mordvapnet eller något annat som utgör bindande bevisning. Kanske ett erkännande från någon som var inblandad, någon som lämnat över mordvapnet till PU?

Jag hoppas för KP:s skull och för allas vår skull att det han redovisar är solida bevis som innebär att fallet faktiskt är löst.

Vi närmar oss sanningens minut. Jag accepterar vilken lösning som helst bara den bevisligen är den rätta.

Hur kul och intressant det än är att diskutera teorier med kunniga och tänkande människor i den här tråden så finns det ett inte helt oangenämt liv att ägna sig åt.😊
Senast redigerad av Basfakta 2020-05-04 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in