2020-05-04, 09:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det beror ju på hur man ser på uttrycket ”horribla”. Jag tycker det är mycket mer ”horribelt” att barn dör i cancer än att gamla dör i C-19.

Om inte C-19 hade blivit så uppmärksammat som det blivit hade du nog inte brytt dig om 250.000 döda heller. Precis som att ingen går runt och tycker det är jobbigt att en halv miljon pers dör i malaria varje år.

Trådens inriktingen är huvudsakligen COVID-19 i Sverige. Inte malaria i Afrika, inte heller att barn dör av cancer och absolut inte Trump. Lumpna trix att försöka blanda bort sakfrågan men en massa ovidkommande jämförelser.
Citera
2020-05-04, 09:36
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Men hur fan kan du inte läsa en enkel skala? Är du utvecklingsstörd??? Barn som är 5-6 år kan enkelt förstå detta, jag kan inte tänka mig att du kan leva din vardag utan hjälp iaf 18 av dygnets 24 timmar.
(Det är 24 timmar på ett dygn, du kan servad tiden är med hjälp av en klocka eller genom att fråga någon ur personalen på ditt boende)

Edit:
Aha, ser nu att du är en kommunist. Det förklarar allt, never mind.

Det heter inte utvecklingsstörd. Det heter intellektuellt funktionshinder. Dessutom kan du inte kommatera två huvudsatser och inte ens interpunktion behärskar du. Du lider dessutom av villfarelse kring min politiska hemvist. Inte många rätt där inte...

OnT:
Kan någon svara med vilken skala som man bäst upptäcker en utplaning av antal covid-döda?
Citera
2020-05-04, 09:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sade inte Tegnell att R-talet är under 1. Är inte det svårt att hinna uppnå flockimmunitet innan hösten då?
Vi vet ju inte hur många som har haft sjukan redan. Om R är lägre så måste ju fler ha blivit sjuka och viruset har svårare att hitta nya värdar.
Citera
2020-05-04, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man kan anmäla även om man inte är personligt drabbad. Det är klart du ska göra det om du anser att någon begått ett brott.

Ja absolut, tack för tipset. Men det är som sagt inte det som var fokus. Det handlade ifall fler och fler skulle vakna när man inser att FHM pågår ett brott samt om det leder till konsekvenser.

Så egentligen kommer det inte göra så stor skillnad att jag anmäler FHM. Finns andra som kommer göra jobbet åt mig. Så jävla lat jag är.
Citera
2020-05-04, 09:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-04/lakaren-en-del-behover-syrgas-lange

Och vad vill du ha sagt men att länka till något vi alla vet?
Citera
2020-05-04, 09:39
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Så även om hela Sverige har haft sjukan så blir vi sjuka gång på gång?

Inget vaccin heller som hjälper.

Vi kommer alltså att vara konstant sjuka i Corona för evigt.

Det var illa skriver av mig . Det ska vara: Viruset går inte att utrota. Vi kan bara skydda oss antingen via flockimmunitet eller vaccin
Citera
2020-05-04, 09:39
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det heter inte utvecklingsstörd. Det heter intellektuellt funktionshinder. Dessutom kan du inte kommatera två huvudsatser och inte ens interpunktion behärskar du. Du lider dessutom av villfarelse kring min politiska hemvist. Inte många rätt där inte...

OnT:
Kan någon svara med vilken skala som man bäst upptäcker en utplaning av antal covid-döda?
Vet inte om det är det du är ute efter men jag skulle säga med en logaritmisk skala.
Citera
2020-05-04, 09:40
Medlem
Citat:
Punkt 2 är ju bra. Då är vi snart flockimmuna och första landet i världen som inte behöver bekymra sig något nämnvärt när den kommer tillbaka till hösten.

Det hävdar jag inte, men att antal döda korrelerar med hur många som varit sjuka är väl ganska självklart
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nä det går inte att bevisa att snömannen eller gud finns eller inte, bara att jultomten finns för han kommer varje år

Du förstår också att detta inte handlar om min vän, Frank, utan ett intresse och nyfikenhet.

Ok, point taken!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tror att du inte förstår vad du läser och svarar därefter. Ingen fara, gå bara vidare så låtsas vi att det aldrig hände. Ok?

Du skrev klart och tydligt att plana ut var motsatsen till att finnas kvar för evigt.

Det är du som inte förstår vad du läser. Jag vill inte tro att du är så dum att plana ut och minska är samma sak, men man vet ju aldrig.
Citera
2020-05-04, 09:41
Medlem
Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-04/lakaren-en-del-behover-syrgas-lange

Intressant artikel, och duktigt vinklad.
I dagens krisläge är gränsen mellan nybyggda covidavdelningar och IVA-vården flytande.

"Andra avdelningar" betyder antagligen backupavdelningar, snabbt hopplockade avdelningar, som avlastar IVA.

Jag jobbar fn på två sådana avdelningar.

Där finns akutfall, och döende patienter, som kan ligga i timmar innan de flyttas till riktig palliativ avdelning.

Läkaren i artikeln talar väl allmänt om Stockholm, som jag inte har överblick över, men artikeln känns vinklad, om den jämförs med den verklighet jag jobbar i.

Jag misstänker att covidvården är ung likadan i hela landet. Den är minst sagt skör.

Jag upplever överhuvudtaget inte att media lyckas med sin rapportering.

Tillägg: ECMO (maskin som helt ersätter lungorna) finns i nio exemplar i Sverige.

Alla ECMO-maskiner har varit upptagna sedan i mars.

Det är fortsatt mycket allvarligt läge.
Citera
2020-05-04, 09:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Kan ju vara så enkelt att svensken har sämre förutsättningar för att överleva. Fler feta, högt blodtryck, diabetes än motsvarande andra länder.

Om svensk hälsa skulle vara så mycket sämre än våra grannländer. Vad säger det om vår kära vänsterregering. Hur har det kunnat bli så illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in