2020-05-04, 09:15
Medlem
Test/befolkning, Sverige och grannländer
https://i.imgur.com/4s7jDSB.png

Sverige näst sist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag ser en grov skiljelinje mellan påtvingade kroppsliga ingrepp (vaccinationer, elchocker, medicineringar, lobotomeringar, sterliseringar, aborter, inoperering av chip under huden, tatueringar eller andra "märkningar" i huden, påtvingad cancerbehandling med plågsamma biverkningar, när patienten själv känner att det får vara nog nu och att han bara vill ha pallitativ vård), och i princip allting annat.

Tyskarna är ett folk som är lätt att leda i flock. De följer den ledare som har makten för tillfället, helt oavsett vad han/hon står för.
Det kanske inte framgick, men jag håller helt med.

Min poäng var egentligen bara att tyskar verkar ha en förkärlek för storskalig mobilisering och flockmentalitet. Det kan vara en väldigt dålig kombination, om det riktas fel.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vill också gå på vetenskapliga bevis men det finns väl inga vetenskapliga bevis på att det första konstaterade fallet verkligen är det första fallet, konstaterat är en sak men det utesluter inte att det kan finnas fall innan.
Om du har vetenskapliga bevis på att det första konstaterade fallet verkligen var första fallet så presentera gärna källan.
Jag respekterar att du är skeptisk men jag tar mig rätten att fundera på om viruset kan ha funnits i omlopp redan innan december

Mja, bevis är när man konstaterar något empiriskt/vetenskapligt. Det går inte att bevisa att något inte finns. Inte ens gud eller snömannen
Men det här vet du redan, Emma.

Jag skulle såklart aldrig hindra dig från rätten att fundera på om din väninna fick viruset i november. Den rätten har du, liksom jag min att betvivla det, på goda grunder.
Citera
2020-05-04, 09:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror du har missat vad plana ut betyder.

Exakt! För alla flashbackare som inte förstått vad Tegnell menar med "plana ut":

Det innebär att vi har haft över 3000 men under 4000 nya officiellt rapporterade covid-19 fall varje vecka de senast veckorna. Man får också tänka på att vi testar allt fler idag. Nu går det kanske 70 icke rapporterade covid-19 fall på varje rapporterat istället för de 75 för några veckor sedan.

Låt oss säga att 3 700 officiellt rapporterade fall inkommer varje vecka de närmaste 10 veckorna. Det blir 37 00 nya officiellt rapporterade fall. Sedan lägger vi till de nuvarande 22 000 och får, därmed ca 60 000 officiellt smittade. Om man räknar med att få kompensera den ökade testningen genom att minska de 70 gånger större andelen verkliga covid-19 fall i landet med 2 ifrån nästa vecka så minskar antalet verkliga fall, i förhållande till antalet officiella till ca 50 om 10 veckor. Skall man nu räkna med ett snitt på antalet verkliga fall i förhållande till antalet officiellt smittade fall under denna tidsperiod så landar vi på ca 60 fall. Låt oss nu se hur detta slår vad gäller flockimmuniteten om 10 veckor:

60 000 X 60 = 3 600 000 ÷ 10 300 000 ger en flockimmunitet på ca 35 procent för befolkningen i helhet. Skulle en sådan flockimmunitet minska smittspridningen. Ja, förmodligen något. Sedan får vi ta detta därifrån tills vi ev. nått en 60 procentig flockimmunitet någon gång i höst

I detta sammanhang så är det viktigt att komma ihåg att vissa regioner når 35 procentig flockimmunitet ganska snart, (Sörmland mycket snart), medan andra har en lång väg att vandra. Det är därför vi kommer att fortsätta att ligga mellan 3000 och 4000 nya officiellt nya fall varje vecka de närmaste veckorna. Detta trots att smittspridningen kommer att minska i vissa regioner. För den kommer att öka i andra.

Kommer sjukvården att klara av detta konstanta tryck de närmaste 10 veckorna? Ja, förhoppningsvis, då det värsta trycket kommer att nå vissa regioner men minska i andra. Just nu så har vi ca 30 procent ledig iva kapacitet i landet som helhet. Vi har ungefär lika många IVA-platser som är upptagna av covid-19 patienter nu som vi hade IVA-platser totalt när krisen började.
Citera
2020-05-04, 09:17
Medlem
Om nu USA kände till labbläckan i Kina redan i oktober..varför gick då inte USA själva ut och larmade att ett virusutbrott var på gång?
USA verkade ju totalt överraskade i februari att det var nog inte så farligt.
Peka finger åt andra när man själva visste om det hela tidigt är så jäkla typiskt.
Citera
2020-05-04, 09:17
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Men suck, hur kan du rimligtvis inte förstå hur en linjär skala fungerar??? En logaritmisk skala kan du nog aldrig förstå utifrån ditt resonemang ovan, men en linjär skala?! Herregud människa skärp dig och höj nivån lite tack!

Ät skit, jag var tydlig med min okunnighet och frågade ödmjukt om vilken skala man bäst upptäcker en utplanande kurva.
Citera
2020-05-04, 09:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Horribla dödstal? Knappt 3000 döda på två månader är nästan ingenting. Det dör 10 000 personer under samma period under normala förhållanden.

Vad är det för jävla småbarn i denna tråd?

De svenska dödstalen jämförs naturligtvis med dödstalen i samma farsot i andra närliggande länder. I det sammanhanget är de svenska dödstalen horribla, upp till 10 ggr högre. Det är självfallet totalt irrelevant hur många som brukar dö under två månader av ålderdom, bilolyckor, självmord, allergichocker, fall i trappor etc.
Senast redigerad av Månsan 2020-05-04 kl. 09:21.
Citera
2020-05-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är främst Göteborg och Malmö jag oroar mig för. Stor trängsel och många invandrare - samtidigt som det nu sprids en känsla i befolkningen, av att det värsta är över och man kan börja lätta på sina försiktighetsåtgärder. Men jag hoppas förstås att du har rätt.

Skånes situation är på alla sätt fantastisk men det krävs nu en uttalad strategi för smittobekämpning. Vad det rent konkret innebär är sekundärt, det viktiga är att smittspridningen inte längre får ses som något oundvikligt.
Citera
2020-05-04, 09:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
De flesta svenska coronapatienter som är inlagda på sjukhus vårdas inte på intensiven utan på andra vårdavdelningar. En del rider ut sjukdomen på en vecka med hjälp av syrgas, andra behöver betydligt längre tid för att repa sig.
Citat:
En stor del av de inneliggande patienterna har en eller flera riskfaktorer, framför allt övervikt, diabetes och högt blodtryck.
Citat:
I dag är nästan åtta av tio (77 procent) av dem som vårdas på sjukhus inneliggande på en vanlig vårdavdelning. Totalt rör det sig om 1 884 patienter, mot 549 som vårdas på IVA, enligt Socialstyrelsens senaste officiella statistik.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-04/lakaren-en-del-behover-syrgas-lange
Citera
2020-05-04, 09:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det var inte det som var poängen. Enligt dig skulle det inte göra nån skillnad ifall fler och fler vaknar och inser att FHM begår brott. Inte bara att "enligt dig" inte skulle hända nåt. Utan du påstod till och med att "du vet". Men du vet förstås inte ett skit. Dina 9 år av liv är alltså inte tillräckligt med livserfarenhet.

Du vet att vi lever i ett rättssamhälle där jurister avgör vad som är ett brott eller inte? Om du anser att tex Anders begått något brott kan du som privatperson anmäla honom till polisen. Enkelt.
Citera
2020-05-04, 09:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är det för jävla småbarn i denna tråd?

De svenska dödstalen jämförs naturligtvis med dödstalen i samma farsot i andra närliggande länder. I det sammanhanget är de svenska dödstalen horribla, upp till 10 ggr högre. Det är självfallet totalt irrelevant hur många som brukar dö under två månader av ålderdom, bilolyckor, självmord, allergichocker, fall i trappor etc.
Kan ju vara så enkelt att svensken har sämre förutsättningar för att överleva. Fler feta, högt blodtryck, diabetes än motsvarande andra länder.
Citera
2020-05-04, 09:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror du har missat vad plana ut betyder.
Jag tror att du inte förstår vad du läser och svarar därefter. Ingen fara, gå bara vidare så låtsas vi att det aldrig hände. Ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in